Goedgekeurd remsysteem sinds 2018?

Eind 2017 een werktuig met 40 kmh constructiesnelheid besteld. Deze is begin 2018 geleverd met enkelleiding remsysteem, plus losbreekbeveiliging: touw dat een klep bedient, de stikstofbol drukt de wagen dan op de rem. Is dit een geldig remsysteem met de nieuwe regels?

Deel dit topic

Reacties

SJB533
Als hij geleverd is binnen de dan bestaande eisen, is het goed, toch? 🤔
Arrie94
@SJB533 precies, dat vroeg ik me af. Voldoet bovenstaande aan de eisen die sinds 1-1-2018 gelden...?
+1
R Bouwmeesters
@Arrie94 Het bouwjaar is bepalend, niet de datum van uitlevering.
Er werden in 2018 ook nog machines uitgeleverd met bouwjaar 2017 op de typeplaat.
Arrie94
@R Bouwmeesters staat 2018 op typeplaatje en chassisnr herleidt ook naar 2018. Daarom vraag ik me af of losbreekbeveiliging alleen voldoende is idd 😄
SJB533
@Arrie94
Dan heeft de leverancier iets over het hoofd gezien
Arrie94
@SJB533 vraag me af of ik de enige ben met dit geintje 🤔
redeagle14
@Arrie94 2018 moet er een 2 leiding rem systeem opzitten. Mag hydraulisch of lucht. Maar er is nog steeds geen goedgekeurd 2 leiding hydraulisch systeem. Vandaar dat alles nu met lucht wordt geleverd.
Arrie94
@redeagle14 dat is het vreemde. Is dus een keuze uit niks doen, of de dealer/importeur bellen. Probleem is dat we geen lucht op de trekker hebben 😓
Arrie94
@redeagle14 ik denk dat ik het antwoord gevonden heb. Op het typeplaatje staat 9t totaalgewicht. Max oplegdruk 1,5t, max aslast 8t. Volgens deze site is dat dus precies voldoende.
Quote:
Nieuwe aanhangwagens vanaf 1 januari 2018 met een maximummassa op de assen van totaal meer dan 8 ton moeten dus altijd een tweeleidingremsysteem hebben.
cumela.nl/nieuws/nieuws/… Gewoon zo laten is het beste denk ik
Sjon
Als je aan dat touw trekt hoe krijg je hem dan weer van de rem?
Arrie94
@Sjon door de klep terug te zetten, dan kan de olie terug naar de trekker (als de remslang aangesloten zit).

Bij losbreken klikt zowel het touw als de remslang bij de machine los, waardoor de druk op het systeem blijft. De stikstofbol heeft voldoende olie om de hele boel wel een paar keer op druk te zetten. Bol wordt gevuld bij het remmen dmv eenrichtingsklep.
NH-Ford
Belangrijkste wordt niet vermeld..
Wat voor soort machine is het, en wat is het gewicht?
Kan best zijn dat een losbreekinrichting voldoende is, ligt maar net aan soort en gewicht machine.
Arrie94
@NH-Ford 9 tons meststrooier
Arrie94
@NH-Ford ik denk dat ik het antwoord gevonden heb. Op het typeplaatje staat 9t totaalgewicht. Max oplegdruk 1,5t, max aslast 8t. Volgens deze site is dat dus precies voldoende.
Quote:
Nieuwe aanhangwagens vanaf 1 januari 2018 met een maximummassa op de assen van totaal meer dan 8 ton moeten dus altijd een tweeleidingremsysteem hebben.
cumela.nl/nieuws/nieuws/… Gewoon zo laten is het beste denk ik
NH-Ford
@Arrie94 Beetje te zwart/wit..
Immers, boven de 8 ton maximum massa, (niet assen, maar totaal maximummassa, zie EU2015/68) moet altijd een tweeleidingsysteem zijn.
Daaronder is een oplooprem toegestaan. Dus onder de 8 ton, of oplooprem(met losbreekreminrichting), of een dubbelleidingssysteem.
Jouwe meststrooier heeft éénleidingsysteem met losbreekinrichting, dus geen oplooprom of tweeleidingsysteem zoals vereist tot 8 ton maxiummassa.

Persoonlijk vindt ik jouw versie met één hydr. leiding en losbreekreminrichting zeer netjes... al zal het niet helemaal volgens boekje zijn. Als oom agent het ooit bij staande houding ook netjes vindt is niets aan de hand..
Arrie94
@NH-Ford Precies, bovenstaande kan ik hem uitleggen, en als verder alles netjes voor elkaar is moet ie wel een erg slechte dag hebben 😄
dennisbouter
@Arrie94 als de rest allemaal klopt waarom zou hij je dan stilzetten🤔
Arrie94
@dennisbouter kleine kans idd, maar wilde even situatie helder hebben 😄

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
18
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
0