Illustratie van:

Ford 6640 SLE - Koppeling doet schokkerig | Foutcode E11

Dit is meer even ter referentie zodat anderen er ook wat aan hebben, het lijkt tot nu toe opgelost te zijn.

Mijn vader z'n Ford 6640 SLE deed raar met de koppeling tijden het baal rijden, wanneer de tractor warm werd. Vorig jaar ook een keer ongeveer hetzelfde met de hef. Op een gegeven moment deed hij niks meer en gaf foutcode E11

Het koppelingspedaal heeft net zoals bij de hef een potentiometer sensor, als ik het goed heb deze:

techniekwebshop.nl/new-holland-potentiometer-39808…

Ik dacht het zal wel hetzelfde probleem zijn, dus de linkerzijkap van het dashboard eraf gehaald en de potentiometer eruit gehaald en de pinnetjes van de stekker bekeken. Hier zat ook weer aanslag op. De busjes met een heel klein schroefendraaier beetje geschoond en de pennetjes wat opgeruwd met een punt tangetje. Hierbij heb ik de accupolen voor de zekerheid wel even losgehaald om geen kortsluiting te veroorzaken, ook al wordt de voeding van de sensor geschakeld via het contactslot.

Ook op weerstand doorgemeten:
Rood-Zwart
4.5K draaien heeft geen invloed, is logisch omdat dit de voeding is
Zwart-Groen
0.55k -> 4.26K
Rood-Groen
4.16K -> 0.37K

Weerstand neemt mooi toe met het draaien van de potmeter.

Tot nu toe doet hij het weer goed, maar nog niet echt heel warm geweest. Mocht de storing zich weer voordoen, dan kom ik hier op terug.

Wat ik wel vreemd vind aan deze tractor is dat er ook nog een bowden kabel bediend wordt dus er zit waarschijnlijk ook nog ergens een mechanische koppeling ?

Deel dit topic

Reacties

Gatze
Nog wat foto's

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
jammermaarhelaas
Hier een ander topic over de E11 code:
tractorfan.nl/topic/104555/

Heb zelf alle 3 potmeters op mijn 6640 sinds enkele jaren vervangen, had storing aan de hef (schokkerig reageren, helemaal niet meer reageren, alleen nog dalen en niet meer heffen) en de rijkoppeling (met een klap oppakken, helemaal niet meer koppelen).
Nadien was alles opgelost, en werkt weer prima (tevens was er 1 PWM klep die niet goed liep, deze goed gangs gemaakt, zat een braam op de zuiger) . Vervangen rijkoppeling potmeter gaat zonder meer, de potmeters op de hef moeten wel worden gekalibreerd, dit is een speciale procedure die je denk ik wel bij de hand hebt gezien de foto's die je hier neer hebt gezet?

Bij mij zat er op de pennen van de stekkers een soort wit vet, hierdoor waren de pennen nog mooi schoon. Bij jou waren ze droog en geoxideerd?
Gatze
Hier zat ook wat wits/blauwig op, maar wel droog. Bij de hef was dat vrijwel zeker de oorzaak, met de koppeling nog niet helemaal zeker, tot nu werkt het goed. Die foto's van de procedure's heb ik ook ergens van internet geplukt, maar kalibreren is nu niet nodig. En ander hebben we nhmonteur nog 😉

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 6640 en hebben de trefwoorden ford , koppeling , foutcode , sensor en e11 geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
3
DEELNEMERS
2
WEERGAVES
0