Atlas AB 1202 - Olielek aan het differentieel

Beste, wij hebben een olie aan differentieel van onze kraan Atlas AB 1202.
We bezorgen hiervan een foto. Wij hebben niet meteen een idee van waar het lek precies vandaan komt. Maar aangeziene de heft van differentieel onder olie zit zou dit lek best zo snel mogelijk worden gedicht. Zijn er hier mensen die hiermede ervaring hebben?
DBRaymond

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

+1
Goed schoonspuiten en opnieuw kijken waar de olie vandaan komt, en welk oliepijl zakt in welk compartiment.
DBRaymond
@langeslagdiesel @Sanderford Laat ons hopen dat wanneer het de kering is die lek is dat de herstelling hier ook zo vlot gaat. Het is alleszins de eerste keer dat ik dit zou doen. Voor het wegnemen van de aandrijfas heb je de kraan met de kraan zelf omhoog geduwd? Maar ik zal het differentieel eerst nog een goed zuiver spuiten en daarna nog eens op onderzoek uittrekken…
+2
Sanderford
Ik heb het destijds bij mijn 1302 gehad dat de keerring van de ingaande aandrijfas lek was. Aandrijfas los, moer van de flens los, flens eraf keerring eruit nieuwe erin flens er weer op en as weer monteren. Was toen goed te doen.
+1
hooidonk
Mocht het inderdaad een keerring zijn, let er dan ook even op of de oude keerring niet een slijtspoor heeft getrokken op de as.
Als dat zo is, kun je een speedi-sleeve gebruiken of mogelijk een lagere keerring, waarbij de lip dus op een iets andere plek zit. Zodat die weer op een zuiver stuk van de as kan afdichten.

Succes met de reparatie!
+1
DBRaymond
@hooidonk Kijk, dit is nu eens formatie waar men echt iets mee kan doen en wordt uiteraard super gewaardeerd. Bedankt!
+2
DBRaymond
@langeslagdiesel @Sanderford @hooidonk Update: ik heb goed nieuws en ik heb slecht nieuws. Het goede nieuws is dat de keerring van de ingaande aandrijfas niet lek is. Het slechte nieuws is dat de stabilisator lek is en daardoor olie op het differentieel loopt. Deze dient dus vervangen dan wel nieuwe dichtingen te krijgen. Maar het is zeer moeilijk bij deze stabilisator te geraken, gezien de plaats waar deze staat zeer, zeer, zeer beperkt is. Bovendien blijkt deze door de vorige eigenaar ook nog vast gelast in plaats van vastgezet met de gebruikelijke bouten, wellicht omdat het zo moeilijk is om erbij te geraken. Wanneer we een degelijke stabilisator in tweedehands vinden, zouden we deze gewoon willen vervangen. Mogelijk kan de oude ingeleverd worden tegen eenzelfde gereviseerde. Dit zou alleszins de kosten drukken. Heeft dit al iemand gedaan en hoe ben je tewerk gegaan?
+1
roscho
Quote Reactie van @DBRaymond:
Heeft dit al iemand gedaan en hoe ben je tewerk gegaan?

Wij hadden vroeger een oude Fuchs, waarvan de stabilisatoren ook iets lekten.
De oorzaak was daar dat de zuigers regelmatig op hun kop hadden gehad en daardoor afgeplat waren. Als je over een zandbult reed, waarbij de stabilisatoren tot hun uiterste kwamen, beschadigde de keerring door het afgeplatte deel.
Uiteindelijk hebben wij er destijds een 2e zelfde kraan bij gekocht, waaraan heel veel onderdelen bleken te zitten die we konden gebruiken. Zelfs zoveel, dat de eerste uiteindelijk naar de sloop is gegaan. Hij zag er weliswaar veel beter uit, maar was technisch veel minder.
Het schijnt mogelijk te zijn om zo'n zuiger iets af te draaien, waardoor alles weer paszuiver wordt. Maar dan moet hij er wel eerst af!
DBRaymond
Een gereviseerde stabilisator vinden, is met dit soort kranen niet meteen een probleem.
@DBRaymond dat de 10.9 inbus bouten zijn afgebroken verbaast me niet. Bij demontage van de vooras kan de plunjer er gewoon uit. En kan je de kering en stofring gewoon ter plaatsen vervangen. Plunjer zou ik wel ff nameten op rondheid met name bij de kant waar hij op stempelt. Meestal zijn die niet rond meer, en moet je afdraaien.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Atlas AB 1202 en hebben de trefwoorden g en hhh geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!