Iseki Geas 21 hydrauliek opbouwen

Hoi!

Ik heb een iseki geas 21, alleen daar wil ik hydrauliek op bouwen. Nu heb ik al een ventielenblok met 2 ventielen. Er liepen twee slangen op de achterbrug die aan elkaar verbonden waren. Deze heb ik op mijn ventielen blok aangesloten. Echter werkt dit niet optimaal. Ik heb een bedieningspaneel met elektrische schakelaars, als ik daar aan draai krijg ik druk met pulsen. Ook zit er nog een drukknop, bij indrukken kan ik mijn ventielen juist bedienen. Alleen dit is een knop die veerretour gaat. Heeft iemand ervaring met deze tractors? De tekens zijn allemaal Chinees wat best vervelend is voor mij.

Alvast bedankt voor de genomen moeite.

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

NH-Ford
Je hebt jouw hydr. blok nu aangesloten op heffumctie. Heeft jouwe ook een cilinder als rechter hefstang?
Makkelijkste om hydraulische functies te monteren is om de stalen leiding vanaf pomp naast transmissie door te halen (zit waarschijnlijk verbinding) dan met slang naar je hydr. blok en de retour weer naar de leiding, deze gaat je herinrichting stuurblok in.
Let dan wel erop dat je een hydr blok hebt met drie aansluitingen, dus je moet ook een extra retour aanbrengen. Anders kan je olie van een functie niet retour als je hef bediend.
Hille
@NH-Ford

Er zit geen cilinder in de hefarm, wat je wel vaak ziet bij deze trekkers, daarom vermoed ik dat ik die leidingen ook in gebruik heb. Niet de juiste manier helaas. Ik ga even kijken of ik ze via de pomp kan pakken.
Hille
Dit is de pomp, aftakking op de retour en op de pers maken? Dan via het ventielenblok

(klik om te vergroten)

NH-Ford
Nee, niet een aftakking/t-stuk, dan gaat de olie weg van minste weerstand zoeken, dus drukloos naar je hef.
Moet die dunne, persleiding ergens loshalen/doorhalen, die naar je hydr. blok als pers, de retour van je hydr blok weer op andere eind persleiding die verder gaat naar je hef.
Hille
@NH-Ford

Ik heb even een schets gemaakt. Komt het dan zo goed? Kwa werking? En is die leiding de pers? Niet de leiding er onder?
Onderste met rubber is retour neem ik aan.

(klik om te vergroten)

dennisbouter
@Hille ik denk dat het zo klopt zo had ik het ook op een kubota, zoals in de eerste reactie stond moet je nog een 3e slang op ventielen blok aansluiten die is voor retour olie en bijvoorbeeld je overdrukventiek, deze slang moet rechtstreeks naar je tank en zou je met een t-stuk bijvoorbeeld op je vulpunt kunnen aansluiten en dan moet je je ook nog een ventiel hebben waar de olie door heenstroomt naar je hef als je het ventiel niet bediend.
Hille
@dennisbouter

Dit ventiel heb ik, naar mijn weten loopt de olie er gewoon doorheen. Waar zou dan de derde slang op moeten

(klik om te vergroten)

dennisbouter
@Hille is het een nieuw ventiel? Heb je er een schema van of een merk en type?
Ford-NH_fan
Zie tekst in foto

(klik om te vergroten)

Fendt926Driver
Foto maken van de chinese tekens en in google translate zetten.
Dan weet je ongeveer wat het is.
En dan onthouden of met een labelwriter de tekst erbij zetten
Niels_D
Kans is groter dat het bij een Iseki om Japanse tekst gaat.
NH-Ford
Zoals je schets klopt het, alleen als je hef, of een functie verderop in het systeem druk opbouwd gaat de olie van je functie welke je met het hydr. ventielblok bediend nooit retour.
Daarom moet er een derde retourslang aan als je alles in serie zet.
Deze kan ergens op een loos punt of aftapplug bijv.

Je moet even weten hoe je hydr. blok is uitgevoerd, wellicht op artikelnummer wel een schema te vinden.
Of staan er codes bij aansluitingen? Zoals P, T, of R of NA
Je schets is getekend dichtbij de pomp, makkelijker is verder naar achteren, in buurt van achterwiel.
Is een 15 mm leiding, kun je zo met knelkoppeling wat op maken.
Hille
Hier ben ik weer, met wéér een aantal dingen. Het is een gebruikt ventielenblok zonder tekening en op internet kan ik ook niks vinden helaas. (Merk: Saturn liquid power) De slang aansluitingen staat volgens mij AB op. En op de inbus bouten, rechts P en links T. De dunne leiding op de pomp gaat naar mijn stuurbekrachtiging. Dan gaat er nog een dunne leiding onderdoor richting de achterbrug met een ventiel??? Zie foto. Die dikkere leiding gaat ook naar een blok achter bij de tractor. En die andere dikkere gaat via het filter, retour waarschijnlijk.

Nu kan ik op het ene blok twee bouten uit halen maar dat gaat dan niet goed qua druk toch? Dan moet ik de stoel er af halen, om te kijken hoe het daar zit, wat het cirkeltje moet rond. (Geen probleem alleen wat extra werk ivm hef bediening) dan zou ik alleen nog met een extra retour zitten van het ventielenblok? De T waarschijnlijk. Hierbij wat foto’s. Hopelijk is het wat duidelijkheid. Zelf helaas geen ervaring met hydrauliek opbouwen.

(klik om te vergroten)

Dikkere leiding, waarvan 1 ri. de stoel loopt.

(klik om te vergroten)

Dunnere leiding met ventielen??

(klik om te vergroten)

Het blok, links T rechts P.
NH-Ford
Blok op eerste foto zal je voorrangsventiel zijn, zorgt dat sturen voor de rest gaat.
Blok met ventielen op tweede foto zal je hef ventiel zijn.
Die leiding van voorransgventiel naar hefventiel zul je ergens door kunnen halen en je hydr. blok tussen zetten.
Met je huidige blok kan het wel, alleen krijg je altijd iets retourdruk, kan werking van functies die je ermee bediend wel beïnvloeden.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
14
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN