Hoe warm mogen assen van een trailer worden tijdens het rijden?

Vandaag de temperatuur van de assen van een trailer nagemeten. Deze liep van 2 assen aanzienlijk hoger op dan van de andere 2 assen bij 15 minuten rijden op 40 km/u. Nu is de vraag: Hoe warm mogen assen worden?
deufi

Reacties

+1
Jpkd
Assen moet met je handen geruime tijd op naafdop of remtrommel kunnen houden lukt dat niet wiel opkrikken en alles controleren
+1
assink
Boven een graad of 50 verliest het standaard vet z'n smerende werking in ieder geval.
Dus dan vinden de lagers het vaak al niet leuk meer.
deufi
2 assen gingen boven de 60 graden uit. Dat lijkt mij niet goed.
+1
MaxxuM4ever
Zijn alle Assen geremd of waren de geremde Assen warmer dan de ongeremde?
+1
deufi
@MaxxuM4ever het is een tandem onderstel. Alle assen zijn geremd. De ene kant wordt de vooras veel warmer. De andere kant de achteras.
+1
EA_MF
@deufi star tandem of gestuurd? Kan in ieder geval geen kwaad om de naafdoppen er eens af te halen en te kijken hoe het vet er uit ziet denk ik.
+2
deufi
@EA_MF star tandem. Gaan eerst starten met de remmen. Kijken of die wel goed los komen.
Jpkd
Assen te warm is gevaarlijk voor andere verkeers deelnemers niet verder rijden eerst door een vakman laten controleren dit geldt ook voor agrarische loonwerkers met zeer onervaren bestuurders
+6
MaxxuM4ever
@Jpkd die gaan toch niet onder het rijden met hun handen aan jouw Assen voelen?
+11
Deutz-Fahr-Rijder
@MaxxuM4ever laat gaan, die beste man loopt overal vreemd te roeptoeteren en dat laatste stukje over die jonge jongens gaat totaal niet over dit topic.
+3
Fordje4600
@Jpkd namens alle jonge loonwerkers/boeren/trekkerchauffeurs bedankt voor je vooroordeel. Wanneer is een chauffeur ervaren volgens jou? Na 5000 uur ervaring op een trekker of als een chauffeur 30 jaar is geweest?
+12
MaxxuM4ever
@Fordje4600 ha, je wil niet weten wat mijn vader nog aan schade rijdt met 60 jaar ervaring.
+4
zettelmeyer
@MaxxuM4ever dat herken ik. Maar daar hebben ze het excuus ouderdom weer voor uit gevonden
+1
ronald-deutz-fahr
@zettelmeyer ‘vroeger waren de spullen nog niet zo groot, toen was het veel overzichtelijker’ 😛
new holland koen
@Fordje4600 Daarbij, iedereen is ooit onervaren geweest, ervaring komt niet aanwaaien!
Pieter Buren
@Fordje4600 Zo denkt de rijksoverheid er over.
Quote:
U bent een ervaren bestuurder als u meer dan 5 jaar in bezit bent van uw rijbewijs.

Maar als je je trekkerrijbewijs (of brommerrijbewijs) op je 16e of 17e haalt, ben je 7 jaar beginnend bestuurder, dus na 7 jaar een ervaren bestuurder...

Bron: rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/…
+2
roscho
Quote Reactie van @Pieter Buren:
als je je trekkerrijbewijs (of brommerrijbewijs) op je 16e of 17e haalt, ben je 7 jaar beginnend bestuurder

Op zich wel logisch, gezien de veelvoud aan landbouwmachines die er rondrijden.
Maar wat ik niet vind kloppen is dat, ook al rijd je na het behalen van je trekkerrijbewijs nooit meer op de trekker, je toch na 7 jaar ervaren bestuurder bent. Dus een ervaren bestuurder zonder ervaring.... 😄
Fordje4600
@Pieter Buren mij is 3jaar geleden verteld dat een trekker rijbewijs wel mee telt, dus zou ik over 2 jaar ervaren bestuurder zijn. Dat was zo omdat er ook omgekeurde auto's rond reden.
+1
Pieter Buren
@Fordje4600 cbr.nl/nl/rijbewijs-halen/…

Hiet staat dat je op je 16e met het T rijbewijs 7 jaar beginnend bestuurder bent tenzij je op je 17e het autorijbewijs haalt.
+7
ronald-deutz-fahr
@Jpkd ik vind jouw echt een waardevolle bijdrage leveren aan tractorfan. Wees vooral trots 👍🏻
+2
wim-same
@Jpkd Dan ben jij een zeer ervaren wielrenner zeker.
+1
Hannesman
@Jpkd Zeer betrouwbaar en onderbouwd... Neem anders gewoon een abonnement op Libelle en laat die jonge Heren & Dames gewoon hun (vakantie) werk doen. Er is er wel eens een in het nieuws met een ongelukje, alleen zit je dan meestal in de "nieuws komkommer periode" . En schijft men graag sensatie... en over de rare inhaalpogingen van mede weggebruikers maar gezwegen.
+3
Rokus
Als er veel geremd word, worden je naven altijd wel stuk warmer normaal gesproken moet je je handen er gewoon op kunnen houden! Maar stelt weinig voor om je wiellagers te checken op voldoende vet en speling! Zou evt ook kunnen dat de remmen zomaar iets aanlopen dan worden ze goed warm van!
+2
deufi
Vandaag opnieuw getest. Remmen worden niet warm, twee assen echter wel. Rond 65 a 70 graden met de laser thermometer na 15 minuten na rijden. Kan mijn hand er niet ophouden. De andere 2 assen worden amper 40 graden. Volgende stap is de lagers checken.
+1
bas101
@deufi denk dat je met assen de uiteinden van de assen bedoeld om precies te zijn lagerdoppen of naven , deze mogen handwarm worden , heb je naven met naafreductie dan zullen die warmer worden als handwarm zeg ong 60 graden , de assen zelf zullen gewoon koud blijven , ik vermoed dat je lagers te strak staan afgesteld of drooggelopen zijn .
MaxxuM4ever
En zijn alle banden even warm na een kwartier rijden of zijn de banden van de warme naven ook een stuk warmer?
Jan mf6465
Na 15min rijden mogen lagers echt geen 70 graden worden. Dan moeten je lagers ofwel stik droog zijn of echt versleten. Ik zou de wielen wat warm worden de naafmoer tegen draaien en halve slag terug los en van vers vet voorzien. Als je dan met het wiel rond draait mag de lager niet ratelen. Als het wel een ratelend geluid maakt vervang je de lagers maar, dan zijn ze versleten.
roscho
Quote Reactie van @Jan mf6465:
ofwel stik droog zijn of echt versleten

... ofwel er zitten conische lagers in die te strak gesteld zijn. In dat geval zal het lager door de warmte nog uitzetten, waardoor alles nog zwaarder gaat lopen en dus nóg warmer wordt. Met wat pech loopt de boel compleet vast en breekt de asstomp af.
Remedie: draai het lager los, vul met nieuw vet. Draai dan de moer aan tot het wiel zwaarder begint te lopen. Draai dan de moer een kwartslag terug en evt. nog iets om de splitpen door het dichtstbijzijnde gat te krijgen.
bas101
@roscho of de meuk vliegt in brand zoals je dat bij vrachtauto's op de snelweg wel eens ziet
+2
Jan mf6465
@roscho
Een conische lager wat te strak aangedraaid is krijg je met moeite rondgedraaid als het wiel van de grond is. Ik denk wel dat er conische lagers in de as zitten. Dat is toch bijna altijd het geval bij zware assen voor zover ik weet.
930triplemaaier
@Jan mf6465 klopt zijn altijd conisch
deufi
@Jan mf6465 dat klopt, dat was ook het geval.
deufi
@MaxxuM4ever De banden zelf heb ik niet gemeten, gaan we vandaag nog even doen.
@Jan mf6465 Dat lijkt mij inderdaad ook niet met 15 minuten en een lege kar. Het zijn nieuwe assen, dus versleten kunnen ze niet zijn. Mogelijk is de naafmoer de oplossing, gaan we bekijken.
Dank voor het meedenken.
+2
Bert353
Als het nieuwe assen zijn, zouden de lagers misschien verkeerd afgesteld kunnen zijn? (vacantiewerkertje? :-)))
ardpassat
@Bert353 waarschijnlijk een heel onervaren vakantiewerkertje 😃
deufi
@Bert353 dat was inderdaad het geval.
+1
Bert353
@deufi fijn dat je even terugkoppelt!
ardpassat
Misschien even kijken welk merk assen het zijn, bij sommige moet je de kroonmoer op een bepaald moment vastzetten
930triplemaaier
Controleer of de remmen niet aanlopen. Als dit gebeurt kan het dat gigantisch uitstralen naar de naaf.
Dit kun je controleren door de temp van de remschijven/remtrommels te controleren. En is de remvertraging van alle wielen wel hetzelfde?
Als je wil de wiellagers wil controleren moet je even elk wiel van de grond af tillen en dan het wiel een slinger geven en dan luisteren of het lager lawaai maakt. Ook kun je dan controleren of de remmen aan lopen.
Bij remtrommels is het ook belangrijk dat de hevels waar de rembooster/remcilinder op zit allemaal ongeveer dezelfde slag maken.
bas101
@930triplemaaier dat is idd de beste methode , assen opkrikken en dan de wielen met de hand ronddraaien
deufi
@930triplemaaier nee de remmen liepen niet aan en werden ook niet warm. Ook gelijk gecontroleerd bij het openmaken.
+2
deufi
De oplossing is gevonden. Naaf moeren zaten veel te strak en ze waren vergeten vet in de lagers te doen. Alle lagere eruit gehad, vet erin gedaan en de moeren dit keer niet te strak erop gezet. Na testen werden de assen niet meer overdreven warm. Iedereen dank voor het meedenken!
MaxxuM4ever
@deufi het was een nieuwe wagen had je het ergens in een bericht over dacht ik. Was dit niet een garantie dingetje dan?
Jan mf6465
@deufi
Heb je de naven eraf genomen? Aan de binnenkant zit ook een lager. De kans is groot dat ze dat dan ook droog gemonteerd hebben. Ik zou sowieso de leverancier van de assen aanspreken. Lagers wat droog gelopen en heet geweest zijn hebben toch al wat geleden. Dat wil je niet bij een nieuwe as.
deufi
@Jan mf6465 @MaxxuM4ever is inderdaad garantie op de nieuwe assen. Door leverancier open gemaakt en nagekeken. Zowel het binnen als het buiten lager waren ze op de fabriek erg zuinig geweest met vet, dat moest je bijna zoeken. Leverancier heeft assen fabriek inmiddels op aangesproken. Misschien wel een goed idee om ze een een paar setjes lagers extra bij te laten leveren mochten ze alsnog sneller kapot gaan tzt.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden temperatuur , assen en trailer geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!