Zetor 3011 - Pomp aangedreven door cardan

Hallo iedereen,

Bij mijn zetor 3011 (3511) is mijn dieselpomp aangedreven door een cardan. (Zie foto)
Nu zie ik dat normaal de dieselpompen van een 3011 er gewoon aangebout zijn.
Heeft iemand hier een verklaring?

Alvast bedankt
MF65power

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

zetor-fan
Op het plaatje in het handboek staat het ook op de manier van de jouwe, dus origineel is het wel. Heb 't zelf nog niet in het echt zo gezien, geen idee ook waarom er verschil in zit.

(klik om te vergroten)

zetor-fan
En zo te zien is de pomp ook anders, het opvoerpompje zit voor de compressor en gewoonlijk zit deze op de brandstofpomp.
Zetor 3011
Dit is een orginele pomp, dit is zoals ze noemen een rammelpomp. 1 van de eerste pompen
MF65power
@Zetor 3011 zijn dit degelijke pompen ?
Freggel
Ziet eruit als een koppeling van een oud model Simms injectiepomp. 2 platen met elk 2 nokken op en tussen die platen een fiber schijf met 4 gaten waar de nokken van de platen in vallen. Het probleem met die Simms koppelingen was dat die schijven begonnen uitslijten waar de nokken ingrijpen waardoor er speling kwam en ze begonnen rammelen. Zie hier het filmpje hoeveel speling die van mijn Nuffield had toen ik die kocht:
MF65power
@Freggel ja lijkt er inderdaad zeer goed op
Rietman
Dit is een originele Zetor brandstofpomp, deze "losse" pomp kom je tegen op de 1ste serie van de Zetor 3011, zeker deze pompen ratelen meer, maar verder gewoon een goede pomp, je komt je tegen op de 3011 van begin 60er jaren, later monteerde Zetor de pomp direct op de motor
Kramer U800
Zo te zien een oud model, te zien aan de opvoerpomp voor de distributie deksel. Later kregen ze het rechtstreeks aan de pomp. Koppeling lijkt mij gewoon normaal hoor.

Heeft deze een wit stuur of een zwart stuur? Daar aan kan je ook herkenen of het een oude of een jonge tractor uit de serie is. Wit stuur gebruikten ze eerst daarna zwart.
MF65power
@Kramer U800 het is wit , dus waarschijnlijk een oud type, eigenaar zei dat hij van 1965 is
Kramer U800
@MF65power Dat zou inderdaad kunnen ja. Ik ken er hier één uit de buurt, ook een 3011, en die heeft de opvoerpomp al aan de brandstofpomp maar nog wel een wit stuur.
+1
MF65power
Dit is hem, ik ben de nieuwe eigenaar ervan 😃

(klik om te vergroten)

Kramer U800
@MF65power Een blauwe! Die zie je niet zo vaak. Ga je hem opknappen?
MF65power
@Kramer U800 Eerst proberen technisch inorde te maken
Kramer U800
@MF65power Oké, motor loopt al wel? Stuurstang mist aan 1 kant zie ik, stoel is weg evenals de koplampen met hun steunen. Veel succes! 💪🏼
MF65power
@Kramer U800 stuurstamg heb ik maar moet aangepast worden, motor is los , stoel staat er al op.
Kramer U800
@MF65power Oh dan komt het helemaal goed.
MF65power
@Kramer U800 misschien een domme vraag maar hoe stop je deze trekker? Zie niet direct een stophendel ofz😅
Kramer U800
@MF65power De tractor start je met het handgas (on het stuur) op vol gas, daarmee activeer je de inspuitvervroeger op de pomp. Het uitzetten is heel simpel, doe het handgas helemaal terug en de tractor zal uit gaan. Werkt dit niet en zit het handgas vast of is één van de stangen kapot? Stap dan van de tractor af en ga naar de brandstofpomp toe en doe het handel waar de gas stang naartoe gaat helemaal naar voren, net zolang tot dat de motor stil staat uiteraard.
+1
MF65power
@Kramer U800 bedankt , is wel handige informatie
Rietman
De meeste blauwe Zetor's liepen in voorm. oostbolk, maar wij hebben ze ook gebruikt gekocht vanuit Engeland, dus zo snel mogelijk overspuiten in de rode kleur, Zit er op de jouwe ook een hefinrichting op ? Je kon ze zonder krijgen. (meestal voor transportwerk)
MF65power
@Rietman de hef zit erop, was gedemonteerd, maar zit et nu weer compleet op.
Is dit een zeldzame verschijning?
Rietman
@MF65power Een 3011 met "losse" brandstofpomp kom je nu nog maar sporadisch tegen, maar die hebben in Nederland toch wel redelijk in Nederland verrkocht
+1
MF65power
@Rietman ik ga hem blauw laten, hij is in België nieuw verkocht zo maar onder de naam 3511, deze tractor heeft dienst gedaan op een serrebedrijf maar stond nu al 10jaar stil in de serre. Vandaar ook de uitlaat langs onderen
+1
Zetor 3011
Als je ooit een zetor wilt kopen dan een tip, kijk ook altijd achter de brandstofpomp of het blok niet gescheurd is. Wil nogal eens voorkomen dat het koelkanaal scheurt in blok, bij verkeerd koelmiddel(water)
MF65power
@Zetor 3011

Bedankt voor de tip
Heb nog een vraagje waar ergens kan je het toerental en brandstofverbruik regelen bij deze pompen?
Rietman
@Zetor 3011 Zeker altijd controleren op vorstschade, maar eigenlijk komt dat niet voor, ook bij flinke vorst gaan normaal gesproken altijd eerst de vriesdoppen in de cilinderkoppen er uit. (eigenlijk was dat een ingebouwde veiligheid)
Zetor 3011
@Rietman ik ken er erg veel die het hebben, eerder vriest het kanaal kapot dan de doppen eruit, staan ze ook om bekend. Maar inderdaad alles goed checken
Rietman
@Zetor 3011 oké.. zou kunnen, maar wij hebben dit als dealer maar 1 keer gezien, maar dat Zetor hiervoor bekend staat ? dat kijkt mij niet logisch. (ook in de rapporten van Indumij die importeur was van begin 60er jaren tot midden 70er jaren, zie je eigenlijk geen meldingen.)
+1
Zetor 3011
@Rietman oke, ben een echte zetor fan. Zelf een 3011 vind dat prachtige modellen. Starten is altijd lopen😀
Zetor 3011
Volgens mij kun je de koudstart moer verdraaien zodat de plunjers in je pomp een grotere draaislg maken. Dieselverbruik kun je volgens mij in de pomp bij de plunjers verstellen, zit een tandwielradje bij iedere plunjer. Ik zou de plunjers ook een keer vervangen. Let op aan de voorzijde diend ook olie in te zitten, deze pompen kunnen droog lopen en dan is het klaar, zie smeerplan in handleiding staat ook erop
MF65power
@Zetor 3011 ik deed vandaag de zijkant open en er zat geen olie meer op, ook kwam er bijna geen brandstof uit toen ik hem probeerde te demarreren ..
MF65power
@Zetor 3011 hoeveem olie moet daar zo op?
+1
Zetor 3011
@MF65power iets boven de aftapplug zit een peilmoer
Rietman
@MF65power net zoveel tot het via de overloopleiding (achter de pomp) langs er weer uitkomt.
+1
Zetor 3011
Waar de gashevel de pomp ingaat moet ook olie inzitten, als je de tractor start 1 voor1 de leidingen bij verstuiver slag losdraaien dan kun je zien of de plunjers werken en er diesel komt
MF65power
@Zetor 3011 ik heb de verstuiverleidingen af de pomp gedaan en de brandstof kwam er wel uit maar het spuitte niet echt omhoog. Er zat niet voldoende druk om denk ik
+1
Zetor 3011
Dan zou ik plunjers vervangen. Bij deze man is alles via tsjechie te krijgen, goedkoop ook. Zetorparts@kpnmail.nl
MF65power
@Zetor 3011 dus dit zou moeten gevuld zijn met motorolie?

(klik om te vergroten)

+1
Zetor 3011
@MF65power

(klik om te vergroten)

Voorzijde 0,1 l bij plunjer, andere kant afb 12 ook 0,1
huizi011
Is het een Motorpal pomp?
Die kun je gewoon laten reviseren bij Motorpal in Tsjechië
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Zetor 3011 en hebben de trefwoorden pomp en dieselpomp geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!