International 423 - Versnellingsbak kraakt als je meteen probeert te schakelen na intrappen koppeling

Hi,

Als ik de koppeling intrap en meteen probeer te schakelen met mijn 423 kraakt ie, als ik een seconde of 4-5 wacht met schakelen valt hij er meteen in, hoe kan dit? Heeft dit te maken omdat het een ongesynchroniseerde versnellingsbak is? Koppeling is er nieuw in gekomen, stellen maakt niks uit heb alle standen geprobeerd, misschien hoort dit zo maar was even benieuwd,
Groetjes Jan
Inter644fan

Reacties

+3
SJB533
Ja, is een ongesynchroniseerde transmissie. Probeer het eens, zoals je officieel hoort te schakelen

+2
Yanmarthomas
@SJB533 dat dubbel klutsen heb ik goed onder de knie. Opschakelen en terug schakelen gaat kraak loos, ik heb dit alleen als ik vanuit stilstand hem in een versnelling wil zetten, dus als ik stil sta en trap de koppeling in kraakt ie, als ik dat doe en 5 sec wacht voor dat ik hem in de versnelling zet gaat hij er zo in, ook met een ongesynchroniseerde bak
Inter644fan
@Yanmarthomas precies dit heb ik ook, ben dus niet de enige lees ik wel, zal wel bij de trekker horen denk ik zo.
+2
Yanmarthomas
Had dit ook met mijn iseki ook ongesynchroniseerd denk dat dit aan het type bak licht en niet aan jou trekker…. Heb dit met mijn 533 ook ook een ongesynchroniseerde bak haha
Inter644fan
@Yanmarthomas ik dacht dat een 533 een gesynchroniseerd bak heeft?
Corne S
@Inter644fan

533 smalspoor heb je in 2 vormen. De kunststof kap is eigenlijk nog een onderhuidse 423😉 (=oudste serie). Hoe het met normaal spoor zit weet ik niet.
Yanmarthomas
@Inter644fan nou dus precies wat Corne zegt. Ik heb de eerste serie smalspoor die nog de bak van een 423 heeft. Ook de zelfde motor alleen wat meer vermogen
+1
cyrus-van-gelder
Je bent dus een 644 fan. Daar scoor je bij mij dus punten mee. Heb zelf een 644 uit 1975. Over dat schakelen komt me niet geheel onbekend voor. Bij mijn 644 hoef ik em er ook niet gelijk proberen in te schakelen. Eventjes 21 ,22 en dan pas schakelen kraakt ie niet. Ook alles in top conditie hoor. Alles goed afgesteld. Voldoende versnellingbakolie. Kan misschien toch wat ruimte op de lagers zitten. Of schakelvork misschien. Kan ook misschien wel zo horen zoals je zegt. Bij terug schakelen geef ik altijd wat gas , ook dan kraakt ie absoluut niet. Dan tel ik ook Eventjes 21- 22. En dan schakelen maar. Het zijn ook oudere trekkers he, die zijn niet zo mooi gesynchroniseerd als een moderne.
+2
Yanmarthomas
@cyrus-van-gelder ik heb ook genoeg op een 856 gezeten en die had dit ook. Even paar sec wachten voor hem in de versnelling te zetten. Misschien wel een inter probleempje😜. Hij is fan van een 644 maar koopt een 423🤔 beide machtig spul natuurlijk
+1
cyrus-van-gelder
@Yanmarthomas geheel met je eens Thomas..maar of dit echt een interprobleem is durf ik niet beweren. Ik heb veel op oudere trekkers gereden. Ook wel fendt en Deutz. En bij Rijkswaterstaat directie Flevoland hadden ze begin jaren negentig nog heel wat Ford 5000 in dienst. Die moest je zowel met opschakelen en ook met terugschakelen eventjes de tijd geven. Dan was er helemaal niks aan de hand. Was volgens m,n pake(opa) ook zo met vrachtwagens uit de 50, 60 en 70 jaren .
  • 😉😉😉😉😉😉
+2
Valtra man
@cyrus-van-gelder 644 heeft toch geynchroniseerde versnellingen?
+2
Corne S
@Valtra man

Klopt. Versnellingen wel, groepen niet. Uitzondering op agromatic-s.
Maar als de bakken al wat jaartjes achter de rug hebben, wil het wel eens minder gaan. Mijn 624 gaat tussen 3 en 4 ook minder.
+1
Valtra man
@Corne S weet ik 🙂 maar heeft niets te maken met de originele vraag. Als je in een ‘44 serie gekraak hebt na het ontkoppelen zijn je syncromessen aan vervanging toe overigens..
+1
Corne S
@Valtra man

Als je hij niet goed schakelt, kan het ook andere oorzaken hebben. Een Inter met handkoppeling heeft 2 price-assen. Hier vorig jaar een 844s uit elkaar gehad omdat er een naald lager ,,(zat tussen de 2 assen) kapot was en daardoor kwam de rij price-as niet goed vrij.

Ook een keer een 585, price-as lager in vliegwiel was vastgelopen. Schakelen gaat moeilijk, maar kraken wordt voorkomen door synchronmessen.
cyrus-van-gelder
@Corne S Dat is precies wat ik bedoel. Niet zo goed als moderne trekker. En zoals je zegt in de loop van jaren worden de syngronmes ringen toch wat minder
  • 👍👍👍👍👍
+1
cyrus-van-gelder
Quote Reactie van @Valtra man:
versnellingen

Volgens de technische gegevens wel ja. Maar lang niet zo goed als een moderne trekker. Probeer ook maar niet terug te schakelen zonder gas te geven. Dan zit je gelijk met je voortanden in het stuur of motorkap. Dus behandel ik em als niet gesynchroniseerd. Anders schakeld ie hartstikke beroerd.
+2
Valtra man
Als jij de koppeling intrapt, dan draait het ontkoppelde deel vd primaire as nog even uit. Je staat stil dus de secundaire as staat zowieso stil. Probeer je meteen na het ontkoppelen te schakelen, dan zal je de primaire as die nog wat nadraait proberen te koppelen aan een stilstand tandwiel. Vandaar het kraakje, doodnormaal dus.
+1
Inter644fan
@Valtra man oké bedankt voor je reactie ik ben weer een beetje gerust gesteld haha.
cyrus-van-gelder
@Inter644fan gewoon rustig aandoen met je versnellingsbak. Gewoon de tijd even geven met schakelen.
  • 😉😉😉😉😉😉😉
Inter644fan
Oké bedankt allemaal ik weet genoeg, ik heb nog een vraagje over mijn 423. Ik hoor soms als ik hem uit zet een rollend geluidje nu ben ik er achter gekomen dat dat het grote druklager van de aftakas koppeling is ik denk dat deze soms de drukvingers raakt terwijl ik de handkoppeling helemaal niet gebruikt heb, beweegt deze ook iets mee als ik de rijkoppeling gebruik? Hij staat ver genoeg van de drukvingers af zoals ik dat kan zien door het inspectie gat, hoort dit?
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 423 en hebben de trefwoorden koppeling , versnelling en kraken geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!