Illustratie van:

Claas Ares 577 ATZ - Van 40 km naar 50km

Hallo, is het mogelijk de snelheid van 40 naar 50 te laten gaan. Ik heb eens gehoord dat iemand dit voor elkaar heeft gekregen. Moet je dan de snelheid sensor voor de gek houden? Is dit mogelijk en makkelijk te doen of is het aan te passen met software? In de hoogste versnelling rijd die 2000 toeren 43 dus zou die met 2300 ongeveer 50 rijden

Deel dit topic

Reacties

+2
CaseCormick
Ik zou als ik jou was er lekker niets aan doen, want binnen een half jaar heb je verplicht een kenteken en mag je niet meer harder dan 40.
Clayson M80
@CaseCormick en nu zonder kenteken mag je maar 25 km/uur
Fendt926Driver
Toeren terug in de hoogste versnelling is software matig.
Kan dus alleen bij de merkdealer.
Trekkers mogen volgend jaar met kenteken ook nog gewoon 50kmh rijden alsje ze ook maar als 50kmh hebt aangemeld bij de rdw.

En eigenlijk zou ik het zeker doen voor dat je het kenteken aanvraagt.
Na de tijd moet je keuren om van 40 naar 50 te willen.
En na de tijd kun je met 1 belletje terug van 50 naar 40 kmh
Kosk123
@Fendt926Driver Dat klopt helaas niet, de maximum toegestane snelheid voor landbouwvoertuigen is met kenteken 40 km/h
mf 6150
@Fendt926Driver
Je moet de constructiesnelheid invullen, en die is gewoon 40 bij deze trekker
CaseCormick
@Fendt926Driver 50 is inderdaad ook toegestaan, maar dan heb je wel apk plicht. En denk niet dat je daar erg vrolijk van wordt, dan maar een paar kilometer per uur langzamer.
+2
Fendt926Driver
Quote Reactie van @CaseCormick:
50 is inderdaad ook toegestaan, maar dan heb je wel apk plicht

Apk bij 50 kmh is alleen bij loonwerk.
Niet voor boeren gebruik
dx11
@Fendt926Driver dus als je de buurman gaat helpen moet je eerst om apk?
Fendt926Driver
@dx11 nope.
Verzekering maakt ook verschil in burenhulp en loonwerk.
Burenhulp ben ik wel voor verzekerd.
Loonwerk niet.
CaseCormick
@Fendt926Driver 50 is gewoon 50 en apk plichtig, hierin wordt geen onderscheid gemaakt tussen loonwerk en boeren werk. Het onderscheid tussen loonwerk en boeren werk zit hem weer in het gebruik van de tachograaf, voor trekkers die harder dan 40 rijden en niet agrarische werk uitvoeren.

Ik vind het ook lastig met een wirwar aan regels en uitzonderingen, maar “ cumela.nl/nieuws/nieuws/… dit artikel verheldert wel een hoop
lucas712
@CaseCormick 50 km is ook met apk niet toegestaan. de wettelijke maximum snelheid is 40 km/h. als je een voertuig opgeeft 50 km constructie snelheid dan geld apk plicht.
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @lucas712:
als je een voertuig opgeeft 50 km constructie snelheid dan geld apk plicht.

Dat is jou uitleg van de regels..
Wij zien het anders..
+1
lucas712
@Fendt926Driver kijk op de poster bij cumela staat er duidelijk op snelheid groter dan 40 is apk plicht en tachograafplicht bij niet agrarisch werk maar de maximum snelheid is gewoon 40 dus waarom zou je een trekker nu registreren als 50 km terwijl je het niet eens mag rijden, tenzij je misschien de grens overgaat
TeunFendt
@Fendt926Driver Een auto kan ook 200kmh. Dat wil niet zeggen dat dat mag...
mf 6150
@lucas712
Als jij jouw trekker met 50 bak inschrijft als 40 ben je gewoon strafbaar. Je zult dan door de dealer de trekker software matig op 40 moeten laten zetten. Onze dealer wilde dat wel doen, maar terug naar 50 is een groot probleem omdat er dan software uit de fabriek moet komen. En die zijn niet makkelijk
mfrijder
@mf 6150 Bij MF, en ik denk dat je het daar over hebt is het helemaal niet moeilijk.
Je hebt een trekker die geleverd is als 50 Km/h trekker en deze is terug gezet naar 40 Km/h dat is gedaan door een code in de software te veranderen.
Wil je nu echter terug naar 50 Km/h dan moet je de code opnieuw op laten vragen door je dealer bij de fabriek en dat is geen probleem want de trekker is daar bekend met serienummer en transmissienummer als zijnde 50Km/h trekker, alleen kost die vrijgave code wel een heleboel €€€,
ik dacht zelfs van boven de 1700,-...
edwin-hensbergen
Als je knopje voor aftakas toerental hebt kan je toeren daar ook mee verhogen als aftakas niet aan staat misschien? Werkt althans bij onze steyr wel tot 2150 rpm haha
Had je mij ook wel kunnen vragen.
Niet verstandig, je rem platen gaan naar de bliksem
+1
hobbyboer
Quote Reactie van @Ferdinanddijkstra:
, je rem platen gaan naar de bliksem

Remmen slijten niet van 50 km/h rijden.
Ze slijten wel met slechte chauffeurs die veel en hard remmen omdat ze veel te laat het gas los laten.
+1
@hobbyboer bij deze snelheid breken de pas pennen uit de rem schijven en draai je de hele zooi naar de klote.
Bij een 50 km bak zijn de remmen anders uitgevoerd
+1
hobbyboer
@Ferdinanddijkstra ook als je niet/ weinig remt?
Mijn idee is dat het verschil tussen chauffeur 'A' en chauffeur 'B' veel groter kan zijn als het verschil in 40 of 50 km/h.
roscho
Quote Reactie van @hobbyboer:
ook als je niet/ weinig remt?

Dat is rijden met gebruiksaanwijzing. Je moet uitgaan van een maximale remprestatie bij topsnelheid. En als dan de boel in de soep loopt, heb je helemaal geen remmen meer, hooguit een vastlopende achterbrug.
@roscho jij snapt het 👍
mf 6150
Ja dat kan, zelfde bak als mf. Moet je het willen, nee. Ze voeren dan een lagere bandenmaat in, zo loopt onze 40 bak tegen de 50 met ruim 2200 toeren
roscho
Quote Reactie van @mf 6150:
Moet je het willen, nee.

Maar jullie hebben dus zelf wel een trekker die van 40 naar 50 is afgesteld? En je geeft aan dat je het niet moet willen? Dat vraagt toch wel enige uitleg.
mf 6150
@roscho
Wij hebben een Massey-Ferguson 6460 dyna 6 met 40 bak. Geveerde cabine maar geen geveerde vooras. Loopt tegen de 50 en ik vind dat gewoon hard zat voor een half geveerde trekker. Komt bij dat de remmen niet zijn berekend op deze snelheid, al schijnen ze het wel gewoon aan te kunnen (doelend op het verhaal hierboven) . De 50 km trekker loopt zo ook een flink stukje sneller dan aangegeven snelheid, maar die is wel rondom geveerd. Merk daar weinig belemmering met remmen oid.

Bakken en achterbrug zijn bij verscheidene types van mf en claas/Renault (ares) hetzelfde.
roscho
@mf 6150 Het gaat mij er juist om dat je stelt dat je niet moet willen om een 40-km-trekker 50 te laten lopen, maar je hebt dat zelf dus kennelijk wel gedaan. Hoe rijm je dat?
+1
mf 6150
@roscho
Met beleid kan alles, mijn vader en ik rijden er altijd zelf mee en we weten wat we doen. De helft van het land ligt over de weg, het verste land ligt 30 km verderop. Op de lange stukken gaat 50 dan gewoon lekkerder dan 40.
Sommigen beuken en bonken maar door kosten wat kost, voor zulken is 30 al hard zat.
Als wij Jan en alleman op de trekkers hadden zitten zouden ze allemaal op max 40 staan. Ben zelf ook vrijwel de enige die om die reden op de 6465 rijd.

Is her nu te rijmen?
roscho
@mf 6150 Ik begrijp jullie gedachtegang volledig. Maar begrijpt de verzekering dit ook, mocht het tot een ongeluk komen? Bijvoorbeeld als je ingehaald wordt en die auto kan het niet halen doordat je sneller rijdt dan de automobilist verwacht? In principe is natuurlijk die automobilist de schuldige, maar als deze nu aan kan tonen dat jij 50 reed i.p.v. de oogluikend toegestane 40 (officieel mag je maar 25...) en de politie gaat de zaak onderzoeken?
mf 6150
@roscho
Hoe dat gaat lopen, ik heb werkelijk waar geen flauw idee. Kans is zeer groot dat wij dat inderdaad schuldig zijn. Moet zeggen dat pa al eens zo'n geintje heeft gehad toen die mf nog 42 reed. Automolist haalde te traag in op een 80 weg, bedacht zich en schoof terug. Maar tikte z'n vooruit eruit met de kont van de opraapwagen.
Ben trouwens van mening dat 60 (mits fatsoenlijk geremd en alles voor elkaar), veiliger is dan 40 op zulke wegen. Je word gewoon veel minder ingehaald, maarja....
roscho
Quote Reactie van @mf 6150:
Ben trouwens van mening dat 60 (mits fatsoenlijk geremd en alles voor elkaar), veiliger is dan 40 op zulke wegen.

Dat ben ik helemaal met je eens. Hoe kleiner de snelheidsverschillen, hoe minder er ingehaald wordt. En als iedereen evensnel rijdt, komen botsingen niet zo hard aan, mits je dezelfde kant op rijdt.
Helaas hebben fabrikanten ontwerpssnelheid gegeven en is er wetgeving, die alles bepaalt, ook al weten wij het allemaal veel beter.... 😉

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Claas Ares 577 ATZ ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
31
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
0