KVS Kubota TG1860 borrelt

Hallo allemaal! Dit is mijn eerste topic en ik ben benieuwd of iemand mij op weg kan helpen:

Mijn ouders hebben in Frankrijk een Kubota TG1860 staan en sinds gisteren hebben ze het volgende probleem: Er kwam kvs uit de overloop en het kvs-reservoir was zo goed als leeg. Ik heb het bijgevuld (koude motor) en na zeer korte tijd begon de kvs in het reservoir te borrelen.
Ook viel me op dat de radiateur zelf droog leek onder de dop.
Toen hij gisteren oververhit was, rookte hij bij de cilinder (en dus de koppakking, ben ik bang...). Vandaag gestart en doet het wel, maar gaat snel weer borrelen in het kvs-reservoir.
Wie-o-wie kan mij op weg helpen met vervolgstappen?

Deel dit topic

Reacties

+1
Fendt926Driver
Waarschijnlijk een kapotte koppakking.
Dus nu komt er druk van de motor in het koel systeem.
Als je geluk hebt kop eraf. Goed schoon maken nieuwe pakking erop en kop weer monteren.
Als je pech hebt is je kop van de motor krom getrokken en moet je die laten vlakken voordat die er weer op kan.
Al met al niet zo heel spannend
jet_1980
@Fendt926Driver Bedankt voor je reactie! De koppakking is dus van het motorblok, niet van de cilinder? Ik ga de exploded views bekijken en dan de juiste koppakking bestellen. Bedankt zover!
jet_1980
@Fendt926Driver Hieronder de exploded view, ik denk dat dat de koppakking is, klopt dat?

(klik om te vergroten)

stephan-inter
@jet_1980 ja dat is hem.
En omdat jullie te lang doorgereden hebben moet je de kop ook vlakken.
jet_1980
@stephan-inter Oké, bedankt! Dan ga ik beginnen met demonteren.
jet_1980
Ik ga beginnen aan het demonteren, maar heb nog een vraag: Is het normaal dat een koppakking om de zoveel tijd vervangen moet worden of moet ik op zoek naar een reden voor de lekke koppakking?
Fendt926Driver
@jet_1980 een koppakking kan jaaaaren mee gaan.
Maar door te veel pk vragen.
Of te weinig koelvloeistof
Of gewoon 5 pk meer vragen dan de trekker kan leveren
Of....
Of gewoon pech.
Hier ook al wel eens gehad maar gelukkig vanaf de kop de buitenlucht in.

De kop hoeft niet krom te zijn.
Maar weet ook niet hoe je dat zelf zou kunnen testen
roscho
Quote Reactie van @jet_1980:
Is het normaal dat een koppakking om de zoveel tijd vervangen moet worden

Sommige motoren zijn er gevoeliger voor dan andere. Mogelijke oorzaken heeft @Fendt926Driver al genoemd.
Ik zou de kop in ieder geval laten vlakken. En als je toch naar de werkplaats moet, laat dan de kleppen ook even slijpen, dan heb je weer de volle compressie.
Het weer vastdraaien van de bouten moet in fasen en met een bepaald koppel gebeuren, informeer daar even naar, anders heb je die pakking zo weer lek.
jet_1980
Top, bedankt allemaal!!
jet_1980
Ik heb de temperatuursensor even eruit gehaald en de weerstand gemeten, ik krijg 1. Volgens mij is dan deze sensor defect, klopt dat? Zie foto:

(klik om te vergroten)

Fendt926Driver
@jet_1980 zet jou multimeter 2 standen verder.
En houd de pinnetjes aan elkaar.
Dan piept de multimeter.
Doe datzelfde in die stand op de temp sensor.
Geen piep heel. Wel piep kapot
jet_1980
@Fendt926Driver Ik heb op deze multimeter niet die continuïteitsfunctie, die jij bedoelt is van de diodemeting. Ik heb de sensor in een pannetje gehangen en ben de weerstand gaan meten: De multimeter bleef 1 aangeven. Ik ga dus sws een nieuwe sensor bestellen.
jet_1980
Kan ik de fan testen door het kabeltje dat op de temperatuursensor zit direct op de buitenwand van de sensor te plaatsen, zodat er even geen weerstand is? Of veroorzaak ik dan kortsluiting?
jet_1980
Ik lees in de manual dat je gedistilleerd water met antivries in de Kubota moet gooien, gewone koelvloeistof kan dan niet?
roscho
@jet_1980 Volgens mij kan koelvloeistof ook wel. Pas er alleen wel voor op dat je geen twee verschillende vloeistoffen vult. Dus aanvullen met wat erin zit of alles aftappen en vernieuwen.
jet_1980
@roscho Oké, bedankt!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
16
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN