Illustratie van:

International 633 - Kentekenplichtig? Vmax ≤ 25 km/h

Ik heb een aantal weken geleden mijn International 633 (1978) op kenteken gezet.
Echter begrijp ik nog steeds niet of dat noodzakelijk was gezien de (constructie)snelheid niet hoger is dan 25 km/h.

Ik rij er mee van de stalling naar mijn loods (3 km openbare weg) en tot op heden heb ik hem eigenlijk nooit verzekerd. Nu ik een kenteken heb is dat wellicht makkelijker voor de maatschappij om te verzekeren?

Ben ik nu ook APK-plichtig?

Alvast bedankt!

Deel dit topic

Reacties

+2
rickboer blija
'Alle' landbouwvoertuigen moeten geregisteerd zijn voor 2025, dan is het vervolgens gewoon makkelijk om direct de kenteken erop te zetten.

Verzekering voor over de weg is (volgens mij) altijd verplicht, als er iets gebeurd ben je zelf aansprakelijk en kan je daar wel aan kapot gaan

Apk plicht is boven de 40 km/h, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken
bas101
@rickboer blija voor 1 jan 2022 moet alles geregistreerd zijn , oldtimer kunnen tot 2025 zonder platen blijven rijden , verzekering moest je idd altijd al hebben
rickboer blija
@bas101 correcte aanvulling, het kan na 1 jan 2022 ook wel. Maar dan moet hij gekeurd worden door de RDW, wat hoogswaarschijnlijk problemen met zich mee brengt
+2
walker1
Een motorvoertuig, dus ook een oldtimer trekker die hobbymatig gebruikt wordt, moet bij gebruik op de openbare weg altijd WA verzekerd zijn.
roscho
Quote Reactie van @walker1:
op de openbare weg

Nog sterker: ook als hij alleen op het eigen, vrij toegankelijke erf gebruikt wordt, moet hij verzekerd zijn. Ook daar kun je schade aan anderen toebrengen. Er zal maar iemand je erf op fietsen, je ziet hem niet en rijdt hem te pletter. Die schade kun je zelf nooit betalen.
Anders wordt het als je erf hermetisch is afgesloten en geen "derden" binnen kunnen komen. Maar dan nog kun je je eigen auto plat rijden. Indien verzekerd, wordt meestal ook schade aan je eigen spullen vergoed.
john633
Even een kleine bijkomstigheid. Zodra een voertuig een kenteken heeft kunnen de instantie's meteen zien of het voertuig wel of niet verzekerd is. Mocht dit niet het geval zijn dan volgt automatisch een bekeuring. Zo is hoe mijn verzekering het uit heeft gelegd.
RooieRood
Ja registratie is zeker noodzakelijk. Het fysieke kenteken, dus de gele of blauwe plaat is pas verplicht als je harder wilt dan 25km/h. Vanaf 2025 is het kenteken ook verplicht als je niet harder rijd dan 25km/h. Vanaf nu is je voertuig verzekeren geen vrijwillige keuze meer. Je verzekeraar moet doorgeven aan de RDW dat je voertuig verzekerd is. Gebeurt dat niet omdat je bijvoorbeeld geen verzekering afsluit dan valt er op termijn vanzelf een bekeuring op de mat. Of een voertuig verzekerd is is heel makkelijk te checken op de talloze kenteken check sites/apps.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 633 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
7
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN