Agria tweetakt diesel starten

Agria 1900d tweetakt diesel met de hand starten. Volgens startprocedure moet na een aantal keer rondslingeren zonder compressie de lonthouder met lont in de kop geschroefd worden. Dan vervolgens gashendel volgas, vervolgens de startknop uittrekken. Dan zou de startknop uit moeten blijven staan, vervolgens slingeren.

Het eerste probleem is dat de startknop niet uit blijft staan (ik heb meerdere standen geprobeerd, gashendel dicht, half of open . Bij geen enkele stand blijft de startknop uit. Vervolgens slingeren is het onmogelijk met de hand door de compressie te draaien. (Dit komt waarschijnlijk omdat de startknop niet uit blijft staan)

Voor het starten heb ik een aantal dingen gedaan:
Diesel vervangen en ontlucht, volgens handleiding vanaf tank, dieselfilter, leiding tot inspuitpomp. Alleen op de dieselpomp heb ik niet de wartel van de hogedrukleiding losgeschroefd. Wel de blinddop hierop.

Al met al weinig succes. Ik zoek wat ervaring met tweetakt diesels , dit is de JLO660d.

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Diesel vervangen en ontluchten

(klik om te vergroten)

Startknop omcirkeld

Reacties

Jpkd
Volgens mij moet er iets opzitten bv kleppenlichter die compressie verlaagt dan controleren of verstuiver diesel krijgt geen diesel loopt hij nimmer
Jpkd
Is deze aria nog uit de marshal hulp 1950
Gerrit4
@Jpkd zou kunnen, maar denk net iets later , rond '56-'58
Jpkd
Foutje bedankt moet zijn agria
+1
renault 89
2 takt diesel kun je niet rondslingeren ook geen compressie verminderen want heeft geen kleppen die krijgt op een krukas omwenteling zowel arbeidsslag als ook uitlaatslag zonder lont rond draaien inderdaad dan komt er diesel op de zuiger dan lont er in draaien daarna met slinger tegen compressie aan draaien dan met slinger wat op en neer "schommelen " en dan met een ruk door de compressie trekken dit valt niet mee in het begin denk ook aan je duimen houd de duim naast de wijsvinger en niet om de slinger (ivm terugslaan)
veel succes maar valt zeker bij goede compressie niet altijd mee
Gerrit4
Dank voor de info, geen decompressie dus. Dan vermoed ik dat met de startknop uitgetrokken meer diesel wordt ingespoten. Dan blijft nog steeds de vraag of die knop geactiveerd moet zijn om te kunnen starten..
fiatfan
Ik heb dezelfde, mij lukt het in het begin ook niet. maar je moet op youtube wat filmpjes zoeken. volgens het boekje idd een heel aantal keer zonder de lonthouder slingeren, wel iets van 15 keer of zo. dan de lont erin. dan nog een keer of 2, 3 langzaam rond, door de compressie heen, en dan hoef je met het starten niet rond. een kwart slag tegen de compressie in en hij loopt!
fiatfan
En als hij al wat warm is door het vergeefs proberen, dan blijft de koudstartknop niet uit omhoog staan. dus met koude motor, gashendel geheel open, dan moet de koudstart omhoog blijven. als die dat niet doet zit je pomp vast denk ik...
Gerrit4
@fiatfan dank voor tips. Ga het brandstof circuit (nogmaals) ontluchten en checken of de Bosch pomp genoeg brandstof geeft. Heb jij die pomp al een keer los gehad en toevallig wat foto's hiervan?
fiatfan
@Gerrit4 nee niet los gehad
renault 89
@Gerrit4 hallo op de foto van fiat fan is onder de slinger een deksel zichtbaar als deze is verwijderd kun je zien of er een starter krans op het vliegwiel zit .als dit zo is kun je mogelijk een start motor plaatsen ik dacht dat van een oude opel (kadett) hier op past.wel moet je dan ook de compressie kunnen verlagen , anders krijgt startmotor de motor niet draaiend
Gerrit4
@renault 89 op deze Agria zat een startmotor, maar eraf gehaald. Was origineel. Zie foto. Ik denk dat ik hem weg laat, geen accu nodig. Misschien nog eens over nadenken..

(klik om te vergroten)

Originele startmotor
Gerrit4
@renault 89 maar wel een goede tip. De originele startmotor laten reviseren zou 240 euro kosten volgens lokaal bedrijf , was relais en nog iets. Anker was nog goed. Dus dat vond ik wel erg kostbaar.
Dpower
Loopt hij al ?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!