Illustratie van:

Massey Ferguson 3655 - Gaat niet soepel in de versnelling

Hi,

Ik heb een MF3655 dynashift welke moeilijk in de versnelling gaat of soms helemaal niet. Dan moet het met geweld. Heb zelf het vermoeden dat de koppeling niet voldoende ontkoppeld. Heeft iemand suggesties en of een werkplaats handleiding ?
Alvast bedankt !

Deel dit topic

Reacties

Ares550rz
Onder de cabine bij de versnellingspook zit een bout waarmee die op de as in de bak is vastgezet. Het kan zijn dat die is losgelopen.
Alexander80
@Ares550rz gecheckt die zit goed vast
KMMF
Wil hel wel als de motor uit is?
Heeft de trekker een droge of natte koppeling?
Alexander80
@KMMF ja als de motor uit is dan lijkt het goed te schakelen. Het is volgens mij een natte koppeling
KMMF

(klik om te vergroten)

Natte koppeling is te herkennen aan dit ventielblok achter de rechtertrap/accubak.
Alexander80
@KMMF Okee bedankt, maar ik kan niet ontdekken waar dit precies zit. Is dit een tekening van de 3600 serie ? En heb je ook figuur 13 en 14 zoals in de beschrijving staat.
+1
Ton_Deere
Heeft hij dit in specifieke versnellingen of in alle. Het kan ook zijn dat je je bak mag reviseren. Dat is niet gek na wat draaiuren en goed roeren in de bak. Vaak gaan die synchromesh dingen slijten
+1
Alexander80
@Ton_Deere hmm, nee eigenlijk alleen vanuit stilstand in de versnelling zetten. Voor of achteruit is dezelfde ellende. Het lijkt erop dat de koppeling niet voldoende ontkoppelt
Ton_Deere
@Alexander80 ik denk dat die koppeling hydraulisch is. Je zal die koppeling dan opnieuw moeten afstellen en evt ontluchten. Waar en hoe dat precies moet bij deze trekker kan je het beste aan een mechanisatie bedrijf vragen denk ik
+1
Alexander80
@Ton_Deere Ja zoiets zal het vermoedelijk zijn. Heb inmiddels het werkplaats handboek. Gaat wel lukken denk ik. Bedankt voor de reacties.
+1
De MF man
Achter de rechtse trap zitte enkele snelkoppelingen daar kun je de koppeling ontluchten door een moederdeel op te steken, of met een schroevendraaier indrukken wil ook wel lukken, bijstellen doe je door het gaffeltje wat tussen koppelingspedaal en koppelingscilinder langer te draaien
Alexander80
@De MF man Okee bedankt voor de reactie. Ik ga die gaffel eens bijstellen, kijken of dat helpt. Gisteren de boel ontlucht via de koppeling cilinder. Kwam geen lucht uit.
Alexander80
@De MF man ik heb gezocht naar een ontluchting bij de rechter trap maar kan zo 1,2,3 niks vinden wat erop lijkt.
Alexander80
@De MF man of bedoel je deze ?

(klik om te vergroten)

De MF man
@Alexander80 net iets anders als bij ons maar ik denk dat je daar inderdaad de goede hebt, wel raar die kogelkraan daar, heb je die er zelf tussen gezet?
KMMF
@Alexander80 Deze trekker is dus uitgevoerd met een droge koppeling, hydraulisch bediend. Op de koppeling kan een modificatie zijn aangebracht. Het koppelingspedaal moet een vrije slag hebben van 230mm.

(klik om te vergroten)

Pedaal afstelling
Alexander80
@KMMF bedankt, de materie is nog redelijk nieuw voor mij, maar wel bere interessant, ga ik morgen controleren en indien nodig bijstellen.
+1
Luc_3055
Mischien nieuwe versnellings bak of deze even smeren met olie
+4
NH-Ford
@Luc_3055 Hele heldere opmerking.....
Alexander80
Alle tips en trucs geprobeerd maar helaas zonder resultaat. Frustrerend. Door de versnellingen heen gaat het goed. Dynashift werkt ook prima. Maar met het bedienen van voor en achteruit worden de tanden in de bak gepoetst 😩. Er lijkt te weinig druk op het koppelingspedaal te zijn waardoor de koppeling niet voldoende ontkoppelt. Toch maar een prof erbij halen denk ik. Iemand nog suggesties in Overijssel ?
barteltie
@Alexander80 lmb veldman in daarle marienheem of ootmarsum
rommert14
@barteltie ik zou met zoiets gewoon naar een mf dealer gaan inderdaad
Alexander80
@barteltie Okee bedankt
De MF man
@Alexander80 als het alleen vooruit achteruit is heb je dan niet gewoon synchromesring versleten? Kun je proberen door hem in de versnelling te zetten en vooruit achteruit in neutraal, koppeling los en dan tegen de vooruit duwen, en achteruit. Tractor moet je nu voelen bewegen zonder dat de tanden te poetsen
Alexander80
@De MF man Okee ga ik proberen, bedankt.
RobVolvo
@Alexander80 Sta je wel stil normaal als je vooruit/achteruit schakelt? Zitten wel synchro's in, maar zijn niet overdreven degelijk ofzo... Dus boel rijdend vooruit/achteruit schakelen vinden ze niet leuk. Als je zegt dat hij wel goed ontkoppelt bij de gewone versnellingen schakelen, dan ben ik bang voor je v/a synchro's. Lucht in het systeem merk je vrij direct bij deze trekkers, dan is het pedaal vaak zo lam als wat en hangt dan al helemaal van zichzelf onderin. 😉
+1
Alexander80
@RobVolvo jazeker, ik sta stil bij het naar voor en achteren schakelen.
mfrijder
Let ook op bij de 3600 serietrekker, zowel met multipower als dyna-shift dat er op de V-A hendel GÉÉN neutraal stand zit.
Laat deze hendel bij voorkeur in de V stand staan en de versnellingspook 1-2-3-4 in neutraal.
De MF man
Idd bak wordt anders niet gesmeerd

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 3655 en hebben de trefwoorden versnellingsbak en koppeling geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
29
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
0