Carterventilatie terug naar originele plaats? MF65 A4-203 motor

Een vorige bezitter heeft de carterventilatie naar deze alternatieve plaats (A) omgebouwd.
het resultaat daarvan is dat ik bijna een gat in de dieseltank had door het geschuur van die twee tegen elkaar.

Ik vraag mij af waarom ze dit omgebouwd hebben?
en of het kwaad kan om de carter ventilatie weer terug te bouwen naar de originele (B) toestand?

Ik ben de hele motor onder handen aan het nemen.

zie foto's (als ik die hier goed ingevoegd krijg )

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

Bert353
In de tekening staat bij de carterventilatiepijp op de originele plaats een rode pijl..

(klik om te vergroten)

Bij de rode pijl zit de originele pijp van de carterventilatie.
Pauls
@Bert353 Zou het kunnen Bert dat op de origionele plaats er veel olie mee naar buiten kwam, vooral bij veel carterdruk (vanwege slijtage), de grotere modellen hebben allemaal op het kleppendeksel de ontluchting maar dan op de zijkant en niet vertrekkend van bovenop (zoals bij u). Als je toch de hele motor naziet zal het mss een paar jaar goed gaan, en dan gaat ie volgens mij toch weer de olie(nevel) er langs daar uit persen.
Bert353
@Pauls ja, dat zou kunnen, toch vreemd dat dat vanuit de fabriek toch zo gebouwd is?
op het laatst deed bij mijn motor de carterventilatie een wedstrijd met de uitlaat over wie nu de échte uitlaat was, ze rookten beide even hard, maar de olie die eruit kwam viel best wel mee, af en toe een druppie.

maar misschien verbouw ik het kleppendeksel dan toch beter, zodat de afvoer opzij zit, dan is het risico van de tank lek te schuren ook verdwenen?
Albert Peters
Van M F weet ik niet veel maar ik heb in het verleden bij een fordson met veel carter nevel door het filter dat daar op hoorde te zitten te vervangen door een slangetje naar het luchtfilter die de nevel op zuigt
Daar na geen last meer gehad
Pauls
@Albert Peters de nieuwere motoren werken bijna allemaal op dit principe dat de nevel via een venturi mee naar de uitlaat gaat (voor zover ik weet)

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
5
DEELNEMERS
3
WEERGAVES
0