Mesttank, enkelas of tandem?

Beste prikkers,

Wij zijn aan het oriënteren voor een andere mesttank. We hebben nu een 7m3 enkelas op 850/50 r30,5 en hebben veengrond met een klein ‘knippig’ kleidekje. Het land hebben we rond de boerderij liggen.

Wij denken nu aan een 9m3 tank, dat is voor onze grond wel redelijk de max. Maar ik vind de keuze voor enkelas met 1050/50 r32 of tandem met 800/45 r26,5 nogal lastig.

Op veen moet je de tank altijd omhoog trekken. Daardoor trekt een enkelas met hoge band denk ik lichter. Daarentegen verdeelt tandem het gewicht beter en krijg je denk ik minder druk op de m2 waardoor je weer minder ver in het veen wegzakt. Maar bij nattere omstandigheden smeert het tweede wiel van het tandem weer precies door het eerste spoor van het eerste wiel. Tandem rijdt makkelijker op een lage druk dan die grote wielen van de enkelas.

Ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen en ideeën.

Deel dit topic

Reacties

+10
Noorderling
Huiskavel laten sleepslangen. Als je dat goed voor elkaar hebt kun je er amper zelf voor rijden, desnoods laat je de afgeschreven tank in de hoek staan voor in de zomer of een onrendabel perceeltje voor de sleepslang.
@Noorderling @Wjattel wil ik wel even op aanhaken. Geen idee wat voor draagkrachtige veengrond hij heeft. Maar spreek hier even vanuit ons geval. Ook klein beetje (knip) klei op veen. Alleen een tochtsloot dwars door alle percelen heen(
+1
40cm peil) En waarvan dan 60% van de kavel met de kopakker op de tochtsloot.
Sleepslang is zeker mooi maar werkt hier vaak nadeling op die specifieke percelen omdat hij bij het wenden kuilen maakt op de kopakker langs de tochtsloot bij vochtig(er) land. ( wat het hier toch vaak lang is in het voorjaar) Hebben geïnvesteerd in lage druk banden bij de tank (800/45 r 26,5 zie profiel desnoods) je ziet in het voorjaar wel iets waar je gereden hebt. Maar op die specifieke percelen waar ik het over had hebben we alleen iets opbrengst derving op de kopakker langs de tochtsloot. En 0,0 sporen of kapot gereden akkers. Dat is voor ons toch wel de redenen om dan maar zelf te rijden. Niks te nadelen van een sleepslang of loonwerker of kosten kwestie. Meer een bedrijfs specifieke overweging die hier werkt

Geen idee wat er mis ging maar wilde niet in 1 bericht staan
Wjattel
@Noorderling met veel weidegang en stalvoeren is dit niet praktisch. Ook de afhankelijkheid vd loonwerker is een punt. Maar voor het beste voor de grond ben ik het zeker met je eens.
Noorderling
@Wjattel
Dat klopt, het is vaak eem compromis.
Zou ook een 2/3 kunnen laten doen, vooral in het voorjaar en na eerste snede. En dan de rest nog wat door rommelen met eigen lichte tank.

Zit zelf ook te dubben. Helemaal zonder tank kan ik ook niet. Maar denk dat er toch dat er nog wel wat opbrengst te halen is.

500 kilo drogestof extra keer 15cent extra opbrengst kun je ook een 30kuub voor laten uitrijden.
+2
arjanvw
@Wjattel met de hedendaagse sleepslang combinaties ga jij het winnen met een 9m3 tank op 1050 banden, multi-wheel of tandem met brede hoge banden. De sleepslang is van oorsprong bedacht om met een lichte machine te kunnen bemesten. Zijn tegenwoordig wel weer lichtere boeren combinaties te krijgen. Maar voor de loonwerkers is het een machine die zoveel mogelijk mest per uur moet verpompen. De bemesters zijn zwaar met schijven erin en trekkers staan veelal op 'slechts' 900 banden. Zijn er ook die 2 haspels voorop hebben. Dan moet je ook niet onderschatten wat voor kracht het vraagt om de slang te trekken. Ook krijg je de mestkelders nooit schoon leeg. Bij een tankvheeft het de tijd om naar het zuiggat te zakken. Als je de tijd hebt, gewoon lekker zelf bemesten. Terug te komen op je vraag, ben niet bekend met veengrond. Zelf hebben we klei. Onze tank is 12,5m3 op 1050 banden, als we een andere zouden kopen wordt het een multi-wheel of kunstof tank op tandem met schuifas.
Noorderling
@arjanvw
Qua bodemdruk niet. Ik denk netto schade en rijsporen wel.
Geen kopakkers kapot, bemest 12meter in plaats van ca de helft. Kan in het voorjaar net 1 slag maken om 30kuub te geven en moet dan al weer leeg door het land terug rijden. Denk dat ik met sleepslang 1/3 van de rijsporen over houdt vergeleken met tank. Vind dat je de rijsporen toch lang terug kunt zien in je gras.
Rokus
@Noorderling En een betere benutting van de mest vooral in de zomer omdat je behoorlijk water bij kan mengen. Hier vragen de boeren zelf om gewoon half om half te rijden als het warm is!
arjanvw
@Noorderling iedere situatie is anders. Misschien kijk ik teveel naar onze eigen situatie. Waar we dammen hebben liggen ze op 60 mtr en voor de rest kunnen we overal weg. 8mtr bemester en dan 35m3 op één baan. Met eigen tank moet je ook gewoon de banden goed voor elkaar hebben. Elke meter die je rijdt wordt je lichter. Buiten het voorjaar om moet je nog steeds mest blijven rijden, de vrijheid/flexibiliteit en voor de kosten is het interessant om zelf een tank te hebben. Er vanuit gaande dat arbeid geen probleem is.
Noorderling
@arjanvw
Rij alles zelf ook nog weg, tijd is een voor en nadeel. je kunt wat vangen, maar een week rijden tussen de rest van het werk door is ook zomaar nodig. Kan als het moet op 1,2bar rondom rijden, als je ergens aan toegeeft is het sowieso al gauw te duur om iets zelf te doen, je moet het inderdaad goed doen of niet doen.

Maar als ik prijzen hoor van collega's waar het op blokken van 10-20hectare er voor 1,70 per kuub op ligt en je alleen voor afschrijving en onderhoud en banden van tank en bemester bijna een euro nodig bent. Trekker 40euro zit je ook zo op een euro en moet er nog iemand op.

Oud spul wat in een paar hectare doet schrijft op den duur niet meer af. Als je wat wilt doen op een dag met strak resultaat vallen de kosten mij nog niet altijd mee. Worden toch al gauw flink wat uren gemaakt in de mest en dan is een trekker wel een paar jaar eerder af.
arjanvw
@Noorderling dat zijn ook wel extreem lage prijzen, hier in de buurt zijn het ook grote percelen maar dat gaat over de 2,-. Bijkomend voordeel is ook je investeringsaftrek en belastingdruk. Als je de machine koopt in een goed jaar, krijg je ook geen dikke rekening in een slecht jaar. Stel je tank wordt ouder kan je ook bv de 1e snede laten doen en de rest zelf. Voor ieder een eigen afweging..
+1
Rokus
@arjanvw tja moet zeggen wij zitten ook op het veen met kleine percelen en veel water, bij een nat voorjaar is de sleepslang de enige manier om de mest erop te krijgen (hier rijden de loonwerkers nog gewoon met redelijke normale combinatie's steeds meer met schijven omdat je er bijna niet meer aan ontkomt! Onze combi's wegen 13a14ton op 900 en dan op hele lage druk kan de tank in deze omgeving niet tegen op)
bio boer
@arjanvw ik heb nog loonwerker met 9 meter sleepslang bemester pompt net zo veel per uur alleen kan die wat harder rijden alleen keer je wel vaker dat kost iets capiciteit de trekker met bemester rijd alleen met enkele lege haspel in de front hef heeft ook geen 200 pk
+1
arjanvw
@bio boer dat scheelt wel een hoop gewicht. Voor 20 jaar terug hebben we ook in een nat voorjaar laten sleepslangen, trekker stond rondom op dubbellucht 2x 54 cm en achter 2 x 65 cm , dat liep fantastisch. Door regelgeving en breedte van de machine is dat niet meer mogelijk, maar er is door de loop van de jaren vooral ingezet op capaciteit. Daardoor is alles ook zwaarder geworden en gaat dan zijn doel voorbij in mijn ogen..
Wjattel
@arjanvw Ik denk dat de sleepslangcombinatie van ons loonbedrijf al wel 15 ton weegt. Misschien nog wel meer. Ook nog een fronttank haspel voorop. Wel capaciteit en rijdt ook wel met luchtwissel, maar toch een enorm totaalgewicht.

Jij kiest dus niet weer voor enkelas met 1050 als je weer moet. Wat is daarvan de reden?
arjanvw
@Wjattel Voor een 9m3 tank zou ik het geen probleem vinden. 12,5m3 is aan de grote kant wil je ver terug in druk. Ook een nadeel van 1050 is dat ze bij lage druk hol gaan lopen. Je kunt het aan het slijtage beeld wel zien dat ze aan de zijkanten bijna glad worden en middenin zit nog genoeg. Zou liever voor 4 op een rij gaan. We hebben vorig jaar de bemester ingeruild vanwege de regelgeving, toen ook overwogen om hele set in te ruilen voor een multi-wheel maar het toe te betalen bedrag was mij te hoog.
+1
zettelmeyer
@arjanvw loonwerker hier had duport met 4 banden 710 op een rij. Super tank van 14 kuub. Toen kocht hij een kunstof tank van 14.5 kuub 1x late bemesten door hem en zijn naar andere loonwerker gegaan. Wat een sporen op nieuw ingezaaid land.
Laten nu de eerste 2 a 3 snedes sleepslangen met veel water erbij en later met een verveat. Kome we uit op zon 3 euro de kuub. Niet de goedkoopste loonwerker maar wel die het beste voorelkaar heeft in de buurt en dat zie je duidelijk terug in gras groei.
Mestrijden zelf vind ik mooi werk om te doen alleen moet ik te veel investeren om het zelfde resultaat te halen als de loonwerker en met 120 koeien alleen heb ik ook wel genoeg te doen
casejxu
@zettelmeyer poeh 3 euro voor een kuub water. Zelfs uit de kraan is het goedkoper. En zou bij jou wel anders zijn maar kan hier geen verschil ontdekken van dat water.
zettelmeyer
@casejxu alleen de mest word gerekend.... dus doe je 15 kuub mest en 10 water dan moet je alleen die 15 te betalen
casejxu
@zettelmeyer dan is t nog 1 a 1,5 euro....voor wel 2mm "regen"
grös
@casejxu
Om het voor het water te doen is het wel duur ja, maar je kunt hier vaak eens niet zien dat ze geweest zijn te bemesten, in een droog voorjaar. Heb ook gezien 1 deed de volgende dag later de koeien er al in.. Maar die prijzen die ik lees van 1,50 hebben wij ook, maar dan komt er nog wel opstartkosten en een uurtarief bij, maar misschien loopt die sleepslangtrekker ook op water ?
casejxu
@grös hier dus wel. En als het wat nat is komen ze bij ons met sleepslangen uit op n 3,5 a 4 per m3 mest in het voorjaar. Zal zomerdag 3 euro zijn. Met tank rijd ik voor nog geen 1 euro....
grös
@casejxu
Ja dat ben behoorlijke prijzen, heb hier wel redelijk mooie lange rechte kavels en goede mest, maar zit meestal tussen de 2,30 en 2,90, en 3e snee komt er een met de tank voor 2,60.
casejxu
@grös wij ook geen rare hoeken oid. Maar ze moeten wel zi nu en dan omleggen. 10ha van huis laten we wel altijd sleepslangen maar dat levert geld op ivm mest aan voeren
grös
@casejxu
Ja voor 1 euro, dan zou ik zelf mooi gaan bemesten, ze willen hier trouwens alleen uit een (gemixte) silo sleepslangen, dan moet ik het wel eerst nog wel overpompen, maar goed dan is wel alles door de snijkast geweest.
@grös waarom uit een silo? Wij hebben nieteens een silo…
Dat ze uit 1 put willen zuigen en niet uit 3 kan ik nog snappen…
grös
@ronald-deutz-fahr
Putten zijn hier 2x180m3, de silo 960m3, in het voorjaar zit de silo toch wel vol, maar ik ga ook niet elke week mixen, nu alleen nog zodra ik ga overpompen.
@grös ah sorry verkeerd begrepen
Ik dacht dat je bedoelde, bij elke boer willen ze alleen uit een silo…
casejxu
@grös bij ons direct in de container en pompen maar. Niks geen werk aan en hoef zelf niet hele dagen te slepen met eigen stront
Terwisscha
@casejxu minder als 1 euro/m3???
Alleen de arbeid is toch al 1 euro per kuub? Of doe je het als hobby?
casejxu
@Terwisscha reken jij je bij alles minimaal 25 per uur??
Terwisscha
@casejxu je moet ergens vanuit gaan toch??? Of werk jij voor niks?
casejxu
@Terwisscha ik werk buiten de deur
@grös in een droog voorjaar kan elke tank mest rijden zonder schade..
Dit voorjaar was hier uitdagend, dan weet je weer waarom bredere banden ook wel makkelijk is…
@zettelmeyer das mooi met droge zomers ‘doe maar 5 kuub mest en 40 kuub water’ 😛
Kiest niet elke klant voor heelveel water op die manier?
+1
zettelmeyer
@ronald-deutz-fahr nee wij zijn de enigste die zo gek zijn haha. Zelfde als met de mais dat het fijner als fijn moet en korrelkneuzer op ze strakst. Merke ze ook wel in capiciteit
arjanvw
@zettelmeyer was dat een tandemtank? Lijkt mij idd ook geen vooruitgang. De Duport had hoge brede banden en goede verdeling. Die tandem zijn kleiner en meer door hetzelfde spoor. Dan zou er een spreidas onder moeten zitten. Heb bij iemand gewerkt met een 155pk New Holland en 18.500 liter Zuhnhammer en 5 mtr bouwland bemester en dat liep als een speer. Wel met 4 x 800/65R32 eronder.

Ik gaf aan dat ik van mening bent dat zelf mestrijden altijd uit kan, maar dan moet er wel arbeid (over) zijn.
+1
zettelmeyer
@arjanvw ja was ook zon zhuhammer. Op bestaand grasland gaat het goed maar op nieuw ingezaaide niet. Een vredo levert daar ook minder mooi werk als met een verveat
ROORDAJ
@arjanvw zunhammer zijn mooie tanks maar de chassis zijn te licht gebouwd . Hebben hier een schuitemaker robuuste van 18,5 M3 op brede 900 banden met druk wissel . Een degelijke zwaar gebouwde tank met 7.10 brede Vredo bemester. Door z'n grote hoge banden rold/trekt de tank niet zwaar.
arjanvw
@ROORDAJ Klopt idd wel, die tank waar ik het over had heeft wel enorm veel mest verzet en flink op zn donder gehad, maar de assen zijn ook al verschillende keren gelast en verstevigd.
johndeere6230
Quote Reactie van @arjanvw:
kunstof tank op tandem met schuifas.

Hoezo geen stalen tank op tandem dan? Specifiek een rede voor? Je moet namelijk wel gelijk op verdringerpomp over dan...
arjanvw
Meer voor het gewicht..
johndeere6230
@arjanvw

Ah oké, scheelt dat zoveel gewicht dan? Groot nadeel is in mijn ogen de pomp dan, heeft wel heel wat meer onderhoud nodig
arjanvw
@johndeere6230 hij had zelf een 14 m3 multi-wheel met graslandbemester (9mtr sleepvoet) en de Zuhnhammer 18.5 m3 met 5 mtr bouwland bemester samen met een akkerbouwer, op de weegbrug was de Zuhnhammer vol 800 kg zwaarder.

Wat je zegt over de pomp ben ik met je eens
johndeere6230
@arjanvw

Oh dat scheelt behoorlijk dan ja... valt mij eerlijk gezegd wel tegen..
arjanvw
Eeuh, wat vind je tegenvallen?
+1
johndeere6230
@arjanvw

Hooww niet helemaal duidelijk haha, wat z'n dt/ stalen tank weegt dan. Nu had je eigenlijk voor de vergelijking er een tank met tandem op dezelfde banden naast moeten hebben. Maar goed, scheelt behoorlijk gewicht dan..
+1
jammermaarhelaas
Voor antwoorden van machinemensen is het een idee om dit topic ook op Tractorfan te laten zien (aanvinken optie in wijzigen topic)).
+1
boerderij2
Een enkelasser met mooie brede banden vind ik persoonlijk het mooist ongeacht wat voor land, tandemassers wringen nog al
boerderij2
@boerderij2 en de Bemester minimaal 6 meter 😉
grös
@boerderij2
Ja heb ook tandem, kan meesturen en je kunt hem blokkeren, maar komt na zoveel jaar wel ruimte, schokdempers gaan lek, cilinders lek enz. Spreidas is trouwens ook wel een mooi systeem op tandem.
+1
rickboer blija
Ik zou in jou geval gaan voor een enkelas met brede banden, pas wle op dat het betonpaden vaak niet ten goede komt. Bij veel transport zou ik voor een tandemas gaan
+1
casejxu
Heb dan eventueel interesse in je oude tank!
JD 6110
Tsja.. enkel asser of tandem met schuif as ? Tandem asser verkoopt ook beter later
+2
@JD 6110 schuif as? Wil je een lichte tank, ga je 1500kg loos ijzer extra meeslepen 😅
+1
JD 6110
@ronald-deutz-fahr tsja. Zie liever elke band een eigen spoor. Als alles door 1 spoor.
@JD 6110 dan moet je ee double twin shift hebben 😉
+1
Valtrapowerr
Veengrond dan werkt een tandem toch vaak beter! Probleem van een enkel as is dat je kavelpad er van langs krijgt en van de ene kuil in het land krijg je er meer door het ‘deinen’ vd tank.
Roelama tank kun je de wielkasten in de tank krijgen en grote banden (misschien wel 30,5) met een relatief kleine tank (voor de tegenwoordige begrippen) 9 a 10 kuub
+3
sjoerd de melker
Grote put bouwen
voor de 1e snede met de slang alles onder poep
na 1e keer maaien nog een keertje met de slang
die paar weidepercelen op dat moment maar even kijken wat past
en dat was het dan voor dat jaar
komt het gras ergens in september zo zoetjes aan tot rust ipv dat het eind oktober nog groeit op de mest die de hele zomer zonder regen (niet dit jaar) heeft liggen rollen op het land
elk systeem heeft z'n voor en tegens, maar ik wil niet meer terug naar eigen tank
Terwisscha
@sjoerd de melker misschien is de verkaveling wel zo dat sleepslangen niet mogelijk is....
+3
KlaasM
Volgens mij wordt er 1 type tank vergeten die het op de veengronden absoluut het beste doet. De double two of 4 in line of hoe je het beest ook de naam wilt geven.
Hoge banden
Grasland vriendelijk profiel
2.60 meter rubber naast elkaar
wringt niet.
Je moet er op de veengrond wel iets power voor hebben maar dan rij je ook!
En anders zou ik voor een hoge enkelas gaan. 900 breed en 2 meter hoog oid.
Dit voorjaar heb ik een tank afgeleverd op 900/65R38. Dat is een helemaal nieuwe band.
Terwisscha
@KlaasM heeft zo'n tank niet juist een wals effect omdat die juist 4 wielen naast elkaar heeft??
Waarom zou je dan niet voor een tandem gaan? Toch de enigste manier op veel band onder je tank te krijgen?? Daar kan een doubele twin toch ook niet tegen op?
KlaasM
@Terwisscha het walsen valt mee. Maar je bent er wel wat vermogen voor nodig. Ik weet niet of je het daar aan toe kunt schrijven. Tandem heb je wel enorm veel Bandenkeus dat ceker maar tandems met echt hoge wielen is vaak kostbaar en de banden blijven altijd door hetzelfde spoor karren.
+1
cjw73
@KlaasM helemaal mee eens. Heb alle grondsoorten en als ik met de tank last doen ix het altijd met een joskin 14 m3 en 4 wielen op rij. Top in 1 woord.
@KlaasM kom je met een grotere 4 in line tank met een lagere bodemdruk uit als de 7 kuper van de topic starter?
En hoe ziet het met de stabiliteit? Spookverhalen en lomp rijgedrag, of is het een serieus aandachtspunt?
+1
JappieJo
@ronald-deutz-fahr kantelgevaar is wel een serieus iets, vooral op de slappere grond. Loonwerker in de buurt is weer overgestapt op tandem met goeie banden
+1
weurding
@ronald-deutz-fahr op rijkuilen met ladewagen wel eens gehoord van 4 op rij, maar op vlakke ondergrond zal dat toch meevallen?
+2
mf 6150
@weurding
Veen is een bijzonder goedje, als je natuurlijk half wegzakt ineens is het gebeurd met 4 op 1 rij
bio boer
@mf 6150 als er maar goede pendel as onder zit val het mee de eersten waren star lagen zomaar om
+1
cjw73
@weurding Facebook maar even checken. De laatste weken meerdere gezien die om lagen met zo'n ding.
bio boer
@cjw73 ronde dammen is niet idiaal als ze goed kunnen pendelen valt het mee de eersten waren star lagen meteen om heb ook 8 banden onder de wagen die kunnen pendelen moet zeggen hij is stuk stabiler dan onze oude wagen met 8 banden waar minder pendel ruimte was
cjw73
@bio boer weet ik. Maar zei het want mijn loonwerker heeft ook zo'n ding en die heeft hem.een paar weken geleden even op de zij gegooid.
+1
cjw73

(klik om te vergroten)

We hadden het er vanmorgen nog over
Koeien boertje
@cjw73 hier rijd ook zo'n één.
Maar het wringt veel minder op de kopakker met 4x 650 dan een enkelasser met 2x 900 banden.
Ik vind het super, maar tegenwoordig zijn ze per 2 met de ophanging.
2 linker een set en 2 rechter een set
Dus het kantelpunt zit 2x 65 cm naar binnen in vergelijking met een tandem of enkelasser.
EA_MF
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
En hoe ziet het met de stabiliteit? Spookverhalen en lomp rijgedrag, of is het een serieus aandachtspunt?

Lomp rijden en ook per merk wel verschillend. @KlaasM z’n werkgever heeft al een heel aantal double twins van 10 kuub of kleiner verkocht in veengebieden. Daar kun je met geen andere tank tegen aan qua bodemdruk. Zeker als je ze ook nog op 4x 710 zet ipv 650, maar dan ga je wel richting de 3,5 meter.
@EA_MF zo breed moet je toch niet willen, wat rijd dat beroerd op de weg..

zal vast per merk verschillen, maar ook die van Klaas z’n werkgever gaan
Denk Indd dat je met 10 kuub op 4 brede (relatief goedkope, half versleten trekkerbanden?)
Heel lang kan rijden.. maar hoe gaat dat als je naar 12 of 14 kuub gaat?
Kan je de bodemdruk van een kleine tank evenaren?
+1
EA_MF
@ronald-deutz-fahr qua bodemdruk zou je met een enkelasser, ongeacht wat voor banden je er onder hebt, niet groter dan een kuub of 10 moeten gaan, of er moet drukwissel op. De 4x 650-65R42 onder onze 13 kuuber mogen het gewicht van de volle tank+bemester niet dragen, zeker niet bij 40 km/h.

Als je maar goed je best doet krijg je iedere mesttank op zn kant, al gaat een Doubletwin gaat wel als eerste, maar daar ben je zelf (als het goed is) met het volle verstand bij als chauffeur.
@EA_MF hoe doe je dat dan met je banden? Hopen dat het goed gaat, of rijd je geen 40?
EA_MF
@ronald-deutz-fahr de banden staan op 1.8 bar en ik rij met een volle tank niet harder dan 30-35 km/h. Ondanks dat kun je nog steeds merken dat de banden dat eigenlijk nog niet aan kunnen. Ze zijn inmiddels ook zo goed als glad, dus maak me er nu niet heel druk om.
@EA_MF aha, slijten die banden zo hard dan? 30 op de weg schiet ook slecht op, scheelt dat je veel meeneemt..
dx11
@ronald-deutz-fahr ik kan met de 5,8m3 ook niet sneller. Hou hem met een 7ton zware trekker van 150pk niet op de weg
@dx11 HAha serieus? Speciale ei banden onder de tank?
Die van ons kan vol 45 met 2 vingers aan het stuur, zit er wel 2.2 bar in de banden van de tank
casejxu
@ronald-deutz-fahr ik kom ook bijna niet boven de 32/35.... maar dat komt omdat ik dan al weer de bocht om moet of er al ben😅
@casejxu luxeprobleem! Ik heb 400 meter nodig om op 44km te komen😅
casejxu
@ronald-deutz-fahr dan ben ik de eerste 15ha de weg uit al lang en breed voorbij gereden. 15ha is 10 of 300m rijden en nog 10ha op 1,5km met 2 bochten en wat drempels
+1
@casejxu ideaal! Hier 1200 meter vlakke weg en dan nog 600 meter hobbelen met 20km/u😔
+1
casejxu
@ronald-deutz-fahr haha nou die 10ha is ook geen feest om naar t 4e percelen te stuiteren. 2 vrachten per uur mestrijden achterin is net haalbaar
dx11
@ronald-deutz-fahr ik kom niet boven de 1,2 bar uit. As kan niet verder naar achteren met deze wielen helaas. Ik denk dat ze in raalte in 1978 niet bedacht hadden dat er een boer een 5 meter bemester achter zou hangen, en zulke banden er onder zou schroeven
+1
@dx11 wil je beslist met zo weinig lucht erin rijden dan? Hier in het voorjaar ook lage druk en Max 30km/u,maar als de huiskavel ongeveer klaar is gaat er weer lucht in…
dx11
@ronald-deutz-fahr ja, anders hebben de brede banden geen nut. Liefst zou ik alles onder de 1 bar willen jaar rond. Maar dan moeten de machines wel erg klein, en standaard 25km rijden
@dx11 gaan ze dan op het midden lopen? Soms is iets zwaardere machines de oplossing voor minder bodemdruk dus?😛
Over op xeobibs, Trippelmaaier of grote opraapwagen, altijd 1 bar en altijd 4 nok aan de grond en gewoon de weg op met gang. Dwijlt wel op de weg, maar verder echt manjefiek.
PieterA
@ronald-deutz-fahr Een xeobib is voor kleine trekkertjes. Het draagvermogen is te beperkt voor de meeste toepassingen. Beter een hoge-sectieband nemen (VF)
@PieterA nu je het zegt, daar hebben we het eerder over gehad. Ik heb bar weinig verstand van banden, maar kom veel bij iemand met xeobibs, en vind dat echt prachtig gaan in vergelijk met andere banden. Dus vandaar😅
+1
dx11
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
gaan ze dan op het midden lopen?

Nee hebben deze banden geen last van. Maar worden ze in de lengterichting zo klein. Druk in de band+stugheid van de band is druk op de grond toch?
+1
bio boer
@dx11 nou dan kon er wel wat mis zijn rij hier 50 kmh met 160 pk 10m3 tank op kleine binnen weg die even breedt is al de tank
bio boer
@bio boer is wel nieuw geasfalteerd aantal jaar geleden daar voor was schomel weg
EA_MF
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
aha, slijten die banden zo hard dan?

De banden die er onder zitten zat al maar krapaan 15mm profiel op toen de tank kwam. Daarnaast zitten weer behoorlijk veel mee op de weg, ruim de helft van de mest die ik uitrij zit in een silo die een dikke kilometer de verkeerde kant op staat, en die rij ik bij de winterdag ook zelf vol. Al is dit hopelijk het laatste jaar dat we die silo huren.
+1
@EA_MF oh 15mm is al zo goed als kaal..
+1
sjuu
@EA_MF Wij hebben onder de joskin 14 kuub 4 * 650/65/42 zijn na 6 jaar half versleten, en rijden gewoon 50 max. Zie het probleem niet
+1
mf 6150
Sleepslang is sowieso een aanrader (wel een normale combi) maar op je vraag mbt de tank zou ik voor een tandemas met grote banden gaan en een lange tandem. Druk is dan beter verdeeld dan met een enkels waardoor je veel makkelijker blijft rijden.
cjw73
@mf 6150 alle wielen hetzelfde spoor dat spoort altijd in.
+1
mf 6150
@cjw73
Met een lange tandem blijf je langer rijden dan met 4 banden op 1 rij. Met 4 naast elkaar druk je de grond op een vrij compact oppervlak aan en kan dus nergens heen dus knal je erdoor. Iets waar je op veen rekening mee moet houden. Als je maar hoge en brede banden hebt die je niet te hard hebt staan gaat dat prima
+1
bio boer
Ik zou dubbeltwin doen rijden er al lang mooi over tandem is volgens mij ook nog al prijzig alle 4 benden in 1 spoor vind ik maar niks tandem tanks zie ik hier ook nergens meer ook wel veen grond in de omgeving
+1
Terwisscha
@bio boer hebben ze dan daar allemaal double twin of een enkel as?? Je hebt dan wel alles op 1 as. Zou je met 2x door het zelfde spoor met minder druk per band meer schade rijden dan met 1x waar je meer druk op een band hebt?
+2
Noorderling
@Terwisscha tandem is al 4wielen door 1spoor. Trekker doet ook mee. Dubbeltwin loopt grotendeels naast en tussen de trekker banden.
sjuu
Double twin, bevalt mij prima. Voor het sleepslangen heb ik best mooie kavels, maar kom niet onder de €2 de kuub. Laat voorjaars een ronde slangen, de latere zelf.
+1
komelker 2
Gewoon je oude tank houden ,7 m3 is meer dan zat op jou grond.
Je moet naar het totaal gewicht kijken. Nu ben je vol ,waarschijnlijk lichter dan een sleepslangcombinatie.
En voor een huiskavel ben je zo heen en weer.
+1
bio boer
@komelker 2 turbo vuller er op met zuigarm 😎
+1
hoest
Wij hadden een enkelas 9400 lt tank op 80cm brede hoge banden. die vlakten ook heel mooi af in de lengte. Wij hebben ook veenland dat om de banden heen golft maar deze tank bleef daar ook altijd mooi bovenop. We hebben nu een 10.500 liter tandem tank ook op 80 cm brede banden maar een stuk lager. deze tank zit veel sneller vast. en geeft meer gewasschade.
Als ik jou was zou ik voor een enkel as op hoge banden gaan aangezien toch alles huiskavel is
arjanvw
@hoest waarom heb je voor die andere tank gekozen met die bandencombinatie? Lijkt me op veengrond best een uitdaging om geen schade te rijden.
hoest
@arjanvw op veengrond geen last van. We hebben alleen ook veel land met 3 jarige green spirit en klaver en hier merk je wel wat gewas schade soms.

De reden dat ik tandem wou is dat van de 90 hectare 70 hectare over de weg moet en ik klaar was met die enkelas te klapperen
hans-hans
@hoest je kan tegenwoordig ook een soort topstang er tussen de tank en trekker doen die dat stabiliseert heeft een Loonbedrijf hier in de buurt die kan het deinen tegen gaan
Wat de exacte naam van zo n stang is weet ik niet maar dat helpt wel
En ze hadden ook een kogel verbinding tussen tank en trekker (geen pen)
+2
joozt
@hans-hans topdrukcilinder!
hoest
@hans-hans topdrukcilinder ja, dat weet ik. Maar volgens mij blijft dat behelpen in vergelijking met een tandem
+3
Koeien boertje
@hoest als je er mee gereden hebt wil je niet meer zonder, je verneemt niet dat er een neukende olifant achter de trekker hangt
hoest
arjanvw
@hoest valt je mee met wat @Koeien boertje zegt. Wij hebben er ook een topdrukcilinder op en ook een K80 trekhaak maar dat scheelt echt enorm. Hoeft ook gelijk geen frontgewicht voorop.
Kars
@hoest topdruk er tussen dan klappert het niet meer.
dx11
Ik rij zelf met een 5800ltr tank op 800/65r32 banden. Dit rol er snel over. Echter is het wel lastig om alle stront (zo'n 4500m3) in een redelijk tijdsbestek tussen het melken en voeren door weg te rijden. Ik zelf zweer bij het doubletwinn systeem, maar gebruik zijn die tanken veel te duur. Ik heb daarom een 3asser gekocht. Wel alles door het zelfde spoor maar met 6x 750/65r30,5 wel gruwelijk veel band. Ik ben benieuwd hoe dat uitpakt. 2 euro per kuub komt hier geen loonwerker, en voor 10000 euro kan ik ook nog wel wat diesel verstoken.

(klik om te vergroten)

JappieJo
Waarom geen 8-9 m3 gekocht en deze banden eronder? Ben je alsnog het heertje @dx11
dx11
@JappieJo niets geschikt gevonden voor de juiste prijs. De 3asser kwam op mn pad, ook niet persee om gezocht, maar voor die prijs kan ik weinig kloten
cjw73
@dx11 gelijk naar een 3 asser is wel even iets heel anders.
dx11
@cjw73 goedkoop veel band is het idee
JappieJo
trekkerweb.nl/artikel/…
Deze komt bij mij, ik wil nooit weer anders
bio boer
@JappieJo weet niet op wat van grond je zit is voor hier teveel totaal gewicht die zelfrijders zie je hier ook niet loonwerkers rijden met tanken van 12 m3
JappieJo
@bio boer het is hier zand, maar met vette bovengrond
JappieJo
@bio boer zit nu lucht druk wissel op, rijd op 1.2 bar, je krijgt een gigantische loop oppervlak vd band, en nog een groot voordeel is dat je de tank niet hoeft mee te slepen

(klik om te vergroten)

bio boer
@JappieJo hier zie je geen zelfrijders weet 1 loonwerker die zit best nog endje weg
JappieJo
@bio boer vol weegt die ca 33 ton. Hiervoor kwamen ze met 16m3 duport BSA tank met schuifas, meende dat dat ook richting de 30 ton ging.
JappieJo
@bio boer vol weegt die ca 33 ton. Hiervoor kwamen ze met 16m3 duport BSA tank met schuifas, meende dat dat ook richting de 30 ton ging.
bio boer
@JappieJo hier hebben de loonwerkers ook niet zulke dikke tanks
+1
cjw73
@bio boer hier in de buurt wel. Die van de firma uit sondel is 25 m3 en de loonwerkers hebben hier allemaal 14 a 15 m3 tanken.
bio boer
@cjw73 is zand grond bij jou he hier veel zware klei richting workum heb je ook nog veen
cjw73
@bio boer ho ho ik heb bijna alles. Heb 4 hectare veen met een klei bovenlaag en ook nog 9 hectare gewone kleigrond, ook bij de mestboekhouding en rvo op de grondkaarten staat het zo te boek.
komelker 2
@JappieJo Die zie ik hier ook wel rijden. Lijkt mij helemaal niks veel te groot.
@JappieJo dit zijn toch gewoon 2 nokken aan de grond? Kan ook wel 3-4 toch?
JappieJo
@ronald-deutz-fahr dit is niet op 1.2 bar op de foto, zat de drukwissel er nog niet op
@JappieJo vandaar👍🏻
jelle-boonstra
Hier (zitten ook op veengrond) in 2017 overgestapt van 6 kuub enkelas naar 9,5 kuub tandem (gedwongen gestuurd met 80 cm banden). Voordeel van tandemas is dat het minder stuitert, komt minder op het kavelpad aan en minder snel vorming van lichtes/gaten in de kopakker. Voordeel van een enkelas is denk ik dat het lichter trekt en minder verdichting van de zode geeft (vooral bij nattere omstandigheden) ook kan er meer slijten/kapot gaan aan een tandem (stuurderij/banden). Hier wel bewust gekozen voor een tandem om het kavelpad en de kopakkers te sparen.
+1
bio boer
@jelle-boonstra in aanschaf prijs zit ook nog al verschil
+1
DualPower
Hier hetzelfde; nu een 7m3 enkelas met 100pk trekker op veen en eigenlijk wel tevreden over, maar tank+bemester zijn aan vervanging toe. Ook al het land ook om de stal maar hebben nu een 165pk trekker, daarnaast daalt het veengehalte en is het land daardoor beter en langer berijdbaar dus iets zwaarder kan zonder de boel kapot te rijden. Wij denken aan 11m3 op grote 1050 banden o.i.d. Sleepslang of tandemas zijn voor ons onpraktisch i.v.m. afrastering, vrij korte percelen, kort willen draaien en ook aanschaf. We willen wel zelf blijven bemesten maar het optimum tussen capaciteit, draagkracht en aanschafprijs is lastig soms
T60401
@DualPower Met een gestuurde tandem kun je korter draaien dan met een enkel as. Komt omdat bij een gestuurde tandem het draaipunt verder naar voren ligt. De achterkant van de tank zwenkt uit. Moet altijd opletten dat ik de afrastering niet mee neem als ik hem aan het kopeind in 1 keer rondt gooi.
Noorderling
Quote Reactie van @T60401:
n gestuurde tandem kun je korter draaien dan met een enkel as. Komt omdat bij een gestuurde tandem het draaipunt verder naar voren ligt. De achterkant van de tank zwenkt uit. Moet altijd opletten dat ik de afrastering niet mee neem als ik hem aan het kopeind in 1 kee

Wat gestuurd tandem extra kost kun je ook in gps stoppen, kun je een slag overslaan en weet je exact wat je gehad hebt. Als je bemester strak werk levert is het een paar dagen na maaien soms al een grote gok wat al wel en niet bemest is. Met maaien zie je het helaas wel altijd weer terug.
T60401
@Noorderling Moet best vel over de weg. Doe mij dan maar een tandem in plaats van dat gestuiter van een enkelas.
johndeere6230
Quote Reactie van @T60401:
Doe mij dan maar een tandem in plaats van dat gestuiter van een enkelas.

Dat absoluut, of k80, maar in het land liever een enkelasser, hou je de kop veel mooier mee, als jij een tandem haaks om gaat trekken zoals je dat met een enkelasser kunt, dan kun je dat met maaien wel terug zien. Zeker als het nog wat vochtig is..
Koeien boertje
@DualPower wat moet je toch met die 1050 banden in de bocht?
Elke keer die zode met draaien aan gort rijden.
sjuu
@EA_MF Wij hebben onder de joskin 14 kuub 4 * 650/65/42 zijn na 6 jaar half versleten, en rijden gewoon 50 max. Zie het probleem niet
Noorderling
@sjuu op 2,5bar je land in moet je ook willen.
Rij maximaal 20km per uur vol, tijdswinst is minimaal en heb het vermogen niet om op die snelheid te komen. Tank op 1,3bar en trekker rondom op 1.
sjuu
@Noorderling Alles rondom op 1,4 bar, trekt wel zwaar ja. 140 pk is geen overbodige luxe.
Noorderling
@sjuu
Wat voor banden mogen of kunnen dat houden?
En dan nog op de weg houden, weet maar een loonwerker die nog niet op de kant heeft gelegen. Als je er achter rijdt deint het ook alle kanten op, net of je op zee zit.
sjuu
@Noorderling Zit bkt onder,
T60401
Quote Reactie van @Noorderling:
Als je er achter rijdt deint het ook alle kanten op, net of je op zee zi

Daarom tandem as. rijcomfort.
Noorderling
@T60401
Is maar net wat je allemaal doet met je tank, als je amper op de weg zit haalt het niks uit.
Tanken verrijden toch niet de meeste kuubs meer, denk dat 80% bij de loonwerkers wel door de sleepslang gaat en in het voorjaar op afstand ook zo een paar vrachtauto's erbij. Als dat maar loopt is het amper duurder, maar daar ben je zelf bij.
+1
T60401
Quote Reactie van @Noorderling:
Is maar net wat je allemaal doet met je tank, als je amper op de weg zit haalt het niks uit.Tanken verrijden toch niet de meeste kuubs meer, denk dat 80% bij de loonwerkers wel door de sleepslang gaat en i

Heb je zelf die vraag al wel eens gesteld wat je met je tank doet. Ik rij AL mijn mest mee weg om zo de loonwerkers rekening buiten de deur te houden. Daar in het noorden is schijnbaar nog genoeg marge om een tank in de schuur te hebben staan en de loonwerker te laten rijden.
PieterA
@T60401 Ligt er ook wel eens aan wat je zelf de rest van de tijd doet. Je kan maar op.1 plek tegelijk zijn.
+1
@PieterA klopt. Maar als je een bewerking zelf gaat doen waar je weinig aan gaat verdienen door de aanschaf van dure machines, moet je niet alsnog de loonwerker bellen, dan heb je aan 2 kanten kosten.
Maar dat is mijn menig 😅
J asper
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
aanschaf van dure machines,

Alsof zo tank als jullie bijvoorbeeld dan ook echt hard afschrijft.... Als je alles nieuw hebt staan natuurlijk wel
@J asper ging volgens mij over een grote 4in line tank. Die geven ze niet weg.
Maargoed, jouw maaiers schrijven ook weinig af, toch maai je volgensmij altijd zelf, ook als je een halve nacht door moet..
+1
J asper
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
ging volgens mij over een grote 4in line tank.

Dan ben ik het eens.
J asper
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
Maargoed, jouw maaiers schrijven ook weinig af,

Bijna negatieve afschrijving van het machine park zelfs, met die idiote gekte hoeveel alle het nieuwe laatste jaar duurder wordt….🙈

Maar als het erg douwt maai ik niet verder, dan kijken we volgende dag meer eens verder. Maar loonwerkers maaien dan mooi door die moeten wel anders krijgen ze het niet klaar 🙈

Maar klopt zorg wel dat ik het er zelf af krijg, dan de dag maar wat langer mag het toch graag doen. Maar kwaliteit is lijdend, die mag er niet onder lijden omdat je afgeschreven machine niet in de schuur mag blijven stilstaan. Maar zelf een boel capaciteit ben je uiteindelijk het flexibelste mee.
@J asper mest rijden net zo toch? Als het net te nat is kijk ik later wel weer een keer, loonwerker is de keuze doordoen of achteraan in de rij aansluiten.
J asper
@ronald-deutz-fahr Maar als die het wel voor de bui klaar had kunnen hebben als die je een halve dag kon helpen voor de bui heb je weinig verdiend door mischien wel een paar weken te moeten wachten.
@J asper nou lul je jezelf recht, feit is dat machines in de schuur hebben staan en loonwerker laten komen kosten aan 2 kanten zijn. Soms is de (Weers) situatie zo dat je hulp nodig bent, maar das hier niet de insteek. En dat het weinig meer afschrijft, des te meer reden zelf te rijden, dan pas ga je er geld mee verdienen 😛😏
J asper
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
feit is dat machines in de schuur hebben staan en loonwerker laten komen kosten aan 2 kanten zijn.

Dat de machine dan geld kost heb ik niet gezegt en is ook niet zo bij oud spul.
+2
CaseCS130
@ronald-deutz-fahr Er zijn best wel situaties te bedenken dat Jasper een punt heeft. Zo zwart wit als jij het stelt is het niet altijd. Loonwerker kosten besparen is niet hetzelfde als geld verdienen aan het einde van de rit. Maar het is idd wel de uitdaging om je eigen mechanisatie goed te benutten zonder dat het ten koste gaat van de kwaliteit en timing van het werk.
@CaseCS130 tuurlijk, je kan pech hebben met machines, weer zit tegen waardoor je meer in korte tijd wil doen, door veranderingen in beschikbare arbeid, of probleem in de stal waardoor je focus daar nodig is. Maar daar ga je vantevoren ook niet vanuit, dat overkomt je.
je koopt niet een knappe tank om de helft door de loonwerker te laten doen, naar mijn idee. Dan kan die beter derest ook doen en zelf die tank nooit gekocht hebben
+1
CaseCS130
@ronald-deutz-fahr Hangt weer van het gebied af waar je zit. Hier zijn boeren die in het voorjaar niet met een tank het land op kunnen. Ja, tegen de tijd dat het tijd is om te maaien. Die laten sleepslangen en hebben zelf een tank voor de latere sneden. Afhankelijk van hoe groot ze zijn is de tank ook groter/luxer/duurder.
@CaseCS130 Watvoor sleepslang combinaties rijden ze bij jullie dan? Die hier in de buurt rijden zijn allemaal zwaar en lomp.
Word in de situatie die jij schetst ook een tank gekocht die grofweg 100 liter inhoud per melkkoe heeft, of dan kleiner? En waarom worden de latere snedes niet gesleepslangt? Hier viel het na de 1e snede ook niet mee…
+1
CaseCS130
@ronald-deutz-fahr Weiden he, dan moeten ze te vaak terug komen voor kleine stukjes. Sleepslangen met een Horsch trike, die loopt er heel mooi over. Tanks iets kleiner gemiddeld dan wat jij noemt.
J asper
@ronald-deutz-fahr Als ik met de eerste snee niet tot midden in de nacht wou door doen, en omdat het maar zo kort mooi weer was daardoor de helft maar had gemaaid ipv alles dan hadden ze beter even kunnen helpen maaien ipv de helft nog twee weken extra laten staan.
J asper
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
Maargoed, jouw maaiers schrijven ook weinig af, toch maai je volgensmij altijd zelf,

Met die berendenering hadden we ook alles zelf moeten inkuilen want staan 3 ladewagens in de schuur🙈 en staat ook nog een 6 kuubs mesttank in de schuur.
+1
Koeien boertje
@ronald-deutz-fahr als je een 4 in line of tandem beide op mooie grote banden hebt maakt qua aanschaf prijs niks uit.
Dan loopt een 4 in line er mooier over en op de weg zal een tandem beter zijn.
Ligt maar net waar je prioriteit ligt.
Die van een loonwerker bij de tandem en van de boer een 4 wieler
cjw73
@T60401 moet nog gemolken worden, daar heb jij weer zoveel geld voor dat de robot dat doet.
+1
T60401
@cjw73 Dat had @Noorderling dan eerder moeten bedenken. Of je koopt een tank en rijdt al je mest of je laat de loonwerker rijden. Tussen weg is er naar mijn mening niet. kost anders altijd dubbel geld.
Noorderling
@T60401
Rij ook alles zelf uit.
Maar je te kleine oude tank voor kilo prijs meegeven of zelf nog een hoekje bemesten of laten bemesten ga je echt niet kapot aan of levert nog wat op omdat dit de duurste kuubs zijn. Sleepslangen hebben sommigen er voor 1,70 opliggen, succes met je tank..

Rij zelf alles (misschien nog) met de tank uit. 12jaar met een setje 900/50r42 gedaan. Karkas en profiel tegelijkertijd op.
+2
T60401
Quote Reactie van @Noorderling:
Sleepslangen hebben sommigen er voor 1,70 opliggen,

Loonwerker ziet mij aan komen lacht mij vierkant uit. Dubbele komt beter in de richting en de incourante stukken het drie dubbelen.
Noorderling
@T60401
Uurtarief, zaakjes voor elkaar maken en dan gebeurt er tenminste wat.
CA 300euro per uur, ben je er zelf bij of ze gemiddeld 100 of 170 kuub per uur pompen.

Maar wat uitlachen betreft, ze hebben vast liever klanten waar ze voor 5 euro per minuut afrastering opruimen, putten openen, slangen verleggen etc.
T60401
@Noorderling Als ik het goed heb rekent de loonwerker hier ook dat uur tarief maar daar komt nog een tarief per kuub bij. Bij een gemiddelde perceels grote van 4 ha gebeurt er niet veel. Hoe graag ik het ook wil het is mij nog niet gelukt om de percelen te verplaatsen
+1
Noorderling
@T60401
Sloten trek je een slang ook wel overheen, dampalen en afrastering opruimen.
Misschien is het te laat om sloten en singels op te ruimen. Heeft me genoeg gekost alleen ook 12percelen minder.

Maar zijn ook wel boeren met blokken van 40-80ha, daar kan niks tegen sleepslang op, ook niet als er auto's bij rijden. Zuigen ze sneller leeg dan ze zelf kunnen pompen.
T60401
Quote Reactie van @Noorderling:
Sloten trek je een slang ook wel overheen, dampalen en afrastering opruimen.

heb je weinig aan als het volgende perceel 500 meter verder op ligt.
+1
johndeere6230
@T60401

500 meter extra slang er tussen en probleem opgelost, als je die gasten ziet gaan die het al vanaf de begin jaren doen, daar kan weinig tegenop, zo gigantisch snel...
Noorderling
@T60401 gaan wel tot 2kilometer, tussenpomp erbij. In een dik half uur is er mest op het land. Als je dan even kunt pompen vallen de kosten hard mee.
In je eigen tijd touwen door duikers maken, trekken ze de slang er zo door met de quad.

Had voor 3euro 12ha bouwland bemest, 1x inkorten tussentijds, 40kuub met 1800meter slang. Met huiskavel erbij zakken de kosten hard.
Zit wel veel verschil tussen hoe goed het materiaal voorelkaar hebben, capaciteit en chauffeurs. Daar valt of staat het bij.
+1
T60401
@Noorderling Probeer al de hele tijd duidelijk te maken dat de verkaveling hier duidelijk niet geschikt is voor sleepslangen. Percelen liggen tot twee km van huis. Met daar tussen drie wegen, spoorlijn en tien andere grondeigenaren. Heb je dan percelen van 10 ha dan valt er nog wat te regelen. maar liggen genoeg percelen die kleiner zijn dan 2 ha. Dan ga je echt niet sleepslangen.
Noorderling
@T60401
Willen is kunnen, maar dat mag iedereen zelf verder weten en uitzoeken.
Moet ook bij 2buren de kopakker over.
Sommigen bemesten kavel van de buren en andersom, zodat het weer klopt en iedereen goedkoop mest op het land heeft.
stannetje96
Quote Reactie van @Noorderling:
Sommigen bemesten kavel van de buren en andersom, zodat het weer klopt en iedereen goedkoop mest op het land heeft.

Dat vind ik nou een mooie oplossing! Mooi dat dat zo kan en gaat
+2
mf 6150
@stannetje96
Moet je ook net willen, zal goed gaan als je allemaal dezelfde gezondheidstatussen hebt.
+2
EA_MF
@mf 6150 exact, en geluk hebben dat de NVWA er geen lucht van krijgt.
+3
arjanvw
@EA_MF het lijkt ook wel een beetje of hier overtuigd moet worden om perse te sleepslangen.. gewoon ff je afrastering en dampalen eruit trekken, extra slang erbij, pompje ertussen en dan tijdens een borrel maar 1,70 per m3 kwijt te zijn. Tuurlijk is alles mogelijkheid als je de loonwerker vraagt, hij is gek als hij het niet doet. Maar wat is er mis om gewoon met de trekker en tank te bemesten? Hoef je ook naderhand je afrastering en dampalen niet meer terug te plaatsen als je vee buiten wilt doen. En als je de banden goed voor elkaar hebt gaat het al snel. Mocht het dan te nat zijn voor je eigen combi, rijdt de sleepslang ook schade.
+3
T60401
@arjanvw Ik geef het ook op. Iedereen weet schijnbaar beter hoe de situatie hier is. Als ik wil sleepslangen moet het met vrachtwagens aangevoerd worden. En om de paar vrachtwagens van perceel verhuizen. Ik weet zeker dat ik dan meer dan 4 euro de kuub kwijt ben.
hoest
@T60401 loonwerker hier heeft beide maar geeft zelf aan dat met de tank goedkoper is.
PieterA
@T60401 Dat denk ik ook. Hier bijna alle mest met vrachtwagens en sleepslang. De capaciteit is enorm, maar de kosten moet je niet onderschatten.
pieta
@T60401 Gewoon doen wat je het beste past. Wij sleepslangen in het voorjaar de huiskavel. Ik laat de afrastering staan. Ik kan voor die paar centen niet alles afbreken en weer opbouwen. Heb ik geen zin in. Kostte afgelopen jaar gemiddeld 2.25 per ton volgens mij. Hebben 2 keer aan moeten leggen ivm berijdbaarheid.
+1
dx11
Quote Reactie van @pieta:
Gewoon doen wat je het beste past.

In dat geval zou de nvwa flink bij mij komen plukken vrees ik
2850Johndeere6R
@dx11 😂🤣😂
+1
cjw73
@arjanvw het grootste voordeel van sleepslangen vindt ik het feit dat je niet tig x op en neer door het land hoeft te rijden. Maar ben met je eens dat wanneer je er zelf niet kan rijden met een boeren tankje de sleepslang ook schade mee brengt.
PieterA
@cjw73 En niet alleen op het land. Op de weg vind ik nog gekker. Bij ons rijd een buurman veehouder wel eens mest met zijn tank boer-boer, maar dan doe je niet veel op een dag met een 15 kuub per uur op 7 km afstand.
cjw73
@PieterA bij 7 km laar ik wel een vrachtauto tussen rijden, schiet het tenminste op.
PieterA
@cjw73 Moet je ook haast weer een container hebben en dat is ook weer niet echt makkelijk bij kleine percelen.
+1
cjw73
@PieterA daar zitten gewoon wielen onder. Dus zo verplaatst.
cjw73
@mf 6150 mest op het land heeft geen invloed op he gezondheid status. Niet in de put doen
+2
mf 6150
@cjw73
Gaat me niet alleen om de status, het komt hoe dan ook op /in het gras. Je kan niet voorzichtig genoeg zijn. Als wij mest aanvoeren ging het altijd op het bouwland.
cjw73
@mf 6150 ik ben van bijna alles vrij en denk daar ook om. Maar mest op het land maakt mij weinig uit. In de put onder de stal is uitgesloten.
2850Johndeere6R
@cjw73 Zolang het Zonlicht ziet kan het weinig kwaad de UV zal de meeste ellende doden, op het land is idd weinig aan de hand.
dx11
@2850Johndeere6R dan doet de injecteur zijn werk ook lekker. Een grote wassen neus dus
2850Johndeere6R
@dx11 Diergezondheid technisch is het een wasse neus. Als we alles bovengronds zouden uitrijden zijn ziektes als para TBC en dergelijke zo de kop ingedrukt.
+3
dx11
@2850Johndeere6R vertel mij wat. Tot vorig jaar reed ik alles met de ketsplaat uit. Een systeem waar ik overigens alleen maar voordelen in zie tov elk ander systeem
+3
Wolswinkel
Quote:
Percelen liggen tot twee km van huis. Met daar tussen drie wegen, spoorlijn

@T60401 kun je de stront niet met de trein aanvoeren?
cjw73
@T60401 ik heb ook overal percelen liggen maar doe in het voorjaar ook met de sleepslangen. Net wat noorderling zegt dampalen er uit en gaan. Ze pompen bij mij alles over de weg naar de overkant. En heb ook 3.5 hectare een stuk verder liggen. Even de slang door buurt zijn land en gaan. En dan gelijk maar 35 a 40 m3, ze zijn toch bezig.
bio boer
@T60401 hier pakken ze 3 of4 percelen in 1 keer treken de slang zo over de sloot in 1x 12 ha zonder koppelen
Grondboer9
@Noorderling 1,3. Bar dan heb je n tandem of 4 op 1 lijn?
EA_MF
@sjuu net hoeveel lucht je in de banden hebt. Ik rij liever met iets lagere druk en dan maar niet volgas op de weg met een volle tank zodat de boel heel blijft.
sjuu
@EA_MF Mee eens, anders kost het nog meer.
marcsterreborn
Mooi onderwerp. Opvallend is dat kennelijk moeilijk rationeel te bepalen is, wat het beste werkt.
marco2250
@marcsterreborn het is ook waar je zelf het beste bij voelt voor iemand anders praten is vrij makkelijk

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
214
DEELNEMERS
46
WEERGAVES
0