Illustratie van:

Fendt 104 S - Olie komt uit de pijlstok

Goedemiddag,

Ik ben sinds vanmorgen eigenaar van een fendt 4 s. op de rit naar huis begon de trekker rauw te lopen, een soort krijsen en kwam er olie uit de pijlstok. Weet iemand misschien wat dit inhoud en wat je er aan kunt doen?
Alvast bedankt!

Mvg

Deel dit topic

Reacties

Sjors135
De trekker kreeg ook even flinke onderdruk. Dit was ook zo weer over. Maar liep daarna niet mooi meer
+2
Fendt926Driver
Er zal een zuigerveer versprongen zijn in de motor denk ik.
Dan krijg je onderdruk en schrapen van ijzer in de cylinder
+2
cyrus-van-gelder
Ik hoop dan niet dat de cilinder wand dan ook nog eens beschadigd is . Dat krijsende geluid is vast niet goed.
Klein Rot
@Sjors135
Onderwerp de motor aan een grondige controle beurt. Kijk of je hem soepel kan ronddraaien als de injectoren eruit zijn. Cilinder koppen eraf en de zuigers en cilinderwanden bekijken op krassen.
cyrus-van-gelder
@Klein Rot Dat zie je gauw genoeg als de cilinder kop eraf is. Wel verekte sneu als je net een trekker gekocht hebt, en je rijd ermee naar huis en je hebt gelijk dit. Met je eens om te kijken of de motor nog soepel loopt.injectoren eruit ja. Wel klote dit, als het tegenzit kun je gelijk reviseren, of om een andere motor uit. Allemaal dingen waar je niet op zit te wachten
  • ☹☹☹☹☹☹
+1
Yanmarthomas
Dat is erg zuur. Net een trekker gekocht en nu al problemen. Het klinkt ook echt niet goed. Je hebt ineens veel onderdruk wat er inderdaad op duid dat er een probleem zit in de afdichting van de zuigerveren en de cilinder, als je pech hebt is de cilinderwand beschadigd en zal deze evt uitgeboord moeten worden als het diep is… hoop niet dat je hem meteen al moet gaan reviseren…. Hou ons op de hoogte wat het probleem is als je wilt?
+1
Sjors135
@Yanmarthomas natuurlijk. Word vervolgd 👍
+2
roscho
Het klinkt als een ernstig probleem met bijv. zuigerveren o.i.d.. Zou je eens goed willen zoeken rondom de motor of je sporen kunt vinden die erop wijzen dat de motor (of het carter) pas geleden nog open is geweest? In dat geval zou je de verkoper erop kunnen aanspreken dat hij van het gebrek wist en kun je misschien de koop ongedaan maken.
Op deze manier hebben ze mij al eens een trekker met kapotte krukas verkocht. Die liep eerst ook redelijk, maar binnen een half uur klonken er onheilspellende geluiden: contragewicht van de krukas afgebroken, stuk uit de cilinderbus gebroken, zuigerveren daarin vastgelopen en daarmee de hele motor vast. Kortom: motor total loss. Maar: op het carter was te zien dat dit eraf was geweest en de olie-absorberende korrels zaten er nog op. Binnenin kon je zien dat er aan de krukas gelast was. Duidelijk dus dat men het probleem kende.
Uiteindelijk heb ik een sloopmotor kunnen vinden en de handelaar heeft een fors deel van de aanschafprijs daarvan betaald, hij werd bepaald gewillig toen ik dreigde met dit verhaal en zijn naam internet op te gaan.
Sjors135
@roscho kan weinig vinden. Alleen en vloeibare pakking op het carter ( waar ik zelf niet voor zou kiezen) en alle brandstofleidingen zijn vernieuwd.
roscho
Quote Reactie van @Sjors135:
vloeibare pakking op het carter

Als die pakking nog heel nieuw oogt, is het waarschijnlijk dat ook hier de carterpan open is geweest. Hoe is het met de boutjes van het carter, zijn daar nog verse sleutelsporen op te ontdekken?
cyrus-van-gelder
@roscho wel beroerd dat de handelaar pas gewillig werd toen je em even onder handen nam. Is in feite een oplichter dus. Zelf had ik ook ooit zo,n geintje hoor. Ik kocht een trekker, maar toen ik em wilde ophalen zat er toch een andere radiateur in(slechter dan wat erin zat he) en ook ineens een andere acu en Startmotor. Nou toen ging de koop niet door, ik vertrouw dat niet als er zonder overleg toch gouw onderdelen verwisseld worden. Later bleek mijn wantrouwen terecht. Trekker bleek gejat te zijn.
+1
Ritchie
Gewoon terug met dat ding.
+1
Sjors135
Zuur is het zeker. Eindelijk een trekker van het merk dat je altijd al wilde en nu dit. Maar we blijven rustig en gaan het probleem proberen op te lossen
bas101
Klinkt niet best , de motor xal los moeten , ik weet bijna zeker dat de vorige eigenaar hier vanaf wist .
Sjors135
Dit kwam ik tegen in het carter. 2 busjes. En 1 van die 2 stangen zit los in de behuizing. Weet iemand wat dit is?
Gaat om de rechtse in de foto
En waar ik onderdelen kan vinden?

Alvast bedankt!

Mvg,

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Klein Rot
Lagers van de nokkenas misschien
basia
Lijkt dat de lagerbusjes van de balanceur er uit gelopen zijn .
(Balanceur is dat geval onder de krukas dat er voor zorgt dat de motor trillingvrij loopt om het maar in kort te zeggen )
Zit vast met 4 bouten ; word met een tandwiel vanaf de krukas aangedreven , LET WEL OP dat hij goed gemonteerd word ( merktekens op tandwielen ) laat dit eventueel in twijfelgeval door een ervaren monteur doen , om veel schade te voorkomen .
Controleer verder of de oliepomp niet los gelopen is ; misschien heeft de balanceur te weinig oliedruk gehad , waardoor busjes er uit zijn gelopen .
Oliedruklampje is niet aan geweest toen de motor slecht begon te lopen ?
Voor eventuele onderdelen zou je H.O.P. uit Hogeveen (de Pesse ) kunnen proberen ; deze adverteert wel op Marktplaats

PS ; het gaat om een Farmer 4S en niet om een 104S zoals boven het topic staat ; een 104 zou een 3 cil motor hebben ;en alleen de 4 cilinder motoren hebben een "balanceur"
basia
@Sjors135
Nog met de trekker bezig geweest ? Je schrijft een van die "stangen " zit los in de behuizing , die "stang is een asje waar het balans gewicht aan zit , op elk asje zit zo een gewicht .
Voor je b.v. een andere balanceur (het complete geval ) zou gaan monteren , wel goed kijken wat de oorzaak is van het kapotlopen , zelf zit ik te denken aan een olie-druk probleem ; hopelijk is er niet te veel schade aan de motor , maar dat zal door controle van b.v. lagers moeten blijken , ook zal er denk ik even een zuigerveer (veren) vast hebben gezeten , waardoor even die carterdruk .
Ben wel benieuwd hoe verder ; hou ons op de hoogte
+2
Sjors135
@basia Ja. De tandwielen zijn ook gehavend onder de trekker vandaan gekomen. Ik ben nu opzoek naar een andere. Zaterdag haal ik de kop er af en ga op zoek naar verdere eventuele schades.

Word vervolgd

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
basia
@Sjors135
Ai ; dat ziet er niet mooi uit ; tandwiel op krukas is nog wel goed ?
Zoiets heb ik nog niet eerder gezien ; moet toch een smeer probleem geweest zijn denk ik zo .
Hopelijk krijg je het weer voor elkaar ; en contoleer wel de oliepomp ; zou de eerste motor niet zijn die kapotloopt door een losgelopen oliepomp
Yanmarthomas
@basia ik denk inderdaad te weinig of geen oliedruk dit lijkt op geen smering. Ik hoop dat je cilinders nog goed zijn.. maar aangezien de carterdruk ben ik er bang voor

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 104 S ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
21
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
0