Fordson Super Major - Veel zwarte vloeistof uit uitlaatbocht

Ik heb de mijn super major opgekuist, maar merk nu veel druppende vloeistof van onderaan de uitlaatbocht. Soms komt het zelfs mee uit de uitlaat en liggen er sproetjes op de motorkap.

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? En wat een eenvoudige oplossing zou kunnen zijn?

Foto is genomen na 2u draaien aan een kliefmachine. Dus zeker geen zware belasting.
bjorn-wieme

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

huizi011
Ik denk dat het olie is….
bjorn-wieme
@huizi011 volgens de viscositeit van de vloeistof denk ik eerder diesel, het is echt heel vloeibaar
+2
roscho
Ik vermoed dat het een mengsel van roet en onverbrande diesel is. Wordt de trekker wel goed warm tijdens gebruik? Van een beetje brommen voor een houtklover zal de motor ook niet warm worden, hooguit de hydrauliekolie.
Hou het oliepeil in de gaten (om zeker te zijn dat het geen motorolie is) en laat hem eens lekker zwaar werk doen. Hij zal eerst wel wat dampen, maar na een uurtje zou dat over moeten gaan.
bjorn-wieme
@roscho inderdaad eens goed war laten draaien vanmorgen. Beetje dampen in het begin, maar daarna niets meer. Dus kan wel zijn van te lang aan de kliefmachine te liggen.
+1
guy s
Dat komt omdat er via de kleppen olie in de uitlaat lekt , dichting van een klep ( klepgeleider ) die lekt
cyrus-van-gelder
@guy s Dat klopt wat je zegt..en dat kan ook nog veroorzaakt worden door onderdruk in het Carter. Vooral als de trekker flink aan het werk gezet is wil er ook wel olie via de kleppen richting uitlaat gedrukt worden.
  • 👍👍👍
+1
WILM
Je moet de rubbers op de klepstelen vernieuwen.
bjorn-wieme
@WILM waar zitten die rubbers dan? Op de klepstelen zelf?

Kan je dit ergens vinden in onderstaande handleiding?
fordson.se/1A_Motorkapitlet_Diesel_motor_Verkstads…
Yanmarthomas
Denk inderdaad dat de klepsteelrubbers versleten zijn.
arnold-arentze
Kan ook diesel zijn van slechte verstuivers. Dat zou je dan ook kunnen merken aan starten/lopen van de motor. Of/en klepsteelafdichtingen weet niet of dat rubbers zijn bij Fordson
bjorn-wieme
@arnold-arentze
Is verse diesel, nieuwe verstuivers die allemaal getest zijn voor plaatsing.
Tractor start perfect en loopt naar mijn oordeel ook zeer mooi.
arnold-arentze
@bjorn-wieme Dan zal dat het probleem niet zijn🤔
+1
Fritske1978
Is het geen roet? Als er water in het spruitstuk heeft gestaan, bijvoorbeeld als ie in de regen heeft gestaan, kan er misschien doordat hij een tijdje gedraaid heeft dat water omhoog "gepruttelt" zijn, zodat water met roet omhoog de pijp in geblazen is, en loopt via de zijkanten weer naar beneden, en zo naar buiten.
bjorn-wieme
@Fritske1978
Aan de kliefmachine heeft hij wel een uurtje in de gietende regen staan draaien, maar zolang die draait kan het toch geen kwaad?
bjorn-wieme
@Fritske1978
Aan de kliefmachine heeft hij wel een uurtje in de gietende regen staan draaien, maar zolang die draait kan het toch geen kwaad?
roscho
Quote Reactie van @bjorn-wieme:
in de gietende regen staan draaien,

Het kan geen kwaad, maar door de regen koelt de uitlaat wel flink af, waardoor olieachtige stoffen misschien neerslaan. Zonder regen zouden ze verdampen en uit de uitlaat verdwijnen.
+1
blauwe tractor
In een uitlaatbocht van een Fordson Major of Power, Super zit een afloopgaatje dus als er regen inkomt gaat deze er ook weer uit.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Super Major ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!