Water in transmissie olie mccormick D320

Goedemorgen,
Bij controle van het olie nivo de transmissie olie van mijn mccormick D320 draaide ik de vul-niveau stop eruit. De olie vloeide rijkelijk uit het gaatje maar de de olie was koffie (mocca) kleurig. Duidelijk is dat er water in de olie zit en dat daaroor het olie nivieau in de bak is gestegen, anders zou er geen olie uit de stop mogen komen lijkt me.

Wellicht kan een van jullie me helpen met de volgende vragen.
- hoe kan er water in de transmissie bak komen?
- ik ga de bak aftappen, moet ik de bak nu ook spoelen?
- als spoelen nodig is hoe doe je dat dan en waarmee?
- wat is de beste voordelige olie waarmee je bak weer kan vullen?

Alvast dank voor jullie advies.
Leo

Deel dit topic

Reacties

+1
mestyle
Dit is denk ik door de jaren onstaan. Condens vermoed ik. Beste is aftappen en okk de olie eens een poosje laten staan kijken of het erop gaat drijven. Volgens mij wordt er 80w 90 voorgeschreven zelf hebben wij 120w140 erop zitten.
Klein Rot
@Loev
Als u de olie er af laat dan ook de aftap stop onder het differentieel verwijderen om alle olie weg te krijgen. 80W90 oliecrisis goed voor deze wisselbakken
Loev
@mestyle en @Klein Rot bedankt voor het advies,
- Is spoelen met bijvoorbeeld dieselolie niet nodig?
- het volgende probleem dient zich al weer aan, de voorste afstapplug krijg ik er niet uit, zijn daar tips voor?
Klein Rot
@Loev
een moer zoeken die over het vierkant past deze vastlassen even laten afkoelen en dan met een passende sleutel losdraaien. Het is een NPT plug deze zijn taps toelopend en kunnen erg vast zitten.
roscho
Quote:
De olie vloeide rijkelijk uit het gaatje

Als de olie er rijkelijk uit vloeide, dan betekent dit dat de olie nu hoger staat dan hoe hij oorspronkelijk is gevuld. Ergens zal er dus water bij in komen. Ik denk, net als @mestyle in de eerste plaats aan condens, maar als de trekker langere tijd buiten heeft gestaan, lekt er misschien water naar binnen via versnellingspoken e.d. Ik heb ooit eens een kraan gezien die een schuim anti-smeer-ring om de dop van de tank had zitten. Door de regen kwam die ring vol water en door het dieselverbruik zoog de tank uit de ring het water naar binnen. Daar stond wel een cm of 3 water (sludgeprut) onderin de tank. Resultaat: kapotte brandstofpomp.
mestyle
@roscho

Van buiten staan zou inderdaad ook kunnen. En wellicht dat men er jaren lang na aftappen gewoon klakkeloos 18 liter olie in gegooid heeft en nooit gepeild dar er daardoor nog eens teveel in zit. Of uit veiligheid maar een litertje extra erin deed
roscho
Quote Reactie van @mestyle:
teveel in zit.

Of misschien heeft men er een werktuig achter gehad dat veel olie nodig had, een overmaatse kipper bijvoorbeeld.
Speur eens goed naar plekken waar die olie mogelijk binnen kon komen. Pookrubbers, beluchtingsklepjes, ....
mestyle
@roscho

Bak en hydrauliek zijn gescheiden
roscho
Quote Reactie van @mestyle:
Bak en hydrauliek zijn gescheiden

Dan hoef je voor dit water in elk geval de pookrubbers niet te controleren. Maar als er water in de hydrauliek zit, is er grote kans dat in de bak ook (condens-)water zit.
+1
mestyle
@roscho

Even goed lezen de transmissie heeft er water inzitten dit is gelijk een geheel met de versnellingsbak. Hydrauliek hef is compleet gesloten systeem. Pook weet ik niet of er rubber onder zitten maar daar zou inderdaad ook onder kunnen komen
roscho
@mestyle Yesss! Soms lees ik te snel en doe ik nog wat anders tussendoor.🙈
Ik ken deze trekker niet precies, als deze een systeem heeft met kogels waar een kapje boven zit, is er minder kans op inregenen. Maar als de pook op de bak moet afdichten met een rubber, wil dat rubber wel eens stuk gaan of te ruim worden.
+1
mestyle
@roscho
Allemaal wel last van. Boven op de pook zit een ronde bollen stalen kap met daaronder een veer. Dus echt inregenen zal niet gebeuren maar of er daar nog iets van rubber onderzit weet ik niet. Maar als het wat open is kan er natuurlijk altijd wel wat inkomen
Loev
Mensen bedankt voor de reacties. Ik denk dat de tractor lang buiten heeft gestaan en in combinatie water in de bak is gekomenmet condens. Kan bijna niet anders. Ik heb alles gecontroleerd en zo op het oog lijkt er nergens zomaar water in te kunnen komen.

De olie inmiddels vervangen, de bak ook gespoeld en de olie is mooi helder nu. De bak hoort nu weer mooi rustig aan.

Ik vind wel dat als ik het koppelingspedaal laat opkomen dat het wat lawaaieriger wordt. Bij intrappen is dat niet zo. Druklager?? Heb de nippel achter het klepje goed gesmeerd

@Klein Rot Was een goeie tip:
Quote:
een moer zoeken die over het vierkant past deze vastlassen even laten afkoelen en dan met een passende sleutel losdraaien. Het is een NPT plug deze zijn taps toelopend en kunnen erg vast zitten.

Keurig losgemaakt op deze wijze.
roscho
Dank voor je terugkoppeling. Altijd fijn als je even iets terughoort.
mestyle
Inderdaad altijd fijn om te horen

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden water , mccormick , versnellingsbak en transmissie olie. geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
15
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
0