Ford 2000 - Starten na motor revisie

Hallo,

Ik heb mijn motor van mijn ford gereviseerd veel vervangen zuigers+zuigerveren, kop gevlakt en alles

Aleen had verwacht dat hij wat vlotter zou starten na de revisie maar dat is niet het geval, wat kan hier de oorzaak van zijn?
Hielko1

Reacties

+2
nhmonteur
Vlot starten heeft meer te maken of de accu goed vol is en of de startmotor goed is.
Het goed aanslaan van de motor kan ook nog afhangen hoe de staat van de verstuivers en de brandstofpomp is. Als je er van uit gaat dat de compressie goed is.
+2
goeiedag eem
Zijn de bussen ook vervangen van de motor of is het blok na gehoond? En de kleppen opnieuw in geslepen in de kop? Als je compressie verlies hebt wordt het starten er niet beter op
Hielko1
@goeiedag eem bussen zijn niet vervangen die zitten er niet in we hebben ze wel helemaal uitgehoond
+1
goeiedag eem
@Hielko1 laten honen door een bedrijf of zelf met zo'n 3poot in de boormachine?
Hielko1
@goeiedag eem zelf zo'n ding in de boormachine gehad
+2
goeiedag eem
@Hielko1 daarmee krijg je ze niet zuiver rond, dan moet je ze laten honen door goede hoonmachine krijg je ze zuiver rond, dit werkt wel voor het wat opruwen van de cilinderwand voor de smering. Of dat werkelijk jou probleem is met het starten weet ik niet, maar nieuwe zuigers en zuigerveren die rond zijn in een lichtelijk ovaal gat gaan nooit de volle compressie geven.
+1
cyrus-van-gelder
Klopt helemaal wat beide heren zeggen. Het kan idd ook aan je brandstof systeem liggen. Zijn al punten opgenoemd. Brandstof filters verstopt is ook een mogelijkheid. Met slecht starten bedoel je dat de boel wel lekker snel ronddraait maar de motor toch niet aan slaat? Of krijgt de Startmotor de boel niet op gang? Handig dat te weten dan kunnen we meedenken
Hielko1
@cyrus-van-gelder het duurt even dat hij aanslaat(zonder te gloeien dan want dat hoeft niey met dit weer lijkt mij
+1
cyrus-van-gelder
@Hielko1 ik zou met de meest goedkope oplossing beginnen dan. Vervang de brandstof filters eens. Als dat niet werkt kun je verder zoeken. Zelf heb ik mee gemaakt dat de nieuwe verstuivers van mijn inter 644 niet goed waren afgesteld waren. Dat moest max 225 bar zijn. Met een andere tester konden we de verstuivers op 205 afstellen , en dat werkt prima. Stonden veel te zwaar afgesteld. Dan heeft de brandstof pomp vreselijk veel moeite, hoop witte rook en de motor sloeg zeer slecht aan. Kortom het kunnen de meest lullige dingetjes zijn
Hielko1
@cyrus-van-gelder bedankt voor je reactie kunnen we verder zoeken👍
cyrus-van-gelder
@Hielko1 als ik je verhaal goed lees werkt de Startmotor goed. Acu zal dan ook goed zijn.draait vlot zat, maar slaat slecht aan. Dan kunnen het de kleppen zijn(afstellen?) Kleppen kunnen ook slecht zijn. Rookt de uitlaat tijdens het starten?(witte rook misschien?) Verstuivers is mogelijk. Heb je misschien troep ( bezinksel ed.) In de brandstoftank? Dat laatste is aan filters wel te zien. Misschien roestvorming op de drukklep van de brandstof pomp.( type in Ford weet ik niet) dan sluit ie niet goed= druk verlies. Dit zijn allemaal dingetjes die ik zelf wel heb meegemaakt. Vergis je ook niet in het effect van water in je brandstof systeem.
Hielko1
@cyrus-van-gelder ja klopt idd startmotor is goed en accu is vrij nieuw dus daar zou het niet aan moeten liggen, wel rookt hij witte rook idd bij het starten, zit 1 nieuwe verstuiver op en de andere 2 zijn bij gesteld dus die zouden goed moeten zijn
+4
Bert353
Misschien een paar maffe dingen; heb je het brandstof systeem goed ontlucht, en helemaal? van de pomp tot de verstuivers?
staat de distributie wel goed? als de kop eraf geweest is heb je dat hoogstwaarschijnlijk ook losgehad, en één tandje verschil maakt véél uit tussen lopen of niet.
Hielko1
@Bert353 ja is helemaal ontlucht als hij loopt loopt hij ook wel goed verder maar zonder te gloeien duurt het even

Distributie is verder niet los geweest
+1
cyrus-van-gelder
@Hielko1 dan eerst maar starten met gloeien . Als dat veel scheelt moet je dat eerst maar doen dan. Zoals Bas typt moet het soms eerst wat inlopen. Gewoon proberen, en de trekker eens goed aan het werk zetten.
Hielko1
@cyrus-van-gelder ga ik dat eerst even proberen👍
+1
bas101
Je schrijft niet hoe hij start na revisie , matig moeilijk zeer moeilijk of helemaal niet ? Bedenk wel dat de zuigerveren nog moeten inlopen op de bussen , heb hier pas een Warchalowski motor gereviseerd , die moest ik na revisie ook voorgloeien om te starten , na een paar uur rijden start deze nu ook zonder te gloeien
Hielko1
@bas101 het maakt niet zoveel veel verschil dan voor de revisie, het duurt gewoon even voordat hij opgang komt enbals ie dan loopt is het verder ook wel goed
+1
Welgerap52
Startopbrengst en inspuit moment ook heel belangrijk
+1
cyrus-van-gelder
@Welgerap52 zeker waar wat je zegt
+1
jan4072
Juiste zuigerveren? Na honen moeten er meestal andere (dikkere) zuigerveren op. Verder de al genoemde inpuitdruk van de verstuivers en inspuitmoment (op tijd zetten)
Hielko1
@jan4072 ja zijn wel juiste zuigerveren ingekomen heb ze besteld bij een ford dealer
+2
DB780
Moet je het gas open (ver) zetten om te starten?
Dan zou de start opbrengst (wat hier boven eerder beschreven is) of de brandstofpomp zelf het probleem kunnen zijn. Zelf meegemaakt dat ik mijn tractor alleen vol gas kon starten, probleem brandstofpomp versleten.
Na revisie brandstofpomp, hoef ik totaal geen gas bij te geven om te starten.
Ik heb dus geleerd dat hoe meer gas ik tijdens het starten moet geven, een indicatie is hoe goed de brandstofpomp nog is.
Daarnaast heb ik ook de verstuivers laten testen, niets aan te zien en deden het allemaal nog dacht ik. een vakkundig persoon liet mij zien dat bij stationair (brandstofdruk langzaam opbouwend) er 4 straaltjes diesel uit kwamen, de verstuiver vernevelde niet.
Hielko1
@DB780 nee inprecipice hoef ik geen gas te geven beide keren maakt dat niet heel veel uit
+1
Welgerap52
Mijn ervaring is dat als je een motor reviseert de motor meestal niet veel beter gaat starten behalve als de motor echt heel rot was met gebroken veren ofzo
cyrus-van-gelder
@Welgerap52 mijn trekker ging echt wel veel beter starten. Er moesten nieuwe kleppen in. De verstuivers waren ook bar slecht. Die vernevelden echt niet meee
Welgerap52
@cyrus-van-gelder ik heb veelal deutz motoren gedaan (912) met veel carterdruk waar vlotte starters vlot bleven en slechte starters geen vlotte starters werden
cyrus-van-gelder
@Welgerap52 gek is dat eigenlijk, je zou dan verwachten dat het dan beter wordt. Bij m,n 644 was dat wel zo.
Bert353
@Welgerap52 Heb je die dan ook opgehoond? zelf met zo'n driepoot?
of de hele cilinderbussen gewisseld voor nieuwe?
Normaal gesproken moet, als je dat soort dingen wisseld voor nieuwe, en niet bijvoorbeeld alleen nieuwe segmenten om de zuiger plaatst in een cilinder die onrond is, zou je de motor toch moeten kunnen bekijken als nieuw, als je ook de kleinere dingen meeneemt zoals verstuivers en pomp en zo? en zou die volgens mij zich ook moeten gedragen als nieuw, dus makkelijk starten e.d.
Welgerap52
@Bert353 nieuwe zuigers en bussen en kleppen en verstuivers na gekeken ,
Welgerap52
@Bert353 brandstof pomp wordt vaak niet gedaan omdat dat duur is
cyrus-van-gelder
@Welgerap52 dat klopt wordt vaak niet gedaan nee. Maar soms is het toch zo dat er roestvorming in de brandstof pomp zit. Zelf bij een inter 744 mee gemaakt dat door roestvorming op de drukklep de klep niet meer goed sloot. Na revisie ging het meteen stukken beter met starten van de motor.
bas101
@Welgerap52 een gereviseerde motor moet echt wel beter starten , anders heeft revisie ook maar half zin , vooral bij direct ingespoten diesels als MAN kun je t verschil duidelijk merken , Ford is bij mijn weten ook direct ingespoten maar heeft geen wisselbare cilinderbussen, ook bij diesels met voor of wervelkamers zoals Mercedes om636 kun je alleen al aan motorgeluid t verschil horen tussen voor en na revisie .
cyrus-van-gelder
@bas101 zoals ik al eerder tegen welgerap 52 zei, bij mijn inter 644 was het een wereld van verschil. De trekker start na de de revisie 100% beter
+1
DB780
Hoe zit het met de compressie, voldoet deze aan fabrieksspecificaties?
DB780
@DB780 Heb je de druk gemeten?
Hielko1
@DB780 nee heb verder de druk nog niet gemeten
+1
Welgerap52
@Hielko1 stel voor dat er met monteren van de zuigers iets mis is gegaan dan zou je ook carter druk moeten hebben dat is een snelle indicatie heeft die dat? en bij lekke kleppen dan hoor je dat.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 2000 en hebben de trefwoorden motor en revisie geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!