Enkelaswagen stabiel hangen

Hallo,
Ik heb een enkelassige beestenwagen. Wanneer hangt deze het meest stabiel achter de tractor? Hang je hem het best horizontaal of een beetje naar boven. Bedankt alvast voor de reacties!

Deel dit topic

Reacties

walker1
Vallen de koeien er niet uit als die verticaal hangt? Wij hebben ook enkelas veewagen voor 6 volwassen koeien. Hangt in normale wagentrekhaak achter de trekker en dan dat wagen, de vloer zeg maar gewoon vlak, horizontaal staat. Is voor de koeien ook het fijnste. Wagen hangt gewoon stabiel achter de trekker, is dat bij jou niet zo dan?
Samepower2
@walker1 topic is aangepast ;);) neen, de wagen hangt niet stabiel achter de tractor als je op de weg of in de wei rijd licht de wagen te schommelen van links naar recht of is dit normaal? De as van wagen hangt helemaal achteraan. Ik heb de wagen nog niet zo lang in mijn bezit.
+1
walker1
@Samepower2 Nee dat is niet normaal, met onze wagen kunnen we op rechte weg gerust 40 km/h rijden zonder geslinger of geschommel. Maar ik kan vanaf hier ook niet beoordelen waar het aan zou moeten liggen.
+1
roscho
Quote Reactie van @Samepower2 :
De as van wagen hangt helemaal achteraan.

Je zou zeggen dat met de as helemaal achteraan en dan zoveel mogelijk druk op de dissel de wagen juist heel stabiel zou liggen.
Misschien kun je de bandenspanning wat verhogen? Of misschien is de dissel te licht, zodat deze doorbuigt? Zo maar enkele ideeën.
Samepower2
@roscho bedankt! Ik denk dat de bladveren van de wagen versleten zijn enige daardoor zoveel beweegt. Wat denk jij er van kan dat?
+1
walker1
@Samepower2 Dat zou kunnen, onze wagen is niet geveerd. Maar bladvering kan zeker bij een lege wagen stuiterig gedrag veroorzaken. Is het schommelen minder als de wagen vol koeien staat?
+1
Albert Peters
@walker1 die bladvering is de oorzaak
roscho
@Samepower2 Er is kennelijk iets wat die links-rechts beweging veroorzaakt. Normaal gesproken zouden dat niet de bladveren kunnen zijn. Ik denk eerder aan een dissel die niet stabiel genoeg is.
Hoe is de beweging precies? Als een caravan met slingerneiging? Hier een link naar een filmpje daarover hoe zoiets bij caravans ontstaat met een uitleg hoe zoiets te voorkomen. Misschien heb je er iets aan als je het vergelijkt met je veekar.
+2
tom-cox
@Samepower2 "De as van de wagen hangt helemaal achteraan" --> zou dat niet de oorzaak kunnen zijn. Even een redenering: als je een driehoek tekent vanuit het trekoog naar de buitenkant van de banden, dan zorgt volgens mij alle massa die buiten die driehoek valt voor onstabiliteit want die wil de wagen doen kantelen. omdat de as helemaal achteraan hangt krijg je vrij smalle driehoek en valt er dus relatief veel massa buiten die driehoek. als die theorie klopt dan zou de as naar voren brengen het probleem moeten verminderen omdat er dan meer massa binnen de driehoek valt (de driehoek wordt korter maar breder. het gedeelte achter de as heeft geen invloed denk ik dan.
+1
jammermaarhelaas
Heb je de wagen in een trekhaak, of in de gatenbalk?
Samepower2
@jammermaarhelaas de wagen hangt in de verstelbare trekhaak.
+1
jammermaarhelaas
@Samepower2

Oke, dat lijkt dus uitgesloten als oorzaak.
+1
Loeideutz
Het filmpje van de caravan is interessant, maar ik denk dat de meeste tractoren die kritische snelheid niet halen.
Het verhaal van de driehoek hierboven beschreven ken ik niet maar bevat wel een interessante theorie. Vooral met beweegbare lading, vee staat zelden stil op die veewagen, kan dat wel invloed hebben.
Ik vrees echter dat je as wat ver naar achter staat. Op school heb ik geleerd dat ten alle tijden er 20% van het leeg gewicht van je tractor op de vooras moet rusten. Stel je tractor weegt 3 ton, dan moet er altijd dus 600 kg op je vooras rusten. Dus als je hem op de weegschaal zet. Op het moment dat je iets achter de tractor hangt krijg je gewichtsoverdracht. Het zwaartepunt komt verder naar achter te liggen, waardoor dus de vooras ontlast wordt. Omdat de as van je aanhanger ver naar achter ligt zal dus een groot deel van je aanhanger op de tractor rusten. Je vooras wordt dus erg licht. Wat ik nu schrijf kan ik niet zien maar is iets om effe te checken. Is er speling op je vooras of de stuurinrichting? Zo ja, dan krijg je, in combinatie met het weinige gewicht op je vooras een onrustig stuurgedrag.

Wat betreft het horizontaal hangen. Dieren staan het liefst horizontaal, jij zelf ook. Echter is het niet verkeerd om de wagen iets naar achteren te laten aflopen. Dieren, ook de soort mens, lopen liever naar boven dan naar beneden op een hellend vlak. Door het ietwat schuin te zetten zorg je er voor dat de dieren meer met hun neus naar voren staan en meer voor op de wagen zullen staan. Zorgt wel voor meer druk op je tractor.
+2
roscho
Quote Reactie van @Loeideutz:
Het filmpje van de caravan is interessant, maar ik denk dat de meeste tractoren die kritische snelheid niet halen.

Hoe ongunstiger je belaadt, hoe lager de kritische snelheid. Zeker als zo'n trekker over de 40 km/h gaat, kon die kritische snelheid nog wel eens gauw bereikt worden.
Maar 't was maar een idee, misschien is de gedachtegang van jou of van @tom-cox beter. @Samepower2 zou ook mijn eerdere suggestie, verhogen van de bandenspanning nog kunnen proberen.
+1
Loeideutz
@roscho Bandenspanning is zeker een ding. Gezien het feit dat je veel over de weg rijdt en weinig door of over het land niet iets om zo laag mogelijk te gaan zitten.
+1
hooidonk
@roscho
Dat klopt, helaas zelf een keer meegemaakt.
Met mais rijden een iets te lange bak op de carrier en niet gezien dat de kop helemaal achterop lag. Eenmaal op snelheid lelijk aan de slinger geraakt met het spul, maar gelukkig wel goed afgelopen.
+3
donkey63
Als de constructie van de wagen stijf, sterk genoeg is zal de wagen schommelen door de bladveren of de banden (luchtvering). De bewegingen van de kar worden niet gedempt door schokdempers. De kar van Walker1 is niet geveerd en veert dus alleen op de banden. Je kunt als proef de bladveren blokkeren met houten blokken er tussen en blijft er dus alleen de banden over. Eventueel kun je dan met de bandenspanning spelen om stabiliteit te creëren. Succes
+1
Samepower2
Bedankt iedereen voor de reacties!!! Ik bekijk wat ik kan doen om de wagen stabiel te krijgen. Ik ga beginnen met de bladveren te blokkeren.
+1
spotmelker
@Samepower2 Is het trekoog/laatste stuk dissel recht? Ik heb een aanhanger gehad die een krom trekoog had. Was niet mee te rijden. Loopt dan a.h.w. scheef achter de trekker weg totdat de treklijn dat a.h.w. compenseert. Hoe harder je rijdt hoe heftiger dat gaat.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
19
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
0