Olie verversen welk type olie en hoeveelheden

Ik heb een Ferguson Tef diesel gekocht.
Olie zit er al lang in werd me verteld.
Dus ik wil de olie verversen.
In het werkboek staat wel iets over oliesoorten bijvoorbeeld: carter olie SAE 30 en 6.8 liter of versnellingsbak SAE 50 en 23 liter
Maar ik zie op de soorten olie (bijvoorbeeld bij de Action) altijd staan bijvoorbeeld 15w40 of iets dergelijks.
Dus welke olie moet ik nu (voor normaal gebruik) hebben voor carter, versnellingsbak e.d.
Nog tips?
T.a.v. vetnippels: hoe vaak doorsmeren en met "normaal" vet?

Reacties

Ok dank.
En is de olie van de Action dan ok.
Wel aantrekkelijk goedkoop.
Of toch een ander (kwaliteits) merk?
+1
roscho
Quote Reactie van @Jos Ferguson TEF Diesel:
En is de olie van de Action dan ok.

Met de olie van Action is weinig mis. Alleen zou ik in een oldtimer geen synthetische olie gooien, maar minerale. Synthetische maakt de boel té goed schoon, waardoor kans op lekkages ontstaat. Kijk even na of deze minerale olie voldoet aan de specificaties. Zo ja, dan zou ik die nemen: action.com/nl-nl/p/…
blauwe tractor
@roscho En dekans dat het losgelaten vuil de olie kanalen verstop, demotor geen smering meer heeft en in elkaar draait enz enz enz..
+2
roscho
Quote Reactie van @blauwe tractor:
En dekans dat het losgelaten vuil de olie kanalen verstop, demotor geen smering meer heeft en in elkaar draait enz enz enz

Wat bedoel je precies?
- Geen Action-olie nemen?
- Geen minerale olie nemen?
- Geen synthetische olie nemen?
S.v.p. even uitleggen en ook graag even motiveren.
+1
Pauls
@Jos Ferguson TEF Diesel Ik gebruik voor mijn oude trekker Shell Spirax S3 T 10W40 voor in de achterbrug, en Shell Rimula R4 L 15W40 voor in de motor. Gaat super goed. Kost iets meer als van de Action, maar bij Shell zitten zeker bewaar middelen in wat ik bij de Action niet dadelijk zie, is wel van belang als je maar eens om de zoveel jaar (7 a10) de olie vervangt in de achterbrug. Motor olie is vaak jaarlijks, doet een 100 u per jaar. Voor die paar € verschil kan je mss jaren plezier extra hebben. Zeker ook de filters een keertje vervangen, zal wss ook wel tijdje geleden zijn.
bas101
Sae 30 kun je via internet bestellen of bij de speciaal zaak danwel olie handelaar halen , bijv DOC Lichtenvoorde
Nog even doorgezocht, advies ingewonnen en uiteindelijk uitgekomen op Kroon Classic multigrade 20W50 olie.
Voor 7 liter €57 betaald.
Dus dat is heel wat anders dan wat sommigen hierboven adviseren.
Zal ook wel werken, maar de Kroon olie is top en gewoon beter voor onze klassiekers..
En ook omdat ik maar eens in de zoveel jaren ververs: beter iets duurder en dus safe.
roscho
Quote Reactie van @Jos Ferguson TEF Diesel:
beter voor onze klassiekers..

"Beter" suggereert een vergelijking. Waarmee vergelijk je?
Pauls
Quote Reactie van @Jos Ferguson TEF Diesel:
Voor 7 liter €57 betaald.

Ik hoop dat je 10 liter gekocht hebt, ferguson durft al eens wat olie drinken... Ik vermoed ook dat het minerale olie is (ivm classic). Ik lees ook dat je 20W50 kocht, dat is een goed/warm weer olie, olie blijft in de winter langer dik en smeert als gevolg iets minder.
En wat heb je dan in versnellingsbak gedaan ?
Nou iets wat speciaal voor klassiekers is gemaakt lijkt me gewoon BETER dan iets algemeens. Beter safe then sorry zullen we maar zeggen.
roscho
@Jos Ferguson TEF Diesel
Als je gewoon goed uitkijkt, kun je best goedkopere olie inslaan. Als olie voldoet aan de specificaties, dan is het gewoon goed en die specificaties staan op de jerrycan. De woorden "speciaal voor..." impliceren ook altijd dat het duurder is. Maar voor oldtimers wel minerale olie, geen synthetische.
Jan mf6465
Een gewone minerale 15w40 lijkt me ideaal voor de temperaturen hier in ons klimaat voor zo een motortje. Is normaal voor -15 tot +40graden buitentemperatuur. Wij betalen ongeveer 2€ ex btw per 1000l voor q8. Dat is dan nog low saps olie voor motoren met roetfilter. Gewone 15w40 kost nog iets minder. Pak dat het in 20liter bussen dan ongeveer 3€ zal zijn.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!