Illustratie van:

Ford 7740 - Wat mag die kosten

Hallo
we zijn op zoek naar een tractor en we komen deze tegen die te koop staat.
Ford 7740 met 11000 draaiuren.
Is dit een degelijke tractor? deze zal ver tegen revisie aanleunen zeker?
Waar moeten we zeker op letten als we gaan kijken?
alvast bedankt

Deel dit topic

Reacties

+3
walker1
Is zo niks van te zeggen. Is de trekker die 11.000 uur normaal gebruikt of enkel voor zwaar werk, wel of niet netjes onderhoud gehad. Zonder foto's is het ook erg moeilijk oordelen, eigenlijk moet je een trekker echt gezien en gehoord hebben om er over te kunnen oordelen.
Fordje4600
Deze types kunnen met goed onderhoud probleemloos (op kleine dingen na) 20 tot 25000 uur draaien. Maar ze kunnen ook al na 7000 uur een versleten powershift hebben en alles krom en verrot
valmet6400power
@Fordje4600
Dat is met alle trekkers zo. Tenzij je weet van bijvoorbeeld motoren dat de bussen gaan verzakken tussen de 8000 en 9000 uur. Dan kun je daar als (vorige) eigenaar niks aan doen.

Voor de rest kun je beter een trekker met 11000 uur hebben die wel onderhouden is dan eentje met 7000 uur die helemaal afgetrapt is inderdaad!
snakeman
@Fordje4600 en hoe herken je versleten powerschift? Duur als er iets moet gerepareerd worden?
facebook.com/marketplace/item/…
+1
walker1
@snakeman Ziet er niet slecht uit voor zijn uren. Cabine binnen ook nog netjes. Veel hydrauliek aansluitingen.
newholland6640
@snakeman even calibreren, en even kijken hoever de metertjes oplopen
Fordje4600
@snakeman @nhmonteur kan dat precies uitleggen
Kosk123
@snakeman esha.horse/fr/auction/…#
Hier staat ook een filmpje waar de trekker rijdt
+1
nhmonteur
@snakeman Het kan een hele mooie uitgebreide trekker zijn, Maar ik zal een 40 serie met WIT dak niet adviseren om te kopen.
Dit zijn de oudste modellen. Op zich doen deze het goed, maar ik zie nu al vaak terug dat deze nu op een leeftijd komen dat de bedrading en elektronica toch regelmatig de geest geeft. De meeste bedrading is vaak erg hard en kan heel weinig hebben.
Wil je bij dit type iets aan de regelkleppen van de transmissie willen nakijken, dan ben je zo een halve dag aan het sleutelen. En moet bv de PWM klep vervangen worden, dan ben je al een €700 lichter.
Ik zou dan toch adviseren om een jongere 40 serie met dumpknop/blauw dak te zoeken of een uit de TS serie.
Jpkd
Onderzoek eerst bij verkoper betrouwbaar ondehoudsschema niet betrouwbaar voor alle euro ‘s te duur
jd4050
Dit is wel 1 van de eersten zo te zien, lateren hadden een dumpknop op de voor/achteruithendel en de solenoides die de bak bedienen aan de buitenkant. Die lateren schakelden fijner.
+2
jammermaarhelaas
Op FB staat bouwjaar 1997, dat past niet bij wat er op de foto's te zien is.

Alle fel/donkerblauwe verf is nieuw, dus vertekend beeld, want allicht was de oude verf er deels af, en kwam de zwarte grondverf er onder vandaan. Het is in elk geval niet de standaard blauwe Ford kleur voor de 40 serie.
Voorasnaven hebben 5 wielbouten, geen dumpknop op omkeer hendel, dus van 1993 of ouder.
Wel bowdenkabels naar de hydrauliek ventielen, kan standaard wezen (eersten hadden dit volgens mij met stangen) maar kan ook van een nieuwere trekker komen, of nadien zo gemaakt zijn. Dat ze 4 ventielen hebben is heel gebruikelijk.
Er zit wel airco op, dit vergt onderhoud, dus moet je wel willen. Er zitten twee hef hulpcilinders op, dit was volgens mij ook standaard. Ook zit er geen slipregeling op de hef.
Banden lijken goed, en nog veel profiel.
Op de rechter deur zit geen gasveer meer, dus die valt je in het gezicht dicht.
Ja, de prijs, als ie goed is kun je dat vragen, maar ik wordt van het gehele plaatje wat gereserveerd. Want wie gaat een trekker minimaal 4 jaar jonger doen lijken in een advertentie?
Pauls
@jammermaarhelaas ja iets klopt er niet aan de kleuren, maar ik ben geen grote kenner van ford. Ik dacht ook dat de latere types zwarte velgen hadden, en blauwe cabinedak, vroegere modellen waren wit, maar kan juist zo'n overgangsmodel zijn, want dashbord is al elektronisch.De papieren zouden uitsluitsels kunnen brengen, of het serienr, iemand daar een idee van het bouwjaar ? nog wat gegoogled en kwam erachter dat trekker serienr uit 1992 zou zijn, en niet 1997, verklaart al heel wat van de kleuren. Dan wordt dit wel een lastig (en mss gevaarlijk) verhaal 😞
jammermaarhelaas
@Pauls

Zwarte velgen is een latere trend, ver na de 40 serie, maar er zijn er die later ooit zwarte velgen hebben gekregen. Dashboard was bij de 40 serie SLE altijd geheel digitaal. Dat dit een SLE is kun je afleiden aan de 16x16 versnellingsbak en electronische hef.

Die uit de eerste jaren hadden nog wel eens afbladderende verf, en dan zag je de zwarte grondverf.
+1
Pauls
@jammermaarhelaas heb mijn tekst nog wat aangepast, mss dat jij er wijs uitraakt, serie nr zegt 1992, verkoper zegt 1997.
new holland koen
@Pauls 1992 klinkt aannemelijk, deze is idd van 1993 of ouder zoals @jammermaarhelaas ook al zegt.
Ik krijg persoonlijk ook het gevoel dat hij "mooi van ver, en ver van mooi" is. Nieuwe lak op het plaatwerk maar als je bijvoorbeeld kijkt naar de wielnaven vooraan en de heflatten dan ziet hij er alweer heel anders uit (Zie ook de kapotte bekleding in de cabine). 12000 uren zegt niet veel, ligt er maar net aan hoe hij is gebruikt.
Ik heb er zo op het 1e gezicht geen heel goed gevoel bij om eerlijk te zijn.
snakeman
Hij zei dat hij hem opgemaakt had om te verkopen. Met die electronica heb ik toch wat schrik voor die nieuwere traktoren. Des te kostelijker allemaal als er iets aan scheelt. Een simpele traktor vind je niet meer waar je beetje zelf kan aan werken.
+2
stijn-de-bock
@snakeman als je deze prijs wil betalen zul je ongetwijfeld een trekker met minder Electronica in een betere staat kunnen vinden.
snakeman
@stijn-de-bock ja misschien wel.
Ik ben zo wat op zoek en yto heb je nieuw voor 15000. Ik weet het, het is chinees maqr je hebt toch nieuwe trekker van 67 pk.
+2
stijn-de-bock
@snakeman koop dan alsjeblieft een tweedehands van een westers merk.
PieterA
@snakeman Dan kocht ik liever de Ford voor 10.000. Reken bij beide trekkers 4 euro onderhoud per draaiuur. Dan is de Ford over 1.500 uur nog 7.000 waard en de yto de helft.
MaxxuM4ever
De eerste 8340’s hadden nog geen turbo, deze wel?
new holland koen
@MaxxuM4ever Het gaat hier om een 7740 hè en geen 8340😜
+1
MaxxuM4ever
@new holland koen O ja, stom van mij
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @MaxxuM4ever:
De eerste 8340’s hadden nog geen turbo, deze wel?

Ja, de 7740 had altijd een turbo.
new holland koen
Ben wel benieuwd, wat voor eisen stel je en wat ben je van plan met een toekomstige tractor? Misschien kunnen we dan met wat andere suggesties komen...
snakeman
@new holland koen wel ik gebruik hem om weides te onderhouden, te maaien , hooien en voor kar met hout in de winter.
new holland koen
@snakeman Gaat dat dan om een paar kleine paardenweides achter je huis of wel een wat grotere oppervlakte? Wat voor maaier heb je bijvoorbeeld?
+1
snakeman
@new holland koen ik heb een 1.5 hectare weides. De meeste achter het huis maar ik moet toch de straat op in de winter voor hout te halen en te gaan zagen.
new holland koen
@snakeman Is een wat oudere handgeschakelde met minder elektronica geen betere optie dan in plaats van zo'n "luxe" 7740?
+1
jammermaarhelaas
@snakeman

Deze 7740 heeft 100 pk, ik zou zoiets niet kopen voor alleen een 1,5 ha. Gewoon omdat het hiervoor ver overmaats is qua vermogen en afmetingen.
Misschien is een kleine trekker van 40 pk iets voor je. Die zijn veel wendbaarder en nog zonder electronica. Bijvoorbeeld eentje uit de jaren 70 of 80 van een westers merk.
+1
new holland koen
@jammermaarhelaas Inderdaad, een Ford 5610, Fendt 305, inter 644, enzovoort. Zoiets lijkt mij een mooiere optie
jammermaarhelaas
@new holland koen

Kan ook, maar lijkt mij persoonlijk nog aan de grote kant. Een Ford 3600, een IH 533, een Fendt 102 of 103, een Deutz 4005, JD 1020, dat soort trekkers.
new holland koen
@jammermaarhelaas Door die "kar met hout in de winter" heb ik het vermoeden dat een iets wat grotere wel prettig kan zijn. En een cabine is daarmee ook wel prettig zou ik zeggen.
+1
jammermaarhelaas
@new holland koen

Een Ford 5610 is in feite een beer van een trekker.
+1
Pauls
@jammermaarhelaas ik zou eerder naar de 60 a 80 pk kijken, de 40 pktjes trekkers zijn amper vindbaar
jammermaarhelaas
@Pauls

Oke.
+1
new holland koen
Wat suggesties waar ik aan denk bij jouw eisen:
Ford 6610
Op aanvraag
link.marktplaats.nl/m1713389916/…
Same Centurion 75
€ 6.450,00
link.marktplaats.nl/m1722376172/…
Nette international743
€ 5.500,00
link.marktplaats.nl/m1721396768/…
Fiat DT 70 -90
€ 10.750,00
link.marktplaats.nl/m1720335895/…
Fendt 304 LS
N.o.t.k.
link.marktplaats.nl/m1716109951/…

Kleiner zou ook zeker kunnen maar het is maar net wat je zelf wilt. Als het mee zit houdt je nog leuk geld over tegenover de 7740 hier boven.
snakeman
@new holland koen die ford is wel mooi. Zal eens bellen. Fiat en same heb ik zo mijn twijfels. Ze" zeggen " dat dat ook brol is. Was naar een same gaan kijken. 90 pk. 15000 euro met nieuwe banden en opgekuisd. 9000 uren dacht ik.
Pieter Buren
@snakeman Ford 7610
Zie omschrijving
link.marktplaats.nl/m1714382462/…

10 000 euro en maar 6200 uur. Voor 1.5 ha wat overdreven maar wel mooi.
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @Pieter Buren:
6200 uur

Bij die leeftijd zijn 16200 waarschijnlijker.
Pieter Buren
@jammermaarhelaas dat denk ik niet. Kijk eens naar het koppelingspedaal en de dorpel. Bij 16200 uur zouden deze veel meer versleten zijn.
+3
Jan mf6465
@snakeman
Wat is er dan brol aan fiat? Volgens mij zijn dit simpele ietswat lompe trekkers maar zijn ook ontworpen begin jaren 80. Heel veel kan daar toch niet mis mee gaan. Er zit helemaal niks van elektronica op. Ik weet er verschillende rijden met heel veel draaiuren. De wisselstukken waren enkele jaren ook nog goed betaalbaar.
+1
snakeman
Ja met cabine moet het zeker zijn. En 4x4 toch ook liefst.
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @snakeman:
4x4 toch ook liefst

Waarvoor heeft dit je voorkeur?

Persoonlijk vind ik het op kleine percelen juist een nadeel, want je kunt er niet zo kort mee sturen als met een 2 wd.
snakeman
@jammermaarhelaas moest het enkel voor gras en hooi mee te doen zou me dat niet storen. Maar in de winter kan alle velden en banen der nogal slecht bijliggen.
MaxxuM4ever
@snakeman dan zijn een beter alternatief een jd 6000 serie, case-ih maxxum 5120 of een Fendt 500C. Rijden allemaal 40, redelijke hef capaciteit, aardig olie.
Bij de ford krijg je wel veel waar voor je geld denk ik. Als je het kunt lijden kun je het risico nemen om hem zelf te kopen na een proefrit. Als grote reparaties waarbij de trekker doormidden moet een gat slaan in je financiële buffers dan zou ik iemand meenemen of desnoods betaalt meenemen om de trekker goed te bekijken voor de aankoop.
Verder zijn het trekkers die al op leeftijd raken, veel geheimen hebben ze niet meer en er staat hier al veel op het forum
Over de 40 serie.
Wij hebben zelf 2 maxxum’s thuis en dat is hetzelfde verhaal; redelijk comfort, afgeschreven en bij goed onderhoud betrouwbare werkpaarden. Vroeger wel met trekkers uit de 40 serie gewerkt en ik vind het wel fijne trekkers.
+1
Jan mf6465
@snakeman
Ik zou ook nooit eentje kopen zonder vierwielaandrijving. Zeker als je in de winter hout wil gaan rijden. Persoonlijk vind ik een 2 wiel aangedreven enkel om op verharde ondergrond of op gras mee te rijden
Krispax
@Jan mf6465 ligt eraan, op zandgrond heb je niet snel 4 wiel aandrijving nodig, zeker niet als hobbyboer.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 7740 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
50
DEELNEMERS
18
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN