RDW maakt zich zorgen over aantal trekkerkentekens

De RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) constateert dat de registratie van (land)bouwvoertuigen in sommige provincies flink achterblijft. Drie op de tien (land)bouwvoertuigen is inmiddels geregistreerd.

Deel dit topic

Reacties

+2
weurding
Hoe weten ze wat er is? Gaat nogal eens wat grens over en weer
+2
cjw73
@weurding ze schatten de hoeveel getrokken landbouwvoertuigen op 300000 maar die worden echt niet allemaal op kenteken gezet.
Limootje
Quote Reactie van @cjw73:
ten

In het artikel zegt RDW zelf 150.000 van de 300.000 te verwachten voor registratie
Boerbakje
@weurding Misschien hebben ze gegevens bij verzekering maatschappijen opgevraagd.
+5
cs-agrar
Quote Reactie van @weurding:
Hoe weten ze wat er is

tellen bij de boerendemonstraties..
+17
de jonge
Tsja dat hebben ze er ook zelf naar gemaakt . Bij ieder ding weer opnieuw afrekenen,dan weer komen dat er fotos etc bij moeten en vragen die je moet invullen waarvan je denkt hoeveel onzin is er verzonnen. Ram het er gewoon door en dan rijden er maar een paar trekkers of wagens met hetzelfde chassisnummer op het kenteken, wat boeit dat, dat materiaal komt vanzelf een x op de schrootbult.. Als ze het goed hadden willen doen,was het gewoon ingegaan met alle nieuwe materialen en trekkers dan hadden ze nu dit gehannes niet gehad,dit is gewoon werkgelegenheid creeëren. Ze zijn er zoveel jaar mee bezig geweest en het is alsnog een aanfluiting. Het lijken wel fosfaatrechten waar ze een jaar extra bij nodig waren om het ""goed"" te regelen. we weten allemaal nog wel hoeveel bezwaren daarop gekomen zijn toch.
+3
cyrus-van-gelder
@de jonge zo is het maar net. Dit hebben ze zelf veroorzaakt. Het is weer eens een puinzooi. Corona vaccinatie (de registratie ervan) is ook een puinzooi. Eigen schuld, moeten ze maar beter nadenken. Is heel moeilijk schijnbaar.
+5
casejxu
Quote Reactie van @cyrus-van-gelder:
beter nadenken

Daar gaat t juist fout. Ze moeten iets minder na denken en gewoon doen. Er denken er teveel over na....
cyrus-van-gelder
@casejxu dan denken ze weer eens veel moeilijk. En dan gebeurt er idd weer eens niks nee
melluk
@de jonge ach kom op zeg
ik had er 12 nodig en het was zo gepiept
+2
duitser
@melluk traptrekkes van kinderen hoeven geen kenteken
melluk
@duitser hoe bedoel je?
+2
weurding
@melluk zijn smaller dan 1,30m🤣
dexy
Als de trekker niet harder kan/gaat dan 25km/u (zoals bij veel oldtimers) hoeft registratie en kenteken pas per 1 januari 2025. Dus laat je niet gek maken.
+5
Alex Schanssema
@dexy vanaf dan is kentekenplaat op het voertuig verplicht, de registratie is al wel verplicht.
+1
dexy
@Alex Schanssema Correct. En registratie betekent ook automtisch verzekering als de trekker de weg op gaat.
+11
cjw73
@dexy dat lijkt mij altijd wel verstandig de trekker in de verzekering te hebben als je de weg op gaat.
cyrus-van-gelder
@cjw73 verzekering zou ik maar doen ja. Komt een hoop gezeik van als je een keer wat hebt.dan gaan ze weer verder zoeken, en dan vinden ze altijd meer.
+4
Alex Schanssema
@dexy Ik heb mij er goed in verdiept, en ik heb in de gaten dat mensen uit mijn eigen omgeving. Ook erg makkelijk over denken. Maar nu is het nog 18 euro en een plaat. Straks verplichte keuring bij de rdw. En kosten van rond de 350 euro per voertuig. Zelfs is het slim om een eigenbouw landbouw wagen te registreren. Anders mag die straks niet alleen maar 25 kmh maar ook maar 750 kg max wegen.
Nevergiveup
@Alex Schanssema Die 750kg is onzin , die grens zal ergens bij 3,5 ton (grens ongeremd) komen te liggen
+1
Alex Schanssema
@Nevergiveup Getrokken materieel uitgezonderd van registreren
(Uitgeklapt)

U hoeft uw getrokken materieel niet te registreren als deze:

Een maximale constructiesnelheid heeft van 25 km/h of minder.

Een toegestane maximummassa heeft van minder dan 750 kg.

Niet kan draaien rond de verticale as ten opzichte van het trekkende voertuig.

Twijfelt u of uw voertuig registratieplicht heeft? Gebruik dan onze keuzehulp (de link opent in een nieuw tabblad).
+2
cjw73
@Alex Schanssema bij een constructie snelheid van meer dan 25 km zijn remmen ook verplicht. Maar er zijn genoeg werktuigen waar geen remmen op zitten. Dus dan is 25 toch de max.
+2
Nevergiveup
@cjw73 zo is het dus voor een oude mest versprijder , hooiwagen ed. En dan heeft het niks met die 750 kg te maken , het mag gewoon niet harder dan 25km uur ( je mag er niet harder dan 25 mee rijden ook al kan fe trekker sneller , maar dat is met een auto ook , die mag ook maar 90 met aanhanger)
Alex Schanssema
@cjw73 ligt aan bouwjaar van het getrokken voertuig.
cjw73
@Alex Schanssema dat zal. Nieuwe werktuigen worden wel op kenteken gezet. Maar mijn kuilbak en kunstmeststrooier zijn niet nieuw meer.
cyrus-van-gelder
@cjw73 wat geeft dat als het niet nieuw is. Mijn inter 644 komt uit 1975. Wat voor trekker heb jij Kees?
+1
cjw73
@cyrus-van-gelder 2x deutz fahr. Een dx 3.60 uit 1988 en een agrotron 5100 van 2018
+3
NH-Ford
@cjw73 voor bestaande voertuigen zijn remmen pas verplicht als massa van ledig voertuig rijklaar meer is dan 3500kg. Alles eronder hoeft geen rem, ongeacht snelheid.
+1
JappieJo
@Alex Schanssema dus ca 30€ per voertuig dus?
Alex Schanssema
@JappieJo ja om en bij. Zou niet veel schelen. Ik heb inmiddels een 25 kentekens al binnen. Moet nog meer. Maar begin is er.
Pieter Buren
@Alex Schanssema heb je ook al zelfbouw spul geregistreerd? Ik vraag mij af hoe lang het nummer moet zijn dat je in moet slaan zodat de rdw het accepteert.
joske1980
@Pieter Buren
Platte schroevendraaier nr 1
Piet1960
@Pieter Buren Minstens 10 cijfers en letters. Gewoon even creatief zijn, en een paar foto's. Hier binnen de week pasje binnen.
+1
Sanderford
@Pieter Buren bij mij accepteerden ze nummers van 4 cijfers. Heeft ook te maken met bouwjaar. Alles van voor 1980 heeft nog geen VIN
NH-Ford
@Pieter Buren lengte en opbouw nummer maakt niets uit, als je het maar met foto kan tonen.
Alex Schanssema
@Pieter Buren ja zelfbouw gaat heel makkelijk, zorgen voor een typeplaatje. En nummer in het voertuig. Dan de boel even op de foto. En kenteken komt zonder problemen.
NH-Ford
@Alex Schanssema 25kmh is voor alles met een witte volgplaat, ongeacht gewicht.
Dus een balenwagen van 8 meter mag ook gewoon 25 met een witte volgplaat, hoeft officieel pas remmen te hebben als deze meer dan 3500kg weegt leeg.
SJB533
@dexy
Die verzekering was al verplicht, nu is het alleen makkelijker te controleren!
+4
cjw73
@dexy ik zou maar niet te lang wachten, het wordt de komende jaren alleen maar duurder.
+3
cyrus-van-gelder
@cjw73 als je dat maar doorhebt. Ze hebben een nieuw melkkoetje ondekt .
+1
bas101
@dexy daar sla je de plank mis , ook oldtimers moeten dit jaar geregistreerd worden , kenteken plaat is pas vanaf 2025 verplicht waarom ze deze regel zo bedacht hebben os mij niet duidelijk
dexy
@bas101 Even de reacties lezen. Ik vergiste mij met registratie.
cyrus-van-gelder
@bas101 ik heb anders wel gelijk een kenteken op mijn inter 644 uit 1975 geregeld. Dan ben je er maar van af,ook al moet dat pas in 2025 zoals je zegt.
+5
cs-agrar
Niet moeilijk doen, gewoon alles met wielen even opgeven, als je pasje maar hebt.
+1
bas101
Vreemd , volgens de verbruikte letters kenteken s zou de registratie in de pas moeten lopen met de verwachte 250.000 te registreren tractoren ,vraag mij tevens aff waarom de Rdw zich zorgen zou moeten maken
DB780
@bas101 Inderdaad, wie zegt hier wat?, en om welke reden? Er zijn wel meer verhalen in het nieuws die op een bepaalde manier worden gebracht waar bij je je af kan vragen wat de eigenlijke bedoeling is, gaat het om de inhoud?, of om een bepaald gevoel in de maatschappij op te roepen.
Jpkd
Is een maatregel om de landbouw weg te pesten kan oom agent lekker controleren overbodige maatregel van de eu27
+3
dennisbouter
@Jpkd als jij er zo over denkt zal je het wel niet op orde hebben, mensen die alles op de rit hebben qua verlichting en remmen en vast zetten van lading hoor ik nooit klagen
+3
Rokus
@Jpkd volgens mij zijn we in NL aardig gematst onze buurlanden rijden al jaren met kenteken!
+2
walker1
De trekkers zullen wel voor 95 % geregistreerd gaan worden, op voertrekkers en wat oldtimers na die nooit op weg komen. Hier alleen de 3 trekkers geregistreerd. Alle getrokken voertuigen niet. Giertank bv, wordt enkel nog gebruikt om wat mest over te pompen, is een oud ding en komt niet op de weg. de grote veewagen, is nog niet zo oud, maar is door een handige harry gebouwd, heeft geen nummers of zo en wordt 2 x per jaar gebruikt. Dan staan er nog een aantal platte wagens, waarvan de oudste ooit nog door opa is aangepast om er in plaats van het paard er een trekker voor te zetten, 2 voormalige mestverspreiders waar platte kar van gemaakt is. Allemaal spul wat paar dagen per jaar gebruikt wordt om hooi te rijden. Nou, daar rijden wij dan toch wel rustig mee. Enkel de nieuwste trekker haalt de 40, de 2 oudere zal rond de 25 km/h zijn. Nou dan gaat er met hooi rijden gewoon witte plaat achter op de aanhanger. We gaan al die wagens echt niet registreren. Sommige van die wagens zijn hooguit nog het oud ijzer geld waard en het bedrijf wordt al jaren beetje bij beetje afgebouwd, dus over paar jaar is waarschijnlijk een hoop van die zooi ook weg.

Ik denk dat wel meer boeren er zo over denken en die oude platte wagen die 2 x per jaar gebruikt wordt voor wat hooibalen echt niet meer op kenteken gaan zetten. Vaak zijn die oude karren ook niet geremd, er is niks meer van bekend van wie het gebouwd heeft, wat de aslasten en zo zijn, etc, etc. Zulk spul komt ook nooit meer door een apk als dat in toekomst verplicht gaat worden.
cjw73
@walker1 aangaande de wagens denk ik er net zo over als jij. Die 1 of 2 keer per jaar dat ik daar mee op de weg ben dan heb ik wel tijd om rustig te rijden. Zitten toch geen remmen op.
walker1
@cjw73 Precies dat, als we er mee staande gehouden worden, is de ontbrekende kentekenplaat/registratie echt niet het grootste probleem bij oom agent. Denk dat dan eerder schrijft voor de remmen, kapotte verlichting. Ach ik rijd al bijna 30 jaar met trekkers op de weg en ben in die 30 jaar 1 x staande gehouden en toen niet eens bekeurd. Ik verwacht wel dat ze in de loop van volgend jaar wel een paar keer grootschalige controles gaan houden, specifiek gericht op landbouwverkeer en de daar bijbehorende registraties en kentekens.
Bekkink
@walker1 getrokken hark/ schudder? Moet dat ook?🤔
walker1
@Bekkink Volgens mij wel, maar ben daar niet 100 % zeker van. Gedragen werktuigen in ieder geval niet.
Fendt816
@walker1 En dan komt er over een paar jaar de keuringsverplichting van de hark?
Kosk123
@Bekkink die moeten ook als je er harder dan 25 mee wilt rijden. Anders is de witte plaat voldoende
weurding
@Kosk123 joh, maak je niet te druk, kan met volgplaat hele dag wel 50 rijden, geen politie of flikken te zien hier
+1
marcsterreborn
@weurding wat is het verschil tussen politie en flikken?
weurding
@marcsterreborn voor de Belgen onder ons, of gendarmes mag ook
George
@weurding

Toch kom ik dat woord gendarmes hier over de grens tegenwoordig niet meer tegen. Vroeger stond het op hun auto , tegenwoordig gewoon politie . In Wallonië Police en in Duitstalig België Polizei.😀
Vroeger was er ook nog de rijkswacht.
+1
Valtra man
@George gendarmerie of rijkswacht was de vroegere tegenhanger van de politie en leunde dichter aan bij het leger. De eenmaking van het politiestatuut begin 2000 is dit verdwenen en heet het overal ‘politie’.
weurding
@Valtra man Louis de funès😁
melluk
Deutz7807c
@walker1 ik denk dat er toch nog wel redelijk wat wagens/ kiepers een kenteken krijgen om bij het uit lenen niet steeds met de nummerplaten te zitten die weer vergeten zijn bij het ophalen of weer brengen, en misschien in de loop van de jaren toch makkelijker verkopen en meer opbrengen??
walker1
@Deutz7807c Ik bedoel ook echt de oudere wagens he. Als ik hier echt goede fatsoenlijke platte wagens had staan die ook regelmatig geleend worden, dan zou ik er wel kenteken voor aanvragen. Menig boer heeft wel een oude platte wagen, 1x per jaar wat kleine baaltjes hooi maken, want altijd handig voor bv een zieke koe die apart staat. Zulke wagens zullen denk ik niet veel op kenteken gezet worden.
melluk
@walker1 een witte volgplaat van je trekker is voldoende voor zo een oude wagen
je mag dan echter niet harder dan 25 km/uur rijden
+2
Koeien boertje
@Deutz7807c mijn wagen word meer door anderen gebruikt dan ik zelf.
Als ze em ophalen nemen ze de eigen plaat maar mee.
Ben ik overal van af
walker1
Wat ook een reden kan zijn dat die registraties achter lopen, is dat het eerst niet mogelijk was om op naam van een maatschap te registreren. weet niet of dat inmiddels al wel kan?
+1
Pieter Buren
@walker1 dat kan vanaf volgend jaar. Maar dan moet je dit jaar wel registreren en eerst op iemands naam zetten en dan kun je volgend jaar overschrijven naar de maatschap à 11 euro per voertuig.
Fendt816
Ik hoorde ook al dat er boeren niet aanmelden omdat je dan automatisch een boete kon krijgen als de trekker niet verzekerd was. Ben bang dat je met een kenteken in de fuik loopt van de ambtenaren en dat je een hoop ellende op de hals haalt
+5
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @Fendt816:
Ik hoorde ook al dat er boeren niet aanmelden omdat je dan automatisch een boete kon krijgen als de trekker niet verzekerd was. Ben bang dat je met een kenteken in de fuik loopt van de ambtenaren en dat je een hoop ellende op de hals haalt

Ja, met een onverzekerde trekker de straat op gaan, dan haal je je geen ellende op de hals?
+1
Jannus
Quote Reactie van @Fendt816:
de trekker niet verzekerd was.

Als het om een trekker gaat die slechts op eigen terrein rijd hoef je hem niet te verzekeren maar je dient hem wel te schorsen bij de RDW en je hebt een kenteken wanneer je de trekker later evt verkoopt
JD3010
@Jannus Dat schorsen is ook niet gratis. En als je de verzekering voor de trekker te duur vindt, dan verkoop je die toch.
dexy
@Fendt816 De hele bedoeling van registreren is dat je trekker de weg op mag. Als je nooit met je trekker de weg op gaat, hoef je hem ook niet te registreren en valt er niets te schorsen.

Lees bij de RDW: "Iedereen die een land- of bosbouwtrekker, motorrijtuig met beperkte snelheid (MMBS), land- of bosbouwaanhangwagen of verwisselbaar getrokken uitrustingsstuk bezit, moet deze registreren. Dat moet voor 1 januari 2022 gebeuren, anders mogen ze de weg niet meer op."

bron: rdw.nl/particulier/nieuws/…
dexy
Je hoeft je voertuig niet te laten registreren als het voertuig niet breder is dan 130 cm. Voertuigen, smaller dan 1,3 meter zijn bijvoorbeeld: grasmaaiers, veegmachines, sneeuwschuivers en heftrucks.

Ik heb een kleine zitmaaier waarmee ik de berm aan de wegkant bijhoudt. Was de zitmaaier breder dan 1.3 meter dan had ik 'm ook moeten registreren.
dennisbouter
@dexy dat hangt niet alleen van die 1,30 af, snelheid, trekhaak, hefinrichting
Jpkd
Het is en blijft een overbodige controle maatregel opgezet door eu en alleen het verdienmodel van agrische sector verder onderdruk te zetten en de andere lidstaten van de eu zijn makke schapen die dit uitgevoerd hebben. als de sector massaal niet aan de regels gaan voldoen zijn dit niet noodzakelijke maatregelen om bv een kwalitatief een smaakvolle conference peer te telen werkt alleen de kostprijs omhoog men begint met een tractor en over 10jaar moeten alle pluktreinen geregistreerd worden. bezint eer ge begint
+3
cjw73
@Jpkd denk maar niet dat je er onderuit komt hoor. De meeste eu landen hebben het al jaren. En als je een nieuwe trekker koopt gaat het echt niet over de kosten van het kenteken hoor.
+1
diekman
@cjw73 gaat zodadelijk hetzelfde als met de emissie armevloeren. Je word alleen armer en het brengt niks.
+1
bas101
@JpkdDankzij de EU waar de grote Lidstaten als D en F de dienst uitmaken is Nederland verworden tot identiteitloze lidstaat dat zich de regels gaat aannemen zoals die in t buitenland gelden , na de acceptatie van de Euro waar de aanzicht van de munten zijn overgenomen van de Franse Franc en de biljetten van de Duitse Mark , t verdwijnen van de Nederlandse Gulden verloor NL weer een stukje van haar eigen identiteit , nu de kentekenplicht wordt opgedrongen door Brussel , wel begrijpelijk voor de moderne grote tractoren die 50kmh kunnen rijden met 50 TTM neemt NL gemakshalve maar de regels over zoals die in Duitsland gelden , tot 6 km h is vrijgesteld etc , in de nuller jaren met Camiel Eurlings aan t roer wimpelde men de kentekenplicht af omdat t eenvoudigweg te duur was , anders gezegd de hele registratie en administratieve rompslomp woog niet op wat er nadien evt te halen viel aan verkeersboetes als rood licht rijden te snel rijden etc.
Jpkd
Als de agrische sector burgerlijk ongehoorzaam is wordt de overbodige kenteken plicht niet ingevoerd Nederland mag als zelfstandig land zelf zijn eigen wetten uitvoeren
JD3010
@Jpkd Niemand verplicht je om het kenteken aan te vragen, je kan ook best zonder.
dexy
@JD3010 Maar registratie verplicht wel tot verzekeren en waarschijnlijk zal de verzekeringsmaatschappij om een kenteken vragen. Dus als je niet van plan bent om ooit met je trekker(tje) de weg op te gaan, kun je beter niet registreren. Uiteraard kan dat wel nadelig worden bij verkoop.
Tim-MF3080
Misshien een ontopic vraag maar hoe zit het nu dan als je als Belg bevoorbeeld een trekker aankoopt in NL die kenteken heeft. Ik heb men 3085 als Belg ook in NL gekocht en herinner me nog goed wat een gedoe het was om alles inorde te krijgen.
Bert353
@Tim-MF3080 Tenzij de Belgische keuring dwars blijft doen, (zoals ze de gewoonte hebben) word dat dus makkelijker.
Tim-MF3080
@Bert353 ja dat hoop ik ook.
weurding
@Tim-MF3080 een kenteken is nog geen keuring, in Duitsland ondergaan ze ook een technische keuring eer ze de weg op mogen
Tim-MF3080
@weurding Dat weet ik. Maar het gaat er om om de trekker in te schrijven. Naar de keuring moet je altijd gaan wil je de weg op.
Valtra man
@Tim-MF3080 gewoon zoals elke buitelandse trekker: eerst via de invoerder een homologatie, dan een keuring op papier, hiermee kan de verzekeraar je nrplaat aanvragen en dan dus de technische keuring met tractor. Is inderdad wat gedoe maar als je verzekeraar het gewend is gaat het wel redelijk vlot..
Tim-MF3080
@Valtra man Mm dan ging het bij mij met het laatste dus mis. Want ik heb er zelf voor moeten zorgen..
+1
Valtra man
@Tim-MF3080 het is voor veel verzekeraars in de haren krabben, want met auto’s is het net omgkeerd. Maar ik heb ook mijn miserie gekend met de Valtra, die kwam uit Oostenrijk. Achteraf bekeken was het niet moeilijk 😉
Onder het mom van veiligheid wordt kentekenplicht ingevoerd,gewoon dus weer een verdienmodel creèren en wordt na 2025 weer een melkkoe voor de overheid,heb je geen kenteken dan is jou landbouw voertuig onverkoopbaar,dus je moet wel!!!
+1
Valtra man
Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed wat hier zo het probleem rond is. Bij ons is het heel simpel: niet op de weg zonder nummerplaat, nummerplaat wordt enkel door verzekeraar uitgegeven.
Aanhangers krijgen gewoon de nr plaat van de trekker waar hij (het vaakst) aanhangt. Zodat die mee verzekerd is, bij aankoop worden ze in verkeer gebracht dmv een éénmalige technische keuring.

Wil je straks sneller dan 43km/h, dan moet je jaarlijks naar de keuring met je trekker/aanhanger. Is beetje normaal toch? Je wil toch geen trekkers/aanhangers met defecte verlichting of remmen aan hoge snelheid door het verkeer?

Wat dat verzekeren betreft kunnen we in BE overigens wel een trekker die “geschrapt” is, even enn nummerplaat van een gekeurde trekker ophangen. Dan moet je de verzekeraar wel op de hoogte brengen dat je trekker defect is en deze even ter vervanging voorziet. De politie kan je nog steeds een bekeuring geven, maar zie dit vaak door de vingers als de staat v voertuig ok is.
+2
mlkvhoudr
Uit commercieel oogpunt lijkt mij 3 tientjes uitgeven voor registratie en kentekenplaat de enigste juiste optie
Jpkd
Waarom moet er weer kosten gemaakt worden die niets met je product wat je teelt te maken heeft. Rendement op het geïnvesteerde vermogen 1%. Rendement ophef geïnvesteerde vermogen van verzekering of adviesdiensten altijd meer dan 30%
cjw73
@Jpkd dan moet je in de branche verder gaan.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
96
DEELNEMERS
42
WEERGAVES
0