Oldtimer tractor 1954 met chtgekoelde Hatz z90r loopt vast door slechte koeling

Goeden dag TF ers , ik heb onlangs mijn luchtgekoelde 2 cilinder Hatz z90r motor in mijn oldtimer tractor uit 1954 voorzien van 2 nieuwe overmaat zuigers omdat de oude schade hadden opgelopen door oververhitting , ik heb alles netjes opgebouwd , de motor loopt nu stationair mooi rond nadat ik de Bosch nozzles heb vervangen door L Orange nozzles , nu ga ik er mee rijden en dan zet de motor zich naar een paar 100 meter uit , ik kan m daarna wel weer starten met zwarte rook , om dan weer een klein stukje te kunnen rijden , ik heb een sterk vermoeden dat de zuiger zich in de voorste cilinder vastloopt door de slechte koeling van de cilinder , als ik de hand voor de cilinders houdt dan blaast door de voorste cilinder veel minder lucht dan door de achterste mijns inziens is dit een constructiefout van de fabrikant , 1. Slechte koeling o.a dat de openingen van de ventilatorkappen aan de achterzijde dus t e gen de rijrichting in geplaatst zijn , 2 . De vooirste cilinderkap heeft een kleinere doorlaat omdat in t midden nog de aandrijfas naar de achtetste ventilator zit , 3. De tussenruimte beperkt ook nog eens de luchttoevoer terwijl de achterste vrije doorvoer heeft .Ik zit te denken aan een oplossing om de luchttoevoer te vergroten , ik heb ca 500€ uitgegeven aan nieuwe zuigers , veren ,ie , en nozzles t zou jammer zijn dat de motor in de soep zou lopen , de tractor zelf heeft hooguit 1500 a 2000 draaiuren , ik zal binnenkort een foto plaatsen.

Deel dit topic

Reacties

bas101
Foto ventilatorkappen

(klik om te vergroten)

bas101
Foto luchtuitlaatzijde cilinders

(klik om te vergroten)

bas101
Nieuwe zuigers

(klik om te vergroten)

roscho
Kun je geen kleinere poelie monteren op de aandrijfas van de ventilators? Daarmee gaan de ventilators sneller draaien en dat zou de koeling moeten verbeteren.
bas101
@roscho er zit al een zeer kleine poulie op de aandrijflijn , op foto goed te zien net achter brandstoffilter
roscho
@bas101 Hoe is het dan met de lagers van de ventilators? Draaien ze allebei goed of misschien te zwaar? Zou de riem kunnen slippen?
bas101
@roscho lagers maken geen lawaai , ventilator draait gewoon zijn omwentelingen , heb 2 nieuwe v snaren gemonteerd en defecte poulie vervangen door een goede , achterste cilinder krijgt ook voldoende lucht , t schort m aan de voorste , ik zit er aan te denken een ttechter te monteren met een opening naar voren die de lucht hapt en dan naar de voorste vent geleid , mss wel een raar gezicht maar ..
joop-same
@bas101 De speling van de zuiger en bus is wel goed, de bus niet aan de maat gehoond ???
bas101
@joop-same cilinder s zijn bij professioneel bedrijf op maat gehoond, speling 0,12mm.
wouterdp
Zijn je cylinders overmaat gehoond?
bas101
+2
Vlaanderen
Zou toch raar zijn als het een constructiefout is? Dan rijdt er geen trekker van dit type. Ik zou het probleem ergens anders zoeken.
bas101
@Vlaanderen t is idd raar, mogelijlk dat dit stationaire motoren van Hatz waren , als de tractor stilstaat blijft de motor gewoon draaien maar als ik er mee ga rijden zet ie zichzelf stil , , maar er zaten al 1e overmaat zuigers in dat betekent dat zowel de originele motor kapot gelopen is en nu ook deze met overmaat zuigers , de tractor heeft zo te zien nog zn eerste banden met hamer profiel , ik geloof niet dat deze tractor er meer dan 2000 draaiuren op heeft zitten, vraag mij nu ook af hoeveel bedrijfsuren je met een set banden kunt doen
wouterdp
@bas101
Heb je de slotspeling van de zuigerveren gemeten?
bas101
@wouterdp ja steeksproefgewijs enkele zuigerveren, maar hier heb je idd ben punt , ik had alle zuigerveren moeten controleren, mogelijk dat 1 van de zuigerveren klemt , omdat ik m vrij vlot daarna weer gewoon kan starten , bij een klemmende zuiger moet je langer wachten totdat t weer afgekoeld is
valere reynders
Zijn de zuigers niet verkeerd geplaatst ? meestal staat er een pijltje op de zuiger dat naar de distributie zijde van de motor moet wijzen
bas101
@valere reynders nee zijn goed geplaatst .hebben een verbrandingskom met uitsparing deze horen aan verstuiver zijde
+2
KlaasM
@hooidonk maakt ook nog wel is ruzie met Hatz 2 cilinders volgens mij..
+1
hooidonk
@KlaasM
Ja, hier wel wat met 'm meegemaakt, maar dat kwam door een sleets blok. Verder qua koeling nooit problemen gehad, ook niet met 30+++ graden.

@bas101
Ik kan je lid maken van de Duitse Hatz-app? Daar zit wel een heleboel kennis, ook over deze motoren.
+1
fendt2
Ben geen hatz kenner maar verwacht niet dat het in de koeling zit. Als hij vast zit, zou hij zwaar starten bij her start. Misschien een keer temperatuur meten met infrarood meter. Maar dit wil je niet te vaak testen. De zwarte rook komt wss door veel diesel olie.
bas101
@fendt2 bij koude motor zijn de zuigers gekrompen , bij hete motor zetten deze zuigers uit
+1
fendt2
@bas101 ja is bekend. Met een infrafood temperatuurmeter kun je per cilinder de temperatuur meten. Je twijfelt aan de koeling. Als je de moter warm laat worden kun je zien of er werkelijk temperatuur verschil is tussen de cilinders
+1
Red4ever
Si vous avez un problème de refroidissement, c'est évidemment que vous avez un problème de rendement des turbines. Sont-elles identiques ? Est-ce que les aubes de ventilateur ont la même inclinaison ? Est. Ce que vous avez le même surface d'entrée, d'air sur chaque turbine ? Est ce qu'il manque un carter de canalisation du flux d'air entre le cylindre et la sortie de la turbine ? Voilà des questions auxquelles il vous faut trouvez une réponse. Mais ce n'est qu'un avis... Peut-être s'inspirer du moteur eicher ? Bon courage.
bas101
@Red4ever les turbines sont identiques , le surface d entree d'air c est pas identiques , voir les photos. Peut-être ils manquent un carter d air .
+1
willemk
Wij hebben dezelfde symptonen een keer gehad bij een deutz 913 motor. Bleek dat tapgat iets ingescheurd was aan de kant waar de bus in het blok zit. Als die koud was liep die goed, kwam die op temp. dan zette alles wat uit en ging die vast lopen. Wij hebben het opgelost door het gat in het motorblok met de slijptol bij te slijpen en hebben er daarna wel weer een nieuwe bus en zuiger ingezet. Lijkt mij sterk dat het wat met koeling te maken heeft.
Red4ever
Je viens de vérifier la traduction en néerlandais, mais je ne suis pas sûr que ce soit exactement ce que je veux répondre... Désolé. J'essaierai en anglais la prochaine fois. 😉
+1
Red4ever
Sur ta première photo, sur le cylindre de droite on dirait qu'il manque un carter à gauche de l'injecteur. Est ce que l'air 's' engouffré bien entre les ailettes de refroidissement ? Ou bien est-ce que l'air est refoulé au lieu de passer entre les ailettes ?
bas101
@Red4ever merci je va voir .
Welgerap52
Het zou ook nog kunnen dat er een lager gaat klemmen of zuiger of slotspeling te krap en volgens mij worden 2 cijlinder motoren vaak ongelijk warm omdat ze niet op 360 graden staan maar op 180 en 540 graden
bas101
@Welgerap52 lagers draaien vlot rond , klopt dat de duitse 2 cilinder ongelijke graden verdeling hebben zie alleen de de link niet dat daarom ongelijk warm worden
Welgerap52
@bas101 ik zou de motor olie druk controleren hoeveel zuiger speling heb je ? is dat niet te krap?
bas101
@Welgerap52 lampje oliedruk gaat uit en blijft uit als de motor draait , heb een iets dikkere olie sae30 gebruikt ipv de voorgeschreven sae20, zuiger is 91,38 dus een speling van 0,12mm lijkt mij precies goed , een watergekoelde motor met 90 of 92mm zuigers hebben een speling van 0.08 a.0.09mm
Welgerap52
@bas101 van spelingen heb ik niet zo veel verstand maar als je een zuiger en een bus neemt van een deutz 912 dan kan je de zuiger bovenin zeker meer als 0,12 heen en weer halen ,0,12 mm speling onder aan de zuiger zou kunnen maar bovenin moet het zeker meer zijn
bas101
@Welgerap52 ja bovenin is t zeker meer maar de speling wordt gemeten op de nauwste plaats en dat is aan de onderkant van de zuiger
Sojaboontje
Waar heb je de overmaat zuiger vandaan als ik vragen mag?
bas101
@Sojaboontje zuid Duitsland
+2
IHCparts
Hallo Bas,

Kan het zijn dat de linker ventilator verkeerd om op de as zit? Dit lijkt zo op de foto.
bas101
@IHCparts dat zou idd kunnen , ik zal dit punt s controleren .
Red4ever
C'est dommage que tu ne peux pas refroidir la jupe de piston avec des gicleurs d' huile pour éviter que le piston ne se dilate trop vite et qu'il serre dans le cylindre. Ça donne quoi le flux d'air de la turbine du cylindre de devant ? Refoulement ou totalité du flux sans perte d'efficacité entre les cylindres ?
Red4ever
Bonjour basse 101. Quand ton moteur se bloque à chaud , est ce que c'est bloqué sur un cylindre ou sur les deux cylindres ? Et si il n'y en a qu'un de bloqué, est ce que c'est celui qui refroidit le moins ? C'est à dire celui de devant ?
bas101
@Red4ever hallo dat is moelijk te zeggen ik vermoed r d dat de 1e cilinder blokkeert die minder koellucht ontvangt zoals in topic omschreven,
+1
Red4ever
OK, après avoir regardé les photos que tu as publié, je suppose deux choses : 1 - pour que le refroidissement du cylindre soit efficace, il faut que le flux d'air générer par la turbine soit parfaitement canalisé. En effet, l'évacuation des calories généré par le cylindre est dispersé par les ailettes autour du cylindre. L'air qui circule à grande vitesse entre les ailettes à pour effet d'évacuer ces calories vers la sortie, et de maintenir la température contrôlée ou constante du cylindre, ce qui évite le blocage. Cet air est canalisé par les tôles enveloppant parfaitement le cylindre. Cette efficacité ne peut pas être garanti si il y a des trous dans les tôles canalisant l'air, ou bien si il manque une partie de ces tôles. 2- pour que le débit efficace de la turbine de type roue à aubes soit efficace, il faut que la distance entre la partie tournante de la turbine et la tôle extérieur du carter soit réduite au maximum. Dans le cas où cette distance est trop large, l'efficacité de la turbine décroît rapidement, et le débit d'air chute en proportion. Simplement parce que la turbine cavite car elle subit trop de perte sur le côté aspiration. Donc le cylindre se trouve moins bien refroidit par manque de débit d'air. 3- l'entrée d'air de la turbine doit être dégagée et avoir au moins la surface correspondant au diamètre lnterieure de l'entrée centrale de la roue à aubes de la turbine ce qui garantie sont efficacité sur le refoulement de l'air vers le cylindre. 4 - il faut que la turbine soit équilibrée et bien serrée sur l'arbre porteur. Voilà ma réflexion sur ton problème. Est ce que tu as des photos plus nettes, comme celle où tu as déposé le cylindre. Et une autre avec vu sur les turbines bien en face des cylindres. Si cela est possible évidemment. Je ne pense pas que ton problème soit lié à la mécanique sinon tu aurais eu des arrachements sur la partie interne du cylindre. Les jeux que tu as donné sont dans la moyenne que ce qui se fait sur ce type de moteur. A mon avis ton gros problème vient de l'efficacité du refroidissement. A toi de jouer et bon courage.
+2
615driver
Ik weet eigenlijk helemaal niks van zo'n Hatz motor maar ik ken wel een geval met een Eicher motor (ook met een soortgelijke luchtkoeling) waar door een verkeerde poelie op de krukas (te weinig snelheid van de koelvinnen) ook problemen waren met koeling en vastlopen, is toen gerepareerd met nieuwe overmaatse zuigers en opgeboorde bussen, dit liep ook weer vast en bleek uiteindekijk als oorzaak te hebben dat de bussen niet cilindrisch maar iets conisch hoorden te zijn, dit is om temperatuur verschil onder en boven in de cilinderbus op te heffen, dus opboren (dus cilindrisch) kon helemaal niet, misschien dat dit voor een Hatz ook van toepassing is?
Kramer U800
En is het probleem al verholpen? Ben wel benieuwd.
bas101
@Kramer U800 nee hellas is t probleem nog niet verholpen , de tractor wordt enkel op t erf gebruikt om de motor in te laten lopen , de weg ga ik er voorlopig niet mee op , dit probeer ik van de winter weer als t vriest dan heb ik een indicatie of t aan de koelling ligt
Kramer U800
@bas101 Oké, bedankt voor de update ik ben benieuwd.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
46
DEELNEMERS
16
WEERGAVES
0