Onderhoud halselaar onderschat of niet ??

Beste leden,
Naar het dubbelen tussen nieuwe opraapwagen of gebruikte hakselaar,
alleen iedereen heeft het altijd over het onderhoud van een hakeslaar, en snap wel dat ut duur is. Maar zit wel verschil in wat loonwerker doet op jaarbasis en een melkveehouder, maar wat is de mening van menig boeren die wel met een hakselaar draaien. ???

Onderhoud doen we altijd zelf aan de machine’s dus ook aan de hakselaar is de bedoeling

Deel dit topic

Reacties

Corne S
Bij ons loopt hij nu het 2e seizoen, kunnen qua onderhoud weinig over zeggen. Wel is het handig om een expert de hakselaar te beoordelen voor aankoop. Dit hebben wij ook gedaan (De Kruijf). Ook zijn ze dit jaar even langs geweest om hem te inspecteren.
Nieuwe messen zijn er nog niet ingekomen, qua onderdelen hebben we de pickup zelf gereviseerd en kooilagers zijn vervangen.

Nadeel tov opraapwagen, je hebt een chauffeur extra nodig en de trein moet goed lopen.
Dennisdejong98
@Corne S
Bedankt voor je reactie
Wel goed idee om iemand mee te nemen die ze altijd in zit. Die weet ook wat de zwakkere punten zijn en de onderhouds punten.
Ja we hebben vaak wel personeel
Over en zins dit jaar shovel op de kuil. Dus staat een trekker stil in het hok.
Maar valt jullie tot nu toe nog niet af
Hoveel ha doen jullie op jaarbasis en wat voor hakselaar hebben jullie in geinversteerd
Corne S
@Dennisdejong98

Claas Jaguar 840 uit 1997. Verder info zet ik liever per PB (persoonlijk bericht) of je komt keer langs voor uitleg / bak koffie. Bij ons kwamen van drie oude opraapwagens (Miedema rotor plus ivm 7 messen) af en hebben geen 100pk+ trekker voor een grote opraapwagen (behalve case 5150 die op de kuil staat)
+1
Dennisdejong98
@Corne S pb gestuurd
Corne S
@Dennisdejong98
Je hebt Pb terug.
Fordje4600
@Corne S hebben jullie die hakselaar al lang?
Fendt926Driver
@Fordje4600 denk je dat het de oude van jullie is??
Fordje4600
@Fendt926Driver ik zag dat hij recent verkocht was
+1
Corne S
@Fordje4600

Sinds begin vorig jaar. Daarvoor heeft hij een aantal jaar bij een boer in de buurt gelopen.
walker1
Je bedoelt een zelfrijdende hakselaar? Daar zit altijd meer onderhoud en kosten aan als aan een opraapwagen. Sowieso al omdat hakselaar eigen aandrijflijn heeft. Specifieke onderdelen kunnen ook erg duur zijn, of zeker bij oudere hakselaars moeilijk te krijgen zijn. Hakselaars worden er minder van gebouwd als opraapwagens. Dealers hebben op gegeven moment echt niet meer van elk oud type hakselaar nog elk onderdeel liggen.
Ik denk ook dat de meeste boeren die zelf een hakselaar hebben dat ook als stuk hobby zien, over het algemeen geld al dat voor veel bedrijven eigen mechanisatie eigenlijk niet rendabel is, een hakselaar dan al helemaal niet. Voor grotere bedrijven of in samenwerking met buren zou het misschien uit kunnen. Ik heb ooit zelf wel eens aan een rondebalenpers en wikkelaar gedacht, omdat wij jaren geleden best nog wel wat eigen grond hadden en ook nog eens veel dijken deden maaien en daar ook meer werk in kon krijgen, maar na alles nagerekend te hebben, kon ik beter de loonwerker laten persen.
Dennisdejong98
@walker1
Is voor ond ook stukje hobby, vorig jaar een oude werklust shovel gekocht en helemaal gereviseerd, dus zo dachten we dat ook te doen met een hakselaar. En is inderdaad duurder dan opraapwagen alleen gaat ons ook om het product en daar zit wel verschil in.
walker1
@Dennisdejong98 Dat scheelt altijd, als je zelf aardig kan sleutelen.
steyr 9087
Het sleutelen is altijd mooi werk tot de boel kapot gaat als je het nodig heb.
Persoonlijk vind ik dat met alle machines die veel vermogen vragen je kunt het niet goed testen van te voren. En als je het dan nodig heb gaat het vaak kapot en daar moet je wel tegen kunnen.😀
+8
walker1
@steyr 9087 "als je het dan nodig hebt gaat het kapot" Ja zo gaat dat meestal, spullen die je niet nodig hebt en in de schuur staan, gaan meestal niet kapot, dat gebeurd inderdaad pas als je het nodig hebt. Vorige week ging bij mij tijdens het harken de hark kapot, ik had liever gehad die de week er voor in de schuur kapot was gegaan, dan was het tenminste alvast gemaakt toen ik ging harken....
+1
nhfendt fan
+4
Corne S
@walker1

Sommige mensen kunnen het ook al kapot kijken 😉.
Maar inderdaad, als je het niet gebruikt, gaat het meestal niet kapot. Tenzij je het heel lang laat staan en alles vastzit etc.

Kwestie van genoeg reserve onderdelen kopen. Alles wat je hebt liggen, heb je over het algemeen niet nodig. Als het reservewiel nog leeg staat, zul je zien dat je hem dan nodig hebt.
roscho
Quote Reactie van @walker1:
spullen die je niet nodig hebt en in de schuur staan, gaan meestal niet kapot,

@Dennisdejong98
Gaat een ploeg kapot, dan ploeg je een of twee dagen later. Met een grasmaaier kun je evt. ook een of twee dagen wachten. Een trekker kun je evt. voor een paar dagen lenen/huren. Maar ben je eenmaal begonnen aan een maiskuil, dan moet die binnen een beperkte tijd af. Gaat je hakselaar stuk, dan is er paniek. Je sleutelt ook zelf, maar je kent het apparaat nog niet goed en je weet niet waar je moet beginnen. Loopt de boel dan eenmaal weer, dan krijg je het punt waarop men veel te lang doorwerkt, met gevolgen voor de veiligheid en risico's van nieuwe mankementen.
Vraag je ook af waarom een loonwerker zijn hakselaar inruilt. Dat kan zijn omdat hij meer capaciteit of een mooier glimmende machine wil. Maar heel vaak wordt hij ingeruild omdat er benodigd duur onderhoud aan zit te komen. En jij kunt dat, als je de machine niet kent, niet constateren, dat zal zelfs moeilijk zijn voor een deskundige. Als je geen vaste klant meer bent bij de loonwerker, zal die vast geen haast maken om jou uit de nood te helpen.
Fordje4600
@roscho als loonwerker ben ik het met je eens, onze hakselaar word voor de mais extra goed nagekeken. Gras kunnen we oprapen. Mais niet, een hakselaar moet het een heel jaar vol kunnen houden zonder grote storingen/problemen waardoor je niet door kunt
+1
CaseCS130
@roscho mwah, maïs hoeft er ook niet perse binnen 24 uur af. Natuurlijk is het vervelend als je het niet direct kan repareren, maar kuil even dicht en dan kan je zo verder een week later. Als het goed is hoef je ook fors minder hectares als een loonwerker dus ook minder slijtage en kans op ongemak. En minder tijdsdruk.
Tis wel belangrijk dat je op een goede dealer kan terugvallen die onderdelen vlot kan leveren en dus oppassen dat je een hakselaar koopt waar die onderdelen nog van te krijgen zijn.
+3
Fendt926Driver
Sinds 84 hakselen we zelf.
Eerst alleen mais met een sperry 3 rijer.
Daarna hebben we een john deere gekocht dat was niet echt een succes.
Die was wel met gras en mais set uitgerust.
Die heeft geld gekost.
Toen 2 jaar gekuild met de raapwagen.
Maar het kriebelde weer.
Dus een claas jaguar 690 gekocht met mais en gras set daar 15 jaar mee gehakseld en best wat mee verdiend.
En sinds 3 jaar een claas jaguar 860 hakselaar.
Je moet wel soms sleutelen.
Ook als het niet uit komt.
En denk ook niet dat je dan gratis kuilt.
Ook in je eigen hakselaar moet gewoon diesel.
En soms nieuwe onderdelen.
Die zijn bij oude machines niet altijd meer te krijgen.
Maar het is prachtig werk.
En ik heb met gras altijd mijn raapwagen op reserve.
En in de mais en gras kan een collega boer met eigen hakselaar ons uit de brand helpen bij grotere storingen.
Houdt ook in dat als hij hakseld en storing heeft wij ook binnen een uur bij hem het hakselen over moeten nemen.
Dennisdejong98
@Fendt926Driver
Ja ligt er ook net aan als je een beetje geluk hebt en beetje handigheid dat het alemaal wat loopt wil je zeggen
+1
Fendt926Driver
@Dennisdejong98 een oud budje van een hakselaar en je moet rekening houden dat er wat kan knappen. Een nieuwe is niet te betalen.
Het blijft afwegingen maken.
En ik heb de hakselaar samen met mijn buurman.
Dus hoef de helft maar te investeren en heb er ook altijd een man extra bij maar moet ook altijd zelf weer bij de buurman helpen
+1
Dennisdejong98
@Fendt926Driver
Nee dat hebben wij ook als idee. Zijn meer boeren om ons heen die hier ook wel light in zien. Alleen die zijn niet technisch dus qua werkplaats brn ik zelf de klos
+1
dirkao
Je kunt bij je besluitvorming ook nog meenemen datje met een hakselaar natuurlijk ook mais kan hakselen. ga je voor een opraapwagen dan moet je het maishakselen toch weer op een andere manier oplossen.
+1
dirkao
Ik weet dat ik nu kritiek ga krijgen maar ikzelf zou voor een dikke trekker gaan en daarbij een getrokken hakselaar voor gras en een aanbouwhakselaar voor mais. is gegarandeerd duurder dan een ouwe zelfrijdende hakselaar, maar goedkoper in onderhoud, je hoefd niet om te bouwen van mais naar gras (alleen machines wisselen) en de trekker kan de rest van het jaar ook ander werk doen
Ikzelf hoop nog een keer zover te komen, maarja kan ook niet alles tegelijk.
+2
mdoornekamp
@dirkao Wij hebben vorig jaar proef gedraaid met een getrokken hakselaar. Maar voor loonwerk viel het ons dik tegen. Snij kwaliteit viel tegen en heel vaak de pijp dicht omdat er geen aparte blazer is zit. De kooi moet het gras ook versnellen en wegblazen
mf 6150
@mdoornekamp
Hoorde ik ook een loonwerker over. Een mf 87** ging volledig door z'n knieën en het viel nog niet mee
+1
dirkao
@mf 6150 en @mdoornekamp zal ook wel een beetje aan het bladrijke en stengelarme nederlandse gras leggen. Onze realiteit is anders. Dit zal ook wel een beetje de reden zijn dat getrokken hakselaars in engeland behoorlijk populair zijn.
mdoornekamp
@dirkao
Quote:
bladrijke gras

Ja het gras is nier gewoon anders. Collega in Friesland heeft het ook goed geprobeerd. Later ook nog met een fabrieks nieuwe machine. Wij draaien wel 1200 à 1300 toeren op de aftakas ( normaal is 1000 toeren) En nog wou het er niet door. Vermogens behoefte en proppen viel ons mee. Maar was ook 4e snee
+1
dirkao
@mdoornekamp was dat een nieuwe of een gebruikte hakselaar? Kan ook nog zijn dat er iets niet helemaal goed zat aan de machine
Dennisdejong98
@dirkao
Heb zef in england stage gelopen rn daar mee gedraaid on de eerste snee, zijn pracht machine’s alleen de 7530 jd wilde wel uit. En wanneer prop er in kwam ston hij meteen stil
roscho
@dirkao " ikzelf zou voor een dikke trekker gaan en daarbij een getrokken hakselaar voor gras en een aanbouwhakselaar voor mais." @Dennisdejong98 In dat verband hebben wij goede ervaringen met een Kemper Champion 3000, achteraanbouw. Je hebt dan wel een trekker nodig met Rufa en minimaal 250 pk (liever nog wat meer) en trappeloze aandrijving.
Zo'n Kemper is oerdegelijk, simpel gebouwd en er is zelf van alles aan te knutselen. Tegenwoordig zit daar ook een beukerplaat in, waarmee de korrels mooi kapot gaan. Hij lust zowel gras als maïs (uiteraard met bijbehorende bek). Een ander voordeel is dat je bij de Kemper geen eigen motor en aandrijving hoeft te onderhouden. Voor zo'n 20-30000 koop je een nog goede Kemper en kun je zeker 10 jaar vooruit op basis van 100 ha/jaar. Onderhoud beperkt zich tot een set nieuwe messen, een tegenmes en misschien een set lagers voor het hakselrad. Wel even kijken naar het electronica-kastje, als ze buiten staan, lopen die kastjes soms vol met water...
De trekker kun je voor en na het hakselen ook voor ander werk gebruiken.
Je capaciteit ligt niet zo hoog als de loonwerker met een 6- of 8- rijer, maar je kunt het werk op de kuil zo ook aan met een middenmaat trekker.
En als het je hobby is, mag het ook een paar dagen langer duren... 😄
dirkao
@roscho yep, ik heb al 14 seizoenen met een kemper 3000 gehakseld, is een uit de hand gelopen hobby geworden. ik heb het niet precies bijgehouden , maarr moet al wel over de 3000 ha. mais zijn. ook haksel ik er gras en haver ( ook voordroog ) mee. ik heb er zelf een werktuigdrager voor gebouwd van tegen de 300pk. met onderdelen van vrachtwagens en een oude combine aanmerkelijk goedkoper dan een trekker van 300 pk.
waarom ik dan eigenlijk toch graag een dikke trekker wil? ik wil wel wat meer comfort, mijn eigen b(r)ouwsel heeft geen cabine, en om er één op te bouwen zie ik niet zo zitten. boven dien hebben we tegenwoordig buiten het hakselen wel meer werk voor een grote trekker.
wat de hakselaar betreft, er wordt steeds meer om een machine met cracker gevraagd en om nog een cracker op mijn ouwe machientje te bouwen zie ik ook niet zitten, dus graag een wat jongere machine met cracker.
wat ook lastig is dat van april tot eind juni er gras én mais ingekuild moet worden , telkens ombouwen gaat te veel tijd in zitten en is een klusje wat je gauw zat bent dus vandaar het idee om 2 aparte hakselaars te willen hebben.
Of ik ooit zover kom is weer een ander verhaal, bruin moet het allemaal wel kunnen trekken.
groeten
roscho
Quote Reactie van @dirkao:
telkens ombouwen gaat te veel tijd in zitten

Het ombouwen zou je kunnen ondervangen door er gewoon een Champion bij te kopen. Die dingen zijn niet zo duur meer.
Wij hebben destijds eerst een oude Claas 80SF omgebouwd. Ging prima, tot het een nat jaar werd. Toen liet het ding ons in de modder zitten, hij had maar 2WD.
Later hebben we een Hesston 7730 met bunker omgebouwd. Dat ging prima, zo'n 420 pk Cummins erin, 4x 30.5x32 banden en met de bunker konden we hakselen waar een ander niet komen kon. De Kemper kon dus in de bak blazen, maar ook draaien naar de wagens toe. Je kon er zo'n 5 ton mee hakselen zonder wagen, dus als je niet helemaal op tijd terug was, kon de hakselaar nog een poosje doordraaien. Ook bunker lossen tijdens het hakselen was mogelijk.
Zowel de Claas als de Hesston hadden een cabine, dus het werk kon met regen ook doorgaan.
De Kemper was bij aanschaf al een jaar of 10 oud, we hebben er zeker 15 jaar mee gehakseld, op het laatst ook nog in loonwerk, in het begin 60, later zo'n 150 ha per jaar. Onderhoud was praktisch 0: een keer een set nieuwe messen en een relais waarmee de omkeer-motor werd bediend.
dirkao
@roscho je hebt helemaal gelijk als je aanraad om er een kemper bij te kopen,(één met cracker in mijn geval dus), maar dan heb ik nog steeds geen cabine. Het importeren van gebruikt spul is hier lastig en duur, je moet goed nadenken voor je ergens aan begint
roscho
Quote Reactie van @dirkao:
Het importeren van gebruikt spul is hier lastig en duur

Maar eens in je profiel gekeken. Ik zag dat je in Carambei woont. Is dat in Brazilië?
dirkao
@roscho klopt, carambei ,is een nederlandse kolonie in Brazilie. Ik woon hier nu 31 jaar, de kolonie bestaat 110 jaar, dus het nederlandse begint er wel een beetje af te gaan. Carambei is een onafhankelijke gemeente en is dus op te zoeken op google earth als je daar zin in hebt
Groeten
roscho
Quote Reactie van @dirkao:
google earth

Daar had ik het al gevonden, anders had ik nooit geweten dat het in Brazilie ligt. Op de foto's in Google lijkt het een gematigd gebied. Temperatuur weet ik niet, maar ik zag een groene vegetatie en waterkanaaltjes.
+1
dirkao
@roscho halllo, is een heuvelachtig landschap met ontelbare beekjes en hier en daar een wat grotere rivier. een subtropisch klimaat . in de winter temperaturen tussen 5 en 30 graden met af en toe een nachtvorstje. in de zomer temperaturen tussen 15 en 35 graden. ongeveer 1800 mm. regen per jaar in de winter wat droger dan in de zomer.
groeten
hoest
Waar je vooral rekening mee moet houden is dat je bij hakselen minimaal 4 poppetjes nodig bent. Dan moet het harken allemaal al klaar zijn en de afstand tot de kuil ook niet te groot. Die poppetjes heb je nu misschien lopen maar over 5 jaar ook nog?
+1
Fendt926Driver
@hoest als ik een poppetje te weinig heb bel ik het mechanisatie bedrijf voor een monteur die trekker kan rijden.
Kan altijd.....
+1
2850Johndeere6R
@Fendt926Driver 😂 die Huub altijd creatief 👌👍
+3
Fendt926Driver
@2850Johndeere6R je moet niet denken in problemen maar in oplossingen.
Werkt zo veel makkelijker...
+4
hoest
@Fendt926Driver mijn mechsnuiter heeft liever dat ik hem 3 poppetjes breng dan dat ik 1 ophaal😅
+1
Fendt926Driver
@hoest dan bel je de plaatselijke schilder toch of die een man over heeft.
Denken in oplossingen zeg ik ook......
+2
hoest
@Fendt926Driver doe ik ook, ik bel de loonwerker als ik mannetjes te kort kom
+1
Fendt926Driver
@hoest dat kan ook.
De drukke loonwerker bellen of die een man over heeft om bij jou mee te rijden.
Niet direct mijn eerste gedachte maar vooruit het kan een oplossing zijn😇
+1
hoest
@Fendt926Driver haha. Ik bedoelde dat ze met materiaal komen al had de loonwerker vorige week eerder een mannetje over dan materiaal
+1
Corne S
@Fendt926Driver

Dat zelfde dacht ik bij jou monteurs, tenzij die alleen onderhoud doen. Vorige week was het bij onze LMB aardig druk met gestrande opraapwagens etc.
Dennisdejong98
@hoest
Ja zijn zelf met 4 man en is altijd nog wel jonge in dorp die mee wil rijden
+1
Fendt926Driver
@Dennisdejong98 misschien dat @bikkertie zijn visie er op los kan laten. Zij hebben altijd zelf gehakseld en zijn nu naar alleen rapen gegaan..
Ook de mais laten ze nu volgens mij hakselen
CaseCS130
Als je zelf handig bent valt het onderhoud meestal wel iets mee. De kunst is een goede machine te kopen om mee te beginnen, iemand mee nemen die daar kijk op heeft is een goede tip.
Verder moet je het gewoon doen als je de mensen ervoor hebt en er plezier aan beleeft. Als je van tevoren rekent kan het meestal niet uit, als je na de tijd rekent vaak wel. En met weken zoals vorige week is zelf aan de gang kunnen op het optimale moment bijna onbetaalbaar.
+1
Dennisdejong98
@CaseCS130
Daarom. En wij hebben nu dan een shovel En ze zeiden bij ons een oude shovel zit veel
Onderhoud aan met die hydraustaat enzo maar als je het zelf wat kan dat viel ons ook reuze mee dus zo dachten we ook over een hakselaar. En als je het zelf kan doen dan bespaar he die kosten ook al.
En licht er ook aan hoe je hakselt. Bij loonwerker moet het ook snel en capaciteit dis heeft ook meer te houde. Dan als je maar 1x 60ha moet doen. Met niet te dikke wiersen
+2
mf 6150
@Dennisdejong98
Wat dat Wiersen betreft, ook zorgen dat er iemand met verstand wierst. Bochten moeten logisch en goed liggen en geen dotten, zeker met zo'n eerste snede als dit jaar sloop je anders alles
+1
deJong
Een kameraad van ons had ook 4 versleten miedema opraapwagens in de loods staan. Aardig mais in het rantsoen. Heeft ook een hakselaar gekocht want dan kon hij zelf zijn oogst momenten bepalen. Zijn ook echte doe hetzelfers.

Hij vertelde mij dat je een machine moet kopen waar een goede dealer achter staat. dat er onderdelen zijn of er een andere is wanneer hij kapot gaat.

Zelf rijden ze alweer wat jaren met een jd 6850. Was een nette machine (uit frankrijk geloof ik) die geen mais gezien had. Geen 4wd, hebben ze zelf erop gebouwd. En onderdelen nog goed verkrijgbaar.
van-engelenhoven
Je moet iets zeker niet uit de handel kopen, zeker geen hakselaar dan heb je niks om op terug te vallen. Je verspijkert er zo wat aan en dat is meestal prijzig.
Dennisdejong98
Beste leden. Scheelt het ook veel wat voor product je oogst qua ds want wij kuilen ruig weg altijd 50% dus weet niet als dat ook qua onderhoud scheelt. Met gras

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
58
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
0