International 845 XL - Inter 2 dagen buiten gestaan nu de motor vast

Hoe krijg ik de motor los ?

Deel dit topic

Clayson M80

Reacties

Jef1965
Ik kan m’n eigen niet voorstellen dat hij al vast zit geroest. Wat wel kan is dat je een zogenoemde hydro lock hebt. Water op de zuigers water kun je niet samenpersen dus slaat de motor vast. Verstuivers eruit halen en voorzichtig met een dop op de krukas poelie rond proberen te draaien
+1
Clayson M80
@Jef1965 hoe kan er water op de zuigers komen , had de uitlaat af gedekt
Jef1965
@Clayson M80 oké dat had ik niet begrepen. Dan Kan er geen water via de uitlaat op de zuigers gekomen zijn. Misschien een van de cilinderbussen doorgerot waardoor en koelvloeistof in je cilinder staat. Draai de verstuivers er eens uit en probeer hem dan rond te krijgen.
+1
cyrus-van-gelder
Dat is altijd heel verstandig om de uitlaat af te dekken. Zou ook niet weten hoe er dan water boven de zuigers zit dan. Als er koelvloeistof in de cilinders zit had je ook wel gemerkt natuurlijk, dat zie je ook wel aan de rook. Motor ineens binnen 2 dagen vast is wel heel raar idd.
+1
Kramer U800
Is je koelvloeistof niveau gezakt? Kijk eens in de radiateur. Als je een (dicht 🙃) blikje op de uitlaat hebt is het goed. Luchtfilter zit neem ik aan onder de kap?

Hoe vast is vast? Krijg je hem met de startmotor niet rond (dus tikt hij alleen)? Of heb je geprobeerd de krukas te draaien met een ratel o.i.d.? Nooit de tractor aanslepen!!
Is het oliepeil goed, en oliedruk voorheen ook?
Clayson M80
@Kramer U800 motor olie op peil radiateur ook op peil
start motor tikt en voorste krukas poelie zit muur vast
5000 fan
Warmte vastloper?
Clayson M80
@5000 fan heeft een middag voor de rotor eg gelopen misschien te snel afgekoeld ?
+5
international xl
Misschien gek gezegd, maar je hebt niet de accu leeg door het koude weer en hem toevallig in de versnelling staan? Accu's geven nu de geest met koud weer buiten, en dat jij de krukas poelie aanvoelt terwijl die in de versnelling staat? Werkt de startmotor uberhaupt wel? Ik zou bij de basis beginnen en niet meteen te moeilijk
+2
cyrus-van-gelder
@international xl is altijd wel de moeite om dat toch even na te kijken ja.
+1
Jef1965
@international xl als hij in de versnelling staat en je zit met een ratel oid op de krukas gaat hij gewoon vooruit. Heb dit meerdere malen gehad
international xl
@Jef1965 ik geef een voorbeeld, kan uit zijn reacties niet uithalen hoe hij dit getest heeft
+2
Jef1965
@international xl nee uiteraard jou reactie is heel goed maar als je echt met een flinke ratel op de krukas gaat hangen gaat ie gewoon een stukje vooruit
Clayson M80
@international xl in de versnelling heeft niks met starten te maken,moet de koppeling helemaal in drukken voor ie start

op de poelie zit een plaatje met 3 boutjes voor ,zit daar een grote moer achter ??
international xl
@Clayson M80 dat klopt, niet aangedacht
+1
Klein Rot
@Clayson M80
Zet de trekker eens in de hoogste versnelling en probeer hem dan eens voor en achteruit te duwen te schommelen zit er dan beweging in de motor?
cyrus-van-gelder
@Klein Rot is ook te proberen ja. Blijf het vreemd vinden dat de motor vast zit.
+1
stevenb
Trek hem eerst maar eens aan met een andere trekker, vind het maar een bijzonder verhaal
+4
Jef1965
@stevenb goed advies joh. Als er op de een of andere manier iets blokkeert trek je hem helemaal kapot. Krukas breekt drijfstangen breken etc
Clayson M80
@Jef1965 ik heb al op agri parts gekeken naar een andere motor zal goedkoper zijn deze te reviseren voor € 1000 per cilinder
cyrus-van-gelder
@Jef1965 Daar moet je maar wel op rekenen idd dat de boel dan naar de klote getrokken wordt. Blijf het maar een vreemd iets vinden dat de motor vast zit na 2 dagen buiten staan.
+2
roscho
Quote Reactie van @stevenb:
Trek hem eerst maar eens aan met een andere trekker

ABSOLUUT NIET!!! Als de motor niet rond wil, trek je gegarandeerd de boel stuk. Als accu en startmotor in orde zijn en de motor wil niet rondgaan, forceer de boel dan niet. Het kost een krukas of drijfstangen.
Eerst maar eens de verstuivers eruit en kijken of er water op de zuiger(s) staat.
+1
Kramer U800
@roscho Precies, nu is het gewoon stuk voor stuk, onderdeel voor onderdeel, kijken wat er aan de hand is, net zo lang totdat het probleem is gevonden.
+1
Fred6490
@roscho lijkt mij ook een goed plan, verstuivers eruit en dan eens proberen. Hoop dat deze er gemakkelijk uit te krijgen zijn want ben verder niet zo vertrouwd met international. Ben nu wel eens benieuwd wat de oorzaak is.
Jef1965
@Fred6490 verstuivers komen er normaal zo uit bij een international soms met een koevoet iets wippen maar meer niet
Koiter
@Jef1965 wel opletten dat je de bronzen bussen niet meetrekt, dan ben je verder van huis
Jef1965
@Koiter dat heb ik nog nooit gehad en al meer als 40 verstuivers los gehaald van een IHC
Koiter
@Jef1965 Hier met de 1455 wel gehad, 1 is met demonteren iets los gekomen waardoor er koelwater boven de zuiger kwam
+1
856xlih
Ook al aan de startmotor gedacht?
Heb weleens mee gemaakt dat die ervoor zorgde dat de motor vast zat
Clayson M80
@856xlih startmotor er af gehad maar voorste krukas poelie zit geen beweging in
856xlih
@Clayson M80 jammer
Succes met verder zoeken
terpstra
Achterste cilinder tegen cabine zal wel vast zitten
Jef1965
@terpstra waarom denk jij de achterste?
terpstra
@Jef1965 daar is de koeling minder
+1
Corne S
@terpstra

Lijkt me sterk. Het is geen luchtgekoelde motor.
Jaring visser1991
@Corne S het water word het warmst op de achterste cilinder want dit water is al bij de andere bussen langs geweest,
+1
Klein Rot
@Jaring visser1991
De stroming van het water in de motor is wel zo hoog dat de cilinders allemaal evenveel gekoeld worden
BigBendeutz
Is er geen verstuiver gaan lekken, zodat je nu een vloeistof slot heb op een cilinder, ik zou alle verstuivers eruit draaien en dan proberen met de hand te draaien.
Clayson M80
@BigBendeutz ga straks eerst naar startmotor kijken zo als 856xlih schrijft
roscho
Quote Reactie van @BigBendeutz:
Is er geen verstuiver gaan lekken,

Dat kan alleen de oorzaak zijn als de tank hoger ligt dan de verstuivers. Ligt de tank lager, dan kan de cilinder nooit zomaar vollopen. En zo'n 845 heeft de tank toch rechts onder de cabine zitten?
+1
brauheist
Als de startmotor eraf is zal je voorzichig met een breekijzer op de tandwielen die je ziet beweging kunnen uitoefenen, ik vond dit altijd fijner dan op de poelie
B4CaseIH
Wat ook een optie is, is om de aftakas in te schakelen en vervolgens de stomp met een stuk aftakas of een zware pijpentang te verdraaien. Wel even je verstuivers eruit halen, zodat je geen last hebt van (de hopelijk goede) compressie.

Je hoeft niet bang te zijn om een beetje kracht te zetten, maar een goede (in mijn geval gereviseerde) motor draait al bij wat kracht zetten op een pijpentang van zo'n 75 cm.

PS: revisie hoeft niet (veel) duurder te zijn dan een ruilblok, mits je het zelf kunt. Uitbesteden kost wel fors meer, maar met een ruilblok weet je ook niet wat je in huis haalt
+2
Klein Rot
@Clayson M80
Weet u al wat de oorzaak is?
+1
Jef1965
@Klein Rot ik ben ook heel benieuwd. Ik vermoed toch dat er een Hydro lock in de cilinders is, verstuivers eruit en rond proberen te draaien. Dan nog niet blok uit elkaar trekken.
+1
Clayson M80
Ik breng de inter naar het dichtbij zijnde mechanisatie bedrijf die hebben een monteur die alles van oudere Inters weet
brauheist
@Clayson M80 heb je zelf niks meer geprobeerd?
cyrus-van-gelder
@Clayson M80 vaak weten dat soort monteurs wel wat er is. Dat heb ik vaker meegemaakt dat de zgn oude kerels precies weten wat ze moeten. Die zijn ook eigenlijk opgegroeid met dit soort trekkers he.
+2
roscho
Quote Reactie van @cyrus-van-gelder:
oude kerels precies weten wat ze moeten

Zo waren wij eens aan het modderen met de aandrijfpot van de 4wd van onze Schlüter. We konden iets niet los krijgen. Toen hebben we het ding onder de arm gepakt en zijn ermee naar de WCG in Borken gereden. Daar kwam de "alte Hase" erbij en die sloeg met een grote beitel een lager stuk. "So, dass muss zuerst heraus". Daar ging weer 200 gulden (toen nog) voor een lager. Reparatie geslaagd! 🤣🤣
cyrus-van-gelder
@roscho Dan is het stukslaan van dat lager zinvol geweld geweest!!! Soms is de oplossing heel simpel dus.. vind 200 gulden voor zo,n reparatie nog wel meevallen trouwens.
+1
roscho
Quote Reactie van @cyrus-van-gelder:
200 gulden voor zo,n reparatie

De reparatie was veel duurder, alleen het lager stond op de rekening voor 200 gul.... nee, DMark. Totaal was, dacht ik, iets van 900 DMark. Zes nieuwe drukplaatjes in gekomen.
cyrus-van-gelder
@roscho Dat is toch wel wat duurder dan 200 gulden inderdaad. Vandaar dat ik zei dat het wel meeviel anders.
+3
Clayson M80
@cyrus-van-gelder nog niks gehoord hopelijk goed nieuws
gisteren morgen weg gebracht op een diep lader achter een andere trekker
4 km van mijn woonplaats hoop dat ie brommende thuis komt
+1
cyrus-van-gelder
@Clayson M80 dat zou toch wel het allermooiste zijn inderdaad. Dat ie gewoon op eigen kracht weer thuis komt. Mocht het wel zo zijn dat het niet goed ging zou ik wel Willen weten wat het is. We hopen dat het goed komt he. Ook dan zou ik het wel Willen weten wat het was.

    [*]😉😉😉😉😉
    En er zijn vast meer TFers die willen weten wat er aan de hand is
+1
Yanmarthomas
@Clayson M80 ik ben erg benieuwd wat het probleem is
cyrus-van-gelder
@Yanmarthomas ik ook Thomas
  • 👍👍👍👍
Sanderford
Ik ben ook wel benieuwd! Hoop voor je dat t meevalt
+3
Clayson M80
De Inter is weer thuis ,bij mechanisatie bedrijf hebben ze de Inter aangesleept
met een andere trekker en liep meteen alleen ratelde de starter krans
toen in twee,en en een nieuwe starter krans ,nieuwe koppeling motor olie ververst nieuw filter en brandstof filters vernieuwt, bleek de startmotor weer door draaide, bleek het startcontact kortsluiting maakte,nieuw contact 1 tikje en hij loopt
brauheist
@Clayson M80 zat de motor niet vast dus?
Clayson M80
Nee gelukkig niet, is nu een gewone onderhoud reparatie
roscho
Al met al dus een beste reparatie:
- nieuwe starterkrans
- nieuwe koppeling
- nieuw contactslot
Daarnaast regulier onderhoud als olie en filters.

Blijf je met de totale prijs nog onder €4000?
Clayson M80
@roscho afwachten tot de rekening komt
Clayson M80
@roscho nog iets vergeten ook een nieuw opvoer pompje
roscho
Quote Reactie van @Clayson M80:
nieuw opvoer pompje

Dat mag incl. montage niet meer dan €80 kosten.
Clayson M80
@roscho € 3950,00 Reparatie + onderdelen+ arbeid kosten + BTW
Yanmarthomas
@Clayson M80 nou dat is ook voor niks. Nondeketon. De koppeling bij een zetor van een vriend van me is laatst vervangen 1400€ Incl arbeid montage onderdelen etc.
Clayson M80
@Yanmarthomas nieuwe koppeling € 698,00 ex BTW zonder montage
Yanmarthomas
@Clayson M80 de koppeling voor de zetor was ook iets van 600€ excl btw en montage. En voor 1400€ was ie klaar.
Clayson M80
@Yanmarthomas Inter is veel meer aan gedaan , alle olie + filters, koel vloeistof, opvoer pompje ( 12 ltr. olie in de motor ) !!
cyrus-van-gelder
@Clayson M80 ik vind het allemaal toch wel.prijzig hoor.
  • 🥴🥴🥴🥴🥴🥴
Yanmarthomas
@Clayson M80 ja maar jij hebt 2500 euro meer betaald als hij voor die zetor kwijt was. Zo duur is een service beurtje en starterkrans niet. Vind het bijzonder duur. Maar wel fijn dat hij weer tip top in orde is!
willemk
@Clayson M80 drukgroep incl twee platen en druklager? Of enkelt de rijplaat vervangen?
Yanmarthomas
@willemk een complete koppelingsset voor een 845 kost 690 euro incl 2 druklagers en toplager. techniekwebshop.nl/luk-koppelingsset-630109010-280…
Corne S
@Yanmarthomas

Ik denk dat hij daar een en stuk goedkoper is dan bij Kramp. Stel dat de dealer 20% korting heeft bij Kramp is de shop alsnog goedkoper.
Yanmarthomas
@Corne S verhipt ja bij kramp kost ie 817 excl
Yanmarthomas
@Corne S

(klik om te vergroten)

Corne S
@Yanmarthomas

Vind het af en toe raar. Volgens mij kopen E bij kramp in en hebben ze daardoor concurrentie met de dealers die bij kramp inkopen.
Clayson M80
@willemk complete koppeling inclusief vliegwiel vlak draaien
roscho
Quote Reactie van @Clayson M80:
€ 3950,00

Dan zat ik met die €4000 niet heel erg verkeerd. Een bom geld, maar nu mag je er weer vanuit gaan dat het weer jaren meegaat.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 845 XL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!