Keerringen ingaande as versnellingsbak MF65

Uiteindelijk de juiste keerring te pakken gekregen voor de ingaande versnellingsas van de MF65 (En vaak ook MF35).

Het heeft uiteindelijk 3 maanden nodig gehad voordat de Franse MF dealer mij kon helpen aan de juiste keerring die in de (dubbele) ingaande as van de versnellingsbak zat.

Ik had deze assen uitgebouwd omdat ik bezig ben met een revisie van mijn trekker, en omdat de koppeling vetsloeg doordat deze keerringen al enkele jaren oud zijn.
de buitenste keerring op de parts tekening 195 503 M1was geen probleem, maar die die IN de holle as zit om de massieve as mee af te dichten, 195 501 M1 schijn je toch niet te moeten hebben van bepaalde imitatiemerken. die heb ik in NL besteld, was op stock en met een week hier. (toen wachtte ik al 2,5 maand op de Engelse keerring!) die werd door de Franse dealer gemonteerd, was al erg krap in het begin van de as, en de plek waar die keerring uiteindelijk moest zitten was NOG wat kleiner, en daar kreeg de monteur hem dus ook niet in, wel geprobeerd, met als resultaat dat die keerring nu naar de knoppen is.
Ik heb net de as opgehaald, met een andere keerring juist gemonteerd, en die gleed volgens de dealer als een heet mes door de boter op de juiste plaats!
Hij vond het óók waardeloos dat we zo lang op die keerring moesten wachten.
Om jullie niet hetzelfde mee te laten maken deel ik hier de juiste partno, en maat: 195501M1, 28.57x39.68x9.52mm

Deel dit topic

Reacties

Bert353
Hier de foto's van de holle as waarover het gaat.

(klik om te vergroten)

Dit is de holle as waar 195 501M1 ingaat.

(klik om te vergroten)

Dit is een bovenaanzicht van de plek waar de keerring 195 501M1 zit.
Bert353
Samen met deze as en huis maakt dat het geheel van de ingaande as in de versnellingsbak van MF 65/35.

(klik om te vergroten)

Keerring 195 503M1 in het huis.

(klik om te vergroten)

Massieve as en huis

(klik om te vergroten)

Massieve as en huis.
Pauls
Bedankt Bert voor het mee delen van je ervaring(en).
Bert353
Nog even wat, ik zit me te bedenken waar deze groef (A rode pijl) voor is, en de spiegroeven (B gele pijl)?

Omdat het gedeelte waar A en B op zit gedeeltelijk verdwijnt in de holle as en het huis begrijp ik niet goed welke functie die groeven hebben?
weet iemand van jullie dat?

(klik om te vergroten)

Waarvoor dient het gedeelte waar de pijlen bijstaan?
basia
@Bert353

Misschien voor bakken met Multi-power ? Met een tandwieltje erop voor een extra hydraulisch pompje ?
@FolkertMF weet het vast wel .
+1
Pauls
Quote Reactie van @basia:
Met een tandwieltje erop voor een extra hydraulisch pompje ?

het multipower pompje zit ter hoogte van de hefpomp , en niet hier vooraan in de versnellingsbak. Het is ook alweer 30 jaar geleden dat ik de 175 uit elkaar heb gehaald, maar ik heb nog ergens tekeningen ervan liggen. Het kan ff duren voor ik ze vind tussen alle schema's, maar ga zeker zoeken.
Bert353
Dat zou mooi zijn, omdat het alweer drie maanden geleden is dat ik dit demonteerde, ben ik vergeten of hier nog een lager of zo op moet zitten, dit gaat over een gewone 6 versnellingen bak.
Pauls
@Bert353 Ik heb de schema's gevonden, Bedenk wel dat dit van zijn opvolger is, de 175. Maar vele dingen zijn niet veranderd. Ik vermoed dat de as die je laat zien, ooit als MP as heeft gewerkt, maar nadien, bij de lekke ringetjes om de MP olie langs de geleiden, zijn op die plaats met de draaibank die ringetjes banen weggehaald. Je zit er nog wat van als je de foto in detail bekijkt. Mss is het af fabriek zo gemaakt, dat ze elke as identiek lieten maken, om nadien bij de gewone bak deze baantjes weg te draaien. Ik zal de pdfs in prive doorsturen. Veel succes
Bert353
@Pauls Ik kan alleen zeggen dat bij mijn trekker er nooit een MP bak opgezeten heeft.
En het kan dan ook goed zijn dat ik iig niets vergeten ben omdat dat er simpelweg nooit opzat 😄
Pauls
@Bert353 Dat kan kloppen Bert, maar ken je de hele geschiedenis van je trekker ? Bij onze was de heleboel vast gelast zodat de MP enkel door gaf in de hoge stand en het dus een simpele 6 bak werd. Dus hier was al wat mee geklooid, wat niet wil zeggen dat het bij uw trekker ook zo is, maar die as waar je het over hebt is wel de hoofd aandrijving, dus die kan al wel eens vervangen zijn door een ander exemplaar wat in het rek lag en (een beetje) is aangepast voor uw trekker.
Bert353
@Pauls nee, niet de hele geschiedenis, maar wel een groot deel, hij komt ook nog van de eerste eigenaar, en ik denk dat ik kan zeggen hoe die beste man gereden heeft, hij heeft om het zo te zeggen zijn handtekening achtergelaten aan deze trekker.
je kunt aan de slijtage van de motor en krukas zien dat er heel vaak in een te hoge versnelling met een te laag toerental op gereden is, en de voet op het koppelingspedaal gerust heeft, net zoals op het rempedaal.
+1
FolkertMF
Dit is niet een as van de multi power die ziet er anders uit
Bert353
@FolkertMF weet je misschien ook of er zo nog lagers,keerringen of clips op horen? (ik denk het niet, maar ben er ook niet helemaal zeker van?)
Bert353
Hierbij een foto van de complete as, klaar voor inbouw.

(klik om te vergroten)

Ingaande assen MF65 versnellingsbak compleet.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
14
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
0