Beste leden,
Naar het dubbelen tussen nieuwe opraapwagen of gebruikte hakselaar,
alleen iedereen heeft het altijd over het onderhoud van een hakeslaar, en snap wel dat ut duur is. Maar zit wel verschil in wat loonwerker doet op jaarbasis en een melkveehouder, maar wat is de mening van menig boeren die wel met een hakselaar draaien. ???
Onderhoud doen we altijd zelf aan de machine’s dus ook aan de hakselaar is de bedoeling
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Nieuwe messen zijn er nog niet ingekomen, qua onderdelen hebben we de pickup zelf gereviseerd en kooilagers zijn vervangen.
Nadeel tov opraapwagen, je hebt een chauffeur extra nodig en de trein moet goed lopen.
Ik denk ook dat de meeste boeren die zelf een hakselaar hebben dat ook als stuk hobby zien, over het algemeen geld al dat voor veel bedrijven eigen mechanisatie eigenlijk niet rendabel is, een hakselaar dan al helemaal niet. Voor grotere bedrijven of in samenwerking met buren zou het misschien uit kunnen. Ik heb ooit zelf wel eens aan een rondebalenpers en wikkelaar gedacht, omdat wij jaren geleden best nog wel wat eigen grond hadden en ook nog eens veel dijken deden maaien en daar ook meer werk in kon krijgen, maar na alles nagerekend te hebben, kon ik beter de loonwerker laten persen.
Persoonlijk vind ik dat met alle machines die veel vermogen vragen je kunt het niet goed testen van te voren. En als je het dan nodig heb gaat het vaak kapot en daar moet je wel tegen kunnen.
Eerst alleen mais met een sperry 3 rijer.
Daarna hebben we een john deere gekocht dat was niet echt een succes.
Die was wel met gras en mais set uitgerust.
Die heeft geld gekost.
Toen 2 jaar gekuild met de raapwagen.
Maar het kriebelde weer.
Dus een claas jaguar 690 gekocht met mais en gras set daar 15 jaar mee gehakseld en best wat mee verdiend.
En sinds 3 jaar een claas jaguar 860 hakselaar.
Je moet wel soms sleutelen.
Ook als het niet uit komt.
En denk ook niet dat je dan gratis kuilt.
Ook in je eigen hakselaar moet gewoon diesel.
En soms nieuwe onderdelen.
Die zijn bij oude machines niet altijd meer te krijgen.
Maar het is prachtig werk.
En ik heb met gras altijd mijn raapwagen op reserve.
En in de mais en gras kan een collega boer met eigen hakselaar ons uit de brand helpen bij grotere storingen.
Houdt ook in dat als hij hakseld en storing heeft wij ook binnen een uur bij hem het hakselen over moeten nemen.
Ikzelf hoop nog een keer zover te komen, maarja kan ook niet alles tegelijk.
Verder moet je het gewoon doen als je de mensen ervoor hebt en er plezier aan beleeft. Als je van tevoren rekent kan het meestal niet uit, als je na de tijd rekent vaak wel. En met weken zoals vorige week is zelf aan de gang kunnen op het optimale moment bijna onbetaalbaar.
Hij vertelde mij dat je een machine moet kopen waar een goede dealer achter staat. dat er onderdelen zijn of er een andere is wanneer hij kapot gaat.
Zelf rijden ze alweer wat jaren met een jd 6850. Was een nette machine (uit frankrijk geloof ik) die geen mais gezien had. Geen 4wd, hebben ze zelf erop gebouwd. En onderdelen nog goed verkrijgbaar.