Goedemiddag,
Ik ben sinds vanmorgen eigenaar van een fendt 4 s. op de rit naar huis begon de trekker rauw te lopen, een soort krijsen en kwam er olie uit de pijlstok. Weet iemand misschien wat dit inhoud en wat je er aan kunt doen?
Alvast bedankt!
Mvg
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fendt 104 S ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Dan krijg je onderdruk en schrapen van ijzer in de cylinder
Onderwerp de motor aan een grondige controle beurt. Kijk of je hem soepel kan ronddraaien als de injectoren eruit zijn. Cilinder koppen eraf en de zuigers en cilinderwanden bekijken op krassen.
Op deze manier hebben ze mij al eens een trekker met kapotte krukas verkocht. Die liep eerst ook redelijk, maar binnen een half uur klonken er onheilspellende geluiden: contragewicht van de krukas afgebroken, stuk uit de cilinderbus gebroken, zuigerveren daarin vastgelopen en daarmee de hele motor vast. Kortom: motor total loss. Maar: op het carter was te zien dat dit eraf was geweest en de olie-absorberende korrels zaten er nog op. Binnenin kon je zien dat er aan de krukas gelast was. Duidelijk dus dat men het probleem kende.
Uiteindelijk heb ik een sloopmotor kunnen vinden en de handelaar heeft een fors deel van de aanschafprijs daarvan betaald, hij werd bepaald gewillig toen ik dreigde met dit verhaal en zijn naam internet op te gaan.
Gaat om de rechtse in de foto
En waar ik onderdelen kan vinden?
Alvast bedankt!
Mvg,
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(Balanceur is dat geval onder de krukas dat er voor zorgt dat de motor trillingvrij loopt om het maar in kort te zeggen )
Zit vast met 4 bouten ; word met een tandwiel vanaf de krukas aangedreven , LET WEL OP dat hij goed gemonteerd word ( merktekens op tandwielen ) laat dit eventueel in twijfelgeval door een ervaren monteur doen , om veel schade te voorkomen .
Controleer verder of de oliepomp niet los gelopen is ; misschien heeft de balanceur te weinig oliedruk gehad , waardoor busjes er uit zijn gelopen .
Oliedruklampje is niet aan geweest toen de motor slecht begon te lopen ?
Voor eventuele onderdelen zou je H.O.P. uit Hogeveen (de Pesse ) kunnen proberen ; deze adverteert wel op Marktplaats
PS ; het gaat om een Farmer 4S en niet om een 104S zoals boven het topic staat ; een 104 zou een 3 cil motor hebben ;en alleen de 4 cilinder motoren hebben een "balanceur"
Nog met de trekker bezig geweest ? Je schrijft een van die "stangen " zit los in de behuizing , die "stang is een asje waar het balans gewicht aan zit , op elk asje zit zo een gewicht .
Voor je b.v. een andere balanceur (het complete geval ) zou gaan monteren , wel goed kijken wat de oorzaak is van het kapotlopen , zelf zit ik te denken aan een olie-druk probleem ; hopelijk is er niet te veel schade aan de motor , maar dat zal door controle van b.v. lagers moeten blijken , ook zal er denk ik even een zuigerveer (veren) vast hebben gezeten , waardoor even die carterdruk .
Ben wel benieuwd hoe verder ; hou ons op de hoogte