Veenhuis Combi 2000 - Messen slijpen- tegenvallend snijkwaliteit

Beste,

ik heb een vraag of jullie ervaring op oplossing hebben voor de tegenvallende snijkwaliteit.
Ik slijp de messen gewoon met een slijptol, probeer de helling zo lang mogelijk te houden en is als ik hem terug in de wagen zet ook goed scherp. kan er met een vinger niet overheen aaien.
Toch valt het tegen als je de wagen leeg draait. ook veel mooie reepjes kort gesneden maar ook veel dat het lijkt of er geen mes in zit. Heeft iemand hier ervaring mee?

Gaat over een veenhuis combi 2000 wagen.

Groet Hans
casejxu115

Reacties

+1
jouwstra
Neem aan dat je ze niet blauw slijpt.
Hoe oud zijn je messen? Heb een destijds een heel nieuw set messen gekocht. Dat hielp enorm
casejxu115
@jouwstra heb de wagen 1 jaar in gebruik. Weet niet hoe oud ze zijn. Nee ik laat ze niet blauw worden. Koel ze ook tijdens het slijpen.
+1
nhfendt fan
Is de druk op de messen nog wel goed ?
casejxu115
@nhfendt fan

(klik om te vergroten)

J asper
@casejxu115 Geen veren?
casejxu115
Ja zat ik net ook aan te denken. Heb dit soort veerbeveiliging. Zo met de hand kan ik ze niet bewegen maar dat wil natuurlijk niks zeggen.
+2
CaseCS130
@casejxu115 ik ben geen veenhuis expert, maar meende dat die net als veel andere merken veerbeveiliging op de messen hadden, maar die zie ik hier niet. Hoe worden jou messen beveiligd?
Versleten messen kunnen ook voor slecht snijden zorgen hoe scherp ze ook zijn. Koop er anders 1 nieuw mes bij en kijk eens hoeveel die verschilt van de oude messen als je ze op elkaar legt.
casejxu115
@CaseCS130 hier ziet u het beter. Die krul is de veer. Ja zou ik kunnen over wegen om een nieuwe er bij te kopen.

(klik om te vergroten)

+2
CaseCS130
@casejxu115 Oh ja, zo kan het ook. Nog nooit gezien, maar daar lijkt me weinig aan af te stellen.
Kun je de gehele messenbalk niet dichter op de rotor afstellen? Onze pottinger kan dat wel, op beide kanten zit een dikke bout die de uitslag van de cilinders regelt.
930triplemaaier
@casejxu115 waardeloos systeem. Veenhuis mocht vanwege patentrechten het Mengele systeem niet gebruiken
arjanvw
@CaseCS130 dat scheelt enorm, wij hadden dit ook. Vorig jaar nieuw set aangeschaft, je schrikt wat je er van de oude afgeslepen hebt!

Hier lijkt eerder het probleem dat die te makkelijk door de beveiliging heen klapt. @casejxu115
+1
casejxu115
@arjanvw dank voor de reactie. Gaan we in de gaten houden.
+1
mf 6150
Bij ons zitten er kraantjes aan de cilinders om ze vast te zetten, het gras kan de messenbak eruit drukken
casejxu115
@mf 6150 oke! gaan we opletten als we er langs rijden.
casejxu
Ja ik zou zeggen dat je met harken moet proberen om grassprieten dwars te leggen en niet in de lengte in het zwad. Maar dat is niet echt een antwoord geloof ik 🤣🤣

Maar heb je fotios van het product na het lossen? En ga eens laden waarbij 1 persoon de messen even in de gaten houden. Ze moeten volgens mij wel een paar cm terug km het gras er zo langs te laten. En als je je messen er in doe... hoe strak/kort staan die bij de rotor?
casejxu115
@casejxu Ja controleren of ze er niet constant uit'veren' gaan we doen. Afstand van de rotor af weet ik zo niet. Weet ik zometeen. Ik dacht eigenlijk zelf dat daar toch nauwlijks graskomt tegen het 'hart' van de rotor.
+1
casejxu115
@casejxu fotos van een leeggedraaide wagen heb ik niet
+1
Siete
Heb jaren met zo'n wagen gedraaid. Ga er maar vanuit dat je de veren moet vervangen. Hebben het destijds zelf ook wel beleefd. Zou er tijdens het laden eens naast gaan rijden met een quad oid. Langzamere snelheid gaat 't vaak nog wel goed,dus er naast lopen heeft om die reden geen zin.
De opmerking van de kranen op de cilinders is opzich wel een goeie. Maar meestal geeft hij dan wel alarm, dat doet hij bij de veren niet.
Wat ook nog kan is dat de messen gewoon op zijn. Dan loopt het gras er bij langs. Maar ga er vanuit dat je dat wel gezien zou hebben als dat 't geval is.
casejxu115
@Siete oke !
deJong
Laat de messen ook maar eens slijpen op een echte slijptafel. Nu slijp je ze nooit in de goede hoek en anders met een bolling der in die de snijdkwaliteit en de duur dat ze scherp blijven niet bevorderd.
+1
kees-steyr
Wij hebben 2 van die veenhuis combi wagens. bij ons zij n de messen niet glad maar we hebben er een vertanding ingeslepen en dat bevalt zeer goed. Snijd zeer goed.
casejxu115
+1
spotmelker
@casejxu115 ik heb gewoon een stuk of 3 messen op verschillende manieren geslepen, met lamellen schijf of dikke schijf en dan met de hand er plukken droog gras mee gesneden. Dus mes in bankschroef en dan met 2 handen het gras er overheen duwen. Tot mijn verbazing gaf het mes met de ruwste snijkant de makkelijkste snijding. Dus slijpen met dikke schijf alsof er fijne kartels op komen. Het mes dat met lamellen schijf was geslepen zag er het mooist uit maar sneed het slechtste.
casejxu
@spotmelker maar welke snijd het langst?
+3
hobbyboer
@casejxu je wilt toch juist kort snijden
2850Johndeere6R
@hobbyboer @casejxu bedoelt welke blijft het langste scherp😉
+1
spotmelker
@casejxu de ruwe, de gladde snijdt sowieso slecht.
johndeere6230
@spotmelker

Zelfde als een broodmes of een glad mes, broodmes snijdt het gras veel makkelijker
+1
casejxu115
@johndeere6230 En toch hebben ze bij schuitemaker messen zonder een kartelrand erin volgens mij. En die snijd super. Als de loonwerker mee helpt.
casejxu
@casejxu115 schuitemakrr knipt. Messen staan ook soort van haaks op de rotor
Fendt926Driver
Quote Reactie van @casejxu115:
En toch hebben ze bij schuitemaker messen zonder een kartelrand

Oh ja joh??

(klik om te vergroten)

casejxu
@Fendt926Driver een groot succes is het nooit geweest want te bestellen zijn ze volgens mij niet
+2
Fendt926Driver
@casejxu klopt waren test messen. Maar een krachtopnemer in de aftakas toonde aan dat gekarteld in een rapide het zelfde of zelfs zwaarder trok dan de gewone gladde messen op hetzelfde perceel in dezelfde wiersen.
Daarom verder met gladde.
Deze zat toevallig een keer in een rapide die ik kocht
+1
rickboer blija
casejxu115
@Fendt926Driver sorry dat ik dacht dat er geen schuitemaker gekartelde messen waren. Mijn excuses daar voor. Maar aan dat mooie plaatje heb ik niks aan.
+1
Fendt926Driver
@casejxu115 maakt ook niets uit.
rij zelf met 2 rapide wagens en als er 1 vervangen wordt zal er weer een rapide komen.
kan er zelf super mee overweg. en dubbeldoel komt ook goed uit hier met een eigen hakselaar
JD 6110
@kees-steyr wij ook 2 combi's. Al verscheidene keren de groeven er weer in geslepen. En een slijp tafel met water koeling
mdoornekamp
Nieuwe messen en neiuwe veren zal een hele verbetering geven. En evt balk verder naar voren.

Maar de algemene ervaring is toch dat oudere wagens minder snijden. Alles wordt wat ruim en de constructie was 30 jr geleden nog wat lichter dan nu
casejxu115
@mdoornekamp oke ! Dus de messen moeten zo dicht mogelijk tegen de rotor staan ?
CaseCS130
@casejxu115 Meende 1 cm bij de pottinger, kan dat kloppen @mdoornekamp ?
mdoornekamp
@CaseCS130 nee. 34 mm. Strautmann 35 mm en Krone 37 mm. Schuitemaker 44 mm
+1
CaseCS130
@mdoornekamp Ah, dan zat ik er ver naast. Heb er ooit iets van gezien in het instructieboek maar nog nooit iets mee gedaan.
mdoornekamp
@casejxu115
Quote:
zon dicht mogelijk tegen de rotor

Meestal 1 à 1,5 cm ruimte
+1
CaseCS130
@mdoornekamp Ho, die ruimte doelde ik ook op
+1
mdoornekamp
@CaseCS130 ok. Dacht de snij lengte. Haha
+1
930triplemaaier
Aangezien deze invoer grotendeels gelijk is aan de Mengele invoer kijk dan als je de veerbeveiliging ververvangt of je de veerbeveiliging van de messen niet kunt vervangen door de Mengele variant. Deze zijn eenvoudiger en minder storingsgevoelig. Veenhuis mocht deze niet gebruiken vanwege patenten toen ze de ontwikkeling van de invoer over namen
casejxu115
@930triplemaaier oke ! Ja ik heb ook veer beveiligingen gezien bij combi wagens met 'normale' trekveren.
930triplemaaier
@casejxu115 die ik bedoel zijn duw veren die dubbel klappen als de belasting te groot wordt
casejxu115
@930triplemaaier Dus die veer die ik heb zijn eigenlijk de goede dan of juist niet ? Hierboven heb ik een plaatje met een veer.
930triplemaaier
@casejxu115 dat is de slechte die jij hebt
Wat ik bedoel is deze:
Siete
@930triplemaaier
Met alle respect, maar die zijn helemaal geen donder waard. Die zaten in de eerste Veenhuis Combi's. Daar hebben we fors meer ellende bij mee gemaakt dan die andere...
930triplemaaier
@Siete waren dat wel originele Mengele veren of was dat een veenhuisvariant ivm patenten?
+1
Siete
@930triplemaaier
Volgens mij wel idd de Veenhuis variant.
Daar kon je de koppen in draaien die dan weer een klem hadden om op de messen te zetten zeg maar. Die dingen braken op een gegeven moment gewoon af.
Toen de wagens kwamen (ter vervangen van de destijds courante) Schuitemaker 100 wagens was dat een hele stap. Alleen naar gelang de wagens toch hun werk deden kwamen er steeds meer dingen naar voren. Met 1 vd 2 messen balken er in ging het nog, maar zodra alle messen er in kwamen werd het al rap minder...
Nieuwe messen en nieuwe veren was toen de oplossing, maar dat wil je ook niet te vaak moeten doen...
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Veenhuis Combi 2000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!