Illustratie van:

Fiat 880 DT - Tikgeluid uit achterbrug hoorbaar

Hallo
Een paar maand terug vernam ik een tikgeluid uit de achterbrug van mijn Fiat.
(zie video)
, hierna is onderdeel 49996981 (zie foto) vervangen deze was kromgetrokken. Maar nu tikt hij nog wel minder maar toch is het er nog. Zo wel vooruit als achteruit rijdend
in de hoge en middelste giering (lage giering ook geprobeerd maar dan niet hoorbaar of het komt dat je dan te langzaam gaat). Als je volgas rijd met een aanhanger er achter en je laat het gas los dan is het helemaal goed hoorbaar, met een losse trekker niet zo gauw.
Waar moet ik nu het probleem gaan zoeken of zijn er nog mensen die dit ook al eens mee gemaakt hebben?

Mvg Jim

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Onderdeel 4996981 vervangen

Reacties

Jan mf6465
Doet hij het ook als het differentieelslot geblokkeerd is?
jim power
@Jan mf6465 dit heb ik helaas niet geprobeerd wel heb ik het idee dat als je bochten maak het geluid tevoorschijn komt
jim power
@Jan mf6465 differentieel is nog wel geïnspecteerd toen de trompet er afwas maar zag er goed uit
Jan mf6465
@jim power
Wat is de reden dat je dat borgplaatje hebt moeten vervangen?
jim power
@Jan mf6465 die was getordeerd hoe dat is gekomen geen idee na vervangen is het tikken wel grotendeels weg maar af en toe hoor je nog een zacht tikje bij optrekken wisselen van rij richting
Jan mf6465
@jim power
Volgens mij raakt dat plaatje dan ergens. Waarschijnlijk zal het nieuwe weer getordeerd zijn. Het logischste is dat het lager erlangs te veel speling zou hebben. Ik zou hem eens opkrikken met 2 wielen van de grond en proberen met differentieelslot in, of los en linker of rechter rem intrappen en kijken of dat verschil maakt.
jim power
Quote Reactie van @Jan mf6465:
Ik zou hem eens opkrikken met 2 wielen van de grond en proberen met differentieelslot in, of los en linker of rechter rem intrappen en kijken of dat verschil maakt.

Ga ik morgenavond even proberen
Bakker S
@jim power controleer ook ff of er speling is op de as. Kun je de as aantrekken en er weer in duwen? Zoja, dan zit er teveel speling op. En welke as heb je het plaatje vervangen?
jim power
@Bakker S plaatje is vd rechter as vervangen
Een kogellager met verborgen beschadigde rollen alle lagers vervangen die een functie hebben voor dit onderdeel en het geluid is weg
jim power
jankievit@kpnmail.nl">@jankievit@kpnmail.nl lagers zijn gecontroleerd en konden er niks aan vinden. Zagen er goed uit en draaiden mooi
+1
PieterA
Is je achterband van de velg geweest? Misschien bij het weer monteren een hamer of een bandenlichter in de velg laten liggen. Als je volgas rechtdoor rijdt is het dan vaak over.(middelpuntvliedende kracht)
jim power
@PieterA ja band is de winter er voor er af geweest maar het geluid is pas een paar maand terug hoorbaar de ik weet wel zeker dat er niets in de velg ligt
spotmelker
@jim power maakt het ook verschil of de voorwielaandrijving ingeschakeld is? Bij oudere trekkers wil de aandrijfas wel eens rammelen bij bepaalde snelheden.
jim power
@spotmelker tussen as heb ik er nu tussen uit en geluid komt nog steeds terug
Fendt926Driver
@jim power kun je ook een relatie leggen in omwentelingen van het wiel?
Dus krijtstreep zetten op beide wielen.
Dan iemand rechtuit rijden en jij er naast lopen en luisteren.
Dan volop bocht naar links en volop naar rechts (met nette snelheid natuurlijk) en kijken bij welk wiel (kant ) het geluid hoort
jim power
@Fendt926Driver vanavond even geprobeerd geluid komt van rechts en zit niet vast op 1 punt hoorbaar
+1
supergerben
Zit het probleem niet in je velg? Een losse velgbout of scheur in je velg kan ook zo'n geluid veroorzaken
roscho
Ik kan het op de foto niet goed zien, maar als de trekker verstelvelgen heeft, dan trek alle bouten daarvan maar eens goed na. Ligt het daaraan, dan is het getik moeilijk weg te krijgen omdat er dan ws. een boutgat uitgelubberd is.
+1
jim power
@roscho hij heeft wel verstelvelgen maar vanavond nog met de kruissleutel geprobeerd vaster te trekken maar zitten al muurvast
+1
bugo
@jim power als het getik aan de rechterkant zit kun je misschien de wielen ook even omdraaien, van links naar rechts, als het getik dan links zit weet je dat het dan aan de velg ligt.
jim power
@bugo klopt dit wou ik vanavond sowieso even proberen
+2
jim power
Vanavond de velgen even gewisseld en @bugo , @roscho en @supergerben gaan door voor de wasmachine het probleem zit hem inderdaad in de velg. Betreft wel de velg waar het hart van verstevigd is maar we zullen zien.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

De 'probleem velg' er is een extra hartplaat op het hard gelast
bugo
@jim power Mooi, scheelt weer een hoop gesleutel.
jim power
@bugo zeg dat wel ja
roscho
@jim power Zijn dat conische wielmoeren of platte? Als ze plat zijn, verschuift misschien de velgplaat iets t.o.v. de as. Zou je daar misschien conische moeren voor kunnen krijgen? Misschien moet je dan ook de boutgaten conisch maken.
jim power
@roscho dat zou kunnen maar wel gek dat het maar 1 velg is die dat dan doet (miss de gaten in de velg een paar mm groter ofzo? Ik zal er wel even na kijken volgende week
roscho
@jim power Misschien is door het verschuiven de schroefdraad op de bouten wel beschadigd en dat verklaart dan meteen waardoor je ze niet verder vast kunt draaien.
+1
jim power
@roscho dat zou ook nog kunnen we gaan het mee maken ik kom er sowieso even op terug
Jan mf6465
@jim power
Dat had ik niet verwacht dat een velg wat niet gescheurd is dat geluid kon veroorzaken. Alweer iets bijgeleerd!
Gelukkig is het niks inwendig.
jim power
@Jan mf6465 scheelt weer een hoop tijd en gesleutel zo
PieterA
Dit type velg is eigenlijk te licht voor een 880. Wij hebben ze wel eens vast gelast. Op de plaatsen waar aan het velgbed gelast is is het velgbed waarschijnlijk ook gescheurd.

Ik doe niet meer mee voor de koelkast🤪? Met dat er iets in de velg kan zitten zitten?
jim power
@PieterA ik keur hem goed wat voor een velgen horen er dan aan een 880 volgens jouw?
PieterA
@jim power Dat weet ik niet, maar onze velgen aan de 880's zagen er ook precies zo uit en het resultaat was dat de Fiats de velgen overleefden.
jim power
@PieterA ah oke dat is nu wel tezien

(klik om te vergroten)

Hij is ook niet helemaal standard 😂 had eerst 80pk na revisie .
+1
jim power
.

(klik om te vergroten)

Bij enkele bouten was de draad vervuild, en een gat leek iets ruimer te zijn dan de andere 5 dus even kijken wat we doen ,Alle bouten even met de draadtap over geweest hopen dat het getik nu weg is 🤞
roscho
Quote Reactie van @jim power:
een gat leek iets ruimer te zijn dan de andere 5

Maar als ik die bout zie, is die ook een stuk ingelopen, net boven de schroefdraad. Die is daar dus te dun geworden.
Kun je misschien conische ringen achter de bouten doen?
jim power
@roscho vlgm hebben alle bouten dat ook nieuwe dat afgeschuinde randje maar conische platen is ook nog het proberen waart
+1
roscho
Quote Reactie van @jim power:
vlgm hebben alle bouten dat ook nieuwe

Waarom zou dat dunnere deel eraan zitten? Dat is precies de plek waar de velgplaat komt. Daarmee is er ongewenste ruimte. Misschien is die dunnere plek er wel om plaats te bieden aan conische ringen.
Vergelijk anders eens met een bout van de andere kant, heeft die dat ook?
+4
jim power
Hallo,
Vanavond de velg weer in elkaar gezet en gemonteerd, daarna even testgereden en geen getik meer gehoord 👌 nu maar eens verder met het lijstje 🤦‍♂️ en hopen dat het getik wegblijft anders maar andere bouten en conische platen gebruiken maar dat zien we dan wel weer. Iedereen bedankt voor alle tips en het meedenken word zeer gewaardeerd hier👍👍. Mvg Jim
+1
roscho
Quote Reactie van @jim power:
geen getik meer gehoord

Fijn dat je even terugkoppelt en ook fijn dat het getik weg is. Veel succes met je trekker.
jim power
@roscho Dankje komt goed
+1
Herbert
@jim power goh wat is dat tractorfan toch handig haha. Vanmiddag ineens raar onregelmatig getik bij mijn trekker. Schoot mij dit topic door de gedachten, en jawel hoor, verstelvelg loopt heeel iets los. Had er anders nooit zo aandachtig naar gekeken en nooit gevonden 👌👌
roscho
@Herbert Het is maar een klein probleempje, maar als je er niks aan doet, worden de bouten steeds dunner en de gaten steeds groter. Tot je op een slecht moment op het asfalt belandt en het wiel je inhaalt.
+1
Herbert
@roscho het zit al weer vast👍

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fiat 880 DT ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
45
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
0