Illustratie van:

Iseki TX 1510 - Aandrijving weg, wat is er kapot??

Mijn Iseki TX 1510 loopt als een zonnetje, maar sinds gister heb ik helemaal geen aandrijving meer op de achterwielen en de aftakas. Dus: als ik de koppeling laat opkomen gebeurt er niks. Ook geen raar geluid vanuit de versnellingsbak of koppeling. Bijzonder is dat de voorwielaandrijving nog wel werkt. Kan dan toch de koppeling/drukgroep versleten zijn, of moet ik het in de splinebus zoeken? Of nog ergens anders?

Deel dit topic

Reacties

+1
JCfendt307lsa
Steekas achter kapot? je zou het kunnen testen door de trekker in de versnelling te zetten, en de achterwielen van de grond. kijk wat er gebeurt als je 1 achterwiel draait. gaat je andere achterwiel de andere kant op draaien, of blijft het stil staan?
+2
Fendt926Driver
Heeft de trekker een diff slot?
Zet die er eens op.
Loopt/ rijdt die dan wel??
Dan is in ieder geval 1 van beide steekassen kapot
+1
iantx1500f
Zou de splinebus bekijken
Hier al eens vervangen bij een soortgelijke
+2
roscho
@Triple "Bijzonder is dat de voorwielaandrijving nog wel werkt."

Wat bedoel je daar precies mee? Worden de voorwielen nog wel aangedreven, zodat de trekker wegrijdt? Of bedoel je dat de voorwielen nog wel verbonden zijn met de achterwielen als je 4wd inschakelt?
Als de trekker nog wel aangedreven wordt door de voorwielen, dan zou ik het probleem in het achterdifferentieel zoeken, of misschien een gebroken steekas, zoals @Fendt926Driver suggereert.
Wordt de trekker ook niet aangedreven door de voorwielen, dan zou ik het probleem zoeken in de lijn koppeling - primaire as (misschien as eruit geschoten of spiebaan stuk) - versnellingsbak. In dit geval kun je misschien het deksel van de bak lichten om te kijken of de ingaande as nog wel draait. Als de trekker een niet-doordraaiende aftakas heeft, kun je misschien uit het feit of deze wel of niet functioneert ook conclusies trekken t.a.v. het draaien van de ingaande as.
Triple
@roscho Daar bedoel ik mee dat de voorwielen wel aangedreven worden. Zo ben ik terug gereden naar de schuur, achterwielen deden niks (draaiden wel vrij mee), de voor wielen trokken me naar huis.
+1
roscho
@Triple In dat geval gooi ik het op het achter-differentieel. In het gunstigste geval een spie gebroken waarmee het pignonwiel op de as zit, in het ergste geval compleet afgebroken/afgesleten tanden.
Misschien weet iemand hoe je gemakkelijk het differentieel kunt bekijken?
Op de afbeelding in bijgaande link kun je zien hoe het er ongeveer uit zou moeten zien, de afbeelding is van een MF. Voor Iseki kon ik geen passende afbeelding vinden:
oldtractorshop.nl/nl/merken/…
+1
roscho
@Triple In het kader van het differentieel-verhaal vond ik nog de volgende link waarin de werking van het differentieel uitgebreid wordt uitgelegd:
mvwautotechniek.nl/differentieel/
+1
JvH 1120
Ik weet niet hoe jouw achterwiel zitten gemonteerd maar bij mijn 1410 zitten deze met een pen door de steekas zit deze pen er nog wel in anders heb je ook geen aandrijving meer.
+2
Triple
@JvH 1120 Je hebt helemaal gelijk: de slotpen door de steekas was verdwenen. Daardoor draaide de steekas gewoon rond, maar ging ik nergens heen. Dat zie je niet als je op de trekker zit.

Ik was op het verkeerde been gezet omdat ik dacht dat de aftakas ook geen sjoegen meer gaf. Vond het al wel verdacht dat de voorwielen wel gewoon werden aangedreven. Ik had nu eindelijk tijd om alle versnellingsopties eens te testen en daarbij bleek de aftakas het wel gewoon te doen (ik heb jullie verkeerd daarover geïnformeerd, sorry daarvoor - al zegt iedereen dat tegenwoordig;-).

Helemaal voor niks waren de aanbevelingen niet: ik kwam er pas achter dat het wiel over de steekas schoof toen ik de diff-vergrendeling checkte.

Dank allemaal voor het meedenken!!

(klik om te vergroten)

Als de borgveer breekt of lost, valt de slotpen en draait de steekas rond zonder het wiel aan te drijven.
+2
roscho
@Triple Fijn dat je even terugkoppelt hoe het afgelopen is. En ik ben blij dat ik ongelijk had, deze reparatie is een stuk simpeler en goedkoper dan ik veronderstelde.
+1
Triple
@roscho Zeker. Daar was ik zelf ook erg blij mee; heb eigenlijk nog nooit een zo simpel mankement gehad. Is ook weleens leuk.
+1
JvH 1120
@Triple mooi dat het opgelost is ik heb dit zelf ook ooit gehad toen zat er dubbellucht op en de pen lag tussen de velgen kon het dus zo ook niet zien kwam er ook achter na dif ingeschakeld te hebben .dus het is geen schande😆

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Iseki TX 1510 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
12
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0