Illustratie van:

Massey Ferguson 3085 - Controleren of de visco wel werkt

Weet er iemand hoe je zeker bent dat een viscokoppeling met een bi metalenwerking onvoldoende of niet werkt?
Ik heb het probleem dat mijn 3085 richting het rode gaat (meter werkt goed) en bij belasting zomaar warm zou lopen. Ik heb de thermostaten al vervangen, de radiator,..
Sterker nog. De algemene temperatuur zit ruim in de helft nu. Zelfs iets hoger als bij de oude radiator.. Alleen de visco blijft nog over.. Iemand nog tips?
(Wat ik ook niet logisch vind: de kachel blaast pas warm als je hel zou belasten..? Er zitten 2 thermostaten in. De bovenste slang word warm zoals het hoort.)

Deel dit topic

Reacties

Fendt926Driver
Hier zelfde euvel.
Heb een stalen bus laten draaien die nu op de plek van de visco zit.
Dus die is bij ons nu uitgeschakeld.
Heb je met een infra rood meter de koeler al gemeten of er eventueel wel de gewenste 30 graden verschil tussen onder en boven zit?

Bij ons is de koeler boven kouder dan onder.
Dat lijkt mij ook verkeerd om maar weet nog niet hoe dat komt
Tim-MF3080
@Fendt926Driver Nee dat heb ik nog niet gedaan. Hoe bedoel je 30 graden verschil tussen onder en boven?
Tim-MF3080
@Fendt926Driver Nee dat heb ik nog niet gedaan. Hoe bedoel je 30 graden verschil tussen onder en boven?
Fendt926Driver
@Tim-MF3080 de koeler koelt het koelwater.
Het moet er dus kouder uitgaan dan dat het er in komt.
Dus zou er 30 graden (ongeveer)
Tussen boven en onder
roscho
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Bij ons is de koeler boven kouder dan onder.

Zit het schoepenwiel er achterstevoren in, zodat hij de koelvloeistof de verkeerde kant op pompt?
Fendt926Driver
@roscho is een originele pomp via acco /fendt. Dat lijkt mij toch niet.
Maar deze week gaat de 916 voor de mixer warm lopen en gaan we die ook meten
roscho
@Fendt926Driver Dan houden mijn ideeën op.
Fendt926Driver
@roscho zelf staan we ook iets voor een raadsel.
roscho
@Fendt926Driver Eigenlijk zijn er maar 2 mogelijkheden:
- water loopt verkeerdom
- het bovenste koelwater circuleert niet mee, misschien door een verstopping. Kanalen aan de zijkant zijn misschien wel open, maar middenin niet. Daardoor koelt het bovenin wel, maar circuleert niet. Die verminderde koelcapaciteit verklaart dan misschien ook waarom de trekker warm loopt.
NH-Ford
Waarom niet eerst temperatuurzender vervangen?
Zou eerst met infraroodmeter gaan meten, meten is weten.
Jan mf6465
Ik zou het toerental van de ventilator eens meten. De ventilator moet als de visco in is hetzelfde toerental hebben dan de riemschijf. Die toerentalmetertjes zijn niet duur. Reflecterend stickertje plakken en apparaatje erop richten en je weet het toerental.
+1
KMMF
Als de motor (te)warm is deze volgas laten draaien. Je moet de ventilator nu duidelijk kunnen horen blazen (loeien) als je naast de motor staat. En dan moet deze hoorbaar langzamer gaan draaien als de temperatuur zakt. Gebeurt dit niet, dan is de viscofan stuk. Ook als deze aan de voorzijde lekt of vettig is, dan is hij ook stuk.
Tim-MF3080
@KMMF Nee ik hoor de visco eigenlijk nooit lawaai maken zeg maar. Ik kan enkel zeggen dat hij na het rijden een beetje moeizamer draaid met de hand dan dat hij koud is. Ik zie ook nooit verschil in toerental. Maar zoals hier al geschreven is meten is weten. Dus dan ga ik dat maar doen.
Jan mf6465
@Tim-MF3080
Ik hoor bij een tractor ook geen verschil of de visco ingeschakeld is of niet. Bij een vrachtwagen kun je dat heel goed horen wanneer die inschakelt. Ik vind het ook vreemd dat ze een viscokoppeling op een tractor zetten, die draait normaal gezien bijna altijd. Bij een vrachtwagen is er rijwind genoeg normaal om alles gekoeld te houden.
+1
spotmelker
Hier alle viscofans al vervangen door vaste bussen. Het bespaart geen merkbare hoeveelheid brandstof. Als je hem provisorisch vastzet met boutjes is de balans eruit en gaat de lagering en/of de waterpomp er aan is mijn ervaring.
+1
huub
@spotmelker Een klein verschil in brandstofverbruik is onder praktijk omstandigheden bijna niet te meten. Daarvoor zijn er te veel verschillende factoren.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 3085 en hebben de trefwoorden temperatuur en koeling geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
17
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN