Illustratie van:

Same Leone - Same leone 70 dt rookt uit 1 cilinder

Goede middag.
Ik heb de motor van mijn leona afgelopen winter opgeknapt.
Nu blijft hij op cilinder 3 roken. Als ik hem een poosje laat lopen dan zie je dat er pure diesel uit de uitlaat komt. Ik heb al van alles geprobeerd. Er zitten nieuwe nozzles is de verstuifers. Ze staan alle 4 op 200 bar. Er zitten bij alle 4 de zuigers nieuwe zuigerveren omheen. Cilinders heb ik laten honen. Kleppen geslepen nieuwe klepgeleiders gemonteerd. Nu heb ik bij de brandstofpomp. (Bosch plunjerpomp) cilinder 3 een klein beetje minder diesel gegeven. Nu is het roken weg. Alleen dit is natuurlijk niet de goede oplossing. Ik had de verstuivers ook al eens van plek gewisseld om te kijken of het daar aan lag daar mankeerd het ook niet aan. Nu weet ik het zo niet meer. Wie kan mij vertellen waar ik na moet kijken. Het gaat alleen om cil. 3

Deel dit topic

Reacties

+1
Ton_Deere
Misschien je brandstofpomp vervangen of laten testen. Zit er ook de juiste brandstofleiding op. Ze moeten qua lengte allemaal gelijk zijn
J.beun
@Ton_Deere het is de orginele verstuiver leiding. Ik denk dat ik de pomp anders maar weg breng.
+1
Welten
Kan zijn dat met monteren toch een vuiltje in de verstuiver is gekomen. Dat die nu blijft hangen. Ook al eens gehad. Dan komt er snel veel diesel in de uitlaat staan.
J.beun
@Welten zoals ik hier boven genoemd had ik heb de verstuiver van cil.3 gewisseld met die van cilinder 1. Dat maakte geen verschel. Bij cil.3 bleef een boel roken. En bleef ook heel nat.
Welten
@J.beun had ik niet gezien
+1
arnold-arentze
Brandstofpomp ook getest/gereviseerd? tractorfan.nl/topic/251260/…
+1
J.beun
@arnold-arentze dat had ik al geprobeerd. Als het het lager was dan hadden de andere cilinders ook problemen moeten hebben. Dan zou cil.4 nog minder diesel moeten krijgen dan cil.3
+1
arnold-arentze
@J.beun En de expertise van @joop-same al geraadpleegd?
Jpkd
Meten is weten komt de zuiger op zelfde hoogte als de andere 3 zuigers .als de verbrandingsruimte niet goed is en verstuiver inspuit is er geen goede verbranding.Bij same in treviglio Italië zijn nog werkplaats handboeken en onderdelen van de same leone te koop maar alle boeken en onderdeel boeken zijn in het Italiaans .succes verstuiver afstellen op 175 bar en 4gaatjes diesel vernevelen
J.beun
@Jpkd in het orginele wph boek staat oude verstuivers op 180 bar. En nieuwe op 200. Er zitten nieuwe nozzle's is bij elke cilinder.
Toen ik de motor los had heb ik de cilinders allemaal op de juiste hoogte ingesteld. Zoals ik het wph boek staat geschreven. Daar kan het eigenlijk niet aan liggen.
+1
Klein Rot
@J.beun
Is de compressie in alle cilinders gelijk omdat na het wisselen van de verstuiver het probleem bij de 3e cilinder bleef.
joop-same
Hij moet best wel even lopen voordat de cilinder helemaal droog is,de pomp is misschien in het verleden ook eens versteld zodat de opbrengst niet gelijk is, er is niet ?? 1 tandje verschil in de tand krans van de plunjer ??
Dan zou ik de pomp laten afstellen zodat je gelijke opbrengst hebt.
J.beun
@joop-same ik heb na datbik de verstuivers had gewisseld een goede middag mee gereden. Het maakte geen verschil. Weet jij toevallig ook hoeveen druk hij moet hebben in de cilinder.
Het motortoerental moet ook omhoog. Hij haalt het aftakas toerental niet eens als ik meet op de krukaspoulie dan loopt de motor +- 200 toeren minder dan op de teller. Als ik naar de stand van de plunjers kijk dan staan ze allemaal gelijk. Anders moet de brandstof pomp maar naar dieselservice.
Klein Rot
@J.beun
Dan toch maar de pomp laten testen 1 plunjer kan ook beschadigd zijn waardoor hij minder druk en opbrengst levert. Kan ook zijn dat de persklepjes niet goed afdichten enz.
joop-same
@J.beun De toeren verstellen kan met de stangen aan de buitenkant.
Je bedoeld de compressie druk ?? met nieuw spul er in moet dat ongeveer 30 bar zijn met voldoende start snelheid.
De oude tellers zijn niet erg nauwkeurig, smeren van de kabel kan ook al verschil maken.
Bert353
@joop-same als je de kabels meert, doe dat dan met grafiet poeder, trekt geen stof aan, en blijft droog.
J.beun
Ik zal van de week de pomp weg brengen. De toerentellerkabel heb ik besteld bij de plaatselijke lmb. Gwn een nieuwe er op dan heb ik er ook geen gedonder mee. Toerental heb ik al wat omhoog kunnen krijgen. Alleen hij moet nog +- 200 toeren omhoog. Zal ook nog kijken naar een revisie set voor de opvoerpomp. Het membraam is niet hard en ook niet heel slecht. Heb het ook geprobeerd met een zgan opvoerpomp die ik nog had liggen. Daar verranderde de situatie niet van. Er zit dus een probleem in de brandstofpomp. Ik had het revisie bedrijf gebeld die willen hem wel reviseren. Alleen moeten die weten hij je bij deze pomp de cc's afsteld i.v.m. een regelaar op de nokkenas en niet in de brandstofpomp. Hoe stel je dat af. Op vollast of op een bepaalde stand.
Welgerap52
@J.beun zit er niet per ongeluk een zuiger verkeerd om? dan verneveld de verstuiver niet goed slaat de brandstof neer en krijg je rook
J.beun
@Welgerap52 had ik ook al aan gedacht. Alleen de zuigers in dit blok hebben een schuine kant er aan gevreesd. Zodoende weet ik zeker dat ze goed zitten anders raken ze de andere zuiger.
joop-same
@J.beun Als je een digitale temperatuur meter hebt met een dunne stift dan zou je de plunjers ook gelijk kunnen stellen op de uitlaatgas temperatuur, bij een iets hoger statt.tt. van +- 1000 toeren.
Dan aan de onderkant bij elke cil. een gaatje boren op dezelfde plaatsen, en later draad intappen voor een m6 boutje.
Welgerap52
Was het probleem er voor de revisie ook?
Welgerap52
Was het probleem er voor de revisie ook? En heeft die Carter druk?
Welgerap52
Of een klep veel te strak
Welgerap52
En wordt de cijlinder juist warm of blijft die koud
J.beun
@Welgerap52 voor de revisie rookte hij ook enorm. Toen ik hem loshaalde waren van alle 4 de bovenste veren geknapt. En 1 zuiger was een gat in gebrand. Ik dacht dat dat kwam door dat die buitenkant van de cilinder zo ontzettend smerig was. Dat hij niet kon koelen. En de oude nozzles die sproeiden maar 2 kanten op ipv 4. Nieuwe klepgeleiders zitten er in klepzitting gevreesd en de kleppen ingeslepen. Het enige wat nog overblijft is dat de pomp niet goed is .
J.beun
Ik heb hem net een dik half uur op half gas laten lopen. En er zit 5 graden verschil dat cil 3 kouder is dan de rest. Het roken is ook weer terug. Rookt nu weer net zo erg als in het begin. Ik zal anders eerst die cilinderkop er eens af pakken. Om te kijken of ik daar wat kan zien.
Welgerap52
@J.beun kan je de pompen niet wisselen? ik denk niet dat het in de pomp zit ik denk eerder totaal geen compressie op cijllinder 3 door een lekke kop of kleppen of kleppen die niet dicht gaan of niet open of iets met de zuigerveren ik zal toch maar compressie vergelijken
joop-same
@J.beun Dan is de afstelling van de pomp ook goed, onderling verschil.
De fabriek geeft bij de 1000 motoren een max. temp. verschil van 10 graden op.
Heb je wel een goede zuiger boring 100 en de goede spaltmaat???
major6cil
Klepspeling al gecontroleerd? Kan zijn dat er iets mis is gegaan met het kleppen stellen
Ton_Deere
Is je nokkenas niet versleten? Dan kan je wel leuk kleppen stellen maar evengoed beroerd lopen

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Same Leone ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
30
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
0