Oliegeur zonder veel olieverlies

Onze Deutz D5006 met F3L912 motor heeft een oliegeur (mogelijk geen echte oliegeur, maar een koolstofgeur) wanneer we het gaspedaal indrukken. Wanneer we het gaspedaal indrukken komt er een blauw-grijs achtig wolkje vrij, maar zeker niet overdreven en dat is al altijd zo geweest. De reactor verbruikt ook amper olie. Nu hadden we graag geweten vanwaar die geur vandaan komt? De tractor is niet meer van de jongste maar draait nog elke dag minstens 2 uur. Recent vertelde een vriend dat er iets bestaat om bij de brandstof te doen wat zou helpen!? Graag jullie ervaringen.

Deel dit topic

Reacties

+1
blauwe tractor
Je hebt vervuilde diesel in de tank, weggooien tank en systeem schoonmaken nieuwe diesel erin en rossen met die bok
AtlasDriver1
Mogelijk wel, ja. Maar we hebben net een 60 liter bijgetankt.
En de dieselfilter heb ik al vervangen.
+1
blauwe tractor
@AtlasDriver1
Dan is het systeem nog niet schoon bij lange na niet, diesel eruit systeem helemaal schoonmaken . ook de evt opvoerpomp en het zeefje onder in de tank GEWOON alles dus.
AtlasDriver1
@blauwe tractor Wat versta je onder systeem helemaal schoonmaken? Waarmee begin ik en waar eindig ik?
Kun je dat effe beschrijven, waarvoor alvast dank?
+5
blauwe tractor
@AtlasDriver1

Dat weet ik eigenlijk ook niet vond het wel intelligent klinken.
+2
Rick V
@AtlasDriver1 tank inhoud, dus ook de bodem!, diesel filter(schroef filter) leidingen(slangen in dit geval) en het zeefje in de opvoerpomp het zeefje kun je ook vervangen voor een nieuwe, dan krijg je vaak ook nog een nieuwe dichtring plus boutje erbij

Er is ook diesel cleaner te koop, effe googlen, het valt te proberen! Maar zal dan toch ook eerst bovenstaande doen

Kan natuurlijk ook in deze situatie de tank leeg rijden en dan pas schoon maken!
+1
AtlasDriver1
@Rick V Heel erg dankjewel voor de uitleg. Dit gaan we zeker op die manier in orde maken.
+1
AtlasDriver1
@Rick V Nog enig idee waar we het zeefje in de opvoerpomp vinden, om niet meer te moeten demonteren dan nodig?
+1
Rick V
@AtlasDriver1 op de brandstof pomp zit de opvoer pomp, op de opvoerpomp zit een rond dekseltje, met in het midden een m5 schroefje, deze los en je hebt hem
AtlasDriver1
@Rick V Heel erg bedankt. Ik ga dit zo doen en dan zal probleem wel zijn opgelost.
En er komt dan ook een nieuwe dieselfilter op.
AtlasDriver1
@Rick V Ik heb nog een vraagje ivm die dieselfilter. Ik heb hier nog een nieuwe dieselfilter liggen waar ik per ongeluk olie ipv diesel had ingegoten. Kan dit kwaad? Of meteen een compleet nieuwe filter?
+2
Fast Eddy
@AtlasDriver1

Filters kosten de de wereld niet. Dus gewoon weggooien. Wie werkt maakt fouten.
+1
Rick V
@AtlasDriver1 dan komt er de volgende vraag: na het vervangen van het brandstof filter start mijn motor niet, wat kan dit zijn? Leidingen en alles zijn al schoon

Dus ik zal gewoon een nieuwe monteren

Olie.gemixt met diesel daar loopt tie wel op maat alleen olie denk ik niet al te best
AtlasDriver1
@Rick V Hoe krijg ik de bodem van de tank zuiver? Onderaan schroef eruit, maar ik denk niet dat ik dan alle vuiligheid eruit heb.
Rick V
@AtlasDriver1 je kan een afwas borstel maken met een draadeind m8 erin, die kan je dan in vorm buigen en dan schoon borstelen en dan diesel erbij doen, en weer weg laten lopen,

Dit een x aantal x doen en dan is het wel aardig schoon, evt kan je ook een pijpje op de kraan knutselen waardoor die hoger aanzuig, waardoor het vuil onderop blijft liggen
+1
Welgerap52
@AtlasDriver1 lucht filter vuil? verstuivers matig?
AtlasDriver1
@Welgerap52 De luchtfilter eens (extra) nakijken is een zeer goede tip. De vorige keer was die ook behoorlijk vuil. De verstuivers moeten in principe in orde zijn. Voor de rest zijn er ook geen problemen. De motor start goed, zelfs zonder gloeien, en is krachtig.
blauwe tractor
Nog zo'n licht!!!!
roscho
Quote Reactie van @blauwe tractor:
Nog zo'n licht!

Dit suggereert dat er minimaal 2 dingen gezegd zijn die jij dom vindt. Ik ben benieuwd: wat vind je dom of slecht? Waarom?
blauwe tractor
@roscho
Wie suggereert hier nu?????
roscho
@blauwe tractor Het woord "licht" geeft aan dat je iemand(s opmerking) dom vindt en het woord "nog" geeft aan dat er minstens twee zijn. Ik suggereer niet, ik lees gewoon wat jij schrijft.
roscho
Hierboven worden allerlei moeilijke trucs uitgelegd, maar komt die lucht niet gewoon van een klein lekje in de uitlaat? Bijv. bij aansluiting spruitstuk naar uitlaat? Als je gas geeft, komt daar de lucht van onverbrande diesel uit.
AtlasDriver1
@roscho Hallo, bedankt voor meedenken. Maar volgens mijn bescheiden mening zit er geen lekje in de uitlaat waar de lucht van onverbrande diesel kan ontsnappen.
+1
Dick van Driel
Die geur zou ook weleens uit de carter ontluchting kunnen komen.
AtlasDriver1
@Dick van Driel Hallo , deze geur komt niet van de carter ontluchting , want daar dampt hij zelf niet , laat staan olie spatten , en wanneer we de oliepijlstok bij draaiende motor uithalen dampt hij ook daar niet. Zelfs geen dampen/spatten wanneer we de oliestop openen.

Wij denken dus ook in de richting van verontreinigde diesel.
+1
Dick van Driel
@AtlasDriver1 ik dacht voordat je van alles open gaat maken is het de moeite waard om hier even naar te kijken 😀
AtlasDriver1
@Dick van Driel Klopt ook helemaal. Soms gooien mensen van alles open wat niet open moet of vervangen van alles wat niet vervangen moet. Maar ik heb de carter ontluchting meteen opnieuw gecontroleerd, maar neen: komt niets uit.
blauwe tractor
Van een ding ben ik zeker: @AtlasDriver1 heeft voor iedere oplossing een nieuw probleem, en zo is het.
AtlasDriver1
@blauwe tractor ?? Mogen mensen nu geen vraag meer stellen? Dit is toch doel van dit forum? Waar heb je eigenlijk over? Kan niet meer volgen? Heb ik soms ik verkeerd gezegd of gedaan?
blauwe tractor
@AtlasDriver1
Dat zeg ik!!!
AtlasDriver1
Update: vandaag de complete luchtfilter gedemonstreerd en alvast de stofuitlaatklep zat verstopt. Hierdoor kon de lucht ook niet verder naar het oliebad en was er dus een bijzondere slechte luchtcirculatie. We hebben de complete handel (stofuitlaatfilter, olieman, eerste ijzeren filter en tweede ijzeren filter) ondergedompeld in diesel. Vervolgens gaan we morgen alles nog eens afspuiten met perslucht en goed laten drogen en opnieuw monteren. Heeft iemand hierbij nog bepaalde opmerkingen of ervaringen?
Piet1960
@AtlasDriver1 Stoomcleaner op de filters.
AtlasDriver1
@Piet1960 Dit is inderdaad ook nog een idee. En stomen van binnen naar buiten?
+3
blauwe tractor
@AtlasDriver1
Gewoon wassen met Diesel en daarna spoelen met benzine en laten drogen , hoge druk kan alleen de boel beschadigen en het vuil verder naar binnen dringen.
AtlasDriver1
@blauwe tractor De mening van ‘blauwe tractor’ is natuurlijk ook juist. Achter een stroomcleaner zit heel wat kracht en de kans op beschadiging is inderdaad groter dan gewoon uitwassen met diesel, eventueel een poosje laten liggen in diesel. Alsdan zal ook wel alle vuil weg zijn. Het zal alleszins beter zijn dan het was.
+1
Bert353
@AtlasDriver1 vergeet niet de metalen sponzen opnieuw in te olïen met motorolie voordat je alles terug installeerd.
AtlasDriver1
Nog een vraagje over het oliebadfilter en het groot filter bestaande uit aluminium. Is het verstandig om deze filters, ná het zuiver maken en droog te blazen, ook nog eens onder te dompelen in verse olie en vervolgens goed laten uit te lekken met de wetenschap dat de stofdeeltjes aan de olie blijven kleven en zo niet terechtkomen in motorblok? Graag hoor ik jullie meningen.
+1
Bert353
@AtlasDriver1 dat heb ik geloof ik net beschreven?
AtlasDriver1
@Bert353 Helemaal juist, waarvoor dank, je was me net voor
Kramer U800
@AtlasDriver1 Komt niet zo precies, olie in het bad en monteren. Dat ging vroeger ook zo, tijd is geld. Als je olie maar goed op niveau is.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
41
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN