Hallo,
we hebben een international 724, en die zou ik graag willen overspuiten
maar we hebben geen spuitmachine, dus is mijn vraag: kan het ook met een spuitbus? zo ja blijft dat er lang opzitten en is het mooi?
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de International 724 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
- Ja, overspuiten kan ook met spuitbussen.
- Meestal wordt het niet mooi. Als je weer een busje leeg hebt, moet je het volgende voorbereiden (busje openen, 1 minuut schudden, paar cm proefspuiten). Voor je weer aan het spuiten bent, is het eerste laagje te droog om mooi aan te sluiten.
- De degelijkheid hangt vooral af van de voorbereiding: goed schuren, goed ontvetten, zorgen voor een mooi laagje grondlak en even kleine deukjes en putjes wegplamuren. Daarna afplakken wat je niet wilt spuiten. Als je dat zorgvuldig doet, kan spuitbussenlak even lang zitten als lak uit de verfspuit.
Je hebt geen "spuitmachine", geef je aan. Als je wel een compressor hebt, is de grootste investering al gedaan. Die moet dan wel een beetje capaciteit hebben. Een nette verfspuit koop je voor minder dan €50. Advies: neem niet de allergoedkoopste, maar vraag om een goede met bovenbeker. Die spuit mooier en laat zich na gebruik makkelijker schoonmaken.
Koop goede lak met de correcte verdunner en harder. Neem de moeite om de lak op de goede dikte te brengen. Waag er een kwart liter aan en probeer je spuit eerst uit op iets wat nog niet mooi hoeft te worden (een stuk papier of je drankfiets bijv.).
Je kunt de kunst van het spuiten afkijken met filmpjes op Youtube, bijvoorbeeld deze:
Lak bevat schadelijke stoffen. Investeer in een fatsoenlijk spuitmasker. Misschien kost een goed masker nog meer dan een verfspuit. En dit geldt ook als je met spuitbussen spuit. Bij goed weer kun je incidenteel ook buiten spuiten. De lak droogt dan wel veel sneller, maar in deze tijd van het jaar heb je je werk zo vol zitten met vliegjes. Dus liever binnen.
Een verfspuit kan vele jaren meegaan als je de moeite neemt om hem steeds na gebruik goed schoon te maken.
Grondverf gebruik je meestal wat dikker omdat de grondverf wat dikker spuit. Ik gebruik meestal dan een 1.6 of 1.7
Kwa lak zou ik 2k lak gebruiken.
Je kan zelf inderdaad een hoop voor bereiden dus wel alle roest weg anders komt het gewoon terug en dan ben je al je tijd en een hoop geld kwijt
De verf van Kramp is relatief goedkoop, makkelijk in gebruik en goed van kwaliteit.
Alleen de motorkap?
Dan zou ik gewoon de kap goed opschuren, roestplekken blank schuren en even met zinkspray over die blank geschuurde roestplekken, zinkspray is een prima grondlaag. Wat niet blank is, gewoon zo laten na het schuren, niet gaan gronden. Even alles afnemen met wasbenzine. En dan mooi spuiten met een stel spuitbussen. Zorg dat je een aantal bussen klaarmaakt, dus even schudden, en dan beginnen met de eerste bus, is die leeg dan kun je de tweede pakken die je al geschud hebt, die weer kort even schudden en weer door.
Als je wilt kun je natuurlijk met een compressor met verfspuit enz. gaan werken, kun je ook meteen een grondlaag mee spuiten, maar dan praat je over een heel ander budget, en je moet het wel een beetje kennen, en het geeft weer de nodige afstel en schoonmaak werkzaamheden.
Wil je veel spuiten dan is zo'n spuit wel voordeliger (per liter verf betaal je voor een spuitbus duidelijk meer) maar alleen een motorkap is wat mij betreft ook best te doen met spuitbussen.