Wat is het voordeel van de schuitemaker rapide tegenover andere wagens

Wat is nou eigenlijk het voordeel van de slepende pickup tegenover de stekende pickup? En wat zijn de nadelen eigenlijk?
DriveJohnDeere

Reacties

+1
CaseCS130
Slepende pick-up klapt hoger op waardoor je er minder last van hebt bij maïs rijden ermee. Ze hebben ook voor slepend gekozen omdat de rotor de andere kant opdraait dan de meeste andere merken.
Nadelen is minder zicht op de pick-up en je zit iets verder van je draaipunt af waardoor die in de bochten iets minder spoor volgt.
+2
Siete
@CaseCS130
Ik vind het onderhoud ook een groot voordeel. Pick Up naar beneden en je kunt meteen bij de tanden. Hoeft nooit de schildjes er af te halen. Verder idd met jou eens. Dat na deel voel ik niet zo zeer. Is een kwestie van even wennen.
DriveJohnDeere
@CaseCS130 ok is er ook een verschil qua snijkwaliteit en zwaar trekken?
+1
CaseCS130
@DriveJohnDeere qua pick-up niet. Over de wagens in zijn geheel is al heel veel gediscussieerd hier, zelfs afgelopen week nog. Via Google of de zoekfunctie kun je er heel veel over vinden hier op tf.
+1
rickboer blija
@DriveJohnDeere snijkwaliteit is bij vrijwel alle merken ondertussen wel in orde. Het verschil is vaak de minimale lengte die mogelijk is. Daarnaast heeft iedereen zijn voorkeuren. En ik denk dat mijn voorkeur ondertussen wel vrij duidelijk is
+1
overstekend wild
@DriveJohnDeere alle andere merken hebben lange messen waar door je door de rotatie van de invoerrotor meer een knippende beweging krijgt.

Schuitemaker perst het recht door een kort mes. Met natter gewas trekt dat zwaar en geeft snel vermoezing
+1
rickboer blija
Een groot voordeel van een slepende pick-up is dat je zoals @Siete zei makkelijk vij de pick-up tanden kan en de messen lekker makkelijk voorop de wagen zitten, en niet zoals bij de meeste wagens achterop de pickup. Mede daardoor zit de rotor meer onder de bak ipv voor de bak, wat er weer voor zorgt dat je overzicht voorop beter is.

Ik blijf van mening dat je voordat je iets koop de verschillende wagens op demo moet heb voordat je iets aanschaft
+1
930triplemaaier
De messen kun je staand verwisselen.
Fatsoenlijk oplegdruk
Kortere bouw ten opzichte van de concurrentie
Bouw van de wagen is recht toe recht aan.
Geen merkspecifieke onderdelen kwa lagers en dergelijke
+7
Ruben-Wind
Wat ik een beetje raar vind bij die wagens is dat de ene er bij zweert en de ander vind het helemaal niks😅
+5
rickboer blija
@Ruben-Wind zoals wel vaker langs komt hier op tf is dat de dealerondersteuning zeer belangrijk is. Ik weet dat er duitse bedrijven zijn die meinderts laten komen voor het onderhoud van de ladewagens
+1
deJong
@rickboer blija

De specialisten👌
+2
@Ruben-Wind die discussies zijn toch precies hetzelfde als het over Fendt trekkers of Lely melkrobots gaat?😅
overstekend wild
@Ruben-Wind omdat ze redelijk scherp geprijsd zijn en loonwerkers het wel degelijke wagens voor onder de hakselaar vinden.
jjthefrenchman
@overstekend wild schuitemakers wAren toch juist flink duurder?
rickboer blija
@jjthefrenchman niet meer blijkbaar, loonwerker zei dat ze 1 van de goedkopere waren @overstekend wild dat ben ik niet met je eens, loonwerker hier in de buurt draait al meer dan 20 jaar met sr en die hebben past 4 jaar geleden een hakselaar gekocht
+3
@rickboer blija hadden ze vantevoren bedacht 😛
‘Als de Invoer versleten is kopen we een hakselaar en kunnen we nog 15 jaar’
+1
mike_v
Quote Reactie van @Ruben-Wind:
de ene er bij zweert en de ander vind het helemaal niks

"wat de boer niet kent, dat vreet hij niet"

Anders gezegd; Vele hier zijn merkenblind.
+6
mdoornekamp
Pick up is niks mis mee. Goed bodem volgend en minder kans op schade dan een stekende pick up. Snijden is tegenwoordig overal wel goed. Hoewel pottinger en Strautmann iets korter kunnen snijden. Mits de messen goed scherp zijn. Schuitemaker zijn degelijke wagens die weinig onderhoud vragen. bediening is simpel. Er kan weinig fout gaan.

Nadeel is de mes beveiliging met 1 balk ( of 3 segmenten) waardoor je vaker mesbreuk hebt. En Schuitemaker trekt gewoon iets zwaarder. Vooral onder slechtere omstandigheden. En dan is capaciteit juist gewenst. Dat droge hooi krijgen alle wagens er wel in.

Ik rij zelf jonge Strautmann wagens. En daar zal niet gauw verandering in komen. Lichter trekken en scherpe aanschaf prijzen ( nieuw) passen goed in mijn kosten/baten strategie.
+2
Fordje4600
@mdoornekamp daarom hebben wij ook strautmann, willen niet weer anders
+9
Fendt926Driver
Hier duidelijk schuitemaker omdat die net zo veel uren onder de hakselaar loopt dan dat er mee geraapt wordt.
En schuitemaker de stevigste bakopbouw heeft.
En een schuitemaker kun je eindeloos repareren/ onderdelen vernieuwen.

Ken verder geen merken waar ze met raapwagens van 25 jaar oud nog gewoon meedraaien in loonwerk
+1
claasfendt
Met nat gras willen ze nog wel eens balletjes maken die je later voor het voerhek terug vind dat gaat met andere merken beter
Siete
@claasfendt
Vooral de oudere wagens idd. En dan vooral bij door persen. Nieuwe is een stuk beter. 🙂
930triplemaaier
@Siete dat wil een strautman ook wel. En een strautman en alle andere merken trekken zwaar in vochtig waterrijk najaarsgras. Dan moet je juist voldoende vermogen hebben en niet tot de rand toe vol persen
+1
overstekend wild
@930triplemaaier toch vermoezen die merken met lange messen duidelijk minder. Veevoer adviseurs weten allemaal wat schuitemaker propjes zijn. Die 100 125 140 serie kunnen amper met alle messen er in rijden omdat het dan totaal niet laad
deJong
@overstekend wild

Dat kan, maar dan moet je ook goed naar de staat van de machine kijken.

Gewoon zorgen dat die wagen in goede conditie is. als de ruif verdrukt is of de messen te los op de bal zitten laden ze ook voor geen meter.

de flow van het gras tijdens het laden is ook belangrijk. Genoeg pks ervoor en doorknallen met kleinere wiersen en pittig gewas. zodat het er mooi doorgaat, zit de rotor steeds maar wat gras tussen de messen te drukken krijg je ook propjes van.
930triplemaaier
@deJong idd voldoende vermogen is ook belangrijk. Als je geen snelheid kunt maken gaat het ook vermoezen doordat elke 2 of 3e kam maar gras mee neemt maar het gras in de wagen wel op elke kam naar beneden valt en weer omhoog gedrukt wordt.
Ook wordt het nut van messen slijpen nog wel eens onderschat
rickboer blija
@930triplemaaier hier elke snede de messen draaien, en halverwege het seizoen een keer slijpen. Naast het scherphouden van de messen blijkt de hoek ook belangrijk te zijn. Wij hebben een slijptafel gemaakt en die afgesteld op een set nieuwe messe
930triplemaaier
@rickboer blija hoeveel ha doe je dan
rickboer blija
@930triplemaaier 35 ha thuis, 85 a 90 samen met de collegaboer. En soms nog wat uurtjes bij de loonwerkee, maar dat wisseld nogal
+1
930triplemaaier
@rickboer blija er zijn loonwerkers die ze na elke volle dag slijpen en halverwege de dag de dubbelzijdige messen omdraaien.
+1
rickboer blija
@930triplemaaier doet onze loonwerker idd ook, die heeft een eigen slijpbank gemaakt waar hij 10 messen per keer automatisch op kan slijpen
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!