Schakelen loopt niet goed

Ik heb een mf 6180. Het schakelen voor en achter verloopt met een hendeltje aan het stuur. Wanneer je de rij richting verandert klinkt er een pulserende biep . Als je de koppeling dan induwt schakelt de trekker. Vooruit schakelen is geen probleem, achteruit wel. Van tijd tot tijd koppelt hij niet en blijf je gewoon staan. Trekker staat dan in versnelling, indicator brandt en pedaal los.
Heb al gezien dat er een schakelaar zit aan de pedaal vd koppeling. Zou dit de schuldige zijn ? Of is deze schakelaar de startonderbreker ?

Deel dit topic

Reacties

KMMF
Gaat dan wel het lampje van achteruit branden? Vooruit/Achteruit opnieuw (laten) kalibreren kan de oplossing zijn.
armand
Lampje voor en achter doen het zoals het moet. Ik merk ook wanneer ik de koppeling los de trekker even aarzelt. Zou dit er ook mee te maken hebben. Wat houdt het kallibreren juist in ?
armand
Onlangs een stroomonderbreker geplaatst waardoor de trekker volledig spanningsloos wordt. Ik las daarjuist dat dit een invloed kan hebben op de computer . Misschien is dit de oorzaak van alle ellende ....
+1
KMMF
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het spanningsloos maken de oorzaak is. Dan zou de schakelstand niet meer overeenkomen en de lampjes moeten knipperen en het alarm moeten piepen.
Meer waarschijnlijk is slijtage van de schakelvork, waardoor de achteruit niet meer volledig inschakelt.
Tijdens kalibreren worden de uiterste posities van de vooruit achteruit in de computer opgeslagen.

Bij normaal schakelen van de V/A worden de magneetventielen bekrachtigd tot de sensor meet dat de juiste positie is bereikt. Hierna staat er geen stroom meer op de magneetventielen.

Voor jou lijkt mij het verstandig om contact met een MF dealer op te nemen, die kan e.e.a. doormeten.
armand
Alvast bedankt voor je deskundige uitleg. Hier kan ik mee verder. Ik contacteer mijn dealer.
+1
Emmink
Had onze 6170 heel af en toe nog wel eens last van. Van t voorjaar was die ook ineens t spoor bijster. Even laten kalibreren bij garage maar hielp niet. Daarna hebben ze een nieuwe massa kabel naar de computer getrokken en nu reageert die ook beter moet ik zeggen.
Ik doe wel altijd bij het starten van de trekker het koppelingspedaal 5 seconden ingedrukt houden totdat je een soort stootje van tegendruk voelt. Wanneer ik dit niet doe dan rijdt die niet wanneer ik op wil trekken. Heel raar maargoed, moet t maar net even weten 😉
KMMF
@Emmink dit komt waarschijnlijk doordat de veiligheidsklep in het koppelingsventielblok rechts achter de trap, pas wordt vrijgegeven als de lagedruk minimaal 9 bar is.
Emmink
@KMMF aha, weer wat geleerd.
+1
armand
Al even contact gehad met mijn dealer. Volgens hem kan de oorzaak divers zijn ; schakeldoos kapot, contactpunten, kallibratie, kabels.... Gaan het morgen bekijken. Vervelend is dat het schakelen goed loopt en dan weer niet. Een beetje zoals naar de tandarts gaan. Eenmaal in de stoel is je tandpijn ook weg.
Wordt dus een beetje uitzoeken, wel een zwak punt van de 6000 reeks heb ik de indruk. Voor de rest degelijke trekker al blijft de oude MF 135 mijn favoriet. Die kreeg je gewoonweg niet stuk kon je mee naar de oorlog.
Emmink
@armand dr komt geen vocht bij de computer daar onder de cabine? Had in begin altijd nadat ie gewassen was dan was die de richting kwijt of dat de powershift get niet deed

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden schakelen en mf 6180 geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
10
DEELNEMERS
3
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN