Deutz D5206 - Los draaien van bout voor krukas poelie

De keerring van de krukas lekt. De moer van de poelie zit zo vast dat we hem met een luchtsleutel niet los krijgen.
Is er iemand die advies kan geven hoe dit op te lossen?
bob de bouwer

Reacties

+1
stephan-inter
Sterkere luchtsleutel
Ronijn
Je weet dat het linkse draad is he?

Heb ze tot nu toe altijd los gekregen met mn Milwaukee 1'' slagmoersleutel. Moest er wel ff aan rammelen 😅
+1
Corne S
@Ronijn

Ik vind die 1/2 inch Milwaukee (1300nm) al een flinke tol. Wat een verademing ten opzichte van een luchtsleutel al was de afstand naar compressor wel noemenswaardig.

Goed passende krachtdop werkt.
Ronijn
@Corne S Klopt. Heb de 1/2'' en de 1'', maar met die 1e krijg ik de meeste wielmoeren al wel los. Doen niet veel onder voor een normale luchtsleutel
iantx1500f
Zorg dat je de goede kant opdraait
En eventueel een vracht olie in de luchtsleutel gooien
En dan nog eens proberen

Kracht neemt dan aardig toe
Al vind die dat niet echt leuk
Welgerap52
Linkse draad, en warm stoken, er zit loctite aan
+1
caseboy
Heb je een compressor die groot genoeg is. meestal is compressor en de luchtslangen de beperkende factor bij een luchtol. op het werk als de 1" luchttol zelfs iets niet los krijgt sluit ik op die luchttol wel eens 2 slangen aan met een t stuk, dan heeft ie meer lucht en is ook een stuk krachtiger.
SAMBAS
Klop eens met hamer op de zijkanten van de moer .meestal kom het een beetje los
+1
Rick V
Ik heb zelf een sleutel gemaakt, zie onderstaande foto, en dan dop 36 3/4 met een wringijzer met stuk pijp erop en dan gaat tie wel los! Of vast

Ik weet niet of je in de buurt van mij woont maar anders kan je m wel lenen

(klik om te vergroten)

Ronijn
@Rick V Hoe houd je dan de krukas vast? Breekijzer tussen de starterkrans?
+4
InsaneNL
@Ronijn die sleutel houd de krukas vast, daar gaat nog een gewone dop in voor op de bout. Dit is ook zoals het in het werkplaats boek staat. Ingebouwd steunt die sleutel op de vooras drager
Rick V
@InsaneNL 👍 helemaal correct!
+2
bob de bouwer
@Rick V Bedankt voor het aanbod maar de afstand is toch te groot
+2
goeiedag eem
@bob de bouwer zon sleutel als rick laat zien is makkelijk na te bouwen en zo werkt het ofiicielle gereedschap van deutz ook, dat is daar van over genomen, de sleutel om de poulie tegen te houden laat ik op de voorasdrager rusten en dan draai ik hem zo los. De bout is linkse draad en zit flink vast dacht iets van 220NM
Welgerap52
@goeiedag eem 220nm lijkt mij onwaarscijnlijk weinig dat is vergelijkbaar met een m 16 bout in de 8.8 kwaliteit
goeiedag eem
@Welgerap52 210 nm staat in het boek, maar is geen gewone m20 draad is een fijnere draad
+1
InsaneNL
@goeiedag eem weet je dat heel zeker, mijn werkplaatsboeken (jaren 70 en 2002) zeggen beide 210 graden, want dat is nogal een verschil
goeiedag eem
@InsaneNL je hebt gelijk, is graden, oei wat dom, heb dat allemaal zo in mijn hoofd zitten Nm werk ik nu vaak op het werk mee, hmmmmm @bob de bouwer het is 210 graden door trekken, sorry voor mijn Nm en graden dat ik dat door elkaar haalde
Welgerap52
@goeiedag eem maar eerst op hoevel nm ? en er na nog 220 graden
+1
InsaneNL
@Welgerap52 gewoon handvast +- 30 nm. zorg dat je een lange pijp klaar hebt liggen en een 3/4 ratel/wringijzer. 210 graden aantrekken moet je niet willen met een 1/2 setje, dikke kans dat die het niet overleeft.
goeiedag eem
@Welgerap52 eerst hand vast op 30 Nm en dan 210 graden aan trekken zo staat het in het boek van mij
bob de bouwer
@goeiedag eem Nog geen man overboord, ik ben er nog niet mee bezig geweest.
Vergissen is menselijk.
+1
goeiedag eem
@bob de bouwer Nee oke maar ik hou ervan om een goed en duidelijk antwoord te geven zonder een iemand iets fout te zeggen, daarom mijn excuses, Maar zo staat het in het boek,, eerst hand vast op 30 Nm en dan 210 graden aan trekken zo staat het in het boek van mij
InsaneNL
@goeiedag eem een ding scheelt, de meeste van die poelies worden gewoon vast gezet met een lucht sleutel en zitten waarschijnlijk lang niet zo vast als ze horen en daar lopen ze niet op kapot. 210 graden is echt smerig veel.
goeiedag eem
@InsaneNL precies heb de mijne ook niet weer zo vast gekregen, had er 1.5 meter hefboom op en dacht op een gegeven moment van als dit nog los loopt is het een wonder
InsaneNL
@goeiedag eem ik heb het bij 190 opgegeven
goeiedag eem
@InsaneNL ik weet het niet waar ik gestopt ben denk ook iets van 170a180 graden
maar hij loopt iig niet los,
R Bouwmeesters
@goeiedag eem Hier precies hetzelfde, ik had wel 3/4 gereedschap, maar ook niet tot 210 graden gekomen.
Ik kon de bout ook al met een 1/2 luchtsleutel losdraaien, dus neem aan dat hij voor de tijd ook niet op de juiste manier vast was gezet.
+1
goeiedag eem
@R Bouwmeesters ik heb een dop 36 met 1 mm speling in de 6kant gemaakt zodat dat nooit scheef getrokken kan worden met aan draaien, op die dop heb ik een stukje verlengt met een buis en daar een hefboom op gelast van een koker 35 van 1 meter lang, dus alles star en stabiel, maar 210graden, hmm nee, de moer sleutel die in de poulie gaat steun ik af op de vooras drager maar dan nog.....
Jan mf6465
Zware slagmoersleutel van ingelsoll rand op werk met 12kilo druk op dikke leiding krijgt alles tot M30 los. (Wij hebben niks groter dan M30) Het is of lossen of breken, maar niets gebeuren bestaat niet. Juist lange inbus bouten in blind gat van m22 fijne draad wat wij veel gebruiken durven soms moeilijk doen, maar goed warm maken en 99% van de bouten verliezen dan alsnog.
bob de bouwer
Bedankt voor de reactie, ik ga er mee aan de slag.
ronald-deutz-fahr
Bij onze 4006 heb ik na een tip hier op tf, het luikje onder het koppelingshuis los gemaakt, ergens in de koppeling Zit een gat waar een pen of bout in kan, en zo laat je hem dan blokkeren tegen het gietijzer van de koppelingshuis. Niet de officiële manier, maar zo heb ik het wel gered..
goeiedag eem
@ronald-deutz-fahr ja zo heb ik het eerst ook met de D 40 gedaan van ons, maar een groot nadeel zit er aan dat je alle krachten over de hele krukas zet met kans op wat lichte torsing/vervorming van de krukas
+1
ronald-deutz-fahr
@goeiedag eem die tip heb ik toen van jouw gekregen Indd, met dat risico er bij.
Al vind ik de zelf gemaakte sleutels die ik hier zie ook wel slim
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D5206 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!