Illustratie van:

David Brown 885 - Startproblemen, recent nog mee gereden

Mijn david Brown 885 start plots niet meer. Een week geleden nog probleemloos maar nu draait de motor maar slaat niet aan tijdens starten.

Accu vol
Startmotor draait
Rook uit de uitlaat
Brandstof gaat door de verstuivers (beetje open gedraaid en pompt rond)
Voldoende olie

Wat zie ik als beginnende sleutelaar over het hoofd.

Hoor het graag.
Alvast bedankt

Deel dit topic

Reacties

HeitecNL
Eerste verdachte: filtertje opvoerpomp. Zit aan rechterzijde boven motorolie vuldop. even glaasje eraf en kijken of het filtergaasje schoon is. Daarna: goed ontluchten! De DB 3 cilinders zijn in mijn beleving altijd een b*tch om te ontluchten. Ontluchtingschroefje op brandstofpomp openzetten, handmatig opvoerpomp bedienen totdat er geen lucht meer uitkomt. Dan een verstuiverleiding los, starten, en als ie begint te lopen verstuiverleiding weer vast.
Heb het glaasje eraf gehaald helemaal schoongemaakt plus filter wat erboven zit. Meteen 2 nieuwe brandstof filters erop gezet.

Brandstof spuit uit de verstuivers als die open staan.
Brandstof gaat overal doorheen en eindigt weer in de brandstof tank.
+1
Bruin10
Mischien heel stom heb ik ook een keer gehad is de stang om de motor uit te schakelen weer in de goede stand bij mij uitgetrokken of welicht afgebroken dat hij nog inwendig uitgeschakeld staat?
+1
akkermopet
@Bruin10 De 885 geen stangetje, maar met een kabeltje... als die niet geknapt is...
Wel een goede opmerking 👌
+1
HeitecNL
Hmm als ie het voorheen goed deed denk ik toch aan lucht in het systeem. De CAV DPA brandstofpompen zijn behoorlijk kritisch als het om ontluchten gaat. Bovenaan de brandstofpomp zit een ontluchtingsbout. Die losdraaien en dan flink pompen met opvoerpomp. Daarna vastdraaien en vervolgens één verstuiverleiding los. Starten en wanneer ie wil gaan lopen (op twee cilinders dan) de losse verstuiverleiding weer vastdraaien. Kan soms wel meerder minuten duren, althans, das mijn ervaring. Extra accu / startkabels zijn dan geen overbodige luxe.

Als ie het dan nog niet doet, zul je het in de mechanische moeten zoeken (timing, kleppen, compressie). Lijkt me onwaarschijnlijk, de DB 3cilinders hebben een hufter-proof reputatie...
Ik kan hem gewoon minuten lang doorstarten? Is dit niet funest voor de startmotor? Ik ga Zometeen nog een poging doen dan👍
+1
HeitecNL
@sjors-van-leeuwen, Nee niet minutenlang, maar met tussenposen om de startmotor tussendoor even af te laten koelen. Ik zou zelf een halve minuut starten, 10 minuten wachten, nog eens een halve minuut starten, 10 min wachten, etc. Beetje op gevoel doen.
+1
Bruin10
Jullie praten over ontluchten ik heb meerdere keren omdat mijn brandstofmeter niet werkt mijn tank helemaal leeggedraait nieuwe diesel erin effe doorpompen en tarten lopen zonder problemen, vandaar dat ik du aan die stopkabel dacht ook dat is me paar keer gebeurd
@Bruin10 mijn tank zit altijd minimaal 10 liter in. Dus leeg gereden kan niet.
Bruin10
Nog out of the box denkend bij een diesel heb je toch ook een kleine retourstroom draadje al die stuk is start de motor ook niet dit probleem had ik met mijn kleine vrachtwagentje
@Bruin10 retour stroom vanaf waar?
valmet6400power
@sjors-van-leeuwen
Vanaf de verstuivers lijkt mij, want je hebt altijd een retourleiding omdat je motor niet altijd alle diesel nodig hebt die de brandstofpomp levert.
@valmet6400power jazeker, alle diesel spuit gewoon de dieseltank in.
FransBrown
Het is ook mogelijk dat de circlip die het aandrijf tandwiel van de injectie pomp op zijn plaats houd is gebroken. Hiervoor moet de injectie pomp gedemonteerd worden. Dus alle leidingen van de pomp los halen. Ook even controleren of de markerings streepjes bij een van de bevestiging boutjes van de pomp tegenover elkaar staan. Vervolgens de drie moertjes waar de pomp mee vast staat los draaien .En dan enkel de pomp omhoog tillen . De plaat die er onder zit op zijn plaats laten zitten. met een lampje kan je nu zien of de circlip nog intact is .Als dat niet zo is motor olie aflaten carterpan demonteren en van onder iemand het tandwiel(wat ook de smeeroliepomp aandrijft)omhoog laten duwen zodat een tweede persoon een nieuwe circlip kan montern.
Hij slaat wel aan op remmen reiniger.
Stophevel staat goed.
Alle verstuivers krijgen diesel. Heb ze een voor een los gekoppeld en tijdens starten gekeken of er diesel uit de leiding kwam.
+3
OPGELOST!!

zoals Heitec al zei is goed ontluchten nogal een ding. Uiteindelijk luchtvrij gekregen maar niet door de verstuiver leiding los te halen en niet met de ontluchtingsboutjes maar door een uitgaande slang van de brandstofpomp los te halen.

In iedergeval gelukt hartstikke bedankt voor het meedenken weer!!
+1
cyrus-van-gelder
@sjors-van-leeuwen Dat is hartstikke fijn dat het opgelost is!!! Daarvoor hebben we Tf. Met z,n allen weten we wel wat hoor.zijn niet eens de duurste oplossingen vaak
  • 😉😉😉😉😉😉
+2
HeitecNL
Top. Nu weer vele betrouwbare draaiuren maken. De DB 3 cilindertjes zijn bijna niet stuk te krijgen.
verwijderd
roscho
Quote Reactie van @Bruin10:
praatgroep

Deze thread ging over startproblemen. Lijkt het je niet handiger om van het demonteren van je achterbrug een apart onderwerp te maken?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de David Brown 885 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
20
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN