Illustratie van:

David Brown 995 - Koppeling plaatsen nu nog de afstelling bij de drukgroep

Beste Tractorfans, Blij jullie gevonden te hebben.
Ik heb zelf een probleempje met mijn Tractor,
Een David Brown 995.
Ik ben de koppeling aan het vervangen en tevens een nieuwe drukgroep erop aan het zetten.
Maar er is me iets niet duidelijk,
Ik had hem terug in elkaar gezet, maar kon niet ontkoppelen. nu heb ik gezien dat als ik de drukgroep aandraai tegen de rest dat de vingers van de drukgroep al omhoog komen waardoor de aanslagring waar de top lager tegen aankomt ter ver van elkaar komt te staan.
ik ben bang dat ik ergens een fout maak, maar het is mij nog niet duidelijk hoe dit op te lossen,
ik heb hier wel een boekje van de 995 maar dit helpt mij niet genoeg.

Ik heb de top lager al vervangen.
de plaat bij de top lager is hersteld
En de kleine lagers die tegen de plaat bij de top lager drukken zijn ook nieuw.
Drukgroep is uit een andere 995 gekomen en heeft maar 5 maanden gediend.
daarnaast nieuwe koppelingsplaten voor zowel de pto als de aandrijving.

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

+1
Klein Rot
@Rudimierlo
De afstand van het druklager tot de vingers moet met de stangen verbinding naar het koppelings pedaal worden afgesteld. In het handboek zal ergens staan hoever het koppeling pedaal ingedrukt moet worden voordat het druklager de vingers raakt dit is de vrije slag. Hiervoor de lengte van de verbindingsstang aanpassen.
Rudimierlo
Beste Kleine Rot,
Als de drukplaat compleet assembleert is dan staan mijn vingers reeds bijna 2 cm vrij aan de buitenzijde van de drukplaat.
waardoor ik nog hoogstens 1 cm slag heb om de vingers in te drukken.
Dus ik weet dat mijn afstelling van mijn pedaal niet de oorzaak is van dit probleem ( deze heb ik al op alle standen geprobeerd) maar op geen enkele moment kwam ik dichtbij genoeg om te kunnen ontkoppelen.
de vrije slag van het pedaal wordt beschreven van 1 inch tot max 1.5 inch.
Ik ben bang dat ik iets bij de druklager af moet stellen. ( maar hoe )
RPCounty
@Rudimierlo gewoon per bout een vulring leggen van 2 mm dik TUSSEN de drukgroep en het vliegwiel. Bij ford doen wij dat ook met stripjes of vulringen om de vingers op hoogte af te stellen. Je zult zien dat dan de vingers weer richting het druklager gaan. Je simuleert dan een dunnere koppelingsplaat dmv deze ringen.
+1
Rudimierlo
@RPCounty Ik ga even kijken wat ik kan met het antwoord van 856xlih. en ander ga ik jou oplossing zeker even proberen. ik hou jullie op de hoogte.
Alvast bedankt voor je reactie
856xlih
Je moet de drukgroep afstellen
Er zitten 3 inbusbouten in het rond
Aan de andere kant van de inbusbout moet een speling zijn 1.6 mm
Je stel deze speling af als de drukgroep met platen gemonteerd zijn
Je zult zien na het afstellen dat de vingers anders gaan staan

Op mijn profiel staan er foto s van een drukgroep
Daar kun je zien welke inbusbouten ik bedoel

Ps let wel op dat je de aftakasplaat er op de goeie manier inzet
Als je m omdraait komt het ook niet goed
+2
Rudimierlo
@856xlih Okey Super.
Ik ga dit morgen meteen even proberen.
Alvast gruwelijk bedankt
Rudimierlo
@856xlih Beste,
Ik heb het volgens uw manier gedaan.
maar ik krijg het nog niet ontkoppeld.
Ik heb nu zelfs die inbus boutjes aangedraaid tot tegen de plaat aan zodat hij maximaal kan ontkoppelen ( denk ik toch )
Maar ik krijg hem niet met de hand verplaatst als ik de koppeling volledig indruk.
Doe ik hier iets verkeerd
Zelfs mij koppeling is nu vast aan de druklager. nog steeds het zelfde resultaat.
Ik denk dat er nu een beweging van 2 mm als naar de plaat kijk die omhoog gaat

(klik om te vergroten)

Ingedrukt

(klik om te vergroten)

Ingedrukt

(klik om te vergroten)

Niet ingedrukt

(klik om te vergroten)

Niet ingedrukt

(klik om te vergroten)

Niet ingedrukt
856xlih
@Rudimierlo uhm dat is niet zo mooi
Je hebt de plaat die als eerste tegen het vliegwiel zit wel goed terug gedaan?
De uitstekende kant van de plines moet naar het vliegwiel
Rudimierlo
@856xlih Ik neem aan dat U het over de pto koppelingsplaat heeft.
Deze plaat heb ik nu met de uitstekende zijde naar de voorkant zitten ( richting de neus )

(klik om te vergroten)

856xlih
@Rudimierlo ja die bedoelde ik
Dan zit die wel goed
Verder las ik in je omschrijving dat je dus de pto plaat en de rijplaat vervangen hebt voor een nieuw exemplaar en een gebruikte drukgroep heb geplaatst?
Rudimierlo
@856xlih ja idd.
Ik heb via koen brasspennings in rijkevoorsel ( belgie ) die werkt samen met de with in Leerdam.
Deze stukken besteld, ze kwamen uit een 995 waar alles van vernieuwd is geworden.
En deze was nog geen half jaar later kapot gelopen op de motor,
Dus het materiaal wat ik van hem gekregen heb, zag er allemaal wel goed uit.
De overige kleine onderdelen had ik rechtstreeks in Engeland besteld. Daar was firma Brasspennings veel te duur mee. ( via Engeland scheelde dat ruim de helft incl verzending )
856xlih
@Rudimierlo oke duidelijk
Beide firma s ken ik
Lmb de with heb ik nog gewerkt
Als ik het verhaal zo lees lijkt mij dat de koppeling gewoon goed moet zijn
Tenzij er een plaat krom is

Heb je platen nog gepast op de priseassen
Als deze niet goed schoon zijn kan de plaat niet goed glijden

Verder zijn de onderdelen die eruit komen hetzelfde als die erin terug zijn gegaan?
Zoals je druklager,heeft die dezelfde hoogte als je oude druklager

Normaal gesproken als je alles vervangt voor de juiste onderdelen en je steld de drukgroep goed af en je duwt de trekker weer in elkaar en je steld dan je koppelingspedaal af
Moet het altijd goed komen
Rudimierlo
@856xlih ik ga morgen nog een keer alles nalopen.
En alles zuiver ( zuiverder ) maken.
Ik zal mijn stappen ook fotograferen.
Zodat dat U al mijn stappen ziet. Hopelijk komt het dan goed of misschien ziet u dan een fout die ik maak.
Toch in iedergeval heel erg bedankt voor het luisteren naar mijn verhaal.
Ik hou U op de hoogte.
Thankssssss
856xlih
@Rudimierlo is goed man
Als we er zo niet uitkomen kan ik eventuel wel komen kijken
Maar als het zo lukt is dat net zo makkelijk
Succes met alles nalopen
Rudimierlo
@856xlih superrrrrr
Thanks. En ik ga morgen weer ff sleutelen.
Gelukkig vind ik dat ook nog leuk, zeker als het naderhand werkt........hihihi
+1
Rudimierlo
@856xlih beste,
We hebben hem terug in elkaar gekregen.
Alles zuiver gemaakt.
Ik heb wel de oude koppelingsplaat er terug in gedaan. Daar zat 1 mm dikte verschil tussen.
En bij de drukgroep heb ik een revetje er tussen gedaan.
En hij rijdt nu weer en ontkoppeld ook netjes.
Joehoeeee......
Dus ik ben er blij mee.
Bedankt voor al U hulp en aanwijzingen.
Alleen bij de pto zal ik ergens in de pto behuizing waarschijnlijk een tandwiel weg hebben geduwd.
Deze heeft geen aandrijving meer ( maar deze werd toch nooit gebruikt ) dus dit laten we zo even voor wat het is

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

856xlih
@Rudimierlo kijk aan,mooi dat het eindelijk voor me kar is
Er zit aan het eind van de pto priseas een splinebus,deze zal wel na beneden zijn gevallen
Als je m niet nodig heb is dat niet erg
Alleen deze drijft ook de oliepomp aan
Dus nou heb je geen hydroliek meer dus ook geen hefinrichting

Dus als je deze wel gebruikt weet je alvast de oorzaak
Rudimierlo
@856xlih aha. Oke. Aan de hef had ik nog niet gedacht.
Kan ik daar vanuit de achterzijde bijkomen ?
856xlih
@Rudimierlo ja via de achterkant
Alle bouten van aftakaspot los
En onder de aftakaspot zit nog een sensor met 2 boutjes,deze moet je kompleet eruit halen,anders kab de pot er niet af
En de versnellingsbakolie aftappen is wel zo makkelijk

De splinebus wordt met een splitpen op zijn plek gehouden
Rudimierlo
@856xlih oke. Thanks.
Dat gaat weer een heftig klusje worden dan.
Ik heb in het begin namelijk de pto pot kapot getrokken met de ketting van mijn hef inrichting.
Gelukkig heb ik toen eentje gevonden bij Piet de With.
Hij had met ons toen diverse loodsen afgereden voor 1 met de juiste nummer en jaartal.
Moet ik alleen nog even weer nieuwe pakking materiaal bestellen. Welke zou je voor mij aanraden ( waar ben jezelf mee tevreden )
Wordt weer een klusje voor ergens in het weekend denk ik zo
856xlih
@Rudimierlo ja dat is weer een leuk klusje
Ohh dus je bent ermee bekend
Ik gebruik meestal loctite 510
Als je de oliepomp los maakt (indien dat nodig is) zou ik persoonlijk wel de o-ringen vervangen
Let wel op dat je o-ring van de perszijde wel de juiste gebruik,omdat hier 180 bar op komt te staan
Een universele o-ringen kan dat op langere termijn niet aan

Succes!!
+1
Rudimierlo
@856xlih oke. Dan ga ik in iedergeval even die loctite bestellen.
En hopelijk hoef ik die pomp niet los te maken.
Thanksssss
Ik zal het laten weten als ik het gedaan heb. En of het dan ook gelukt is.
Rudimierlo
@856xlih heyyyy, we zijn weer wat wijzer geworden.
Dus bus die de pto stang verbind met de pto pot is een beetje doormidden 😅
Nu is alleen nog de vraag, waar kan ik deze bestellen.
Ik wou naar de with bellen, maar die zijn alweer dicht. Pfffffffff

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

856xlih
@Rudimierlo ohh dat is niet zo fraai
Ik vraag me wel af hoe dit kan zijn gebeurt
Ik denk je toch bij lmb de with uitkom voor deze bus
Effe wachten tot maandag
Dan zijn ze er weer
Succes met opbouwen
Rudimierlo
@856xlih heyyyyyy.
Zijn deze ochtend even naar de With geweest en de Bus opgehaald.
Zijn nu net een uurtje bezig geweest met schoonmaken en pto terug plaatsen.
Nu laten we de loctite even drogen en dan doen we morgen de olie er terug op.
Hopend op een goede afloop.🤞🤞🤞
Rudimierlo
@856xlih we hebben vandaag de olie erop gedaan en ff een testritje gedaan.
Tot nu toe verloopt alles naar wens.
Koppeling is in orde en de hef en pto werken perfect
Nog hartstikke bedankt voor al je informatie om dit voor elkaar te krijgen.
Greetings
856xlih
@Rudimierlo fijn om te horen dat het allemaal gelukt is
Lekker gewerkt zeg maar
Geen dank daarvoor zijn we hier op tractorfan om elkaar te helpen
Als je ooit nog is wat heb ,laat maar weten

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de David Brown 995 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
27
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN