Deutz D40 - Aankoop D40.1: goed idee?

Hallo iedereen,
In mijn zoektocht naar een oldtimer trekker is de keuze uit de modellen inmiddels verfijnd naar (niet limitatief) een Fordson Dexta/ Super Dexta/ Major; MF (ong. alles met +-35pk); Deutz D40; David Brown mplematic 850/950.
Ik ben nu gestoten op een D40.1, alles werkend, buiten wat details aan de verlichting. Een mooie trekker vind ik en het extra zitje is ook mooi meegenomen. Ik heb nu wel de indruk, bvb tov een Fordson, dat er minder makkelijk onderdelen voor te vinden zijn. Op histoparts staat het vol onderdelen voor een Dexta, terwijl er voor een D40, kort gezegd, enkel wat verlichting en tellers op staat.
Een foute indruk die ik heb misschien?
Aankopen of niet? Is het een nadeel dat deze luchtgekoeld is?

Deel dit topic

Wittmann

Reacties

+4
Kramer U800
Histoparts is maar een hele kleine speler op het gebied van oldtimer onderdelen, ze doen veel al Britse of Amerikaanse merken. Voor Deutz onderdelen kan je veelal te recht bij Delegro in Vierlingsbeek, dat is een bekende. Maar Granit Parts heeft ook aardig wat, niet altijd op voorraad maar...

Op Ebay Kleinanzeigen word een hoop geadverteerd, maar er zijn meer dan genoeg Duitse sites die heel veel onderdelen hebben. Google maar eens wat. En voor de FL712 motoren is eigenlijk 70% nog te krijgen, en anders wel tweedehands, sowieso alle slijtdelen. Dus aan onderdelen geen gebrek, dit omdat Duitsers heel lang onderdelen maken voor hun spullen, kijk maar eens naar Mercedes bijvoorbeeld.

Het zijn leuke betrouwbare tractoren (en motoren) waar je zelf ook nog een hoop aan kan sleutelen als je een beetje handig bent, luchtgekoelde motoren hebben relatief minder aandacht nodig dan een watergekoelde motor omdat een watergekoelde motor ook indirect door lucht gekoeld word.
+4
goeiedag eem
@Wittmann , zijn er meer dan genoeg met onderdelen van deutz, , delegro, stio, en in Duitsland ook zo een stuk of 5, die ik ken en via ebay.de dun je net uitzoeken wat je wil, staar je niet blind op histoparts, net zoals hierboven al genoemd is dat een kleine speler, hoor daar wisselende verhalen over kwa kwaliteit van de onderdelen
+1
Fendt926Driver
Een D40.1 is een leuk trekkertje.
Zeer makkelijk aan te sleutelen
En onderdelen en kennis van de trekkers is overal genoeg te krijgen.
Maar het is natuurlijk wel een trekker van ruim 55 jaar oud.
(Maar dat geld evengoed voor de fordson of dexta of mf)
+2
Kidd
Een Deutz is in mijn ogen altijd een betere keuze dan een Dexta en zeker dan een David Brown.
Deutz is kwalitatief vele malen beter, dus als deze de moeite waard is zou ik daar voor gaan.
Onderdelen zijn zoals je hierboven ziet ook prima te verkrijgen, en op de kwaliteit van hippieparts zou ik niet te veel vertrouwen..
Wittmann
Bedankt allen, favorieten lijstje weeral uitgebreid. Ik ben het wel gewend van te sleutelen, echter wel aan motos 😄
Prijs is 2800 euro, de prijzen van die oldtimer trekkers lijken me zo te varieren van 1500 tot soms wel 5000 euro dat ik soms niet weet wat een correcte prijs ervoor is.
Fendt926Driver
@Wittmann misschien een foto plaatsen?
2800 lijkt mij nog niet zo heel veel (tot je het omrekend in guldens)
Is dat vraagprijs of uitgehandelde prijs?
Zit er een enkel werkend ventiel op voor olie druk?
Wittmann
Onderhandelde prijs. Hij lijkt me volledig origineel en compleet te zijn. Ik heb geen idee of er al een ventiel op zit, nog na te zien ter plaatse. Ik plaats nog een fotootje indien de koop al dan niet rond is, ik wil de boel niet jinxen 😅
+1
Fendt926Driver
Als jij denkt dat het goed is voor jou hoef je er ook niet een foto van te plaatsen voordat de koop rond is.
Mocht je aan iets twijffelen kan een foto op tf de reakties opleveren waar jij je voordeel mee zou kunnen doen.
Neem aan dat er toch misschien een kippertje of kipbak of hydro topstang of hydro opklapbare schudder of kloofmachine achter zou moeten kunnen. Dan is een enkelwerkend ventiel wenselijk
Wittmann
Daar heb je wel een punt. Hierbij fototje. Van de achterzijde heb ik geen foto, dat zal live moeten gebeuren. Een extra ventiel bijplaatsen moet wel lukken mocht er geen zijn.

(klik om te vergroten)

roscho
@Wittmann Zo te zien ziet hij er redelijk uit. Nieuwe stuurstang gekregen, dat betekent dat ze iets aan stuurspeling hebben gedaan.
Toch zou ik nog driemaal nadenken als er geen hydrauliekventiel op zit. Een nieuw ventiel is duur en gebruikt is het misschien wel het meest gevraagde gebruikte onderdeel, het is dus de vraag of je er voor weinig geld aan kunt komen.
Wittmann
@roscho Is het dan niet enkel een kwestie van een extra aftakking te maken op het bestaande circuit, daar een stopkraan achter en aan het einde een nippel? Of komt er meer bij kijken?
Zo dacht ik het gezien te hebben bij een major.
+1
roscho
@Wittmann Ik vermoed dat hier een Bosch-regelblok op zit. Zo ja, dan kun je daar de afdekkap af draaien en komt er een plak met het ventiel bij aan. Op zich is dat niet moeilijk, maar a. je hebt precies zo'n Bosch regelblok nodig en b. er moet voldoende ruimte zijn tussen regelblok en spatbord.
Mocht de constructie anders in elkaar zitten, dan kan misschien een Deutz-bezitter mij corrigeren.
Piet1960
@Wittmann Hoe is de remmerij, is niet zo'n sterke eigenschap van deze.
+1
R Bouwmeesters
@Piet1960 Van een D40.2/D40L/D4005 zijn de remmen inderdaad niet bijzonder en remmen vaak slecht.
Maar dit is een D40.1 met een heel andere achterbrug met grotere remtrommels, en de paar waar ik mee gereden heb van dit type remden allemaal prima.
Volgens mij bij dit type niet echt een zwak punt.
Piet1960
@R Bouwmeesters Dat kan kloppen wat u zegt. Mijn vader had een 40L vroeger en die remde altijd beroerd kan ik me herinneren, en was ook bijna niet goed te krijgen.
fiatfan
@Piet1960 mijn 40.2 remde ook voor geen meter..
goeiedag eem
@Wittmann onderdelen zoals hef ventiel is 2e hands ook wel aan te komen, zitten wel wat deutz slopers en op ebay.de kleinanzeichen is ook vaak particulier in Duitsland wel wat te vinden, en wordt zo opgestuurd.maar kijk eerst maar eens of het er wel of niet op zit alvorens je vanalles gaat zitten bedenken
+2
Kramer U800
@Wittmann Wat mij gelijk stoort is die auto uitlaat, dat zelfgemaakte uitlaatspruitstuk en die wisselstroomdynamo. Maar dat maakt voor de functionaliteit helemaal niks uit. Je zou er wel op af kunnen dingen. Ik had de advertentie al snel gevonden op 2dehands.be, daar staat dat de Deutz goed remt, dan nog kan ik je vertellen dat het wennen is als je een motor of een moderne auto gewend bent. Hij lijkt al wel hier een daar opgeknapt te zijn. Ik zie alleen dat er een deuk in de motorkap zit, hier zou je ook op af kunnen dingen. Ik zou eens beginnen er 2300 tegen te zeggen omdat je al snel over de dagwaarde heen gaat van zo'n tractor als je wat er aan hebt.
+1
Fendt926Driver
@Kramer U800 jij noemt het wel een auto uitlaat. Maar dit was heel gewoon in die tijd als je van een onderuitlaat naar een bovenuitlaat wou.
Er was zo maar niet wat anders voor handen in die tijd
Kramer U800
@Fendt926Driver Ieder zo zijn ding, ik zou in ieder geval gelijk de 230 mm flex pakken. Dat zou vroeger de plaatselijke smid gemaakt kunnen hebben, dat gebeurd tegenwoordig nog. Maar ik heb er nog nooit één gezien met boven uitlaat (D40, D4005), altijd een onder uitlaat origineel. Maar toen ging dat vaak zo vroeger, je moest roeien met de riemen die je had.
+2
Fendt926Driver
@Kramer U800 onderuitlaat is wel origineel.
Maar verschrikkelijk met machines achter koppelen.
En als je net achter de trekker staat bij de giertank aansluiting sta je de hele tijd in de rook
+1
marcel-pek
@Fendt926Driver inderdaad, wij hebben ook alle uitlaten omhoog gemaakt. Zeker met aan en afkoppelen en achter de pluktrein had je er altijd last van.
goeiedag eem
@Kramer U800 bij ons is er door de dealer gelijk een uitlaat naar boven gemaakt op verzoek van mij opa, die wou met melkrijden niet in de uitlaat gassen staan en deden ze veel meer in de buurt
Kramer U800
@goeiedag eem Mijn vader is smid, je moest eens weten hoe vaak hij zulke dingen nog moet veranderen tegenwoordig, niet wat direct betrekking met een uitlaat heeft maar met aanpassingen doen aan tractoren e.d.
+1
goeiedag eem
@Kramer U800 zo zijn wij hier in de buurt ook nog steeds een soort hobby smid, en maken ook nog geregeld zulke aanpassingen aan of repareren dingen,
+1
Kramer U800
@goeiedag eem Helaas een uitstervend beroep 😪😔
+2
goeiedag eem
@Kramer U800 ja dat is met alles zo mensen die niet bang zijn voor vieze handen worden een uitstervende ras merken we op het werk ook,
+1
goeiedag eem
@Fendt926Driver bij ons is er in die jaren een ferguson uitlaat op de D40 gezet ipv zon auto demper en werd veel gedaan in de buurt hier door de deutz dealer
+1
R Bouwmeesters
@Kramer U800 Orgineel hoort hier zo'n blikken spruitstuk aan, die zijn vaak doorgerot en nogal eens vervangen door eigenbouw.
Als je de remmen van een trekker van 50 jaar oud wilt vergelijken met een moderne motor of auto moet je niet aan een stuk antiek als dit beginnen denk ik.
Kramer U800
@R Bouwmeesters Klopt wat je zegt.
+1
bas101
Deutz d40 onderdelen zijn makkelijk te vinden , mocht er een steekas breken dan heb ik die liggen , evt ook nog tandwielen en differentieel van de t35 bak
Wittmann
Deze ook nog tegengekomen: 2dehands.be/q/deutz+d40/
Zou deze iets zijn mocht de andere niets worden?
Kramer U800
@Wittmann Ik weet niet welke je bedoelt maar er staan zat te koop
+1
walker1
Qua onderdelen voorziening is de David Brown de lastigste denk ik, maar ook daar is bijna alles nog wel voor te krijgen. Met een Ford of MF hoef je over de onderdelen helemaal geen zorgen te hebben.
+1
Wittmann
Het is em niet geworden afgelopen zaterdag. Ik vond het nog te duur, hier en daar was de carosserie doorgeroest, toch wel serieus olie aan het zweten etc De zoektocht gaat verder.
Kramer U800
@Wittmann Helaas, maar er zijn nog genoeg D40's. En er staan ook nog genoeg te koop. Goed dat je het laat weten en veel succes verder.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D40 en hebben de trefwoorden deutz en d40 geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!