Illustratie van:

Atlas 1202 - Voorkomen snel omkippen kraan

Ik heb een atlas 1202 D.

Kan het snel omkippen van de kraan bij zijdelings draaien verholpen worden?

Deel dit topic

Reacties

+2
mfrijder
Bak minder vol scheppen
bak korter bij bovenwagen houden tijdens zwenken
arm korter steken
zwaarder contra gewicht monteren
+2
cyrus-van-gelder
@mfrijder Zijn wel de meest logische stappen om te voorkomen dat de kraan omkiept. Heb ook wel eens iemand meegemaakt die dacht beton te kunnen verscherpen met een kraan. Ging net goed gelukkig. Beton is een stuk zwaarder dan ie gedacht had.
  • 😉😉😉😉😉
+2
cyrus-van-gelder
@mfrijder natte beton verscheppen bedoel ik.
+2
oanejorrit12
Je vooras vast zetten, maar neem aan dat je dat al doet?
WO 562 Driver
Als er een schuifblad aan zit deze op de grond drukken voor meer stabiliteit.
+1
brauheist
Zet je de vooras wel vast?
roscho
Zijstempels (platvoeten) monteren.
Bak met minder inhoud gebruiken.

Maar een kraan met goede afstellingen gaat niet om met wat zand in de bak als alles correct werkt en de bak in verhouding is. Ik vermoed dat jouw vooras-afstempeling niet (goed) werkt.
In verband met de asbelasting is het trouwens beter dat je zoveel mogelijk over de achteras graaft, liefst met blad aan de grond.
valmet 605
Heb je stempels op je pendelas?
Kenneth
Ik weet niet hoe ik mijn vooras moet vastzetten. Hoe doe je dit?
arnold-arentze
@Kenneth Waarschijnlijk met handel in de cabine kwestie van proberen. Misschien werkt het wel niet of zijn je cilinders lek. Ik denk dat @wim-same er meer van dit type afweet
+1
wim-same
@arnold-arentze Bij een Atlas AB 1202 is de vooras gestabiliseerd zodra je de rem intrapt. zodra de rem los is, is de stabilisatie ook los. Deze kon je nog niet apart inschakelen.
mfrijder
@wim-same zit er niet een kogelkraan op de onderwagen om dit buiten werking te kunnen stellen?
Of was dit alleen op de latere types?
+1
wim-same
@mfrijder Die kogelkranen op de onderwagen zijn om de olie stroom te laten circuleren als je de kraan sleept, en ook om de stuurolie te laten circuleren. Er zat een trekstang bij, met ook een zijtak naar een stuurarm. Als de kogelkranen dan omgezet waren kon je ook vanuit de cabine niet meer sturen.
+1
arnold-arentze
@wim-same Kijk ik wist het niet meer van deze👍 @mfrijder Kan later ook tussen gezet zijn natuurlijk. @Kenneth heeft in ieder geval weer wat informatie om te proberen 😆
+1
wim-same
Ik had even niet goed gelezen. Ik was er vanuit gegaan dat het een AB 1202 was, maar zie nu dat het een 1202 D is. Deze heeft als het goed is binnen twee schakelaars, één om de vooras stabilisatie constant vast te zetten, en een om vast te zetten tijdens remmen, of helemaal los.
Kenneth
Alvast bedankt voor de reactie. Mag ik nog vragen waar deze schakelaar zich zou kunnen bevinden in de cabine?
boskje
Wij hadden een1302 D , daar zat links achter de kruishendel een schakelaar meende ik
stephan-inter
@boskje de 1302d werkte gewoon op het rempedaal
husky
@stephan-inter ja klopt, maar je kunt met schakelaar de as vast zetten als je rijdt
stephan-inter
@husky die boven in met het hijshaakje bedoel je waarschijnlijk
arnoud
@stephan-inter 1302D is constant vast te zetten met een hendeltje achter de linker kruis hendel
stephan-inter
@arnoud dat had mijn 1302d niet.
husky
@stephan-inter nee die niet, moet een as op afgebeeld zijn, maar kan ook een zwarte schakelaar met groen teken erop zijn, ik dacht bij de contactsleutel in de buurt .
husky
Rempedaal erop, als ie het niet doet schakelaar omzetten,. Tekentje met een as erop. Ik weet alleen niet meer waar die zat bij de onze... ik dacht oranje schakelaar rechts naast de stoel, anders boven in de cabine.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Atlas 1202 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
24
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
0