John Deere gaat de strijd met Fendt aan in VS

In de Corn Belt van de Verenigde Staten, het gebied in het Midwesten van het land, is trekkerbouwer Fendt bezig aan een opmars. Door die opmars lijkt John Deere terrein te verliezen, en dus geeft John Deere volgens Farm-Equipment.com zijn dealers subsidies om gebruikte Fendt trekkers op te kopen.

De berichtgeving van Farm-Equipment is deels gebaseerd op de uitlatingen van een anonieme branche-expert. Het verhaal borduurt voort op een rapport van Ag Equipment Intelligence waarin de strategie van John Deere uit de doeken wordt gedaan. Door de investeringen die Fendt de afgelopen jaren heeft gedaan – bijna 1 miljard dollar – is het nu meer dan ooit aanwezig op de Amerikaanse markt. Fendt opende in 2012 een nieuwe fabriek in Duitsland waardoor de jaarlijkse capaciteit op 30.000 trekkers kan liggen. Daarbij komt dat Fendt het aantal dealers in Noord-Amerika verdubbelde tussen 2018 en 2019.
 John Deere gaat de strijd met Fendt aan in VS (mechaman.nl)

Nieuwsgrazer

Reacties

+5
county854t
Welke strijd? 30000 van die prullekes per jaar haha, wat n achterlopers. In 1930 had Ford al meer dan 2 miljoen trekkers verkocht. Die aantallen haalt Fendt de eerst komende 100jaar niet
+11
mf 6150
@county854t
Tja je had ook 3 ford's nodig om continu te kunnen blijven werken😉😜
+7
RPCounty
@mf 6150 ja en waarschijnlijk zullen die alle 3 nog rond rijden🤣
+5
arnoud
@RPCounty onderdelen van alle 3 om 1 draaiende te houden dan zeker😃
mf 6150
@RPCounty
Met reserve hartjes🙊 gekkigheid natuurlijk
+4
new holland koen
@mf 6150 Gelukkig kun je er ook 3 kopen voor het geld van 1 groene!
+3
T930
@new holland koen meestal zegt dat al genoeg over de kwaliteit 😉 😂
+4
dennisbouter
@T930 en dat de variobak na 10000 uur versleten is daar praten we niet over, en voor het brandstof verbruik hoef je ze ook al niet meer te kopen want de concurentie is net zo zuinig🤷‍♂️
+1
mf 6150
@dennisbouter
Variobak die er na 10k uitligt is 9/10 door gebruik
+8
2850Johndeere6R
@mf 6150 Dat is logisch want als je hem niet gebruikt slijt hij ook niet en zal hij ook niet kapot gaan........🤔😉
+1
mf 6150
@2850Johndeere6R
Verbruik ook goed, die dingen hebben niet voor niets 2 groepen
+2
willemk
@mf 6150 fendt 711faworit 20.000 uur, fendt 711 23000 uur en allebei nog zonder reparaties aan motor en vario. Alles kan je kapot maken maar dat doet de chauffeur
RJBrouwer
@mf 6150 dat kun je wel zeggen, maar het blijkt wel dat voor variobakken de range 8000-14000 uur is, dat is een feit...
J asper
@RJBrouwer Voor schakelbakken telt dat net zo goed🙈
RJBrouwer
@J asper nou ik ken weinig schakelbakken die er rond de 10.000 uur uitliggen anders....
+2
mf 6150
@RJBrouwer
Ken er zat die rond die uren al soepkommen zijn....
+1
Fast Eddy
@RJBrouwer

Ik ken ook wel bakken van andere merken die rond de 7000 uur of eerder al problemen hadden en uit elkaar moesten. Met name powershift bakken van verschillende merken sneuvelt nog wel eens een lagertje of een koppelingspakket.
RJBrouwer
@J asper daar is het in ieder geval niet zo dat je van tevoren al weet dat ie tussen de 8 en de 14 duizend uur kapot gaat...
+1
mf 6150
@RJBrouwer
Klopt, als jij lekker alles in de hoge groep doet heb je dat binnen die uren voor elkaar. Als je geluk hebt met 6k al😉
J asper
@RJBrouwer Je bent aardig aan het nuilen.
J asper
Quote Reactie van @RJBrouwer:
8 en de 14 duizend uur kapot gaat...

Gaat netzoveel varios als schakelbakken kapot tussen die uren 😂 netzo als er van alle twee genoeg zijn die ze eerder verrot hebben.
RJBrouwer
@J asper waar baseer jij dat op dan, want ik redeneer uit dat schakelbakken eenvoudiger zijn, kan dus minder kapot aan, en gaat dus in mijn optiek langer mee. Uit mijn omgeving ben ik vooral bekend met John Deere en Deutz, en daar gaan schakelbakken veel langer mee dan de semi-automaten/vario's.... dus neuzelen doe ik zeker niet, ik redeneer alleen uit eigen ervaringen. Net zoals jij trouwens doet.....
J asper
Quote Reactie van @RJBrouwer:
Deutz

Noem je meteen een goeie, als er hier in de buurt ergens veel bakken van stuk gaan zijn dat die van die agrotrons. Terwijl daar gewoon degelijke zf bakken in zitten, maar hier in buurt al paar vroegtijdig gesneuveld.
T930
@dennisbouter wij hebben zelf een 818 met orginele vario die al ruim over de 11000 uur zit met orginele vario, dit was voor die tijd zeker een revolutionair model als relatieve compacte tractor met rond de 200 pk
Verder dan onderhoud eigenlijk niet veel aan gehad.
Nu hebben andere merken ook geprobeerd een inhaalslag te maken.
Maar dat neemt niet weg dat als iets goedkoop wordt aangeboden er vaak weinig vraag naar een product is, wat bijvoorbeeld de onderliggende rede kan hebben dat de tractor kwalitatief niet heel goed is.
+2
deJong
@T930 de grasdrogerij hier in de buurt heeft 716s lopen met dik 16000 uur en de eerste vario erin. Die dingen lopen pas wat uren op de weg. Komt uiteindelijk mede door goeie chauffeurs die op hun materiaal passen.
+1
jammermaarhelaas
@county854t

Leuk om die commentaren te lezen. Jongens die geen geschiedenis kennen.
worteljcb
@jammermaarhelaas Kan wel zijn, maar die tijden zijn veranderd. Door de steeds grotere machines en overcapaciteit worden de aantallen steeds minder.
jammermaarhelaas
@worteljcb

Voordat Henry Ford met zijn Fordson F op de markt kwam was het aantal geproduceerde trekkers ook klein. De Fordson was een ware revolutie, en werd ook in 1 klap wereldleider qua verkoopaantallen.
Omdat Henry Ford het bij 1 type trekker hield, en de concurrentie wel met meerdere typen kwam, verloor hij weer marktaandeel. Echter, toen Harry Ferguson in hem de samenwerkingspartner vond voor het maken van een tractor met 3 punts hef, kwam er opnieuw een verkooprecord (de Ford-Ferguson 9N en zijn opvolgers).
Dit hefsysteem werd later ook door anderen toegepast (na verlopen van patenten) en had natuurlijk ook een gewenningsperiode nodig.

Wat betreft het verhaal over NewHolland trekkers, dat staat los van Ford (Ford is in 1991 op gegaan in Fiat Geotech). Heb er laatst nog een keer 1 van dichtbij gezien, maar lijkt in bijna niks op Ford.
dennisbouter
@jammermaarhelaas is niet helemaal waar dat ford helemaal weg is, in de hedendaagse trekkers zit toch nog wel wat techniek die voortkomt uit bijvoorbeeld de 40 serie lijkt mij
+1
jammermaarhelaas
@dennisbouter

Ik schreef ook, in bijna niks, niet helemaal niks 😃
+1
worteljcb
@jammermaarhelaas Dat klopt wel, maar dat was destijds een passende trekker voor de westerse en Amerikaanse markt. Nu niet meer, de klanteisen liggen hoger nu. Die aantallen trekkers die mahindra bouwt droomt een westerse fabrikant ook van. Die trekker past echter niet (meer) hier. De ontwikkeling van de markt (lees schaalvergroting en technologie bij klanten) en gevorderde techniek in machines heeft een nadelig effect op de aantallen. Beetje appels met peren vergelijken als je het mij vraagt om 1930 met nu te vergelijken. Over x aantal jaar ziet dat er voor mahindra ook anders uit.
jammermaarhelaas
@worteljcb

Vergelijken van 1917 (!) met 2021 gaat niet. Dat heb ik ook niet willen doen.
Mahindra bedient een andere markt, en Ford tractor operations bestaat al 30 jaar niet meer. Dus vergelijken met hedendaagse nieuwe westerse tractoren kun je die ook niet. Maar wel leuk omk te zien hoe de 1000 serie van Ford nog steeds aan de basis ligt van wat ze bij Mahindra maken, en waar velen hun werk mee kunnen doen (ik zelf als kleine veehouder ook nog trouwens).
+6
erik9831
Ik zou zeggen... Pas discussie mogelijk wanneer er verkoopcijfers genoemd worden. Zitten heel wat 'tekortkomingen' in dit artikel.
+2
spotmelker
Vreemde strategie van Deere. Ze zijn groot/gezond genoeg om trekkers te ontwikkelen die het onderscheidende van Fendt evenaren/overtreffen.
+2
T930
Dit lijkt mij toch juist een tegengesteld effect te hebben, hierdoor kun je een fendt kopen en dan vervolgens weer tegen een hoge prijs inruilen waardoor je afschijvings kosten lager blijven tov van een john deere.
Daarnaast moet die john deere dealer de fendt tractoren toch ook ergens weer kwijt waardoor ze toch weer op de markt komen.
Kortom vreemde strategie in mijn ogen
+3
Sjon
@T930 in de noordelijke staten grote machines. Veel lease, heb je niks in te ruilen.
JohnDeere is daar een statussymbool.
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @Sjon:
in de noordelijke staten grote machines. Veel lease, heb je niks in te ruilen.JohnDeere is daar een statussymbool.

Ben benieuwd of Fendt daar dan veel verkocht krijgt gezien zijn europese prijzen.
dennisbouter
@jammermaarhelaas jd is hier toch ook aan de grond gekomen, met het amerikaanse brandstof verbruik🤷‍♂️
+5
jd4050
@T930 misschien laat JD ze wel omsmelten tot grondstof voor hun eigen product, aangezien grondstoffen momenteel schaars zijn 😂
+2
jammermaarhelaas
Dit soort berichten schaar ik onder beurspraatjes, Wall Street.
roelvdw
Ik zie het hier gebeuren fendt komt echt hard op en jd dealers zijn erg arrogant hier en dachten dat ze geen partij waren en dat ze de groengele farmers onder controle hadden en dikke winsten maakten ....nu de buurman ineens wat anders op de dam heeft en er erg over tevreden is zien de dealers toch een beetje gevaar en pakken ze wat minder winst en buiten ze hun kanten wat minder uit ...maar alles staat of valt met goede service en goede mensen daarvoor
Trekkers maken hier naar verhouding minder uren veel en worden sneller ingeruild boven 10000 zie je veel minder hier
John k
@roelvdw volgens mij hoor jij ook bij de groep ' tevreden gebruikers...' 😄
roelvdw
@John k ha ha kan niet echt klagen heb nog geen grote schade gehad [knock on wood] maar draai nu niet veel uren meer ...maar zie gewoon wat er gebeurd hier
catfan55
Ik snap niet hoe dit nu ineens nieuw is.. alle merken doen dat hier, het heet “brand switch incentive”

Toen wij van JCB terug naar JD gingen werd er een paar % op dealer niveau en een paar % op corporate niveau van de prijs af gedaan omdat we van een andere kleur kwamen. Anders om gaat het net zo. Wij kregen bij agco ook een aantal % korting op dealer & corporate niveau als we de fendt trekkers kochten. Bij CNH gaat het net zo. Dit is bekende & standaard handel voor dealers in Noord Amerika.

Alle merken hebben ook loyalty programs, een percentage korting x aantal van dat merk machines & waarde in dat merk machines die je hebt.
+1
mdoornekamp
@catfan55
Quote:
branche switch incentive

De Case dealer hier ruilde een aantal john deere s ook veel te duur in om de Case trekkers te verkopen. De klanten lachen. De dealer zit nu met de jd's in zijn maag.
RVM
@mdoornekamp buitenkansje voor jou dus??
mdoornekamp
@RVM
Quote:
buiten kansje

Nee. Ik heb nu lagere kosten/ draai uur
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @mdoornekamp:
De klanten lachen.

Dat lachen vergaat hun wel ..
Punt 1 rijden ze hun eigen merk niet meer
Punt 2 de inruil valt straks overal tegen of je moet case blijven rijden...

Wie gaat er straks lachen dan....
Derkmax
@Fendt926Driver
Ik denk dat ze voorlopig nog wel even blijven lachen met de huidige brandstofprijzen.
Jpkd
Het is te hopen dat de verkoopcijfers van fendt tov JohnDeere zwaar gaan tegenvallenkomen te veel gebouwde fendt tractoren Voor aanvaardbare uurkostprijzen retour naar de eu27 . Het is en blijft een kwaliteits machine
+8
county854t
Leuk hoe je zo,n discussie aan kunt zwengelen, haha. Over de kwaliteit hoor je me niet over maar ze zijn wel wat over het paard getilt en zeker overgewaardeerd, dezelfde kwaliteit of mss beter koop je bij andere merken voor n stuk minder bij gelijke opbouw en accesoires.
Bij zo,n meerprijs MOET alles in perfectie zijn en dat is het niet, motoren die voortijdig sneuvelen, elastiek bakken die voortijdig vervangen moeten worden, brandstof verbruik dat niet het laagste is, en onderhoud per draaiuur niet het laagste.
Zullen we het nog maar niet hebben over het uurloon van Abemec dat nergens overgaat. En ja, ik spreek uit ondervinding, heb 4 merken laten offereren en uitgezocht qua onderhouds en brandstof kosten.
Afschrijving loopt hier standaard over 10jaar en dan tot afschrijven tot 5000 boekwaarde.
En inruil zegt mij niks, t gaat bij mij over de bijleg. En geen financieringen, kopen van eigen rekening
Fendt-groen
Kan iemand mij uitleggen waarom Fendt alleen nog maar vario's maakt?
(Of is dat bij andere merken ook zo?)
ik vind dat wel zo jammer.
Fendt926Driver
@Fendt-groen denk dat vario zich goed bewezen heeft.
En sinds 1985 hebben ze ermee getest en in 1995 kwam de eerste vario uit.
Toen nog wel met schakelbakken er naast.
Maar koop een oude fendt en je mag uren schakelen...
En scheelt enorm met op voorraad hebben van onderdelen bij de dealers
radium45
@Fendt926Driver Als ik goed ben ingelicht in die jaren, zat de eerste vario bak van Fendt in de stadsbus van Munchen. Toevallig waren dit ook nog eens MAN bussen.
sallander
@radium45 En als ik t goed heb is t liggende MAN blok in een Fendt Xylon eigenlijk een motor die speciaal voor bussen is ontwikkeld
radium45
@sallander Dat kan maar zo, de zogenaamde underfloor motor.
Fendt-groen
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
denk dat vario zich goed bewezen heeft.En sinds 1985 hebben ze ermee getest en in 1995 kwam de eerste vario uit.Toen nog wel met schakelbakken er naast.Maar koop een oude fendt en je mag uren schakelen...En scheelt enorm met op voorraad hebben van onderdelen bij de dealers

ik heb een "oude" fendt (515c) en heb het schakelen altijd heerlijk gevonden in deze type tractoren.
MAar als je dagelijks hele jaar rond op de trekkerzit dan begrijp ik wel dat een vario dan op den duur wenselijk word.
Maar het lijkt mij dat bedrijven die minder uren maken een vario beetje overbodig is.
Als je dan toch voor de kwaliteit van fendt wilt blijven gaan, dan ben je genoodzaakt voor een dure vario te kiezen ipv voor een goedkopere schakelbak.
Dat vind ik het jammere eraan.
Een schakelbak gaat ook wat langer mee vergeleken met een vario.
Dus begrijp niet helemaal waarom ze de schakelbak eruit geknikkerd is.
Fendt926Driver
@Fendt-groen draai hier een 250 uur per vario. 2 varios dus 500 uur.
En ook een 500 uur gezamelijk met de 5 schakeltrekkers
Maar als je als ik de knieen versleten hebt is een vario toch wel verrekte handig.
En als je eenmaal de stap naar vario gemaakt hebt ga je ook alle voordelen daar van zien
+1
Fendt-groen
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
draai hier een 250 uur per vario. 2 varios dus 500 uur.En ook een 500 uur gezamelijk met de 5 schakeltrekkers

je hebt 5 trekkers? en dan ook nog een kraan en een shovel?
is dat niet beetje overkill voor een veehouder? 😁
Ik ga jou ook maar een open sollicitatie sturen denk ik 😂
Fendt926Driver
@Fendt-groen ik heb 7 trekkers en nummer 8 in bestelling..
5 schakeltrekkers en 2 vario s.
Komt nog schakeltrekker bij als het allemaal lukt.
Yup heb grote 8.6 tons shovel en mini shovel en 9 tons kraantje en samen met de buurman een claas jaguar 860 hakselaar voor gras en mais.
En doe het meest van de tijd alleen.
Soms een stage loper.
Maar heb ook geen werk voor constant 2 man op het bedrijf
+1
Fendt-groen
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
i k heb 7 trekkers en nummer 8 in bestelling.. Maar heb ook geen werk voor constant 2 man op het bedrijf

maar hoezo zoveel trekkers dan?
+1
deJong
@Fendt-groen omdat dat mooi is👌 ik wil er ook nog wel 1 of 2 bij 1 met voorlader en een mooi fendtje der bij voor het stalvoeren😁😁
Fendt926Driver
@Fendt-groen gewoon voor de leuk..
Trekkers heb je nooi te veel.
En omkoppelen is niet mijn hobby.
926 is speciaal voor de tripple maaier en grote raapwagen en zodebemesten
916 rijdt met dubbellucht de kuil vast en soms mestrijden of meerijden methakselen
Xylon 524 zit s winters voor de mengwagen en in voorjaar tussen de frontmaaier en de kleine raapwagen
De 614 is mijn zoon zijn hobby trekker die ploegt alles en als 3e combi bij onder de hakselaar en soms vastrijden.
De 612 zit voor de mengwagen als de xylon stal voert.
De 305 is manusje van alles van kunstmest strooien tot schudden en harke tot maispoten enmais spuiten
En de 203 smalspoor is gekocht om de kuil onder te frezen met de kuilafdekfrees waar het maar 1.3m breed is en een normale trekker niet kan rijden maar wordt ook voor harken en kunstmest strooien gebruikt.
Dus elke trekker is gewoon hard nodig op het bedrijf...
2850Johndeere6R
@Fendt926Driver Dat is een mooi lijstje zo. Maar wat heb je dan nog op het oog?
Fendt926Driver
@2850Johndeere6R een kniktrekker.
Dat lijkt mij leuk..
Heb ik nog nooit gehad..
En vindt het wel een keer tijd worden voor zoiets
2850Johndeere6R
@Fendt926Driver Zo'n grote MF of heb je wat anders op het oog? een Case ofzo
Fendt926Driver
Quote Reactie van @2850Johndeere6R:
Zo'n grote MF

Een oude mf.
Een 1805 met hef en aftakas.
+1
Fendt-groen
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Maar heb ook geen werk voor constant 2 man op het bedrijf

Je hebt materiaal zat om buiten het bedrijf ook werk te verrichten gok ik zo?
Hang bijv een maaiarm/herder aan 1 van je trekkers en je hebt waarschijnlijk de hele zomer wel extra werk voor een 2de man.
+1
Fendt926Driver
@Fendt-groen heb wel een klepelmaaier achter de trekker met arm.
Maar alleen voor eigen gebruik..
Ik hou niet van loonwerk.
Je hebt altijd met dezelfden gezeur achteraf
+2
Sjon
@Fendt-groen Die keuze was er bij fendt 10 jaar geleden nog wel. Op een 3 serie was het verschil nog geen 5000 euro, de keuze was toen voor mij snel gemaakt.
JD3010
@Sjon Achteraf gezien was je die 5000euro dan ook allang kwijt geweest in extra reparaties.
+3
Fendt-groen
En ik maar denken dat die veeboeren krap bij kas zaten met die lage melkprijzen 😂
+2
rommert14
@Fendt-groen ja je staat er versteld van wat sommigen aanschaffen
+1
Valtra man
@Fendt-groen heeft volgens mij met te maken met de positie die ze in de markt willen innemen. Als je principieel duurder bent dan de rest moet je ook een verschil naar voor kunnen schuiven. De vgl met apple is wel al vaker gemaakt, en die gaag ook op mijn inziens. Daarbovenop is het ook eenvoudiger qua engineering en montage in de fabriek om maar 1 aandrijflijn te hebben.
dennisbouter
@Valtra man gewoon arogantie dus, ze stoppen nu toch ook met cabineloze trekkers, moet je kijken hoeveel er links er rechts rond rijden, die ben je straks gewoon kwijt als klant 🤷‍♂️
+3
Valtra man
@dennisbouter dat wil ik niet gezegd hebben 🙂 wat iemand voor zijn product vraagt is maar wat hij er voor kan krijgen.
Maar tis wel een strategie die werkt voor hen…of er nu straks 10.000 of 1000.000 rijden, mij kan het niet bommen ik rijd lekker met mijn Valtra 😉
dennisbouter
@Valtra man en nu is de ham vraag, is jou bak ook van fendt?
Valtra man
@dennisbouter nah, ‘02 Valtra. The real stuff 😛
+1
Valtra man
@dennisbouter de enige Valtra die een fendt bak gebruikt is de vario in de S serie overigens.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!