RDW: ‘Registreer snel uw (land)bouwmachines’

De RDW roept eigenaren op om snel hun (land)bouwmachines, rijdende werktuigen en getrokken materieel te registreren. Vanwege de achterlopende cijfers verwacht de RDW dat eigenaren anders niet op tijd hun kenteken krijgen.

Deel dit topic

Reacties

+1
blauwe tractor
En dan komen er weer berichten dat hun het niet kunnen bijbenen Jankers.
+6
SJB533
@blauwe tractor
'Hun' is een bezittelijk voornaamwoord, het moet 'zij' zijn. Daarnaast is het misschien handig, dat je eerst verder leest, dan enkel de titel. Wellicht snap je dan ook, waarom de Rijksdienst voor het Wegverkeer deze oproep doet.
+3
1046
@SJB533 je kent em toch , eerst brullen dan lezen🤷🏼‍♂️
blauwe tractor
@1046 Ooooooooh je kan lezen zeg wat super voor je. ........
blauwe tractor
@SJB533 You got it dude.........
+3
walker1
Akkerbouwers zitten nu in de drukke oogsttijd, veehouders hebben net de laatste mest uitgereden en nog een snee gras binnengehaald. Als we weer een maand verder zijn en de meeste drukte wel voorbij is, zal er nog wel een eindsprint volgen met het aanvragen van kentekens. Verder is die 42 % die genoemd wordt ook maar een schatting, de RDW weet niet precies hoeveel trekkers er in NL zijn en van getrokken werktuigen weten ze het al helemaal niet. Bovendien heb ik het van die getrokken werktuigen al vaker gezegd, men gaat echt niet elke oude platte wagen die 2 x per jaar voor het hooien gebruikt wordt op kenteken zetten.
+2
JvH 1120
Van de week 4 tractors en 1 wagen geregistreerd in 4 dagen alles thuis en geen problemen gehad.
+1
Balky
Boerenkarren registreren flauwekul, je mag zelf een chassisnr inslaan, nu dus zoveel als mogelijk kentekens op aanhangers, mestspreiders etc aanvragen, er staat geen laadvermogen, afmetingen etc. op de kentekenkaart vermeld, je kan later het chassisnummer overslaan in een willekeurige andere kar
geweldenaar
@Balky jij snapt het.
+1
Balky
Ik snap het niet (helemaal): waarom moet alles wat wielen heeft zonodig een kenteken hebben, als er op de kentekenkaart helemaal niets staat omtrent gewicht, aantal assen, wel of geen remsysteem etc. met wat voor een konijn komen ze in de toekomst uit de hoge hoed ??
+1
Sjon
@Balky Zo’n 15 jaar geleden werd bij de brommertjes het kenteken ingevoerd. Even naar de fietsen maker en het was geregeld.
Als je er nu nog één hebt staan zonder kenteken weet je waarom.
+1
R Bouwmeesters
@Sjon Ik zie het probleem niet, dan ga je naar de rdw en laat je hem keuren.
Uiteraard moet hij dan in orde zijn, maar dat moet toch als je er de weg mee op wilt.
Anders had je hem nu al 15x moeten schorsen a €24,-, en als je het vergeet krijg je nog een boete ook wegens niet verzekerd.
Volgens mij zien mensen veel te erg op tegen een rdw keuring.
Misschien heb ik altijd geluk gehad, maar die paar keer dat ik er een auto heb laten keuren voor een kentelen was het niet anders dan een normale apk.
geweldenaar
@R Bouwmeesters Een auto kunde toch nie vergelijken met een ouwe platte kar zonder typeplaatje en remmen.
+1
R Bouwmeesters
@geweldenaar Dat klopt, het ging mij om de brommers zonder kenteken waar Sjon het over heeft.
hobbyboer
Quote Reactie van @Balky:
Ik snap het niet (helemaal): waarom moet alles wat wielen heeft zonodig een kenteken hebben, als er op de kentekenkaart helemaal niets staat omtrent gewicht, aantal assen, wel of geen remsysteem etc. met wat voor een konijn komen ze in de toekomst uit de hoge hoed ??

Ik vind het ook wat vreemd dat er nu geroepen wordt: "gooi op alles wat wielen heeft een kenteken, het kan nu goedkoop en je kan mooi legaal 40 rijden en/of je machine is meer waard bij inruil"

Misschien is een, ik noem maar wat, 2ehands voermengwagen in de toekomst wel meer waard zonder kenteken.
+2
RooieRood
@hobbyboer de mechanisatie bedrijven die ik spreek zien er behoorlijk tegen op om volgend jaar of later machines zonder kenteken te moeten inruilen. Ze verwachten dat in de inruilwaarde een 100 keer minder word dan nu het registreren kost. Oftewel 1800 euro minder. Als je nu commercieel melkveehouder of akkerbouwer etc bent dan zie ik zie ik geen enkele reden om je aanhangwagens etc niet te registreren. Zelfbouw voertuigen Registreren waar veel mensen tegen op zien is zelfs erg eenvoudig. Verhaal van de mogelijk belastingheffing in de toekomst vind ik niet erg aannemelijk als het om aanhangwagens gaat. En zelfs Al zou dat er ooit komen sloop je de wagen op papier weer en hang je er weer een witte plaat aan.
+1
Sjon
@RooieRood En veel mechanisatie bedrijven hebben inmiddels een rdw erkenning geregeld zodat ze zelf een machine met kenteken op een andere naam mogen overschrijven.
hobbyboer
@RooieRood @NH-Ford ik verwacht in de toekomst ook apk voor 40 km trekkers en 40 km aanhangers/getrokken werktuigen incl remmentest.
Als dat niet vanuit de overheid zelf komt zal er wel vanuit de mechanisatiebranch voor gepleit worden.
Er wordt nu al geinvesteerd in keuringsstations en remmentestbanken, die gaan veel te weinig werk krijgen met die paar 50 km trekkers die buiten de landbouw rijden.
+1
Fendt926Driver
@hobbyboer poe wat een angst bij jou.
Wie bang leeft die bang sterft.
Tuurlijk is de overheid onbetrouwbaar als de pest.
Maar daar gaan we ons dan toch pas naar aanpassen en nu niet allemaal doemsenarios opnoemen.
Maakt mij ook verder niets uit.
Ik volg mijn eigen kop (wie moet dat ook anders doen) en ben later ook zelf verantwoordelijk voor die beslissing
hobbyboer
@Fendt926Driver ach, ik probeer een beetje te bedenken wat er zou kunnen gebeuren.
Mn trekkers en het 'nieuwste' getrokken spul heb ik al kenteken bij, ik weet nog niet wat ik met het oude spul moet.
Misschien hebben de mensen die roepen dat gewoon alles met wielen registreren het slimste is wel gelijk.
NH-Ford
@hobbyboer Voertuigen zijn destijds nieuw verkocht, volgens de geldende eisen destijds. Geloof niet dat er zomaar die keuring komt waardoor bestaand materiaal drastisch aangepast moet wordt.
Zeer waarschijnlijk is dat de uitzonderingsregel/vrijstelling apk in toekomst aangescherpt wordt, om meer keuringen te krijgen.
En zou me niets verbazen dat voor nieuw verkocht ooit strengere regels komen, bestaand zie ik niet zo probleem eerlijk gezegd.
+1
NH-Ford
@hobbyboer Wat is jouw gedachte daarachter? Dat een mengwagen zonder kenteken wellicht meer waard zou zijn?
hobbyboer
@NH-Ford Lagere kosten.
Geen overschrijven en mogelijk geen kosten in de toekomst voor verzekeren, apk, wegenbelasting en/of schorsen.
NH-Ford
@hobbyboer die paar euro overschrijven...
En een apk, wegenbelasting en verzekeringsplicht gaat er echt niet komen voor bestaand getrokken materieel als je mij vraagt.
dennisbouter
@NH-Ford de apk zou in theorie kunnen, maar wegenbelasting is voor gemotoriseerde voertuigen en verzekering ook, dus wat nu het probleem is

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
25
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
0