International 724 - Overpsuiten met spuitbus gaat dat goed?

Hallo,

we hebben een international 724, en die zou ik graag willen overspuiten
maar we hebben geen spuitmachine, dus is mijn vraag: kan het ook met een spuitbus? zo ja blijft dat er lang opzitten en is het mooi?
thijmen nieuwenhuis

Reacties

+5
yoohan
Spuitbus is leuk voor kleine oppervlaktes, maar je komt nooit op tijd rond voor de volgende laag. Plus dat je tientallen spuitbussen nodig zou hebben, zou ik er niet aan beginnen. Wordt knoeien.
+1
roscho
Even de vragen stuk voor stuk langs:
- Ja, overspuiten kan ook met spuitbussen.
- Meestal wordt het niet mooi. Als je weer een busje leeg hebt, moet je het volgende voorbereiden (busje openen, 1 minuut schudden, paar cm proefspuiten). Voor je weer aan het spuiten bent, is het eerste laagje te droog om mooi aan te sluiten.
- De degelijkheid hangt vooral af van de voorbereiding: goed schuren, goed ontvetten, zorgen voor een mooi laagje grondlak en even kleine deukjes en putjes wegplamuren. Daarna afplakken wat je niet wilt spuiten. Als je dat zorgvuldig doet, kan spuitbussenlak even lang zitten als lak uit de verfspuit.

Je hebt geen "spuitmachine", geef je aan. Als je wel een compressor hebt, is de grootste investering al gedaan. Die moet dan wel een beetje capaciteit hebben. Een nette verfspuit koop je voor minder dan €50. Advies: neem niet de allergoedkoopste, maar vraag om een goede met bovenbeker. Die spuit mooier en laat zich na gebruik makkelijker schoonmaken.
Koop goede lak met de correcte verdunner en harder. Neem de moeite om de lak op de goede dikte te brengen. Waag er een kwart liter aan en probeer je spuit eerst uit op iets wat nog niet mooi hoeft te worden (een stuk papier of je drankfiets bijv.).

Je kunt de kunst van het spuiten afkijken met filmpjes op Youtube, bijvoorbeeld deze:

Lak bevat schadelijke stoffen. Investeer in een fatsoenlijk spuitmasker. Misschien kost een goed masker nog meer dan een verfspuit. En dit geldt ook als je met spuitbussen spuit. Bij goed weer kun je incidenteel ook buiten spuiten. De lak droogt dan wel veel sneller, maar in deze tijd van het jaar heb je je werk zo vol zitten met vliegjes. Dus liever binnen.

Een verfspuit kan vele jaren meegaan als je de moeite neemt om hem steeds na gebruik goed schoon te maken.
@roscho bedankt voor je reactie, maar weet je ook hoeveel het kost om hem te laten spuiten zo ja is dat dan goedkoper en beter? alvast bedankt.
+1
roscho
Quote Reactie van @thijmen nieuwenhuis:
hoeveel het kost om hem te laten spuiten zo ja is dat dan goedkoper en beter

Goedkoper is het zeker niet. Je kunt misschien wel besparen door zelf het voorwerk te doen: schuren, ontvetten, afplakken en misschien delen demonteren.
Meestal is professioneel spuitwerk beter, maar dat hangt van het vakmanschap van de spuiter af. Een professionele spuiter heeft meestal de beschikking over een spuitcabine, waardoor er geen stof, zand en vliegjes op het werk komen en hij zal minder lak verknoeien omdat hij weet wat hij doet. Hij kan je ook beter adviseren in de keuze van de lak.
Misschien ken je een spuiter waarmee je een deal kunt sluiten, ik heb geen idee wat het uurloon van een spuiter is. Ik adviseer je om eens een gesprekje aan te knopen met een autospuiter die wellicht in de avonduren nog iets wil bijverdienen.
+1
roscho
@thijmen nieuwenhuis Ik vergat bij de zaken die je zelf kunt doen nog te noemen het demonteren van onderdelen: plaatwerk eraf, heffing eraf, wielen eraf, stoel eruit, knoppenrubbers eraf, etc. Als de spuiter dat allemaal ook moet doen, is hij best een poos bezig.
remco rooks
@roscho een goede spuitbeker is een zeer belangrijke stap hier hebben we in het verleden gespoten meet een spuitbeker van de lidl.... maar zon een verneveld lang niet zo goed en gelijkmatig als een professionelere. deze waar we nu de 745 mee hebben gespoten ging ook niet verstopt zitten tijdens het spuiten wat ook wel handig is 🙈
+1
roscho
Quote Reactie van @remco rooks:
spuitbeker van de lidl

Ik zei ook: neem niet de allergoedkoopste.... Ik zag ze ook voor €9,95, daar zou ik het niet mee durven. Maar voor €50 tot 60 moet je toch een fatsoenlijke spuit kunnen kopen.
Verder is de goede viscositeit ook belangrijk. Te dik, dan spuit je klodders. Te dun, dan loopt het. Maar daar staan zat handleidingen voor op internet.... en natuurlijk op de verfbussen.
remco rooks
@roscho klopt de verf wie we laatst thuis hadden stond precies de hoeveelheid verf/harder kwestie van afmeten goed mengen en spuiten maar.
+1
jammermaarhelaas
@remco rooks

Natuurlijk hoeft het bij jou niet van dikke stukken of klonters in de verf gekomen te zijn bij jou dat de spuit verstopte. Maar ze hebben mij destijds geleerd de verf door een filter te gieten als je het in de spuitbeker giet. Sta er van te kijken wat er dan soms nog in dat filter achterblijft.
Op mijn werk hadden ze speciale filters (soort koffiefilters die je zo in de beker kon zetten) maar thuis deed ik het met een oud laken die ik over de beker spande.
remco rooks
@jammermaarhelaas nu je het zo zegt klinkt het wel logisch dat er beetje rotzooi in de verf zou kunnen zitten. Maar wij hebben niks gefilterd voor het de spuitbeker inging. De keren dat we met de lidl beker spoten hadden we wel kramp verf..... daar ben ik zelf niet altijd zo happig op...
+1
johndeere 2650
Pro tek kun je kopen is ongeveer 100 euro een goede spuit om mee te beginnen.zou wel even kijken wat voor naald je nodig hebt.normaal voor lak gebruik je een 1.3 of 1.4.
Grondverf gebruik je meestal wat dikker omdat de grondverf wat dikker spuit. Ik gebruik meestal dan een 1.6 of 1.7
Kwa lak zou ik 2k lak gebruiken.

Je kan zelf inderdaad een hoop voor bereiden dus wel alle roest weg anders komt het gewoon terug en dan ben je al je tijd en een hoop geld kwijt
Daantjes123
@johndeere 2650 hallo, heeft u enig idee hoeveel het zou kosten om een polyester motorkap en spatborden te laten spuiten. de kappen zijn heel maar hier en daar zitten er wat putjes van steenslag. een deel van de motorkap is van metaal. en ik zou het graag in 2k lak willen hebben. kan ik voorbereidend werk doen zoals schuren? zo ja wat is dan de beste manier om te schuren. Uit ervaring weet ik dat met een schuurmachine schuren kleine cirkeltjes geeft. alvast bedankt
Kramer U800
Hier boven worden hele waardevolle tips genoemd, ik zou als ik jou was deze zeker opvolgen en niet met een spuitbusje of een kwast aan de gang gaan.

De verf van Kramp is relatief goedkoop, makkelijk in gebruik en goed van kwaliteit.
jammermaarhelaas
Wat wil je allemaal gaan spuiten?

Alleen de motorkap?
Dan zou ik gewoon de kap goed opschuren, roestplekken blank schuren en even met zinkspray over die blank geschuurde roestplekken, zinkspray is een prima grondlaag. Wat niet blank is, gewoon zo laten na het schuren, niet gaan gronden. Even alles afnemen met wasbenzine. En dan mooi spuiten met een stel spuitbussen. Zorg dat je een aantal bussen klaarmaakt, dus even schudden, en dan beginnen met de eerste bus, is die leeg dan kun je de tweede pakken die je al geschud hebt, die weer kort even schudden en weer door.

Als je wilt kun je natuurlijk met een compressor met verfspuit enz. gaan werken, kun je ook meteen een grondlaag mee spuiten, maar dan praat je over een heel ander budget, en je moet het wel een beetje kennen, en het geeft weer de nodige afstel en schoonmaak werkzaamheden.
Wil je veel spuiten dan is zo'n spuit wel voordeliger (per liter verf betaal je voor een spuitbus duidelijk meer) maar alleen een motorkap is wat mij betreft ook best te doen met spuitbussen.
@jammermaarhelaas bedankt voor je reactie zal er zeker eens over nadenken
IHCparts
Spuiten doe je met droge en schone perslucht met een druk van 3-4bar. Dus naast een goede verfspuit moet je ook een reduceerventiel en een persluchtontvochtiger niet vergeten. Het is ook verstandig vooraf het water uit de compressortank af te tappen. En te controleren of er geen olie uit de compressor met de perslucht mee naar buiten komt.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 724 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!