Ervaringen / waar op letten hefmast achter tractor

Hallo TF ers , ik heb hier al jaren een hefmast werkloos liggen , deze wil ik achter mn Vevey 587 oldtimer tractor , die ik hier laatst voorstelde, monteren ; voordat ik een hoop gemier en gemartel met t monteren op de hals haal vraag ik mij t rendement er van af : m.a.w wat kun je mee tillen , de tractor weegt zelf 1800kg , heb ik t goed als ik denk dat je ca, de helft van t gewicht van de tractor in de hef kunt hangen? , de hefmast zelf weegt zo'n 4 a 500 kg , dan blijft er slechts 400kg aan til gewicht op de vorken over , dan nog de vraag betreft de olievoorraad , de voorraad tank op tractor bedraagt 8.5 ltr , de hefcilinder zelf vraagt ca 3 ltr , tel daarbij 1 ltr voor de slangen en ventielenblok , heb je 4 ltr nodig , dit zou betekenen dat je een extra tank moet plaatsen ? Er worden wel zwaardere achterbanden gemonteerd 14 9-28 6ply ipv de 12,4-28 , 6 ply mss net aan de lichte kant ? Hoor graag wat de ervaringen zijn

Deel dit topic

bas101

Reacties

+6
Clayson M80
Hefmast en achter ruit van cabine zijn grote vijanden
bas101
@Clayson M80 achterruit niet aanwezig op tractor uit jaren 50 , lekker makkelijk cabrio bedienen van de hefmast
+1
Clayson M80
@bas101 is mij al 2 x overkomen ,nieuwe achterruit € 125,00
Jpkd
Vevey trekker nog nooit van gehoord welk bouwjaar
bas101
@Jpkd 1958 , kun je hier gewoon opzoeken in de zoekbalk .
bas101
@bas101 Vevey 587R

(klik om te vergroten)

+1
Pauls
De olie voorraad voor de slangen is slechts eenmalig, dus keertje bij vullen, en je zal de hefmast toch niet permanent hoog laten staan als de trekker draait, dus extra olie bakje is volgens mij niet nodig. Als je zo'n 400 kg kan heffen, is al makkelijker als zelf heffen. De vraag is eerder wat wil je ermee transporteren, en hoe ver naar achter zit dan het gewicht, want de gegevens die je vind is gerekend gewicht op de hefkogels, en 1 m naar achter daalt het hefgewicht aanzienlijk. Ook is er reële kans dat de trekker gaat steigeren, als je vooruit wil rijden, dus frontgewichtje kan leuk zijn. Moet je de hefmast nog (ver)bouwen probeer dan de hefkogels zover als mogelijk naar achter te monteren, elke cm is winst.
bas101
@Pauls idd 400kg heffen is al makkelijker als zelf beuren ,h eb gerekend 150cm naar achteren hefmast zit 90cm achter achteras plus de helft van de lengte van de vorken , want daar is t middelpunt lading , is 60cm maakt 150 cm , tractor is zelf 3 mrt lang , als je daar kracht maal arm rekent kwam ik uit op die 900kg totaalgewicht.
+1
deutzisthebest
Het hefvermogen valt denk ik tegen met 400 op de vorken. Hoe hoger je de last haalt hoe meer de trekker de neiging heeft te steigeren.
Ik kan met mijn deutz d4006 net aan met frontgewichten 400kg tillen. Dan is ie knap wiebelig en meer doet de hef niet.
bas101
@deutzisthebest had al zo'n vermoeden , nadeel van Deutz is dat ze voor erg licht vanwege de luchtgekoelde motoren.
+2
BvdD
Zorg er voor dat je de aanspanning naast de mast maakt. En niet er voor. Dat scheelt veel hefvermogen. Ook zie je wel eens een apparte as onder de mast zelf. Dan kan je enorm veel tillen. Alleen kan je dan enkel rechtdoor rijden.

Ook iets om over na te denken is de blokkering naar boven. Een beugel op de trekker of een blokkering op je hefstangen is wel aan te raden. Als je met de mast omhoog moet remmen kan de mast over de trekker heen vallen. Omdat een oude hef meestal enkelwerkend is
bas101
@BvdD accoord , maar ieder weldenkend mens rijdt vooruit met de last zo laag mogelijk in de hef , je heft de lading pas als je m achteruit op zolder of op de vrachtauto of aanhanger wilt zetten.
Jeroen-ford
@bas101 maar met een wiel onder de hefmast kun je de volledige capaciteit van de hefmast benutten alleen wel rechtuit
BvdD
@bas101 als het niet mis kan gaan. Gaat het ook niet mis. Er is al eens iemand overleden op zo'n manier
+1
wilbertkw
@bas101 maar als je de as onder de hefmast hebt kun je veel meer tillen omdat deze dan niet in de hef hangt maar gewoon op de wielen rust en dus de capaciteit van de cilinder bepaald hoeveel je tilt. Vroeger ook gehad en met bochten rekening houdend kan wel. Hefmast in de 3 punt en dan mast hoog is minder stabiel en zeker als de hef speling heeft. Is wel een aandachtspunt punt. Heftruck heeft de mast star met 4 punten aan de heftruck dus veel stabieler
Krispax
Ik denk dat je trekker te licht gaat zijn om er veel mee te heffen. Onze hefmast is 1 keer uitschuifbaar wel met side shift (100kg extra) en schat dat ik een 500kg kan pakken met een 3 tons trekker.
bas101
@Krispax valt dan ook tegen
+2
yoohan
Als je de trekker alleen maar voor de hefmast wilt gebruiken, dan kun je overwegen om hem in een vast frame te hangen zo kort mogelijk op de trekker. Dus in plaats van in de hef. Wil je hem toch in de hef dan zou je de trekstangen nog in kunnen korten, zodat hij ook dichter op de trekker hangt.

Daarnaast zou ik altijd een hydraulische topstang monteren, dat geeft zoveel praktisch werkgemak met een hefmast.
+1
Kees2030
Ik heb zelf een hefmast van een 1,5 tons heftruck passend aan mijn trekker gemaakt. Dus niet echt een lichte mast. Voor in de neus een moederblok met 6 gewichten, totaal 320KG. Pakt nu ca 800KG, maar wordt dan wel wat licht voor.
Voor plezierig werken met een hefmast, is een hydraulische topstang een must.
Vergeet niet om een degelijke parkeersteun te maken. Ik kan mijn mast neerzetten waar ik wil. Vaak zie je bij die zelfbouw dat ze hem alleen weg kunnen zetten als hij ergens tegenaan staat.
Jeroen-ford
En een hydraulische topstang met gestuurde terugslagklep
Bert353
@Jeroen-ford waar dient die gestuurde terugslagklep voor dan?
Jeroen-ford
@Bert353 als hij wat lekt in de ventielen zakt hij niet zomaar achterover maar word vastgehouden
Bert353
@Jeroen-ford Aha, een kennis bood mij voor datzelfde doel een gewone hydrauliekcilinder aan.
+1
Kees2030
@Bert353
Terugslagklep zorgt er ook voor, dat wanneer er een slang knapt van de topstang, dat de cilinder blijft staan en niet uit zakt. Werkt dus als slangbreuk ventiel.
+1
Huib Chardon
Ik heb een zware 3-traps hefmast achter een Fiat 450 en daar ook nog een balenklem in. Gaat op zich prima. Heb een voorlader als contragewicht en de heflatten onderling verbonden met een spanner om te voorkomen dat ze uitbuigen. Eerst de hef omhoog en daarna moet de hefmast het werk doen. Ik doe nooit meer dan 600kg en dan zeker niet hoog, want het gaat aardig zwabberen. Een zwaardere trekker is beter voor je gemoedsrust.
Clayson M80
Ik had mijn hefmast achter een Landini 6880 6 gewichten van 40 kg voor op
tilt gemakkelijk 1000 kg ( 50 zakjes van 20 kg aardappelen)
de 8880 tilde dat met een hefbokje in de hef inrichting
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!