Illustratie van:

Kuhn Maaier - Problemen aftakas GMD 802F

Allen,

Ik heb een bijzonder probleem waar ik maar geen oorzaak voor kan vinden.

Sinds aanschaf van onze Kuhn GMD 802F frontmaaier blijf ik problemen houden met de tussenas tussen maaier en trekker. Eens in de zoveel tijd komt er op volle toeren zoveel spanning op de tussenas dat de maaier niet meer volledig zakt. Zet ik de PTO uit, dan zakt deze wel normaal en schuift deze super.

Eerste keer dus de tussenas uit elkaar gehaald, blijkt dat de hoge kant van de citroenbuis flink heeft lopen vreten. Betreft maar 1 van de 2 aangedreven contactvlakken. In eerste instantie er vanuit gegaan dat de tussenas misschien te kort was geweest. Dus de lengte maar gemaximaliseerd met nieuwe buizen.

Na 1-1.5 seizoen opnieuw het zelfde probleem. Zonder belasting kun je de as zonder moeite inschuiven, maar onder belasting gaat ie weer niet soepel. Opnieuw de buizen geïnspecteerd, zelfde probleem, dus opnieuw vervangen voor de eerste snede. Opnieuw, net als de voorgaande keren de buis flink ingevet.

Nadat we klaar waren met de eerste snede de buizen uit voorzorg geïnspecteerd, opnieuw zijn er al weer lichte sporen te zien. Opnieuw maar aan één zijde van de buis. Kuhn dealer geeft aan dat de aftakas de juiste is voor deze machine (zwaarste type citroenbuis)en kent deze problemen niet bij andere vergelijkbare machines.

Graag wil ik dit probleem definitief uit de wereld hebben, voor er een tandwielkast sneuvelt onder de krachten die er op komen. De oudere generatie thuis let namelijk niet altijd even scherp op. Ik heb echter geen idee wat het nog kan zijn.

Alvast bedankt voor jullie feedback!

Deel dit topic

Reacties

+1
T60401
Probleem hebben wij ook gehad met de achtermaaier. Met speciaal rood vet op de buis is het probleem opgelost.
+1
Welgerap52
@T60401 inderdaad denk ik dat het een smeerprobleem is,¨(de buizen goed in het vet zetten)
+2
T60401
@Welgerap52 Moet je wel het juiste vet gebruiken. Zit veel kwaliteitsverschil tussen vet. Je moet heel kleverig vet hebben wat tegen hoge temperatuur kan.
@T60401 heb je ook iets van een merk of type vet?
+5
willemk
Bij dealers ben je altijd de enige met problemen!. Wij hadden hetzelfde probleem met de lely frontmaaiers. Beste oplossing is om die aftakassen in het oud ijzer te flikkeren en er een driehoek of nog beter een ster buis op te zetten. Wij hebben hier ook een kuhn forntmaaier (john deere versie dan ) , geloof dat het een fc 313 is en daar zit ook een sterbuis op. Op de lely's hebben we toen een driehoek gezet. Om de zooveel tijd moesten we de buizen ook wel vervangen maar niet meer zo vaak als bij die citroen buizen.
Wij hebben hier nogal wat last van zwijnen en dit zorgt nogal voor extra belasting als de maaier weer een stuk grond moet platfrezen
@willemk heb een goede relatie met deze dealer. Denken altijd super mee. De FC heeft inderdaad een sterbuis. Driehoek kom je bij Bondioli uit, die troep heb ik al helemaal geen belang bij.
+3
Sjon
Lijkt mij ook de beste en goedkoopste oplossing.
Sterbuizen erin zetten.
@Sjon beste misschien wel, goedkoopste zeker niet. Vind het ook bijzonder omdat er bij mijn weten genoeg van deze maaiers draaien met dezelfde buizen
+2
GerbertXL
Beetje je ogen openhouden voor een ster aftakas zoals gezegd. Dingen zijn niet goedkoop nieuw, citroenbuisjes wel. De meeste 1000 toeren machines hebben ook geen citroenbuizen volgens mij.
+4
NH-Ford
Probleem is eenvoudig te verhelpen door profielbuizen met bekleding te kiezen, dit had een beetje dealer je ook kunnen adviseren.
Binnenbuis is dan met soort plastic bekleed, speciaal voor aftakassen welke in werk veelvuldig moeten schuiven.
Let wel op, deze buizen moet je inkorten aan kant van gaffel, anders beschadig je het beklede gedeelte.
+1
radium45
@NH-Ford Hier hadden wij ook altijd buizen met teflon bekleding.
@NH-Ford heb ze ooit wel eens eerder gezien, maar dat liep er op een gegeven moment ook wel af. Misschien iets verkeerd gegaan met inkorten. Heb wel het idee als je daar teveel warmte inbrengt lijkt het los te laten.
NH-Ford
@Fendt-Farmer-Vario klopt, bij doorslijpen schroeit het weg, daarom altijd aan gaffelkant inkorten.
+2
hoest
Onze oude kuhn frontmaaier had ook sterbuizen. Ik had er nooit vet en ze waren dus zo droog als wat maar geen enkel probleem. Toen van deze aftakas en gaffel kapot was een aftakas achter uit het hok gevist die citroenbuizen had maar die vrat idd in
+2
spotmelker
Zwaardere/sterkere aftakas of profiebuizen kan oplossing zijn maar dan kan een tandwielkast de zwakste schakel worden. Daarom zou ik ook even controleren of de maaier wel egaal draait en dat er niet een "doorzwiepmoment" in zit. Wanneer je ooit vrij hard een obstakel geraakt hebt wil dit nog wel eens gebeuren. Dan draait hij per aftakas omwenteling niet overal even zwaar.
@spotmelker zou ook een optie kunnen zijn. Ik kan echter er niets aan merken. Afgelopen winter ook groot onderhoud gehad met veel nieuwe lagers. Maar nergens een zwaar punt kunnen vinden
spotmelker
Quote Reactie van @Fendt-Farmer-Vario:
zijn. Ik kan echter er niets aan merken

Bij zowel koud als warm (na paar ha maaien) gevoeld?
+1
rubencasecs
Hier hetzelfde probleem met de Kuhn, zeker na een tijdje maaien dan zakt hij niet meer goed en 1x per jaar een nieuwe buis
+2
willemk
Die teflon buizen halen niks uit, duurt in het beste geval iets langer voordat die kapot gaat
+1
radium45
@willemk Hier werkt het goed.
+1
casejxu
Gekke gedachte maar zelf mee gemaakt bij ander merk frontmaaier. Ook heel veel zoeken en andere aftakaspijpen maar het was pas over na dat bleek dat de trillingsdemper stuk was.
+2
hobbyboer
@casejxu ik vind het niet zo gek, te veel trilling is nooit goed.
@Fendt-Farmer-Vario misschien ook even kijken hoe de maaier uitheft op de kopakker, mooiste is niet al te hoog en mooi recht horizontaal omhoog zodat beide kruisjes van de aftakas een gelijke hoek maken.
@hobbyboer hij schuift over grote afstand. Maar een echte grote hoek maakt ie in beide standen niet bij mijn weten. Maar ga het zeker eens bekijken. Het vreemde blijft in mijn ogen dat de citroenbuis maar aan één van beide zijden vreet. Lijkt alsof ze verre van symmetrisch zijn.
@casejxu bedoel je dan de trillingsdemper tussen krukas en pto? Of welke bedoel je?
casejxu
@Fendt-Farmer-Vario ja die centaflex koppeling die aan je aandrijfas tussen krukas en pto kast zit

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Kuhn Maaier ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
25
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN