Dan wordt je mooi genaaid na jaren trouwe dienst



Originele beschrijving

Weevers Nieuwstad was vijftig jaar Grimme dealer. dat stop op 1 november 2021

Deel dit topic

Reacties

+6
walker1
Nou nou, als @joske1980 dan blijkbaar toch precies weet hoe het in elkaar zit, wil hij het dan ook gewoon hier vertellen, in plaats van ons enkel lekker maken met een aandacht trekkende topic titel? In de link lees ik namelijk dit: "Volgens Grimme zijn er diverse redenen om de verkoop en service te veranderen in de Noordoostpolder." Ik heb geen Grimme machines en lmb Weevers ken ik niet, maar het verhaal zal ongetwijfeld 2 kanten hebben.
+1
joske1980
@walker1 ik hoopte ook dat iemand hier op forum er meer over kan vertellen. Maar sommige fabrikanten denken dat je klanten kunt kopen naar ik denk dat boeren meer dealer trouw zijn dan merken trouw
+10
walker1
@joske1980 Verkijk je daar niet op. In 2010 schreeuwde ook iedereen moord en brand toen John Deere stopte met Louis Nagel als importeur en vervolgens kleine dealers ging dwingen tot samenwerking of overname om tot een beperkt aantal grote dealers te komen. Misschien dat er even een dipje is geweest in de verkopen, maar meer niet. John Deere verkoopt nog altijd net zo goed als vroeger.
+1
cyrus-van-gelder
@walker1 Er wordt nog volop John Deere verkocht idd. Ben het dus met je eens
  • 👍👍👍👍
+2
Dirk van Zetten
@cyrus-van-gelder JD ingeruild voor Fendt!
cyrus-van-gelder
@Dirk van Zetten Dat kan natuurlijk ook.Dat is dan jouw persoonlijke keus. Niks mis mee Dirk.Fendt is ook een goed merk. Er zijn meer mensen die geen JD meer willen . Toch worden ze nog wel nieuw verkocht.
+1
Dirk van Zetten
@cyrus-van-gelder JD ingeruild voor Fendt!
+1
Albert Peters
@walker1 ben ik niet helemaal met je eens
Ik had altijd J D maar nu hoef ik niet meer maar ik en ook mn Familie hebben niets met de huidige JD dealer dus wsarom JD?
Terwijl voorheen bij mij en mn broer met zn opvolgers van,elfsprekend was de JD werd het
+3
walker1
@Albert Peters Er zullen ongetwijfeld klanten weg gegaan zijn bij John Deere, maar dat is beperkt gebleven. Wat ik al eerder aangaf, er zal best even een dipje zijn geweest in de verkopen, maar John Deere verkoopt nu net zo goed als destijds.
Natuurlijk is het ook zo dat handel gegund wordt en dat er boeren gewoon klant zijn gebleven bij hun lmb, ook toen ze geen JD meer verkochten, maar evengoed zijn er ook boeren, (half TF zeg maar) die zweren bij hun merk trekker. Die willen niks anders als een JD, al moeten ze die bij een dealer 100 km verderop gaan kopen.
Hetzelfde zal wel gebeuren bij Weevers en Grimme. Trouwe klanten van Weevers blijven daar klant en kiezen dan voor een ander merk rooier. Maar evengoed zijn er ook klanten die perse een Grimme willen hebben en die dus wel naar een andere dealer gaan.
Al eerder gezegd, ik ken het bedrijf Weevers niet, maar een fabrikant stopt niet zomaar met een bedrijf wat al lang dealer is, er zal dus heus wel iets meer aan de hand zijn.
JD3010
Quote Reactie van @walker1:
en kiezen dan voor een ander merk rooier.

Moet er wel wat te kiezen zijn, zoveel keus is er niet meer.
Johny power
@Albert Peters Als je tevreden ben over je john deere en dealer zit in de buurt met goede service. W aarom zou je de volgende keer niet weer een jd nemen. Zo werkt dat hier een beetje. En wij zijn heus niet merkvast ofzo
+2
joske1980
@walker1
En dan kijk maar eens hoeveel dealers er weg gevallen zijn. Zijn er nog 3 en dan is de vraag of je je er thuis voelt.
Stel ik had dit voorjaar voor fiks geld geïnvesteerd in grimme spul bij weevers omdat ik daar altijd tevreden over ben geweest en hun de handel GUN dan zou ik me nu ook genaaid voelen. Sommige mensen weten niet dat handel je gegund wordt
+3
Albert Peters
@joske1980 dat ben ik helemaal met je eens handel gunnen
+1
2850Johndeere6R
@joske1980 Precies wij kunnen het ook niet vinden bij Kraakman en zijn via van der Sluis (tegenwoordig Fendt dealer daarvoor JD) na een mislukte Fendt demo bij Geert-jan de Kok terecht gekomen. Ze komen van de andere kant van Nederland maar hebben de service sneller voor elkaar als Kraakman wat op 2x 30 min rijden afstand zit.....
Johny power
@2850Johndeere6R De service is heel goed hier bij onze john deere dealers. Ze komen met goede ideeën en zijn heel snel ter plaatse
+1
Fast Eddy
@joske1980

Jij kan het wel gunnen maar de meeste mechanisatiebedrijven weten niet wat de producenten al achter gesloten deuren hebben besloten. De Valtra dealer verkocht 2 nieuwe Valtra’s inclusief garantie en onderhoud. Zegt Mechan het Valtra dealerschap op. Hetzelfde is hun dus ook met Dewulf gebeurd. Terwijl klanten altijd vol lof zijn over de service. Zo zie je maar dat je als dealer altijd aan het kortste eind trekt.
+2
cyrus-van-gelder
@Fast Eddy Dat zijn dan zeer onwelkome verassingen idd. En je kunt helaas niet weten wat de grote bazen achter de schermen allang besloten hebben. Zelf had ik maar wat de pest in dat international , Case international werd. En nu zelfs Case IH. Is nu onderdeel van New Holland. Dat zijn ook van die dingen waar dealers en klanten geen enkel zeggen schap in hebben.......
  • 👎👎👎👎👎👎👎
@cyrus-van-gelder
Andere kant van het verhaal is dat het merk in zijn geheel verdwijnt, zoals er al velen zijn voorgegaan.
cyrus-van-gelder
@Ford revisiemotor Dat is waar ja. Het merk bestaat helemaal niet meer helaas.
+3
jammermaarhelaas
@cyrus-van-gelder

Hier een link naar een lange recentie over het boek: A Corporate Tragedy: The Agony of International Harvester Company

goodreads.com/review/show/…

Interessant om te lezen. Het geeft mij de indruk dat JD zo groot is geworden, tot op de dag vanvandaag, door wakkere mensen in de top van het bedrijf. Bij Case zal het niet anders zijn (nu dus CNH).

Al met al is een goede tractor maken niet iets waarmee je als fabrikant blijft bestaan, alles er omheen moet ook kloppen.
+1
walker1
@jammermaarhelaas Zoveel merken zijn al verdwenen of opgegaan in grote concerns. 5 grote bedrijven hebben ondertussen 90% van de Europese en Amerikaanse trekkermarkt in handen. JD, CNH, AGCO, SDF en Claas.
+1
jammermaarhelaas
@walker1

Klopt.

Weet nog dat we in begin jaren 90 met de schoolklas op excursie gingen naar IH in Neuss am Rhein. Vooraf werd ons wat verteld over deze fabriek, klopt precies met wat de recentie van het amerikaanse boek in mijn reactie hierboven ook zegt. Dat soort bedrijven gaat niet zomaar over in andere handen, en een gewild product was daar niet meteen de oorzaak van.
cyrus-van-gelder
@jammermaarhelaas mee eens. Ih was wel een gewild product. Je treft ze nog steeds veel aan omdat ze behoorlijk verkocht werden..best wel een populair merk zeg maar..Toch kunnen er merken verdwijnen, of onderdeel worden van grote lichamen zoals al opgemerkt is. Toch eigenlijk wel jammer, nu is het grootdeels
  • ☹☹☹☹☹
1 pot nat
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @cyrus-van-gelder:
Ih was wel een gewild product

Zo heb ik het ook bedoeld te zeggen, en dat desondanks dit bedrijf werd overgenomen door Tenneco, het Case IH werd. Reden daarvoor was volgens het boek onder andere verkeerd leiderschap, geld in de vorm van dividend uit het bedrijf laten vloeien en met vreemd geld tegen hoge rente de noodzakelijke investeringen doen, vakbonden die elkaar de tent uit vochten, ten koste van het bedrijf, enz.
cyrus-van-gelder
@jammermaarhelaas klopt helemaal wat je zegt. Dat waren idd de oorzaken bij IH. Dan kan het product op zich nog zo goed zijn, de boel gaat dan toch naar knoppen hoor.
  • 👍👍👍👍👍
Jotke
Quote Reactie van @jammermaarhelaas:
onder andere verkeerd leiderschap, geld in de vorm van dividend uit het bedrijf laten vloeien en met vreemd geld tegen hoge rente de noodzakelijke investeringen doen, vakbonden die elkaar de tent uit vochten, ten koste van het bedrijf, enz.

Dus RFC is eigenlijk gewoon een IH 2.0?

Ik zie in ieder geval aardig wat vergelijkingen als ik jouw reactie zo goed begrijp.
labella
@Jotke dan is het te hopen dat er ook een case 2.0 is.
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @Jotke:
Dus RFC is eigenlijk gewoon een IH 2.0?Ik zie in ieder geval aardig wat vergelijkingen als ik jouw reactie zo goed begrijp.

Over RFC weet ik te weinig om daar antwoord op te kunnen geven.

Het betreffende boek over hoe het mis ging met het eens zo grote en trotse IH wordt door recensenten ook wel genoemd als beschrijving van hoe het in vele bedrijven mis ging en tot heden mis gaat.
cyrus-van-gelder
@walker1 Het komt nu bijna allemaal op het zelfde neer ja. Het is net als het spel monopolie. Als je alles in handen hebt, hoef je niet uit te sloven om de concurrentie af te troeven, die zijn er dan niet meer he. En als je alles in handen hebt kun je dus ook prijs en kwaliteit bepalen. Veel keus heeft de klant toch niet meer.
cyrus-van-gelder
@jammermaarhelaas bedankt voor de link. Het was idd interessant om te lezen
  • 👍👍👍👍👍👍
Jotke
Quote Reactie van @joske1980:
Zijn er nog 3

Je vergeet de subdealers. Dan zijn het er een hoop meer. GroeNoord bijv heeft er 8 of 9( weet niet meer of dat getal voor de overname van Wolterink was of erna), Kraakman weet ik zo niet. De kok 3 met 4 vestigingen.

Dan nog zijn het er een hoop minder en mijn inziens ook te weinig maar de verkopen gaan onverminderd hard door. Aandeel is niet kleiner dan voor de breuk met Nagel en ook die had een reden, ook al was die er toch wel gekomen omdat de visie wbt het dealernetwerk nu eenmaal veranderd was.
SJB533
@Jotke
En wat hebben die subdealers voor zeggenschap? Minimaal 51% van de aandelen is in handen van de hoofddealer
Jotke
Quote Reactie van @SJB533:
@JotkeEn wat hebben die subdealers voor zeggenschap? Minimaal 51% van de aandelen is in handen van de hoofddealer

Daar zou ik toch niet zo zeker van zijn. 😉
+1
Fast Eddy
@joske1980

Lees het artikel eerst even goed door. Dan wordt het een stuk duidelijker van.
+1
Valtra man
@Fast Eddy hoezo? Ik had het artikel deze avond al elders gelezen maar ben niets wijzer eerlijk gezegd…
+1
Fast Eddy
@Valtra man

Nou dat het niet helemaal uit de lucht komt vallen. Grimme geeft aan een gesprek met Weevers te hebben gehad over de service en verkoop van hun producten. En daar zijn ze niet uit gekomen.
+1
joske1980
@Fast Eddy
Dat gesprek was wellicht toen al redelijk eenrichtingsverkeer.
Maar weevers is toch net bedrijf dacht ik met prima service dus daar zou ik het 123 niet achter zoeken.
En grimme is best populair volgens mij dus zullen verkopen wel goed gaan.
Verkochten ze ander aardappelspul via andere vestigingen???
+1
Fast Eddy
@joske1980

Het zal mij niks verbazen dat ze een ander merk gaan verkopen. Een paar jaar geleden zijn er ook heel wat dealers van Dewulf bedankt toen Dewulf Meidema heeft overgenomen. En daar hoor ook niks meer van. Dus het zal allemaal wel loslopen.
+1
worteljcb
@joske1980 Ik vind dat je nogal een stelling inneemt en de lmb verdedigt. Het werkt natuurlijk wel altijd 2 kanten op, tussen leverancier en dealer. Als de lmb zich altijd keurig heeft opgesteld naar klanten is dat alleen maar te waarderen. Maar wie zegt hoe hun omgingen met de leverancier? Werden de wederzijdse afspraken nagekomen of lag het bijvoorbeeld altijd aan het product / leverancier? Ik ken deze situatie niet, maar zo'n beslissing komt meestal niet zomaar uit de lucht vallen. En ik geloof ook niet dat iemand zich hierover gaat uitlaten op TF, mocht hij wel van de hoed en rand weten. En als iemand wel van alles roept, dan weet hij waarschijnlijk niet het hele verhaal, maar heeft ook maar wat opgevangen. Anders hield die zijn mond wel.
+2
Valtra man
@worteljcb dan kan je dit forum evengoed beperken tot het geven van duimpjes op een foto.. 😉
+1
worteljcb
@Valtra man Ben ik niet mee eens, veel dingen kun je prima bespreken online en discussie voeren. Maar dit soort onvrede hoeft niet in detail aan de grote klok toch? De waarheid komt meestal toch niet boven en je zet mensen alleen maar op het verkeerde been dan
+1
Valtra man
@worteljcb Maar we willen het wel met z’n allen weten, tenslotte hebbn we veel vertrouwen in het merk zowel als in de dealer.. gaan die uiteen, moet je straks kiezen.
Ik wil maar zeggen, het volledige waarheid hoeft en zal hier niet geschreven te worden. Maar er zijn er vast onder ons die er iets over kwijt willen.
+4
erik9831
Hoeveel dealers worden hier niet genaaid? Dealers die ook meer dan zoveel jaar de merken hebben verdeeld. (van 50 dealers naar 5 grote gaan waar je ieder merk kan kopen, over meer gaat het hier niet)

Als ideeën plots verschillen van elkaar en niet overbrugbaar zijn, dan stopt het. Als jij iedere dag uitgejouwd word door je werkgever, stap je ook op. Wanneer jij iedere dag je baas uitjouwd, vlieg je ook de deur uit. Zelfs wanneer jullie beiden gelukkig zijn stopt soms de samenwerking. Het is wat het is.

(klik om te vergroten)

Jpkd
Grimme is de fendt onder akkerbouw machines de dealer zal vanuit de grimme phylosofie te lage prestaties hebben geleverd ok een fabrikant heeft iederejaar hogere kosten
+2
MaxxuM4ever
Als je vanuit de nop ff doorrijdt zit je in Beilen toch, daar zit de importeur van grimme met alle kennis en voorraad.
+1
930triplemaaier
@MaxxuM4ever dat is al bijna een uur rijden
BouwmanH
@MaxxuM4ever Dat bedrijf die geen enkele moeite heeft om de dealers te passeren bedoel je?
+1
MaxxuM4ever
@BouwmanH geen idee, wij hebben geen grimme en Claas machines. Meer dat afstanden steeds groter worden tot een steunpunt, machines steeds complexer dus kennis steeds specifieker. Als een dealer 1 of 2 varitrons heeft lopen in zijn rayon is het een beetje duur om zijn monteurs up to date te houden qua kennis en onderdelen aan te houden. Vroeger reden er misschien wel 10 of 20 DR/DL 1500’s in eenzelfde rayon. Om maar aan te geven hoe het boeren landschap is veranderd
+2
walker1
@MaxxuM4ever Ja en dat geld eigenlijk voor alle machines en trekkers. Als ik alleen al hier in de omgeving kijk, vroeger maaiden bijna alle boeren zelf. Trekker van 50 tot 80 pk, PZ maaier en iemand met een PZ 185 had al een grote maaier. Tegenwoordig komt de loonwerker met een BigM. Werkbreedte ruim 9 m, zeg maar 5 x zo'n PZ 185. Elk LMB verkocht toen jaarlijks wel trekkers en maaiers en kon het ook onderhouden en repareren. Nu verkoopt 1 LMB een BigM en 4 LMB's niet. Het is misschien hard, maar net zo als dat er boeren verdwijnen en het gemiddelde boerenbedrijf steeds groter wordt, zo gaat dat ook met de mechanisatiebedrijven.
+1
Fast Eddy
@MaxxuM4ever

De meeste zelfrijdende oogst-en mestmachines worden al onderhouden vanuit de importeur of fabriek.
+1
joske1980
@Fast Eddy
Dealers zijn dan alleen goed genoeg om de inruil over te nemen
+1
MaxxuM4ever
@joske1980 ik denk niet dat de dorpsdealer zijn hele buiten terrein vol gaat zetten met dure inruil. Dan belt de bank wel een keer op.
+2
worteljcb
@joske1980 Het is juist andersom. Inruil wordt juist het probleem, net als kennis van de monteurs. LMB die realistisch nadenken zien dat zelf ook wel onder ogen. Daarom die drang naar groter worden of fuseren met meerdere bedrijven / locaties. Kun je een stuk eenvoudiger specialisten opleiden en duurdere inruil behappen.
mike_v
Quote Reactie van @MaxxuM4ever:
Meer dat afstanden steeds groter worden tot een steunpunt, machines steeds complexer dus kennis steeds specifieker

Maar ook steeds meer virtuele diagnoses waardoor zeer veel problemen reeds van achter de computer opgelost kunnen worden, of al kan gekeken worden wat er exact mis is en een gepaste oplossing aangeboden kan worden op enkele minuten.
+2
Ford-NH_fan
Ropa?
Ford-NH_fan
Is er een relatie Baywa-Grimme?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
56
DEELNEMERS
23
WEERGAVES
0