Illustratie van:

Schuitemaker Rapide - Laadt slecht kort gras

Voor mijn dagelijkse portie vers gras gebruik ik 2 maal daags mijn Rapide 100.
Echter, met dit korte, natte gras krijg ik het er niet in. Eerst blijft het gras tussen de rotor en pick up om vervolgens te verstoppen tussen de gladde gewasrol.
Is dit probleem herkenbaar bij meerdere gebruikers? Loont het om een Van der Lei of een THM rotor te plaatsen om het gras makkelijker weg te werken? Of is er misschien een ander oorzaak?

Deel dit topic

Reacties

+1
rickboer blija
Volgens mij is dit een beetje een schuitemaker kwaal, al kun je wel een paar dingen doen om dit te verbeter.
1. Geen messen er in (weet niet wat je nu hebt)
2. Zorgen dat de pick-up goed in orde is, (niet te veel kapotte tanden
3. Sneller rijden, meer gras voor de pick-up is meer doorvoersnelheid
4. Zorg dat de wagen vlak of iets voorover staat, dan is je invoer dichter bij de grond
5. Zorg dat de lagers van je gladde rol goed zijn, deze moet zeer vrij draaien

Wat nog een laatste mogelijkheid is, maar wat voor jou wagen (hoogswaarschijnlijk) niet meer rendabel is is een aangedreven gladde rol. Dit is al noodzakelijk als je een 6 balks (grote wagen) hebt

Ik zie geen meerwaarde in een andere rotor in deze situatie
Spuit11
@rickboer blija Dankje. Ik dacht zelf dat de vingers misschien te kort oid waren om het gras mee te nemen. Maar het is dus een herkenbaar probleem.
Dat die rol niet is aangedreven bij de oudere wagens is idd waardeloos.
+1
deJong
@Spuit11 heb je ook een hydraulisch aangedreven rol? Dat schijnt ook beter te werken.
+1
Fendt926Driver
@Spuit11 bouw de rol hydraulisch aangedreven.
Dan laadt die een stuk mooier
casejxu
@Fendt926Driver kan toch niet heel moeilijk zijn?
Fendt926Driver
@casejxu toch wel omdat de lagers ver in de gladde rol zitten. En dus ook niet gesmeerd kunnen worden.
Je moet een compleet nieuwe rol maken met een hydro motor op.
casejxu
@Fendt926Driver na volgens mij is aanpassen prima te doen namelijk!
+1
rickboer blija
@casejxu orginele aanpassing van schuitemaker moest tussen de 2000 en 2500 euro kosten, ook omdat de aansturing bij de nieuwere wagens via het ventielenblok gaat
casejxu
@rickboer blija ja das origineel... maar moet toch zelf wel wat op te bedenken zijn👌
+1
rickboer blija
@casejxu gelukkig een wagen gekocht waar het origineel op zat
+1
Fendt926Driver
@rickboer blija mijn rapide 80 swv.
Dus met losband heeft een losbandfunctie die olie heeft als de bodemketting loopt.
Electrisch ventiel er tussen en je hebt gewoon olie voor een rol tijdens het laden
casejxu
@Fendt926Driver dat is idd een prima optie!
Fendt926Driver
@casejxu geef een goede tip. We zijn er mee bezig voor de rapide 80.
Maar de simpele ombouw hebben wij nog niet gezien
deJong
@Fendt926Driver olie door het ventiel van het electronische pjckup omhoog/omlaag sturen naar de rol vkan toch?!?
deJong
@deJong ventiep o.id.
casejxu
@deJong dan heb je kans dat andere functies niet meer werken zoals bodemketting dus das geen optie. Maar zoiets denk ik ook aan. Of directe pers afpakken en elektrisch zo maken dat als je andere functie bedien die voorrang/ook olie krijgt
Fendt926Driver
@deJong het hydraulisch aansturen is niet moeilijk.
Dat zit op onze rapide 80 al wel op.
Maar de rol zelf hydraulisch maken heb ik het over.
casejxu
@Fendt926Driver moet ik er even bij staan. Jaren terug bijna eens uitgevoerd maar ging toen niet door. Maar t moet kunnen
Fendt926Driver
@casejxu het kan ook wel met een compleet nieuw gemaakte rol.
Ik dacht dat jij de originele rol makkelijk hydraulisch kon maken
casejxu
@Fendt926Driver ja wel ja. Als er een lager in vast zit kan er ook een stalen prop in. Gat in zijplaat maken. Hydromotor doorzijplaat in stalen prop👌 thermisch voorzichtig borgen dan kan ie der altijd weer uit
rickboer blija
@casejxu zit nog aardig veel verschil in de rollen

(klik om te vergroten)

Niet aangedreven rol

(klik om te vergroten)

Aangedreven rol
+1
casejxu
@rickboer blija ja snap ik. Maar zoals een volleerd knutselaar als @Fendt926Driver moet dat prima aan te passen zijn! Denk dat t mij wel zou lukken iig. Miss wel war voor de taarup ook
MRVNDT
@rickboer blija weet niet of een angedreven rol Effekt heft. Mij is ooit verteld worden dat dat alleen n noodoplossing is van SR omdat ze de oude rotors te rond gebouwd hebben. Met zo’n scherpkantige rotor als de modernen is dat overbodig.

Ik zou ook pickup alle tanden erin. Wagen voor naar beneden en dann proberen. Ik doe Stalvoeren anders, en ook niet met mijn rapide, eerst maaien dan andere trekker ff harken en dan met balken wagen laden zonder messen dan blijft het gras goed en zonder broei. Rotor wagen is mij te aggressiv.
rickboer blija
@MRVNDT de aangedreven rol is ontwikkeld om 'kleine' hoeveelheden gras in een hogere (26.5 inch wielen) wagem te krijgen. En dat beviel zo goed dat ze het ook telkens vaker op kleinere wagens monteren
MRVNDT
@rickboer blija okay ja ik weet het niet precies. Mijn wals draait met jaarlijks nieuwe lagers zo licht dat werkt mooi genoeg
rickboer blija
@MRVNDT 😳, wij hebben die van onze 130 in de 10 jaar dat we die hadden nooit vervangen
jjthefrenchman
@rickboer blija Hier ook al 2x vervangen in 7 jaar 😞. En zonder die rol wil iets natter spul niet oprapen.
MRVNDT
@rickboer blija is toch geen werk en geen kosten dus in winters ff wisselen als iets niet 100% loopt want tijdens inkuilen heb ik er geen tijd voor.
rickboer blija
@MRVNDT ik bedoel het meer op een manier van die zijn in 10 jaar bij ons nooit slecht geworden/kapot gegaan
MRVNDT
@rickboer blija ah okay ja ik heb ze kapot gekregen met die wagen dus geen risico 😃
+1
jjthefrenchman
@rickboer blija Ik zal ze ook zelf wel vermoord hebben met hogedrukspuit . Lijkt me niet echt een snel slijtend onderdeel.
casejxu115
Rotor afgesleten ? Te veel ruimte er tussen in.
rickboer blija
Als je een foto deel van je invoer kunnen wij wel aangeven of deze versleten is of niet
+1
langeslagdiesel
Voor dat ik diep het krijt in ging zou ik eerst een paar versnellingen opschakelen en me toerental van me wagen omlaag. Een zwaadje van een frontmaaier kan een 1000 pto wagen op 540 ook makkelijk weg harken met de pick up. Ik ken de problemen. Maar dan met een taarup 470. Je pick up draait te snel en maakt van het korte zware gras een soort groene drol die voor de puck up uit draait. Je rotor pakt hem om de zoveel tijd en je trekker hoest bijna uit. Wij zijn toen van 1000 pto naar 540 gegaan en opgeschakeld naar 14 A 15 km laad / maai snelheid. Dat ging super in kort nat gras. Maar ik bleef me voorkeur houden van na 15.00 uur maaien / laden. Ff plakeriger gewas door de suiker en makkelijker laden. Werd het iets grover, dan maakte het niets uit.
+2
Spuit11
@langeslagdiesel Ik heb vanmiddag met 540 geladen en het ging super! Thanks voor de tips!
+2
langeslagdiesel
@Spuit11 kleine tip. Groot plezier. Succes verder man.
+1
rubencasecs
Minder aftakastoeren, dan gaat het beter.
MRVNDT
@rubencasecs ja als dat met zijn front maaier werkt is das ook goed volgens mijn ervaring
+3
deJong
Je kunt ook even informeren bij meinderts wergea. Sytse en Fetze hebben vast nog wat gebruikts voor jou op de stelling in de frico liggen.
+1
thmtrader
Controleer eens of je wagen goed afgesteld is. Met de pu omlaag moeten de tanden van de pu maximaal 1a1,5 cmvan de keerwals/gladde rol staan. Staan de tanden er te ver af dan kan de rotor in samenwerking met de rol het gewas niet goed overnemen.
Iemand zei iets van de wagen laten zakken aan de voorkant maar dat gaat averechts werken.
Met 540 op een 1000 toeren werken kan wel maar sloopt uiteindelijk je aandrijflijn omdat t koppel te hoog word.
+1
langeslagdiesel
@thmtrader een 1000 pto wagen op 540 laten draaien in vers kort gras gaat prima. Je laad dan lang niet op de Max qua gevraagde kracht. Met een snijwals maak je er anders appelmoes van. Geen koe die dat vreet. Dus optijd je bodemketting naar achter. Dus daar ben ik niet bang voor. Is het gras wat grover dan kan je gerust normaal op het juiste toerental laden. Vroeger werden er op de oude 540 wagens met ketting invoer en de gestuurde balken wagens ook wel reduceer kasten gezet om de invoer wat rustiger te laten draaien met de frontmaaier op toeren. Toen kon je ook niet als een blind paard doorladen. Maar moest je ook opletten. En dat kon prima.
thmtrader
@langeslagdiesel wat je zegt klopt, met de nadruk op goed opletten.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schuitemaker Rapide ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
42
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN