Illustratie van:

Fendt 300 Serie - Koppeling laten opkomen met handgas

Hallo allemaal
Ik heb me laten vertellen dat je onder het rijden bij fendt eerst de (vloeistof)koppeling moet laten opkomen en dan gas, omdat je anders de koppeling aan zn eind help.
Maar hoe zit dat dan bijv. Met maaien?
Dan schakel je toch ook naar voor en naar achteren, met behoorlijk toeren door het handgas
Ps. Mischien is het een domme vraag maar ik ben niet zo technisch😉

Deel dit topic

Reacties

MaxxuM4ever
Gewoon nog steeds in 1 keer op laten komen denk ik, maar je vloeistofkoppeling zal wel lekker warm worden als het verschil tussen de 2 schoepenwielen groot is.
vriesjan215
@MaxxuM4ever Ja, dat wel, maar voor eventjes is dat niet erg, en die vloeistofkoppeling is er natuurlijk wel voor gemaakt.
+1
vriesjan215
Ik heb hier nog nooit van gehoord maar ik kan me voorstellen dat als de trekker eenmaal een beetje begint te rijden dat het goed is om de koppeling gewoon hele maal los te laten, en niet nog een beetje met de koppeling te gaan zitten 'spelen' of heel langzaam op te laten komen, zodat de hoofdkoppeling het minste te lijden heeft.
Maar verder maakt het niet zo heel veel uit denk ik
+1
hummy
Gebruik een lage versnelling als je veel met koppeling moet werken.
g-g
Oke. Dus het kan niet veel kwaad?
roscho
Hoe minder slip van de koppeling, hoe langer deze meegaat. Bij grasmaaien heb je de koppeling alleen nodig bij het kanten losmaaien. Dat kun je misschien met iets minder toeren doen, bij iets minder toeren blijft de maaier ook nog goed maaien. Daarna kun je proberen zonder stoppen te maaien en daarbij de maaier op tijd te heffen en laten zakken.
Bij veel toeren doet de vloeistofkoppeling niet zoveel, de olie wordt dan naar de buitenkant van de trommel geslingerd, waardoor de verbinding bijna star wordt.
Nadeel van snel de koppeling op laten komen is dat je de graszode kapot rijdt. Je moet dus een gulden middenweg proberen te vinden.
MaxxuM4ever
@roscho dat is toch meer met een platen koppeling, dat je de graszoden los ploegt als je die laat schieten, zeker bij een hoger toerental? Ik vind een vloeistof koppeling altijd wat sloom oppakken.
Verder vind de rest van de trekker het ook niet zo fijn om met een hoog toerental volgens mij, de ingaande as van je versnellingsbak heeft dan ook een hoger toerental.
@g-g het is hopelijk toch geen 300c? Die staan nou niet bekend om de robuuste koppeling.
roscho
Quote Reactie van @MaxxuM4ever:
dat is toch meer met een platen koppeling, dat je de graszoden los ploegt als je die laat schieten, zeker bij een hoger toerental?

Bij hogere toerentallen (boven 1300 toeren) gedraagt de vloeistofkoppeling praktisch als een vaste verbinding. Dat betekent dat als je op deze trekker de koppeling te snel laat opkomen met 2000 toeren, dat je zode van het weiland af krult. Wil je de vloeistofkoppeling zijn werk laten doen, dan zul je terug moeten naar zo'n 1000 toeren. Met opgetilde maaier is dat geen probleem, je kunt dan de combinatie vóór het staande gras op toeren brengen en dan de maaier laten zakken.
Als de kopakkers er eenmaal af zijn, kun je blijven rijden. Dat bij opgetilde maaier het toerental even zakt tot zo'n 1300 toeren, is geen probleem, in ieder geval dan de koppeling niet gebruiken.
En kan @g-g het allemaal qua snelheid niet bekijken, dan kan hij beter een lagere versnelling nemen.
MaxxuM4ever
@roscho het is al weer heel wat jaren geleden dat ik met een fendt gereden heb vandaar dat ik het allemaal niet met 100% zekerheid kon stellen. Wij hebben thuis alleen maar inters met platen koppeling en een keer een agriomatic maar dat is weer anders.
+1
Sojaboontje
Wordt hier al 20jaar met een 305 gemaaid nooit geen problemen. Ook koppakkers volgas losmaaien geen probleem.
roscho
Quote Reactie van @Sojaboontje:
20jaar met een 305 gemaaid nooit geen problemen. Ook koppakkers volgas losmaaien geen probleem.

Kijk, hier spreekt de ervaring. Kennelijk houden die platen het toch langer. Als de koppeling nooit gebruikt wordt, zal hij ook nooit slijten. Maar dat is niet de reden waarom hij erop gebouwd wordt. Een pedaalridder slijt zijn koppeling er in 1000 uur uit, iemand die het goed doet, kan wel 10000 uur met de koppeling doen, en alles wat daartussen zit. Bepaalde werkzaamheden vragen wat extra van de koppeling: voorladerwerk, grasmaaien, ....
Sojaboontje
@roscho De platen zijn al wel eens vernieuwd, maar er staat ook 11.000 uur op. Kopakkers losmaaien met 12~15, en dan banen maaien met 20km/h.
Jpkd
Bij verstandig gebruik van vloeistof koppeling kan deze gemakkelijk 50000 draaiuren mee zegt Fendt fabrikant
roscho
@Jpkd Op zich qua slijtage wel, maar er zitten ook keerringen en lagers in. Het is de vraag of die het zo lang volhouden.
BouwmanH
@Jpkd Sterker nog, na 5000 draaiuren hoef je pas de olie te verversen.
+1
deJong
Met inmaaien had ik heb ik het handgas gewoon rond 1400 toeren staan. Draaien/keren maaiers neer en gewoon gas der weer op. Spaart de koppeling.

Verder laat ik altijd de koppeling rustig komen en dan geef ik een dotje. Komt hij mooi op met de vloeistof koppeling. En sta je niet half gaar wat gas te geven en te koppeling branden.

Na een tijdje vindt je het gewoon raar om weer op een andere trekker te rijden😅

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 300 Serie en hebben de trefwoorden koppeling en vloeistofkoppeling geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
16
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
0