International 844 S - Achterste krukaskeerring blijft lekken

Goedemorgen liefhebbers,

Ik ben enkele maanden geleden begonnen aan het vervangen van de koppeling, en het oplossen van een kleine lekkage vanaf de krukaskeerring. Die was keihard geworden en was ingesleten in het keervlak. Dus een speedi-sleeve gemonteerd, nieuwe (originele) keerring erop en de boel weer dicht.
1,5 uur later erger lekken dan ooit.
Vervolgens tot 3 keer toe de boel los gehad en vervangen, omdat de keerringen steeds verbrandde en bleven lekken. Vervolgens besloten de motor te reviseren, omdat er nogal wat radiale speling op de krukas zat.

De motor is volledig uit elkaar geweest, en de krukas is opgefrist door een bedrijf welke regelmatig zelf ook motoren reviseert. Keervlak netjes opgespoten en terug gedraaid naar de originele maat. Verder is alles er nieuw in gegaan, behalve de drijfstangen en de krukas.

De motor loopt inmiddels als een tiet, zo mooi. Maar het probleem is nog steeds niet opgelost. Intussen is de trekker al weer een keer gesplitst geweest, en een Corteco keerring vervangen door weer een originele keerring, maar ook nu ligt er weer olie onder de trekker. De keerring was nu overigens niet verbrand.

Een aantal dingen uitsluiten:

Voor zover ik kon zien:
- de vriesdop van de nokkenas is het niet
- de rubberen driehoekjes op de carterpan zijn dicht
- de orbitrol is droog
- de price-assen droog
- zeefje van de carterontluchting er even uitgehad. Leek even opgelost te zijn, maar even later kwam er opnieuw olie uit het koppelingshuis
- kleppendeksel lijkt ook dicht te zijn
- Aluminium huisje heeft wel een scheurtje, maar dat zit aan de buitenkant. Ook komt de olie niet in de buurt van dit scheurtje vandaan.

Meer info:
- Olie 10w40
- hoofdlagertappen waren een honderdste onder de maat, maar volgens motorspecialisten en het revisiebedrijf was dit geen ramp.
- voorste krukaskeerring ook vervangen, die blijft netjes dicht
- laatste keer de keerring door een monteur laten plaatsen met een speciaal origineel montagegereedschap.
- de olie die eronder uitkomt is zwart (In het blok blanke olie)

Intussen ben ik de boel rustig gezegd een beetje zat aan het worden. Ook mechanisatiebedrijven tasten in het duister. Nu kreeg ik de tip om de trekker opnieuw te delen en de motor los te starten, om te kijken of het daadwerkelijk uit de keerring komt. Alles lijkt daar wel op, dus ik ga er deze week maar weer aan beginnen. Zoals ik zei is de achterkant droog,

Mijn vraag, voor ik hem opnieuw door de helft haal: Heeft iemand een grandioos idee? Wat doe ik verkeerd? Wat kan het nog meer zijn? Of iemand tips om te checken wat het is?

Met vriendelijke groet,

Jacco
B4CaseIH

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

+2
blauwe tractor
Er is materiaal in de handel waarmee je haarscheurtjes in metaal kan vinden, zijn 2 componenten 1 reiniger en 1 zoeker>
Misschien is het een scheur in de krukas, lagerhuis
B4CaseIH
@blauwe tractor de krukas is het sowieso niet, die is van voor tot achter nagekeken. Ook op scheurtjes en rechtheid.

Dat aluminium huis bedoel je denk ik met lagerhuis? Kan daar sowieso wel een nieuwe in zetten. Denk alleen niet dat dat het euvel is 🤔.
gerben-esselink
Al geprobeerd met wat vet aan de keerring? Wil nog wel eens helpen tegen het verbranden.
B4CaseIH
@gerben-esselink Ja, na de revisie verbranden ze niet meer. Misschien zit ie nu juist weer te los? Kreeg de tip om het veertje wat in te korten
+1
Welten
Doe je ook een afdicht middel aan de kant van de keering waar je hem in het aluminium huisje zet?
B4CaseIH
@Welten Nee, maar zou me verbazen als het daar doorheen komt. Dan moet er druk achter zitten, en die druk kan via de carterventilatie eruit. Ook gevraagd aan mechanisatiebedrijven en het leek hen ook sterk. Maar ik kan het wel doen, kan geen kwaad natuurlijk
+2
Welten
@B4CaseIH nou mischien is dat aluminium wel vervormd door en niet meer rond. Het is maar een optie😃 maar ik snap wel dat het erg vervelend is. Zelf vind ik het ook altijd vervelend als er olie onder staat. Al is het maar een druppel 😑
B4CaseIH
@Welten hm goed punt. Ja is erg frustrerend. Zeker als ie al paar keer door de midden is gegaan etc etc. Wil 'm graag weer in nieuwstaat brengen van lieverlee, maar zo duurt dat nog wel effetjes 😂
Corne S
Kunnen het de rubbers niet zijn van het balkje wat overdwars zit onderaan het deksel (net onder de hoofdlagerkap)?

En hoeveel spelling zit er in de lengte richting?
B4CaseIH
@Corne S nee die zijn het niet. Er komt pas olie onder het aluminium dekseltje als je 't dekseltje los schroeft. Anders zou 't er al onder hangen.
Ellende is wel dat er blanke olie in zit, en je dus slecht het olie spoor kunt zien 🙈.

Ik weet het niet helemaal meer uit mijn hoofd, maar heb dit wel gecontroleerd met het boek erbij. Er staat me iets bij dat ie tussen de 0,18 en 0,30 m'n axiale speling moet hebben? Dacht dat er een 0,15 tussen paste, en een 0,20 al lastig werd.

Hoe dan ook heeft ie wel wat beweging, zoals het hoort . Was voor de revisie overigens ook niet teveel.
hakkert6
@B4CaseIH
Je hebt al een heel aantal onderdelen vervangen/bekeken om de oorzaak te achterhalen.
Maar waar loopt de olie langsheen? zover mogelijk van onder tot aan de bron van de lekkage volgen.
Zou er lekkage aan de orbitrol kunnen zitten?
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 844 S en hebben de trefwoorden olie en krukaskeerring geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!