Fendt 816 - Waar op te letten bij bezichtiging?

Beste tf'ers,

Ik weet een fendt 816 te koop staan waar ik wil gaan kijken.
De trekker is afkomstig uit het buitenland en heeft al de nodige uren gelopen, van buiten (en cabine idem)gezien nog wel heel netjes.
Zijn er zaken waar ik specifiek op moet letten bij een 816?
Hoe kan ik de staat van de koppeling controleren?
Als er verder nog dingen zijn waar ik op moet letten dan hoor ik dat graag.

Alvast bedankt voor de tips!
IHpower

Reacties

ralphhonda
Startkrans
+1
T930
Je moet vragen of de motor gereviseerd is en of daar ook bewijs van is die van mij (822) had op een gegeven moment zoveel onderdruk dat de turbo zijn retour olie niet kwijt kon en kapot is gelopen, de motor heb ik recent laten reviseren.
Een ding om dit te testen is je hand op het vulkapje van de olie te leggen spuit de olie er uit of is er veel druk is het foute boel en moet je een motor revisie, ook blauwe rook kan hiervan een symptoom zijn vooral bij koude start en een minuut daarna is dit erg goed merkbaar
controleer dan gelijk ook even of er nog genoeg olie in zit en welke kleur de olie is


Daarnaast kijken of de versnellingsbak nog goed is dus of de powershift nog goed schakelt en niet gek klapt.
daarna moet je zonder koppelen ook even de versnellingspook in elke versnelling lichtjes naar voren duwen.
gaat de tractor dan een beetje rijden/ rollen zonder een gek geluid dan is dit een goed teken.
een favorit serie heeft koppelings bekrachtiging dus als je instapt en de koppeling indrukt voordat je de tractor gestart hebt zal deze erg zwaar gaan.
deze hoef je dan ook niet in te drukken voor het starten.

De koppeling kon je volgens mij redelijk testen door een hoge versnelling te rijden en dan de rem steeds verder in te drukken terwijl je gas geeft hier zou dit hem dan doorheen moeten trekken.
maar misschien weet iemand dit preciezer

Test dan ook gelijk even de remmen uit

De 816 is wel de lichtste uit de serie met ook een andere brandstof pomp dan de 822 en 824

verder kijken of die ergens olie lekt en de rest uit testen.
Ik hoop dat je daar alvast wat mee kunt en als je verder nog vragen hebt hoor ik het wel
blauwe tractor
@T930 Enne eeehhh de vloeistof koppeling dan eeehhhh????
T930
@blauwe tractor tractorfan.nl/topic/18379/
hier staat het een en ander over vloeistof koppeling testen
johndeere 2650
@blauwe tractor ik druf het niet met zekerheid te zeggen maar hoorde wel eens dat een fendt 816 anders is als de 818.ook de koppeling was anders maar nogmaals weet het niet zeker
ralphhonda
@johndeere 2650 klopt koppeling is anders van een 816
MaxxuM4ever
@ralphhonda 500 serie koppeling?
ralphhonda
@MaxxuM4ever zelfde principe volgens mij
MaxxuM4ever
@ralphhonda het lijkt me dat een 800 een grotere koppeling heeft dan een 500. Maar omdat de 816 nogal tegen de 515 aan zit qua vermogen dacht ik wellicht dat daar een lichtere koppeling en wellicht lichtere kont aan zit. John deere heeft daar ook een handje van met de lichtste 6 cilinder dacht ik.
Fendt926Driver
@ralphhonda de 800 turboshift had toch variofill op de vloeistofkoppeling?
Afhankelijk van de belasting meer of minder olie erin??
RVM
Let wel op dat als dit een goed gebruikte trekker is, je met een beetje pech, een diepe portemonnee nodig hebt
T930
@RVM ik denk dat het die op Marktplaats is 16000 uur heeft die
+1
RVM
@T930 ik bedoel de onvoorziene kosten, als je ooit die verhalen van @Gavrie Willemsen leest, maar laatst stond er ook 1 in 2en bij de plaatselijke LMB, was ook een gebed zonder eind.
+1
T930
@RVM nee ik snap het helemaal ik heb ook flinke kosten gehad aan mijn 822 deze had een motor revisie nodig toen ik hem had gekocht, maar als je alles getest hebt en het is goed dan zijn het wel betrouwbare trekkers.
+3
worteljcb
@RVM klopt helemaal. Hoe groter de trekker, hoe hoger de kosten gelijk worden en hoe groter het risico. Zo simpel is het gewoon.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 816 en hebben de trefwoorden motor en versnellingsbak geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!