Nuffield 10/60 - Loopt onregelmatig - luchtfilter brandstof filters

Beste mensen,

Mijn nuffield 10/60 loop wat onregelmatig. Nadat ik hem stationair afstel gaat het toerental vanzelf weer een beetje omhoog. Een stoot gas kan de motor doen afslaan. Lijkt een regelateur probleem.

De olie uit de brandbrandstofpomp gehaald, die was behoorlijk zwart, nachtje kruipolie erin en vandaag weer gewone olie erin.

Het is iets verbeterd maar ik ga toch, voor de zekerheid het gehele brandstof systeem langs.

Als eerste kom ik bij het luchtfilter Het onderste element eruit gehaald en er zat geen olie in het bakje wat kennelijk alleen gekneld zit tussen het filterelement en de bodem. Het filterelement lijkt op een soort schuurspons materiaal, ik heb het element uitgewassen en gereinigd met ontvetter.
In het bovenste deel van het filter zit ook nog een filter element.
Weet iemand of dit wel klopt?
Ik krijg dat element er niet uit.

Het eerste filter na de tank moet een filter zijn met een glaskelk en een kraantje. Er zit een gesloten filter op zonder kraan.

Heeft iemand nog een Nuffield filter liggen. Kelk mag stuk zijn. Of waar zou ik die kunnen verkrijgen?

Het tweede filter, het fijnfilter heb ik maar vervang ik pas als ik een kraantje in de toevoer heb zitten.

Deel dit topic

Loev

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

+1
kramer
Je zou het hier kunnen proberen.
bodbeek.nl/
Loev
@kramer Dank je wel voor de tip, brandstoffilter besteld! Ken jij het luchtfilter van de Nuffield?
+1
kramer
@Loev Nee, daar weet ik niets van, vindt het wel schitterende trekkers.
Loev
@kramer Oke jammer, ja idd het zijn schitterende trekkers die Nuffields.
+1
Pauls
@Loev de luchtfilter is een oliebad luchtfilter, heb ik ook ooit gehad, maar veranderd in een ander type. Het oliebad lucht filter werkt heel goed, maar je moet wel frequent de olie vervangen. Het is niet zoveel olie dat er in moet, en ik dacht dat de 2 elementen (schuurspons zoals je zegt) is eigenlijk staalwol, om de lucht er makkelijk er door te krijgen, en de stofdeeltjes knallen tegen de staalwol, en vallen zo naar beneden in de olie. Wil je er dagelijks mee aan de slag bij stoffig droog weer, zul je wel wat olie verbruiken. De motor moet bij een te hoge oliestand ( en vuil) de lucht te hard aantrekken, waardoor een slechte verbranding ontstaat en de motor meer gaat roken. Je sprak dat je het bovenste deel er niet af krijgt, dit kan komen door alle olie en stof dat er tussen geprankt zit.
+1
Loev
@Pauls Dank je wel voor de tips, Inmiddels heb ik het filter geheel gereinigd en weer gevuld met olie. Het bovenste element zit met een velsrand vast en kan er niet uit. Het onderste element ging er wel, maar moeilijk uit omdat daar idd troep tussen zat. De motor, overigens, rookt eigenlijk niet. Ga nu de rest van de hele dieseltoevoer controleren.
+1
arnold-arentze
Het gaas in het bovendeel heb ik er ook nooit uitgekregen gewoon met ontvetter inspuiten en schoonblazen. Olieniveau staat aangegeven in onderbak je (soort verdikking in gestanst). Kijk ook goed naar het opvoerpompje voor lekkage en voldoende opbrengst/druk en misschien wel ergens nog een verstopt zeefje. Ben ook niet bekend met Nuffield, dus weet er ook geen specifieke dingen van.
+1
Loev
@arnold-arentze Dank je Arnold, precies wat is ik gedaan heb, alleen snap ik dat losse bakje onderin het filterhuis niet met die gaatjes aan de zijkant niet, zou daar ook olie in moeten?
+1
arnold-arentze
@Loev Ik zat er ook al naar dat losse bakje te kijken kan het ff niet helemaal plaatsen🤔 staat wel in de olie denk ik. Is het olieniveau ook niet ongeveer ter hoogte van de gaatjes? Bij mij zit het net iets anders, kan ook niet ff spieken heb mijn trekker even niet in de buurt🙈
Loev
@arnold-arentze klopt, die gaatjes zitten op olieniveau. Dus het zal wel vol olie moeten staan
+1
arnold-arentze
@Loev Werkt dan als houder om het filterelement op zijn plaats te houden. Bij mij is het dacht ik ook een soortgelijke ring die vast zit aan de onderbak
Loev
@arnold-arentze zou het? Het filterelement kan er niet verder inzakken dan tot het omgevelste randje….het bakje staat overigens dan wel vast. zal er nog eens goed naar kijken….
+2
blauwe tractor
@Loev
Het luchtfilter is compleet alleen het kleine bakje zit normaal vast gelast in de grote, het bovenste gaasfilter kan er niet uit. De kraan met gaasfilter is nog te koop bij Charnleys in GB.
charnleys.com/
Vanaf de tank tot de brandstofpomp het gehele systeem schoon maken !!! Niets uitgezonderd!!!. Onregelmatig lopen van de motor kan vele oorzaken hebben, timing van de pomp, verstuivers, druk die de pomp levert, kompressie, klepspeling, enz enz.
+1
Loev
@blauwe tractor Dank je wel voor de tips.
Mooi dat het luchtfilter toch compleet is. Zodra ik het brandstoffilter met kraan binnen heb ga ik het gehele brandstof circuit schoonmaken.

Tevens zal ik de kleppen controleren en eventueel bijstellen. De compressie zal ik ook eens meten als ik de verstuivers eruit heb die moet ik wellicht toch laten testen.

De olie in de brandstofpomp heb ik ook even vervangen gehad voor kruipolie en een nachtje laten staan. Daardoor is het wel iets beter geworden maar nog steeds heeft hij de neiging om af te slaan als je het gas plots loslaat om daarna weer net iets boven stationair te gaan draaien.
+2
chef beunhaas
Er zit ook een gaasje onderin de tank die wil ook wel verstopt raken, ik heb met dezelfde problemen voor een tijd terug ook langs de weg gestaan. Veel succes
Loev
@chef beunhaas dank voor de tip, ga ik ook controlleren
+1
Freggel
In het luchtfilter moet 850 ml olie (gewoon motorolie)

(klik om te vergroten)

Loev
Beste mensen even een update, het gehele brandstof circuit heb ik gedemonteerd en gereinigd. Een heel dikke laag zwarte drap uit de tank gehaald en die tank grondig gereinigd. Het groffilter zat eveneens vol zwarte drap, Alle leidingen doorgespoeld en verstuivers eruit gehaald.

De verstuivers laten testen en er bleken er twee te piesen, die gaven geen nevel meer. Alles hersteld, gelijk maar 4 nieuwe nozzels erin. Nieuwe filterelementen gekocht.

Nu weer netjes in elkaar zetten. Nu eerst gelijk maar even de stuurspeling oplossen, de tank is er toch al af.
Freggel
@Loev meteen de grondige aanpak, goed bezig!
+4
Loev
Zo, het heeft even een paar maandjes stil gelegen ivm een andere klus. Maar nu de motor afgemonteerd, alle filter zijn vernieuwd, de verstuivernozzels zijn vernieuwd, nieuwe kabelboom erin, nieuwe meters erin , nieuw stuurlager erin nieuwe koelwaterslangen erop, kleppen gesteld. Koelvloeistof erin, klein tankje diesel ernaast, brandstof systeem ontlucht en starten maar...... 1 x rond en gelijk lopen. Stationair loopt hij nu keurig gelijkmatig en geen rook. Ik word er vrolijk van. Morgen verder met het afmonteren.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Nuffield 10/60 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!